کشور رومانی ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر بخارست است و یکی از کشورهای درجه سه و در حال توسعه اروپا محسوب می شود . این کشور اخیرا در راه اصلاح و توسعه شرایط رفاه عمومی قدم برداشته است . پناهندگی در رومانی ، یکی از راه های مهاجرت به رومانی می باشد که افراد به دلیل ترس از دست دادن جان و مال خود و یا آزار و اذیت ترجیح می دهند که به کشورهای دیگر پناه ببرند و درخواست پناهندگی می دهند . کشور رومانی مشمول قانون دوبلین هم می شود و براساس قانون دوبلین ، فردی که درخواست پناهندگی دارد ، به اولین کشوری که در آن وارد شده است می بایست درخواست خود را ارائه دهد و حقی در انتخاب کشور ندارد . دفتر UNHCR در رومانی در سال 1992 میلادی ، یک سال پس از پیوستن به کنوانسیون 1951 و پروتکل 1967 تاسیس شد . درخواست های پناهندگی در رومانی در ماه می از 115 نفر به 160 نفر در ماه ژوئن 2018 افزایش پیدا کرد . میانگین درخواست پناهندگی در رومانی 174.89 نفر از سال 2011 تا 2018 میلادی می باشد که در ماه اوت 2017 به بالاترین سطح از 750 نفر رسید و در ماه ژانویه سال 2011 ، کمترین میزان 45 نفر را تجربه کرد . لازم به ذکر است که اکثر پناهجویان در رومانی از کشورهای الجزایر ، مراکش ، پاکستان و افغانستان آمده اند .

طبق کنوانسیون ژنو ، کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند در قبال حق زندگی عادی برای همه افراد دنیا، فارغ از هرگونه نژاد، مذهب، ملیت، زنگ و غیره متعهد شدند که از پناهجویانی که به کشور آنها می آیند، حمایت کنند. کنوانسیون ژنو که در تاریخ ۲۸ ماه ژوئن سال ۱۹۵۱ مصوب شده است، این امکان را به افراد می دهد تا به کشورهای عضو آن پناهنده شوند. در کشور رومانی اداره پناهندگی و اداره مهاجرت (IGI-DAI) پرونده های پناهجویان را اداره می نماید و درخواست های آنها را بررسی می کند. بر اساس منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر، تمامی افراد دنیا باید بدون تبعیض از حقوق بشر و آزادی های اساسی انسانی برخوردار شوند. پناهنده براساس کنوانسیون ژنو به فردی گفته می شود که به دلیل عضویت در گروه اجتماعی یا سیاسی خاص، مذهب، نژاد، ملیت و غیره مورد تهدید و اذیت باشد و در صورت بازگشت به کشور خود، خطرات روحی و جانی تهدیدش خواهد کرد. نظر به اینکه منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر که در ۱۰ ماه دسامبر ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی رسیده است. این اصل را مورد تاکید قرار داده اند که تمام انسان ها باید بدون تبعیض از حقوق بشر و آزادی های اساسی برخوردار شوند .

خطرات پناهندگی در رومانی

پناهندگی در رومانی یکی از انواع راه های مهاجرت به رومانی است و بسیاری از افرادی که راه پناهندگی را جهت مهاجرت انتخاب می کنند، به دنبال شرایط بهتری برای زندگی هستند. عموماً این افراد، افرادی ناراضی می باشند که در شرایط ناامیدی در حال حاضر زندگی می کنند و فکر می کنند که اگر راه پناهندگی را در پیش بگیرند، می توانند به آرزوهای خود دست یابند. در صورتی که این افراد از خطرات و عواقب این روش اطلاع ندارند. افرادی که درخواست پناهندگی در رومانی را دارند، باید خیلی مراقب باشند یرا افراد سودجوی بسیاری هستند که می توانند به دلیل عدم آگاهی افراد از قوانین مهاجرت بین المللی سوء استفاده کنند. فرد همواره در خطر از دست دان جان و مال می باشد و خدای نکرده ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای خود و خانواده به بار بیاورد. لازم به ذکر است که همیشه مردم کشوری که به آن مهاجرت کرده و پناهنده شده اند، همواره فرد را به عنوان سربار جامعه می شناسند و دید خوبی نسبت به پناهندگان ندارند. زیرا عموماً افراد با دروغ اعلام پناهندگی می کنند.

پناهندگی در رومانی – شرایط افراد پناهجو در رومانی

افرادی که قصد مهاجرت به کشور رومانی از روش پناهندگی را دارند ملزم به داشتن این شرایط هستند :

  • فرد متقاضی ملزم به شناخته شدن به عنوان یک پناهنده  از جانب کنوانسیون کلیه پناهندگان ژنو و هم چنین پروتکل آن به وسیله یک ایالت یا UNHCR  است که این قانون بر اساس قانون 1A  مصوب سال 1951 می باشد.
  • فرد متقاضی به هیچ عنوان نباید خطری برای امنیت ملی، سلامتی و اخلاق عمومی و نظم عمومی جامعه ایجاد کند.
  • فرد متقاضی به هیچ عنوان نباید با کشوری که از آنجا اقدام به پناهندگی کرده باشد دارای تطابق باشد.
  • فرد متقاضی موفق به اثبات کردن پذیرفته شدن اسکان مجدد در رومانی شود.
  • فرد متقاضی به هیچ صورت نباید تحت حمایت کشوری باشد که از آن کشور به کشور رومانی تحت عنوان پناهندگی اقدام کرده باشد.
  • فرد متقاضی ملزم به اثبات کردن تطابق با پتانسیل و هم چنین جامعه رومانی را در خود نشان دهد.
 شرایط افراد پناهجو در رومانی
شرایط افراد پناهجو در رومانی

پناهندگی در رومانی – مراحل پناهندگی در رومانی

پناهندگی در رومانی و درخواست آن به دولت رومانی طی فرآیند خاصی انجام می شود و فردی که متقاضی پناهندگی رومانی و اخذ اقامت رومانی از طریق پناهندگی می باشد پس از ورود به این کشور طی شرایطی باید در خواست خود را ارائه دهد. این مراحل عبارتند از : معرفی و اعلام پناهندگی در مرز رومانی، مراجعه به اداره پلیس رومانی و اداره مهاجرت (IGI_DAI) که به صورت تفصیلی پناهندگی در رومانی و مراحل آن در جدول زیر مشخص می باشد.

مدت زمان متوسط ​​پروسه بررسی پرونده های پناهندگی رومانی
مرکز منطقه ای برای اقامت پناهجویانمدت زمان متوسط (در روز)
تیموشورا۳۰-۶۰
ساتو ماره۶۰-۹۰
گالاتسی۴۵-۶۰
بخارست۱۵۰-۱۸۰
بخارست برای متقاضیان منتقل شده۳۰-۴۵
جورجی۶۰

در روند پناهندگی در رومانی و اخذ اقامت رومانی از طریق پناهندگی عموما در 2 مرحله با پناهجویان مصاحبه صورت می گیرد و بعد از این مصاحبه ها که گاهاً تا 2 سال هم این فرآیند طول می کشد و دادگاه رأی نهایی خود را صادر می کند. اگر جواب دادگاه منفی باشد پناهجو ۱۰ روز فرصت دارد تا درخواست تجدید نظر کند. طبق ماده ۶۲ قانون پناهندگی رومانی ، پرونده های پناهندگی رومانی باید قبل از سایر مسائل مدنی مورد توجه قرار گیرد. در جدول زیر مدت زمان تجدید نظر در دادگاه های منطقه ای آورده شده است.

مدت پرونده تجدید نظر توسط دادگاه منطقه ای: ۲۰۱۷
دادگاه منطقه ایمحاسبهتعداد روزها
بخارست (منطقه ۴)بیشترین۱۸۰
گالاتسیمیانگین۹۰
بیه ده ارم (شهرستان مهدینسی)میانگین۲۱-۱۸۰
جورجیومیانگین۱۸۰
تیموشورامیانگین۶۰

به طور کلی مراحل پناهندگی در رومانی به این صورت است که  فرد درخواست پناهندگی در رومانی را می دهد، می بایست حتما مورد مصاحبه قرار گیرد که در این صورت بازرس عمومی مهاجرت به عنوان یک مقام دولتی، جهت بررسی پرونده مسئولیت آن را برعهده دارد . ظرف مدت 30 روز از تاریخ درخواست، پرونده فرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که نیاز به تکمیل مدارک و اسناد داشته باشد، درخواست پناهندگی رومانی تا ۶ ماه قابل تمدید است و پس از مصاحبه اولیه، عکسبرداری و تعیین هویت از پناهجویان صورت می گیرد. آفیسر IGI-DAI یا پرونده را قبول و یا رد می نماید و جواب پناهندگی رومانی به فرد پناهنده یا به صورت مستقیم و یا به صورت کتبی ابلاغ خواهد شد. اگر به صورت کتبی قرار است که به فرد متقاضی جواب داده شود یا به زبان رومانیایی نوشته خواهد شد و یا به زبانی که فرد متقاضی آن را درک می کند. در این نامه، علل رد و یا تایید درخواست توضیح داده خواهد شد. به فردی که درخواست پناهندگی در رومانی را دارد، به مدت ۱۰ روز فرصت می دهند تا درخواست تجدیدنظر کند.

پناهندگی در رومانی – کیس های پناهندگی در رومانی

جهت اقدام برای پناهندگی در رومانی و سایر کشورهای دنیا، فرد می بایست دلایلی برای این اقدام اعلام کند. یعنی باید بتواند ثابت کند که مثلا به دلیل مذهبی، سیاسی و غیره در کشور خود ترس از آزار و اذیت، شکنجه و یا حتی مرگ دارد. دلایلی که فرد می توانید برای درخواست پناهندگی در رومانی بیاورد، به شرح زیر می باشد :

  • کیس قومی و نژادی : بر اساس این کیس، فردی که در یک کشور بر اساس نژادش مورد آزار و تبعیض قرار می گیرد، می تواند در کشور دیگر پناهنده شود.
  • کیس اجتماعی : بر اساس این کیس، فردی که در یک گروه اجتماعی خاص فعالیت می کند و این فعالیت ها علنی شده، ممکن است برایش خطرآفرین باشد، می تواند برای پناهندگی رومانی اقدام کند.
  • کیس مذهبی : بر اساس این کیس فردی که دارای مذهب خاصی می باشد که در کشور متبوع وی، پذیرفته نیست و مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، می تواند طی ارائه مدارکی اعلام پناهندگی در رومانی را کند.
  • کیس سیاسی: بر اساس این کیس فردی که دارای عقاید سیاسی خاصی می باشد و در این زمینه دارای فعالیت گسترده است و به دلیل این فعالیت ها و عقاید سیاسی در معرض خطر می باشد، می تواند درخواست پناهندگی در رومانی را کند.
  • کیس وضعیت جنگی: بر اساس این کیس اتباع کشورهایی مانند افغانستان، سوریه، عراق و غیه که کشور آنها جنگ زده و در حال جنگ است می توانند پناهندگی در رومانی یا یک کشور خارجی دیگر را درخواست کنند.
  • کیس وضعیت اجتماعی: بر اساس این کیس فرد پناهجو صرفا به دلیل داشتن یک زندگی و شغل بهتر به یک کشور خارجی پناهنده می شود. این فرد باید مدارک محکمی مبنی بر سخت بودن زندگی در کشور خود نشان دهد تا بتواند پناهندگی در رومانی دریافت کند.

پناهندگی در رومانی – الحاق خانواده پناهجویان در رومانی

به کلیه افراد متقاضی پناهندگی در رومانی اسکان داده خواهد شد و این امکان وجود دارد که یک فرد میزبان از متقاضیان پناهندگی که خانواده خود در بیرون از مرزهای از این کشور باشند، می تواند در اداره مهاجرت این کشور یا کلیه شعب این اداره اقدام به انجام این کار کنند. اداره مهاجرت رومانی می تواند درخواست الحاق به خانواده را به شرط این که کامل باشد، تمام شرایط را مورد تایید قرار دهد. لازم به ذکر است که الحاق به خانواده در رابطه با سایر بقیه اعضاء خانواده مثل فامیل درجه یک فرد اسپانسر و یا همسر او که امکان حمایت کردن از خود به تنهایی را ندارند و از حمایت خانوادگی در کشور خود بهره مند نمی شوند، ممکن می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
Call Now Button