در صورتی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق کار را داشته باشید، این سوالات و صدها سوال دیگر در ذهنتان به وجود می‌آید که مطمئناً به دنبال پاسخشان هستید. آلمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر، به لحاظ اقتصادی سالم است و بر اساس گزارش آژانس کار فدرال آلمان، مشاغل خالی و فرصت‌های شغلی ایده آلی از سال 2010 تاکنون در آن ایجاد شده و نرخ بیکاری به شدت کاهش یافته است.

این بدان معناست که هزاران فرصت شغلی در شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، اداره‌ها و سایر زمینه‌ها وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. ما در این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان به بررسی کاریابی در آلمان و شرایط استخدام در این کشور پرداخته‌ایم و امیدواریم که پاسخگوی همه سوالات شما در این زمینه باشیم.

کاریابی در آلمان

شرایط کاریابی در آلمان

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مراحل کاریابی در آلمان

آلمان در بخش صنایع صادراتی مشاغل بسیاری دارد و همچنین در صنایع خودروسازی نیز، به دنبال نیروی کار متخصص است. همچنین تقاضای مداوم برای جذب متخصصان IT، پزشکان و پرسنل مراقبت‌های بهداشتی، متخصصان در سایر بخش‌های خدماتی مثل صنایع هتلداری و آشپزی دارد.

اگر به دنبال استخدام در کشور زیبای آلمان هستید و می‌خواهید به جمع نیروهای کاری این کشور بپیوندید، باید مراحل زیر را طی کنید.

1. شانس خود را بررسی کنید

شما می‌توانید از طریق وب سایت‌های کاریابی در آلمان و یا شبکه‌های اجتماعی، شانس خود را بررسی کنید. بسیاری از تقاضاهای استخدام و فرصت‌های شغلی برای پزشکان، کادر پرستاری، مهندسان، تکنسین‌های مکاترونیک، متخصصان فناوری اطلاعات، رانندگان قطار و … در این سایت‌ها وجود دارند که می‌توانید الزامات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

2. مدارک خود را جمع آوری کنید

برای استخدام در مشاغل آلمان، لازم است که مدارک تحصیلی یا حرفه‌ای شما از کشور آلمان باشد یا اینکه از طرف نظام آموزشی این کشور به رسمیت شناخته شود. شما می‌توانید در وب‌سایت Recognition in Germany بررسی کنید که آیا مدارک تحصیلی شما در آلمان رسمیت دارد یا خیر.

3. به دنبال شغل باشید

لیست مشاغل مورد نیاز در آلمان را می‌توانید در وبسایت های موجود در اینترنت پیدا کنید. همچنین سایت‌های کاریابی در آلمان بسیارند که عبارتند از: Stepstone، Indeed و Monster که می‌توانید از طریق آن‌ها، جزئیات فرصت شغلی مورد نظرتان را بررسی کنید.

همچنین می‌توانید در وب‌سایت آژانس استخدام فدرال آلمان جویای کار شوید و یا از شبکه‌های اجتماعی تجاری مانند LinkedIn یا Xing، استفاده کنید.
اگر هم می‌خواهید در شرکت‌های خاصی مشغول به کار شوید، بهتر است که مستقیماً در وب‌سایت همان شرکت‌ها فرم استخدام پر کنید، ایمیل برنید، تماس بگیرید و درخواست استخدام بدهید.

مراحل کاریابی در آلمان

4. یک رزومه عالی و کامل برای خودتان بنویسید

به طور معمول، درخواست دادن برای استخدام در یک شرکت آلمانی، نیاز به یک رزومه عالی و عکس دار دارد، همچنین شما باید نمونه کارها و گواهینامه‌هایی که تا کنون دریافت کرده‌اید و نشان دهنده تخصص شما هستند را پیوست کنید. اگر رزومه شما کامل و خوب نوشته شده باشد، مطمئناً شانس بیشتری برای استخدام از سوی کارفرمایان آلمانی دارید.

5. برای دریافت ویزای کاری آلمان اقدام کنید

اتباع کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ و ایسلند برای کار در آلمان نیازی به ویزا ندارند. اگر هم جزو شهروندان استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند یا ایالات متحده آمریکا باشید، می‌توانید بدون ویزا وارد آلمان شوید و تا 3 ماه حق اقامت در این کشور را خواهید داشت.

شهروندان سایر کشورها برای ورود و کار در آلمان، نیاز به ویزا دارند. اگر می‌خواهید در آلمان کار کنید، باید اجازه اقامت داشته باشید و به واسطه آن شغل پردرآمدی پیدا کنید. بنابراین باید برای اجازه اقامت آلمان، درخواست بدهید.
توجه داشته باشید که اگر مدرک تحصیلی عالی دارید که در آلمان به رسمیت شناخته شده باشد، می‌توانید ویزای 6 ماهه برای جستجوی کار در آلمان را دریافت کنید.

6. بیمه درمانی بگیرید

دریافت بیمه درمانی در آلمان اجباری است و از روز اول اقامت شما این قانون اعمال می‌شود. بنابراین بدون داشتن بیمه درمانی، امکان مهاجرت به آلمان و کار در این کشور را نخواهید داشت.

بازار کار آلمان چگونه است؟

آلمان پایین‌ترین نرخ بیکاری را در اتحادیه اروپا دارد. تحقیقات جمعیت موسسه فدرال آلمان نشان داده که یک سوم مهاجران غیر اتحادیه اروپا در آلمان، ظرف مدت 6 ماه توانسته‌اند کار پیدا کنند.
بنابراین اگر شما واجد شرایط کار در آلمان باشید و دانش اولیه زبان آلمانی را نیز داشته باشید، شانس بسیار زیادی برای یافتن شغل در این کشور دارید.

بازار کار آلمان

آلمان در برگیرنده شرکت‌های بزرگ و جهانی بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های خودروسازی فولکس واگن، بی ام و، بنز و دایملر اشاره کرد. همچنین کمپانی مالی آلیانز، صنایع الکترونیک زیمنس و بوش و البته شرکت ارتباطات دویچه تلکام نیز متعلق به آلمان هستند.

شرکت‌های کوچک تر و استارتاپ ها نیز در آلمان رایج هستند و حدود 90 درصد از مشاغل آلمان را چنین شرکت‌هایی پوشش می‌دهند. شما می‌توانید به عنوان نیروی کاری در یکی از این شرکت‌ها مشغول به کار شوید.

حقوق کار در آلمان چگونه است؟

حداقل دستمزد در آلمان هر سال تعیین می‌شود که در سال جاری، ساعتی 9.35 یورو در نظر گرفته شده است. میانگین درآمد ماهانه در آلمان 4021 یورو است ولی بسته به نوع کار و اینکه در کدام شهر آلمان مشغول به کار هستید، ممکن است دستمزد دریافتی‌تان متفاوت باشد.

قوانین کار در آلمان

میانگین کار هر هفته در آلمان حدود 40 ساعت است ولی حداکثر کار در هفته به 48 ساعت نیز می‌رسد. آلمان الزامی برای اضافه کاری کارکنان ندارد و اگر شخصی بخواهد اضافه کاری کند، باید مالیات کار اضافه خود را بپردازد.

حداقل حق تعطیلات قانونی سالانه در آلمان 20 روز در سال است. علاوه بر این، کارگران آلمانی از مزایای دیگری مانند دستمزد مناسب، مرخصی استعلاجی و حقوق زایمان نیز بهره مند می‌شوند. ممکن است برخی شرکت‌ها برای استخدام نیرو، 2 تا 4 هفته حالت کار آزمایشی را در نظر بگیرند.

قوانین کار در آلمان

سایت‌ های کار عمومی آلمان

آژانس اشتغال فدرال آلمان، بزرگترین ارائه دهنده خدمات بازار کار در آلمان است و دارای شبکه‌ای بیش از 700 آژانس و دفاتر استخدام در سراسر این کشور است.
(ZAV) نیز سایتی است که اطلاعات در مورد فرصت‌های شغلی را دارد و می‌توانید نمایه خود را در پورتال شغلی آن‌ها اضافه کنید تا با توجه به صلاحیت‌ها و نکات برجسته شغلی‌تان، بتوانید در شرکت مناسبی استخدام شوید.

برخی از وبسایت های کاریابی عمومی در آلمان

  • Monster
  • JobStairs
  • Jobooh
  • Kimeta
  • Kununu
  • MeineStellenboersen

برخی از وبسایت ها برای مشاغل انگلیسی زبان در آلمان

  • Craigslist
  • English jobs
  • Next Station
  • The Local
  • Toplanguage jobs

برخی از وبسایت ها برای مشاغل تخصصی در آلمان

  • Academics – مشاغل دانشگاهی و تحقیقاتی
  • Jobware – مشاغل مدیریتی و تخصصی
  • Staufenbiel – کارآموزی و مشاغل ویژه فارغ التحصیلان
  • Stepstone – شامل دوره‌های کارآموزی و موقعیت‌های شفلی برای فارغ التحصیلان
سایت‌های کار عمومی آلمان

آیا می‌توانم بدون دانش زبان آلمانی در آلمان کار کنم؟

باید بگوییم بله، مشاغل انگلیسی زبان در آلمان وجود دارند و خارجی‌هایی که به دنبال شغل در استارتاپ های فناوری یا دپارتمان‌های دیجیتال هستند، شانس بیشتری برای یافتن کار در آلمان بدون دانش زبان آلمانی دارند.
خارجیانی هم که می‌خواهند در زمینه منابع انسانی، حسابداری، بازاریابی، مشاوره، پزشکی یا حقوق کار کنند، شانس کمی برای یافتن شغل با زبان انگلیسی در آلمان دارند و توصیه می‌شود که حتماً شروع به یادگیری زبان کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که برای درخواست کار، نیازی نیست حتماً در آلمان زندگی کنید. شرکت‌های آلمانی بسیاری اقدام به استخدام نیروی کار به شکل دورکار یا فریلنسر می‌کنند.

برای کاریابی در آلمان، به متخصصان در امور مهاجرت مراجعه کنید

موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بیش از 20 هزار پرونده مهاجرتی موفق دارد و متشکل از وکلای برجسته و کارشناسان حرفه‌ای در زمینه مهاجرت است. بیش از 18 سال سابقه و اعتبار این موسسه می‌تواند نوید بخش شما برای داشتن مهاجرتی ساده و بی دغدغه باشد.

کافیست برای مهاجرت به آلمان و کاریابی در این کشور، به کارشناسان این موسسه مراجعه کنید. قطعا با راهنمایی‌ها و پیگیری مشاوران مهاجرتی موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، می‌توانید خیلی زود به رویای خود دست پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا بدون دانش زبان آلمانی میتوان در آلمان کار پیدا کرد؟

بله، مشاغل انگلیسی زبان در آلمان وجود دارند.

میانگین کار در آلمان چند ساعت است؟

میانگین کار هر هفته در آلمان حدود 40 ساعت است ولی حداکثر کار در هفته به 48 ساعت نیز می‌رسد.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button