پاسپورت کشور ترکیه و شرایط اخذ پاسپورت در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به ترکیه و دریافت تابعیت این کشور را دارید، احتمالا با این قبیل سوالات روبرو می شوید. شرایط اخذ پاسپورت ترکیه چیست؟ از چه روش‌ هایی می توان پاسپورت ترکیه را دریافت کرد؟ مزایای داشتن پاسپورت کشور ترکیه چیست؟ شرایط اخذ تابعیت ترکیه چیست؟

در این مطلب پاسخ کلیه سوالات ارائه می شود. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما کاربردی باشد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با پاسپورت کشور ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.

حتما بخوانید: آموزش زبان ترکی استانبولی

پاسپورت کشور ترکیه

حتما بخوانید: آموزش زبان انگلیسی

رتبه پاسپورت ترکیه در جهان

پاسپورت ترکیه در حال حاضر بر اساس رتبه بندی پاسپورت ها در جهان رتبه 52 را دارد. با این پاسپورت می توان بدون ویزا به 111 مقصد سفر کرد. این رتبه نشان دهنده اعتبار خوب این پاسپورت است. دارندگان پاسپورت ترکیه می توانند بدون ویزا یا  ویزای بدو ورود (ویزای فرودگاهی) به کشورهایی مانند برزیل، قطر، آلبانی و کره جنوبی سفر کنند.

این مزیت امکان سفر سریع و راحت را به دارندگان پاسپورت ترکیه می دهد. دارندگان گذرنامه ترکیه برای ورود به حدود 118 مقصد در جهان به ویزا نیاز دارند. برای ورود به چین، کل اتحادیه اروپا و هند شهروندان باید ویزا دریافت کنند.

حتما بخوانید: کار در ترکیه

رتبه پاسپورت ترکیه در جهان
رتبه پاسپورت کشور ترکیه در جهان

نحوه دریافت پاسپورت کشور ترکیه

راه های زیادی برای اخذ پاسپورت ترکیه وجود دارد. محبوب ترین گزینه اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری است. این برنامه سریع تر از روش های دیگر است. بسیاری از سرمایه گذاران علاقه زیادی به اخذ شهروندی ترکیه از طریق طرح سرمایه گذاری دارند.
از مزایای دیگر این طرح عدم نیاز به اقامت و مدرک زبان است. البته روش‌های دیگری مانند ازدواج با شهروند ترکیه ای نیز وجود دارد. هر کدام از این روش ها را در ادامه توضیح می دهیم.

اخذ پاسپورت کشور ترکیه از طریق سرمایه گذاری

اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری به روش های مختلف امکان پذیر است. می توان با تملک دارایی، انتقال سرمایه یا ایجاد شغل در ترکیه برای اخذ پاسپورت اقدام کرد. توجه داشته باشید، که معمولا 3 تا 4 ماه طول می کشد، تا مراحل تکمیل و دریافت پاسپورت انجام شود.

اخذ پاسپورت کشور ترکیه با خرید املاک و مستغلات

خرید ملک در ترکیه یکی از محبوب ترین گزینه های سرمایه گذاری در ترکیه است. با رشد بازار املاک و مستغلات ترکیه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی برای خرید خانه در ترکیه اقدام کردند. خرید خانه هم با هدف سرمایه گذاری و هم هدف زندگی در این کشور انجام می شود.

شرط اصلی دریافت پاسپورت ترکیه خرید ملک به ارزش حداقل 250 هزار دلار است. در صورتی که ارزش ملک کمتر از این مقدار باشد، امکان اخذ شهروندی ترکیه  بلافاصله وجود نخواهد داشت. یکی از شرایط اخذ تابعیت با خرید ملک این است، که باید تعهد دهید، که در مدت 3 سال این ملک را نمی فروشید.

اخذ پاسپورت کشور ترکیه با خرید املاک و مستغلات
اخذ پاسپورت کشور ترکیه با خرید املاک و مستغلات

اخذ پاسپورت کشور ترکیه با ایجاد شغل

ایجاد اشتغال برای شهروندان ترکیه یکی دیگر از راه های اخذ تابعیت این کشور است. شرط اصلی در این طرح اشتغال حداقل 50 نفر از شهروندان ترکیه می باشد.

اخذ پاسپورت کشور ترکیه از طریق ازدواج

در صورت ازدواج با یک شهروند ترکیه می توانید پس از 3 سال تابعیت این کشور را دریافت کنید. برای درخواست تابعیت از طریق ازدواج لازم است شرایط زیر را دارا باشید:

  • ازدواج بایستی واقعی باشد، در حین زمان درخواست باید متاهل باشید.
  • نباید برای مردم ترکیه خطر محسوب شوید.

انواع پاسپورت کشور ترکیه

در ترکیه 4 نوع پاسپورت وجود دارد. جمهوری ترکیه از این پاسپورت ها برای اهداف مختلف استفاده می کند. این پاسپورت ها عبارتند از:

1. پاسپورت دیپلماتیک یا Siyah Pasaport (با رنگ مشکی)

این پاسپورت 28 صفحه دارد. برای نمایندگان ارشد در نمایندگی رسمی جمهوری ترکیه صادر می شود.

2. پاسپورت ویژه یا پاسپورت Yesil (با رنگ سبز)

این پاسپورت 30 صفحه دارد. برای کارمندان دولتی با موقعیت درجه یک، دو، سه و سایر مقامات دولتی صادر می شود. همچنین برای شهرداران استانی و منطقه ای، اعضای سازمان تنظیم مقررات بانکی، اعضای هیئت مدیره صندوق بیمه سپرده های پس انداز ارائه می شود.

3. پاسپورت خدماتی یا پاسپورت Hizmet (با رنگ خاکستری)

شامل 28 صفحه است. برخی افراد به طور رسمی به کشورهای خارجی فرستاده می شوند، اما از نظر قانونی نمی توانند پاسپورت دیپلماتیک یا خصوصی دریافت کنند. همه افرادی که در سازمان های بین المللی کار می کنند، این نوع گذرنامه را دارند.
مقامات ترکیه نیز عضو این سازمان ها بوده و از این پاسپورت استفاده می کنند. افرادی که توسط انجمن هوانوردی ترکیه و جمعیت هلال احمر ترکیه انتخاب می شوند و ورزشکاران ملی با این پاسپورت سفر می کنند.

4. پاسپورت عمومی یا Bordo Passport (با رنگ قرمز)

این نوع پاسپورت دارای 38 صفحه است. افراد خارجی که از طریق خرید ملک در ترکیه اقدام به سرمایه گذاری می کنند و کلیه شهروندان ترکیه به جز افراد ذکر شده در بالا، می توانند از این پاسپورت استفاده می کنند.

انواع پاسپورت کشور ترکیه
انواع پاسپورت کشور ترکیه

شرایط اخذ پاسپورت کشور ترکیه

شما به عنوان یک تبعه خارجی در صورت دارا بودن شرایط زیر می توانید برای اخذ تابعیت ترکیه اقدام کنید. در غیر این صورت امکان دریافت پاسپورت وجود ندارد.

  • حداقل 18 سال داشته باشید.
  • تسلط کافی به زبان ترکی دارید.
  • تهدیدی برای نظم عمومی یا امنیت ملی محسوب نمی شوید.
  • دارا بودن سلامت کامل

پس از تایید شرایط و انجام کلیه اقدامات لازم، پاسپورت‌های عمومی ظرف 3 روز کاری به مراکز استان، 4 روز کاری مراکز شهری و در 7 روز کاری به روستاها تحویل داده می شود.

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت کشور ترکیه

برای اخذ پاسپورت ترکیه در ابتدا باید به صورت آنلاین از طریق اداره کل امور جمعیت و شهروندی یا با تعیین وقت قبلی از طریق تماس با شماره 199 اقدام کنید. برای دریافت پاسپورت نیاز به ارائه مدارک و اسناد است. هر کدام از انواع پاسپورت مدارک مخصوص به خود را نیاز دارند. در ادامه مدارک لازم برای هر نوع پاسپورت را ذکر می کنیم.

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت کشور ترکیه
مدارک لازم برای اخذ پاسپورت کشور ترکیه

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت معمولی

  • شناسنامه و مدارک شناسایی
  • یک قطعه عکس مربوط به 6 ماه گذشته
  • رضایت نمایندگان قانونی برای افراد زیر سن قانونی
  • پرداخت هزینه درخواست و هزینه پاسپورت
  • پاسپورت قدیمی در صورت تمدید پاسپورت

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت سبز

  • شناسنامه و مدارک شناسایی
  • یک قطعه عکس مربوط به 6 ماه گذشته
  • فرم درخواست پاسپورت با مهر ویژه برای کارمندان دولتی، صادرکنندگان، وکلا و اعضای هیئت علمی
  • نامه رسمی با امضای الکترونیکی برای کسانی که به دلیل بازنشستگی یا استعفا کار خود را ترک کرده اند.
  • نامه رسمی اداره کل بازنشستگی کارکنان دولت
  • برای افرادی که به دلیل حقوق والدین  پاسپورت دریافت می کنند، گواهینامه دانشجویی لازم است.
  • گزارش هیئت سلامت برای فرزندان معلول
  • گذرنامه قدیمی در صورت تمدید پاسپورت
  • پرداخت هزینه درخواست و هزینه پاسپورت

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت خاکستری

  • شناسنامه و مدارک شناسایی
  • یک قطعه عکس مربوط به 6 ماه گذشته
  • فرم درخواست پاسپورت خدماتی
  • تایید شغل برای مقامات غیر دولتی
  • افرادی که به دلیل حقوق والدین پاسپورت دریافت می کنند، باید گواهی دانشجویی ارائه دهند.
  • گزارش هیئت سلامت برای فرزندان معلول
  • پاسپورت قدیمی در صورت تمدید پاسپورت
  • پرداخت هزینه درخواست و هزینه پاسپورت

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت خاکستری
مدارک لازم برای دریافت پاسپورت خاکستری

هزینه اخذ پاسپورت کشور ترکیه

شما می توانید پس از اخذ تابعیت ترکیه برای دریافت پاسپورت این کشور درخواست دهید. پاسپورت ترکیه با اعتبار 6 ماه حدود 45 دلار برای شما هزینه دارد. اگر می خواهید پاسپورت با اعتبار 10 ساله دریافت کنید، مبلغ 145 دلار باید پرداخت کرد. در جدول زیر می توانید هزینه کلی انواع پاسپورت ترکیه در سال 2021 را مشاهده کنید.

پاسپورت با اعتبار 6 ماهه407 لیر45 دلار
پاسپورت با اعتبار 1 ساله512 لیر60 دلار
پاسپورت با اعتبار 2 ساله722 لیر85 دلار
پاسپورت با اعتبار 3 ساله950 لیر110 دلار
پاسپورت با اعتبار 4 سال تا 10 سال1265 لیر145 دلار

انتخاب بهترین دوره اعتبار پاسپورت ترکیه

همانطور که در قسمت هزینه های پاسپورت گفتیم، اعتبار پاسپورت ها متفاوت است. اما کدام یک از این پاسپورت ها بهتر است؟ توصیه می کنیم، برای دریافت پاسپورت 10 ساله ترکیه اقدام کنید. این پاسپورت در بلند مدت مقرون بصرفه بوده و در رابطه با مسائل ویزا مشکلات کمتری دارد.

برای ورود به کشورهایی که نیاز به درخواست ویزا است، باید حداقل 6 ماه تا پایان تاریخ انقضای پاسپورت فرصت داشته باشد. برای ورود به کشورهایی بدون نیاز به ویزا حداقل 3 ماه اعتبار پاسپورت مورد نیاز است. بهتر است، هنگام خروج از کشور مورد بازدید نیز ویزا بین 6 تا 3 ماه اعتبار داشته باشد. در این صورت مشکلات ورود و خروج برای شما پیش نمی آید.

اخذ پاسپورت ترکیه و خدمت سربازی

یکی از رایج ترین سوالات افراد قبل از درخواست تابعیت و پاسپورت ترکیه این است، که آیا پس از شهروندی ترکیه باید خدمت سربازی انجام دهیم؟ طبق قانون ترکیه شهروندان مرد بین 20 تا 41 سال ملزم به انجام وظیفه نظامی هستند.
اگر در کشور خود خدمت سربازی را گذرانده اید، می توانید مدارک مربوطه را نشان داده و از خدمت سربازی معاف شوید. در صورتی که برای تقاضای شهروندی بالای 22 سال داشته باشید، از خدمت سربازی معاف هستید.

اخذ پاسپورت ترکیه و خدمت سربازی
اخذ پاسپورت ترکیه و خدمت سربازی

5 مزایای دریافت پاسپورت ترکیه

ترکیه کشوری زیبا و دارای آینده ای روشن است. داشتن پاسپورت ترکیه برای بسیاری از افراد مزایای زیادی به همراه دارد. این کشور ترکیبی از دنیای غرب باستان و مدرن است. در ادامه برخی از مزایای دریافت پاسپورت ترکیه را ذکر می کنیم.

مزایای دریافت پاسپورت ترکیه
  1. دریافت مراقبت های پزشکی: یکی از مزایای شهروندی ترکیه خدمات پزشکی این کشور است. هنگامی که شهروند ترکیه محسوب شوید، از تمامی کمک های پزشکی و سیستم مراقبت های بهداشتی بهره مند خواهید شد. این مزایا شامل حال خانواده شما نیز می شود. شهروندان ترکیه می توانند از مراقبت های اضطراری به صورت رایگان استفاده کنند. این مورد برای افرادی که بیمه درمانی دولتی ندارند، بسیار مهم است.
  2. زندگی، کار و تحصیل در ترکیه: یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت افراد به ترکیه این است، که پاسپورت ترکیه به افراد حق زندگی، کار و تحصیل در ترکیه را می دهد. برای دانشجویان این کشور برنامه های آموزشی به صورت رایگان وجود دارد. اگر فرزند شما دانش آموز است، می توانید از این خدمات بهره مند شوید. شما به عنوان شهروند ترکیه امکان استفاده از برنامه بازنشستگی را دارید.
  3. دریافت راحت ویزای سفر: شهروندان ترکیه در صورت ارائه مدارک مناسب می توانند به راحتی ویزای توریستی شینگن، انگلستان یا ایالات متحده آمریکا را دریافت کنند. علاوه بر این می توانید از امکان سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورها بهره مند شوید.
  4. دسترسی به ایالات متحده آمریکا با ویزای E-2: ترکیه با ایالات متحده آمریکا معاهده ای امضا کرده است. طبق این معاهده شهروندان ترکیه اجازه دارند، برای ویزای سرمایه گذاری درخواست دهند. ویزای E-2 به شما کمک می کند، اقامت ایالات متحده آمریکا را به دست آورید.
  5. بهره مندی از زندگی با کیفیت بالا و هزینه مناسب: هزینه ها در ترکیه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی پایین تر است. اگر می خواهید به اروپا نزدیک باشید، اما کمتر هزینه کنید؛ احتمالا ترکیه یک گزینه ایده آل است. مسکن، غذا و خدمات شهری در ترکیه ارزان است. به ویژه اگر درآمد شما از ارز خارجی باشد.

مزایای دریافت پاسپورت ترکیه
مزایای دریافت پاسپورت ترکیه

آیا امکان اخذ تابعیت دوگانه در ترکیه وجود دارد؟

ترکیه برای صدور پاسپورت به کشور مبدا توجهی نمی کند. این کشور دارای تابعیت دوگانه و چندگانه است. تابعیت دوگانه به این معنی است، که نیازی به انصراف از تابعیت قبلی نیست و می توان پاسپورت کشور مبدا را حفظ کرد. برای افرادی که می خواهند در ترکیه سرمایه گذاری کرده و در کشور خود زندگی کنند، این مورد یک مزیت محسوب می شود.

با پاسپورت کشور ترکیه به کدام کشورها می توان سفر کرد؟

پاسپورت ترکیه به شما این امکان را می دهد، که بدون ویزا یا با اخذ ویزا در بدو ورود به 111 کشور سفر کنید. افرادی که پاسپورت خاکستری دارند، می توانند بدون ویزا به 146 کشور وارد شوند. با استفاده از پاسپورت ترکیه می توان به بیش از 72 کشور بدون نیاز به ویزا سفر کرد. در جدول زیر اسامی این کشورها را مشاهده می کنید.

قطرتونساردن
عراقمراکشژاپن
کره جنوبیمالزیسنگاپور
هنگ کنگاندونزیبرزیل
آرژانتینبلاروسبوسنی و هرزگوین
برونئیشیلیکلمبیا
اکوادورالسالوادورگرجستان
پاراگوئهصربستانآفریقای جنوبی
تایلندقبرس شمالیاوکراین
اروگوئه  

دارندگان ویزای ترکیه همچنین می توانند با استفاده از ویزای بدو ورود به بیش از 42 کشور وارد شوند. مهم ترین این کشورها عبارتند از: کویت، بحرین، لبنان و اکثر کشورهای آفریقایی. این امکان وجود دارد، که به بیش از 7 کشور تحت ویزای آنلاین از جمله استرالیا و عمان سفر کرد.

علاوه بر این کشورها در بسیاری دیگر از کشورهای جهان شرایط صدور ویزا برای شهروندان ترکیه آسان است. در صورت پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در چارچوب مذاکرات و موافقت نامه های بین المللی بین ترکیه و اتحادیه اروپا مزایای این پاسپورت بسیار بیشتر می شود.

از جمله به شهروندان ترکیه تسهیلات عمده برای اخذ ویزای شینگن ارائه شده و امکان ورود به بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می شود. این مذاکرات می تواند منجر به اعطای حق ورود بدون ویزا به اروپا برای دارندگان پاسپورت ترکیه شود.

سفر کردن با پاسپورت کشور ترکیه
سفر کردن با پاسپورت کشور ترکیه

سخن پایانیپاسپورت کشور ترکیه

پاسپورت کشور ترکیه و شرایط اخذ تابعیت ترکیه در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه و استفاده از مزایای شهروندی ترکیه را دارید، می توانید از طریق راه های مختلفی پاسپورت این کشور را دریافت کنید. در این مطلب اطلاعاتی در مورد انواع پاسپورت ترکیه، مدارک لازم برای دریافت پاسپورت و روش های دریافت پاسپورت ترکیه ارائه شد.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد پاسپورت کشور ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، عنوان کرده و پاسخ آن ها را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

متداول ترین سوالات پاسپورت کشور ترکیه

✳️ آیا امکان اخذ تابعیت دوگانه در کشور ترکیه وجود دارد؟

این کشور دارای تابعیت دوگانه و چندگانه است.

✳️ برای دریافت پاسپورت 10 ساله چه مبلغی باید پرداخت کرد؟

145 دلار

4.2/5 - (5 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در ترکیه کار در ترکیه

کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

نظرات کاربران
Call Now Button