کشور ایتالیا با توجه به درخواست های زیاد تمهیداتی برای پذیرش پناهندگان دارد. بر اساس مقررات داخلی ایتالیا، در این کشور چندین سازمان دولتی در سطح ملی و منطقه ای برای ارائه کمک به پناهجویان ایجاد کرده است . این کمک ها شامل بررسی وضعیت درخواست ها، کمک های مالی، کمک های مادی و همچنین نظارت بر فعالیت های موسسات مربوط در داخل کشور . قوانینی که بر طبق تعهدات بین المللی و همچنین مقررات اروپایی نیز در خصوص رد درخواست پناهندگی پناهجویان نیز وجود دارد .

قوانین ایتالیا شرایط خاصی برای پذیرش درخواست پناهندگی فراهم آورده است . مسائل مربوط به اخراج و بازگرداندن به وطن پناهندگان بر طبق قواعد داخلی و ملی ایتالیاست و بررسی این مسائل بر عهده سیستم قضایی کشور ایتالیا می باشد. پناه جویان ایتالیا (پناهندگی در ایتالیا) از امکاناتی مانند آموزش و پرورش رایگان، امکان کار، بهداشت، درمان، مسکن و دیگر مزایا برخوردار خواهند بود .

پناهندگی در ایتالیا

البته این شرایط در برخی موارد شامل استثنا می باشد به این ترتیب که اگر فرد برای امنیت کشور خطر امنیتی محسوب شود یا دارای حکم نهایی قضایی بدلیل ارتکاب جرم و جنایت باشد و یا حضور وی برای جامعه خطر آفرین باشد امکان اخراج و یا بازگرداندن فرد وجود خواهد داشت .
در مجموع اتحادیه اروپا دارای یک سیاست مشترک در خصوص پناهندگان است ایتالیا جزو معدود کشورهاییست که حقوق پناهندگی را در قانون اساسی خود گنجانده و تصویب کرده است. این قانون مصوب داشته هر فرد خارجی در کشور ایتالیا که در وطن خود با نقض حقوق ابتدایی آزادیهای فردی مواجه شده میتواند با رعایت قانون تحت شمول قوانین پناهندگی در ایتالیا قرارگیرد.

شرایط پناهندگی در ایتالیا

شرایط پناهندگی در ایتالیا بر اساس کنوانسیون ژنو، که در سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است، اگر تبعه کشوری، به واسطه آزار و اذیت جسمی یا جنسی و اعتقادات مذهبی، گرایش خاص سیاسی یا دینی، خطرات جنگ و نا امنی در معرض خطر جانی و یا شکنجه طولانی مدت قرار داشته باشد و به کشورهای عضو که کنوانسیون ژنو را پذیرفته اند، پناهنده شود.

کشور پذیرنده، موظف است در صورت احراز شرایط پناهجو، تا زمان رفع حالت خطرناک در کشور مبدا، برای وی شرایطی ایجاد نماید تا بتواند با برخورداری از حقوق اولیه به زندگی در آن کشور ادامه دهد. کشور ایتالیا نیز با توجه به الحاق این کشور به کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد که به کنوانسیون ژنو موسوم است، درخواست پناهندگی در ایتالیا را بر اساس قانون می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ایتالیا موسسه آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به ایتالیا ” بیاندازید.

حقوق پناه جو بعد از پذیرش پناهندگی در ایتالیا

امکان دارد شخصی که درخواست پناهندگی در ایتالیا دارد، با مهاجرت غیر قانونی به ایتالیا، درخواست پناهندگی خود را ارایه دهد. در مواردی هم دیده شده که شخص با ویزای قانونی و یا ویزای توریستی شینگن، وارد ایتالیا یا هر کشور دیگری می شود و سپس درخواست پناهندگی خود را به اداره پلیس مهاجرت تقدیم می نماید.

پس از ارائه درخواست پناهندگی در ایتالیا، متقاضی مکلف به تکمیل فرم های درخواست پناهندگی و بیان دلایل درخواست پناهندگی در ایتالیا اقدام نماید.
پس از تکمیل درخواست پناهندگی در ایتالیا ، مصاحبه مختصری با پناهجو انجام می شود و پس از آن برای تعیین وقت رسیدگی به درخواست پناهندگی در ایتالیا، پرونده، جهت تعیین وقت دادگاه، ارسال می شود. در مدت انتظار تا زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی در ایتالیا، حقوق پناه جو بعد از پذیرش پناهندگی در ایتالیا مزایای زیر را دارد:

  • حق استفاده از بهداشت و درمان
  • حق داشتن برگه تردد و عبور برای پناهجو
  • حق برخورداری از تغذیه مناسب و دریافت کمک هزینه و مقرری
  • حق محل زندگی که توسط دولت به صورت کمپ های پناهجویان اداره می شود

ممکن است شخصی که درخواست پناهندگی در ایتالیا دارد، خود قادر به تامین هزینه های زندگی باشد و از کمک های دولتی هم بی نیاز باشد.

خطرات پناهندگی در ایتالیا

خطرات پناهندگی در ایتالیا به شرح زیر می باشد :

  • پذیرش پناهندگی در ایتالیا و دریافت پاسپورت ایتالیا، هر چند امکان برخورداری از مزایای پاسپورت ایتالیا را دارد ولی برای همیشه برچسب پناهندگی به پیشانی خواهند داشت.
  • امکان خطرات جانی در مهاجرت به ایتالیا به شکل غیر قانونی و یا مهاجرت قاچاقی به ایتالیا بسیار بالاست و به دلیل خطرات موجود پناهندگی در ایتالیا و هیچ کشور دیگری قابل توصیه نیست.
  • در صورت عدم پذیرش درخواست پناهندگی در ایتالیا ، پناه جو چاره ای جز بازگشت به کشور خود ندارد.

راه های مهاجرت قانونی به ایتالیا

تحصیل در ایتالیا به وسیله بورس تحصیلی ، ازدواج در ایتالیا ، سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ایتالیا و همچنین ویزای کار ایتالیا ، از راه های مهاجرت قانونی به ایتالیا  محسوب می شوند. با توجه به لزوم تشکیل پرونده و ارایه کیس پناهندگی جهت پناهندگی در ایتالیا، بهترین کار انتخاب یکی از راه های قانونی مهاجرت به ایتالیا می باشد که تامین کننده اهداف متقاضی مهاجرت به ایتالیا می باشد. برای هر یک از افراد جامعه که واقعا شرایط مهاجرت به خارج از کشور را دارند، قطعا راه حل مناسبی برای مهاجرت یافت خواهد شد.

در واقع اصل مهاجرت، برای رسیدن به پیشرفت های شغلی یا تحصیلی، مورد پذیرش همه کشورها قرار دارد. پناهندگی در ایتالیا و یا هر کشور دیگری بدون داشتن شرایط پناهندگی و اعلام کیس غیر واقعی جهت پناهندگی در ایتالیا ، از آسیب های جدی پیش روی مهاجرت است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای توریستی کشور ایتالیا ویزای توریستی کشور ایتالیا

ویزای توریستی کشور ایتالیا (Italy) ویزای توریستی کشور ایتالیا برای اشخاصی صادر می شود که با ه...

مهاجرت به ایتالیا مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا ممکن است به دلیل اقتصاد ضعیف تری که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد در ...

ویزای همراه کشور ایتالیا ویزای همراه کشور ایتالیا

سالانه افراد زیادی جهت تحصیل در ایتالیا، این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند لذ...

نظرات کاربران
حمید

باسلام.تقریبا از شرایط پناهندگی درست گفتین.من خودم بهمراه همسر م تقاضای پناهندگی از المان کردیم و واقعا شرایط پناهندگی نه تنها برای ما بلکه برای تک تک کسانی که اندن سخت بوده و هست،اولا زبان و فرهنگ اون کشور رو تا یادبگیری چندسال طول میکشه و بعدش بیکاری طی این مدت آزار دهنده هستش و بعد از چندسال باید بری یک حرفه رو یاد بگیری که کار کنی و دیگه از حالت حقوق بخور و نمیر پناهندگی بیای بیرون و بهتره مهاجرت کنین تا از همون هفته های اول برین سرکار و مثل یک ادم حسابی زندگی کنین

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز ، ممنونیم که واقعیت های پناهندگی را بیان میکنید. با آرزوی موفقیت شما

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button