کشور ترکیه یکی از کشورهای جهان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود ، وجود دانشگاه های معتبر در سطح جهان و کیفیت عالی زندگی مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است . تحصیل در ترکیه یکی از روشهای قانونی مهاجرت به ترکیه می باشد که در این روش تمکن مالی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه از الزامات پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه است . البته دانشجویان بین المللی با داشتن کار دانشجویی در کشور ترکیه می توانند بخشی از هزینه تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند . کار دانشجویی در کشور ترکیه تا زمانی امکان پذیر است که دانشجو از تحصیل انصراف نداده باشد و ویزای تحصیلی او اعتبار داشته باشد .

در مقاله ” اقامت در ترکیه ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت و تابعیت ترکیه اطلاعات کسب کنید.

  • دانشجویان بین‌المللی از لحاظ قانونی حق کار در ادارات دولتی و خصوصی ترکیه را ندارند.
  • بنابر بر قوانین جدید نیروی کار بین‌المللی در ترکیه، دانشجویان خارجی تنها در مقاطع ارشد و دکترا با در دست داشتن مجوز کار مجاز به انجام کار در حین تحصیل در ترکیه هستند و دانشجویان مقاطع کارشناسی و یا کاردانی (associate degree) برای سال اول تحصیلی خود در ترکیه امکان کار پاره‌وقت را نخواهند داشت. معمولا دانشجویانی که در مقاطع بالاتری مثل کارشناسی ارشد و یا دکترا در حال تحصیل هستند می ‌توانند در دانشگاه ‌های دولتی و یا خصوصی به کار‌های تحقیقاتی بپردازند و پژوهشگرانی که نظر مثبت دانشگاه‌ های کشور ترکیه را جلب کنند می ‌توانند در ازای انجام کار‌ها و امور تحقیقاتی و پژوهشی‌ ای که انجام می ‌دهند حقوق و درآمدی نیز دریافت نمایند. از جمله دانشگاه‌ های مشهور کشور ترکیه برای انجام کار‌های پژوهشی ، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه فنی خاورمیانه، سابانچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه بیلکنت و… هستند .اما در عین حال دانشجویان بین‌المللی متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه می‌توانند همانند شرایط کار دانشجویی در دیگر کشورها، با استفاده از فرصت‌های متنوع کار پاره‌وقت در داخل دانشگاه و محل تحصیل خود نظیر کار در کافه، بخش‌های اداری و یا کتابخانه دانشگاه، علاوه بر کسب تجربه کاری، به کسب درآمد در حین تحصیل در ترکیه پرداخته و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

اعطای مجوز کار دانشجویی در کشور ترکیه به دانشجویان خارجی باید تحت نظر وزارت امور داخله و پلیس مهاجرت ترکیه می باشد . دانشجویان می توانند در دانشگاه محل تحصیل خود به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند ، در صورتی که کار مناسبی برای آن ها در دانشگاه پیدا نشود آن ها می توانند خارج از محوطه دانشگاه مثلا در سوپر مارکت ها ، رستوران ها ، کافی شاپ ها ، تدریس خصوصی ، پرستاری از کودکان و غیره به با اخذ اجازه کار پاره وقت دانشجویی در ترکیه مشغول به کار شوند . کارهای دانشجویی در ترکیه می توانند بیشتر کارهایی مانند کار در رستوران، کار به عنوان راهنمای تور و فروشندگی باشد اما دانشجویانی که به زبان ترکی استانبولی تسلط دارند شانس کار کردن در موسسات تبلیغاتی، چاپخانه و کارهای در زمینه IT را دارند .داشتن تخصص مورد نیاز شرکت ها و موسسات ترک و همچنین تسلط به زبان ترکی استانبولی می تواند شرایط کار در حین تحصیل در ترکیه را برای دانشجویان ایجاد کند .

شما می توانید برای مهاجرت به ترکیه مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به ترکیه ” را مطالعه فرمایید .

کار دانشجویی در کشور ترکیه
کار دانشجویی در کشور ترکیه

کار دانشجویی در کشور ترکیه – مجوز کار دانشجویی در کشور ترکیه

برای آن که دانشجویان کشور ترکیه بتوانند در کنار تحصیل خود اجازه کار دانشجویی نیز داشته باشند باید به دنبال مجوز لازم برای این کار باشند. درخواست مجوز کار در زمان تحصیل برای دانشجویان می‌ تواند از طریق سامانه دولت الکترونیک کشور ترکیه صورت بگیرد. متقاضیان کار دانشجویی در کشور ترکیه باید تمامی فرم ‌ها را به صورت آنلاین تکمیل کرده و مدارک خود را نیز ضمیمه کنند و معمولا حدود ۳۰ روز کاری زمان خواهد برد تا مجوز کار در زمان تحصیل برای دانشجویانی که در کشور ترکیه مشغول تحصیل هستند صادر شده و از طریق ایمیل برای دانشجو ارسال شود.

بنابر اطلاعات وب‌سایت دولت ترکیه، مجوز کار به استثنای سال اول صدور، در صورت واجد شرایط بودن فرد متقاضی، در سال‌های بعد با اعتبار سه‌ساله و سپس شش‌ساله صادر خواهد شد و پس از آن افراد می‌توانند برای دریافت مجوز کار دائمی این کشور درخواست دهند.

البته آن دسته از دانشجویانی که با استفاده از امتیاز بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند، امکان دریافت مجوز کار را نخواهند داشت.

کار دانشجویی در کشور ترکیه – نحوه دریافت مجوز کار دانشجویی در کشور ترکیه

برای دریافت مجوز کار دانشجویی در کشور ترکیه، دانشجویان باید حتما از طریق اینترنت، جست و جو و تحقیقات کافی و لازم را به دست آورند تا اطلاعات کافی در این رابطه کسب کنند و علاوه بر این آن ‌ها باید برای خود یک رزومه قوی در رابطه با تخصصات و سابقه کار خود جمع آوری کنند و آن را ارائه دهند.

لازم به ذکر است که در صورتی که هر کدام از دانشجویان به زبان دیگری نیز تسلط و آشنایی داشتند حتما آن ‌ها را در رزومه خود ذکر کنند، زیرا در کشور ترکیه بسیاری از شرکت ‌ها به زبان‌ های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، عربی، روسی و… سخن می‌ گویند و قطعا وجود متقاضی در این شرکت ‌ها در صورتی که به یکی از این زبان ‌ها تسلط داشته باشد می‌ تواند مفید و لازم باشد. همچنین اگر فرد به زبان‌ های دیگری تسلط داشته باشد شرایط دیگری نیز مهیا خواهد شد ، به عنوان مثال می‌ توان در سفارت خانه ها، کنسولگری‌ ها و یا حتی سازمان ‌های غیر دولتی مشغول به کار شد . البته کار کردن در چنین محیط‌ هایی دارای رقابت‌ های بسیار شدیدی است که نیاز به تلاش و مهارت ‌های بیشتری نیز خواهد داشت.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور ترکیه دارید می توانید مقاله ” تحصیل در کشور ترکیه ” را مطالعه نمایید.

به طور کلی در کشور ترکیه یادگیری زبان ‌های مختلف ، بسیار متوجه است و آموزش زبان مادری فرد متقاضی در یکی از آموزشگاه‌ های کشور ترکیه می تواند گزینه ای خوب برای کسب درآمد در کشور ترکیه باشد لذا توصیه می شود برای این که بتوان با تسلط کامل به تدریس زبان‌ های مختلف به خصوص انگلیسی پرداخت باید در یکی از آزمون ‌های  PGCE، TESOL، TOEFL،  CELTA و… شرکت کرد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت و اقامت کاری پرتغال مهاجرت و اقامت کاری پرتغال

مهاجرت و اقامت کاری پرتغال یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب ...

کار دانشجویی در کشور رومانی کار دانشجویی در کشور رومانی

کار دانشجویی در کشور رومانی تحصیل در رومانی طرفداران بسیاری دارد و از جمله مزایای تحصیل در ...

نظرات کاربران
Call Now Button