یکی از حساس ترین راه های مهاجرت به کشور جدید، پناهندگی محسوب می شود. فرآیند پناهندگی نسبتا زمان بر و دشوار تلقی می شود که طی کردن آن به شیوه های غیر قانونی معمولا باعث بروز خطرات بسیار جسمی و روحی مانند بازداشت از سوی ماموران کشور مقصد می شود. حتی دام های دزدان دریایی نیز در کمین آن دسته از مهاجران غیر قانونی است که از طریق دریا اقدام به نقل مکان می کنند. با همه ی این اوصاف هر ساله تعداد قابل توجهی از مهاجران از طریق پناهندگی اقدام می نمایند و موفق به اخذ اقامت کشور مقصد به عنوان پناهنده می شوند. در این خصوص باید گفت که همواره گام نهادن در مسیرهای قانونی، میزان و سطح خطرات مختلف را به حداقل خود می رساند. ( پناهندگی در هلند )

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به هلند شرکت آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به هلند ” بیاندازید.

کشور هلند از جمله ی کشور های مهاجر پذیر در دنیا محسوب می شود، به طوری که در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۴۷۰۰۰ نفر موفق به مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی شده اند. این کشور کم وسعت در شمال غربی قاره ی اروپا واقع شده است و حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور یکی از معتبرترین و قابل اعتماد ترین کشور های دنیا از نظر امنیت، حقوق بشر و قانون مداری است؛ به طوری که بسیاری از مراجع و محاکم بین المللی در یکی از شهر های این کشور به نام شهر لاهه قرار دارد. اطلاع از وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور برای متقاضیان مهاجرت لازم است. زبان رسمی این کشور، هلندی است، با این حال حدود ۹۰ درصد از مردم هلند، با زبان انگلیسی نیز آشنا هستند. نرخ رشد اقتصادی در هلند، حدود ۳ درصد اعلام شده است. پناهندگی در هلند که جمعیت آن ۱۶۹۸۰۰۰۰ نفر می‌باشد مورد علاقه میلیون‌ها پناه‌جو در سراسر جهان است. هلند عضو اتحادیه اروپا و یکی از کشورهای توسعه‌یافته در قاره سبز است که پناهنده می‌پذیرد. به‌رغم سختگیری هلند در این امر، این کشور به همراه بلژیک بیشترین پناهجو را در سال می‌پذیرند.

پناهندگی در هلند – انواع پناهندگی در هلند

پیش از پرداختن به مبحث مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی، می بایست در خصوص پناهندگی و انواع آن توضیحاتی ذکر کرد. پناهندگی به معنای کسب مجوز از کشور مقصد برای ورود به آن است که دلایل مختلف سیاسی، امنیتی و فرهنگی دارد. در واقع پناهنده کسی است که برای رهایی از خطرات موطن خود، دست به انتخاب کشوری دیگر برای سکونت و کسب و کار خود می زند. انواع پناهندگی در هلند به شرح زیر است :

  1. پناهندگی مذهبی

مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی مذهبی: بدین معناست که افرادی که در کشور خود، مشمول خطرات جانی یا مالی در رابطه با مسائل مذهبی هستند، می توانند در صورت اثبات این امر، به هلند پناهنده شوند. این نوع پناهندگی در خصوص ایرانیان نیز کاربرد دارد؛ بدین ترتیب که افراد پیرو سایر ادیان و مذاهب نظیر مسیحی، بهایی و صوفی در صورتی که اقامت ایشان در ایران، خطری به همراه داشته باشد، می توانند در صورت لزوم و احراز شرایط، به کشور هلند مهاجرت نمایند. مقامات مسئول در کشور هلند اعلام کرده اند که پذیرای پناهجویان هم جنس گرا هم هستند. این افراد در کشور ایران، به دلیل اعتقادات مبین دین اسلام و نیز اخلاق عمومی حاکم در ایران، ممکن است تحت فشار های مختلف روحی و یا حتی بدنی قرار گیرند و لذا به استناد چنین خطری، احتمال صدور جواز پناهندگی در هلند برای ایشان وجود دارد. با این حال باید دانست که هم جنس گرایی به مفهوم لواط و مساحقه در قانون مجازات اسلامی ایران، جرم انگاری شده است و اصولاً نمی توان به بهانه ی تحت تعقیقب قضایی بودن، از کشور خود به کشوری دیگر پناه برد. بدین ترتیب وضعیت این پناه جویان در هلند با پیچیدگی رو به رو می شود و لازم است تا با مشاورین و متخصصین مربوط مشورت شود. در واقع اکثر مسائل راجع به مهاجرت از طریق پناهندگی، با برخی خلأ ها یا ابهامات حقوقی رو به رو است و لذا رویه های اداری، در مقام پر کردن خلأ ها و رفع ابهامات به وجود می آیند. این رویه ها معمولاً نا نوشته باقی می مانند و در نتیجه برای اطلاع از آن ها، می بایست با افراد دخیل در این ماجرا و یا متخصصین امر مهاجرت مشورت کرد.

همچنین اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور هلند دارید می توانید مقاله ” تحصیل در هلند ” را مطالعه نمایید.

  1. درخواستمهاجرت به هلند از طریق پناهندگی امنیتی، از سوی ایرانیان قابل پذیرش نیست و یا از قابلیت بسیار کمی برخوردار است؛ چراکه در کشور ایران خطرات امنیتی وجود ندارد و یا میزان آن بسیار کم است.
  2. پناهندگی سیاسی نیز یکی دیگر از انواع مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی است. در این روش پناهجویان به خاطر فشار های سیاسی دولت حاکم، برای حفظ جان یا مال یا آبروی خود، دست به دامان کشوری دیگر می شوند تا شرایط مطلوب تری را برای حیات اندیشه های سیاسی خود بیابند.
پناهندگی در هلند | انواع پناهندگی در هلند | عوامل پناهندگی در هلند | درخواست پناهندگی هلند
پناهندگی در هلند | انواع پناهندگی در هلند | عوامل پناهندگی در هلند | درخواست پناهندگی هلند

پناهندگی در هلند –  عوامل پناهندگی در هلند

از عوامل پناهندگی در هلند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کودک آزاری
  • خطرات جنسی بالقوه یا بالفعل نسبت به زنان
  • اعمال شکنجه و خشونت علیه شخص بدون دلیل قانونی معقول

پناهندگی در هلند – درخواست پناهندگی هلند

متقاضیان درخواست پناهندگی هلند ابتدا می بایست درخواست خود را به اداره ی مربوط به مهاجرت به هلند با نام اختصاری IND ارائه نمایند. پس از ارائه ی مدارک، روند مصاحبه آغاز می شود و تا زمان اعلام نتایج قطعی، معمولاً حدود 6 ماه الی 1 سال وقت سپری می شود.
پس از بررسی اسناد و مدارک ارائه شده، اداره ی مربوط ممکن است درخواست پناهندگی هلند را تأیید، رد و یا تصمیم گیری راجع به آن را به زمانی دیگر موکول کند:

  •  چنانچه درخواست مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی، توأم با تأییدیه ی مقامات هلندی باشد، شخص پناهجو می تواند تا 5 سال در کشور هلند اقامت داشته باشد. پس از سپری شدن این مدت، امکان اخذ اقامت در هلند به صورت دائم وجود دارد؛ لیکن این امر منوط به داشتن شرایطی نظیر تسلط بر زبان و عدم سوء سابقه خواهد بود.
  • در صورت رد درخواست، شخص متقاضی فرصت برای اعتراض به این رأی را خواهد داشت تا با ارائهی مستندات بیشتر، اداره ی مربوط را مجاب کند. به این اعتراض در محاکم هلند رسیدگی خواهد شد. در هر حال در صورت عدم تأیید تقاضا، شخص ملزم به ترک خاک هلند بوده و ادامه اقامت او، غیر قانونی تلقی خواهد شد. گفتنی است عدم موافقت بادرخواست پناهندگی هلند، ناشی از عدم استحقاق فرد به این حق خواهد بود. برای مثال چنانچه فردی که تقاضای پناهندگی مذهبی را داده است، واقعاً در کشور خود با فشار خاصی از سوی سایر مذاهب و یا مذهب رسمی حاکم رو به رو نباشد، درخواست وی بی اثر خواهد بود. چراکه شرط وجود خطر بالقوه یا بالفعل منتفی است. همانطور که گفته شد، پذیرش تقاضای پناهندگی امنیتی از سوی افراد مقیم ایران نیز معمولاً با جواب منفی رو به رو می شود. علاوه بر این، چنانچه راه جایگزینی برای فرار از خطر مزبور در همان کشور محل اقامت فرد موجود باشد، درخواست پناهندگی هلند معمولاً با جواب منفی رو به رو خواهد شد. مثلاً چنانچه یک فرد ایرانی از خطرات امنیتی در شهر های مرزی نگران باشد، به راحتی امکان نقل مکان به یک شهر مرکزی برای او ممکن خواهد بود و این امر به مراتب آسان تر از مهاجرت به یک کشور خارجی است.
  • در حالت سوم نیز ممکن است اداره ی مهاجرت هلند، درخواست مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی را موکول به انجام تحقیقات بیشتر راجع به فرد متقاضی کند. در این صورت ممکن است مجدداً مصاحبه انجام شود.

پناهندگی در هلند – رد درخواست پناهندگی در هلند

رد درخواست پناهندگی در هلند به این صورت است که درصورتی‌که متقاضی پناهندگی، از کشورهایی باشد که به لحاظ امنیتی مشکلی نداشته باشند یا حق برخورداری از پناهندگی در هلند را نداشته باشد، به‌ سرعت بررسی ‌شده و تقاضای او پذیرفته نمی‌شود. در این صورت تا دو سال حق وارد شدن به سایر کشورهای اتحادیه اروپا را ندارد. اگر متقاضی اجازه ی ماندن و پناهندگی موقت در هلند را نگیرد باید فوری کشور هلند را ترک کند. اگر یک پناه‌جو قادر نباشد که برای برگشت اقدام کند نهادهایی ازجمله خدمات ترک یا برگشت پناه‌جویان دوو (DTQV) به او کمک و برنامه‌ریزی خواهد کرد.

برای اقامت و تابعیت در هلند روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در هلند” را مطالعه فرمایید .

پناهندگی در هلند – شرایط پناهندگی در هلند

شرایط پناهندگی در هلند به این شکل است که خارج از محدوده کشور هلند هیچ‌گونه مقرراتی که بتوان برای پناهندگی از این کشور درخواست و اقدام کرد موجود نمی‌باشد. افراد متقاضی پناهندگی الزاماً باید در فرودگاه موقع ورود و از طریق نرم‌افزار یا سیستم‌های موجود اقدام و درخواست پناهندگی نمایند. مجوزهایی که صادر می‌شود برای مدت ۵ سال اعتباردارند. بعد از ۵ سال اول اقامت و به دنبال بررسی‌هایی که انجام می‌گیرد مجوز اقامت دائم داده خواهد شد. برای گرفتن اجازه دائم اقامت باید با موفقیت کلیه آزمون‌های مقرر شده را پشت سر گذاشت و متقاضی حتی یک جرم هم مرتکب نشده باشد.

در خاتمه باید افزود که امر مهاجرت از طریق پناهندگی در هلند ، با دشواری های خاصی رو به رو است و علی رغم اینکه پناهندگی به عنوان یک حق مورد شناسایی قرار گرفته است، کماکان کشور های پذیرنده نسبت به این امر با حساسیت قضاوت و تصمیم گیری می کنند. بدین ترتیب تکمیل بودن مدارک ارسالی و نیز شرکت موفقیت آمیز در مصاحبه، می تواند شانس قبولی شخص را برای مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی افزایش دهد. این امر منوط به ان است که از کم و کیف سؤالات مطرح در مصاحبه ها و نیز چیستی ملاک های افراد مصاحبه کننده آگاه شد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
Call Now Button