کشور سوئد یکی دیگر از کشورهای حوزه شینگن می باشد که هر ساله افراد زیادی به دلیل بالا بودن سطح کیفیت تحصیل در سوئد به این کشور جذب می شوند. هجوم زیاد افراد جهت تحصیل در کشور سوئد باعث شد که این کشور کمی شرایط ادامه تحصیل در این کشور و پذیرش از دانشگاه های سوئد برای ورود به این کشور را تغییر داده و مقداری سختگیرانه تر عمل کند.

به عنوان مثال یکی از این سختگیری ها قرار دادن شرط معدل جهت ورود به دانشگاه های کشور سوئد و ادامه تحصیل در تمامی مقاطع می باشد و دیگر سختگیری در خصوص شهریه ای کردن تحصیل  است.

اما باز با این وجود به دلیل بالا بودن سطح کیفیت تحصیل افراد تمامی تلاش خود به کار می گیرند تا بتوانند در این کشور ادامه تحصیل دهند.

بنابراین موسسه آتیه آفرینان ایرانیان تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا بتوانند اطلاعاتی در مورد نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد به عزیزان متفاضی ارائه بدهد تا این افراد بتوانند قبل از هر گونه اقدام جهت مهاجرت ابتدا شرایط را بررسی کنند و بعد اقدامات لازم را انجام دهند.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در سوئد، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در سوئد ” است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد

متقاضیان تحصیل کارشناسی در سوئد نیازمند حداقل معدل 14 می باشد اما باز توصیه می شود که افراد با معدل بالای 16 اقدام نمایند و این توصیه فقط به علت رقابت شدید میان افراد متقاضی جهت مهاجرت و تحصیل به این کشور می باشد. گزینه دیگری که جهت پذیرش از دانشگاه های سوئد بر آن بسیار حائز اهمیت است داشتن مدرک زبان می باشد.

ادامه تحصیل در مقطع  کارشناسی معمولا نیازمند داشتن مدرک زبان سوئدی و در برخی رشته ها انگلیسی می باشد. البته از آنجا که اخذ مدرک زبان سوئدی بسیار دشوار است و در ایران هم موسسات بسیار عالی جهت تدریس زبان سوئدی وجود ندارد متقاضیان برای دوره زبان سوئدی وارد سوئد می شوند.

البته این افراد پس از اتمام دوره زبان سوئدی می توانند درخواست ورود به دانشگاه های دولتی این کشور را داده و بعد در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند. این دوره های زبان مستلزم پرداخت هزینه است و هزینه این دوره ها برای 6 ماه 45000 کرون می باشد.

طبق قانون کلی تمامی کشورها تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هم به زبان انگلیسی و هم به زبان رسمی آن کشور و هر دو ارائه شود. در صورت ادامه تحصیل به زبان انگلیسی آیلتس 6.5  و در صورت ادامه تحصیل به زبان سوئدی حتما مدرک زبان سوئدی نیاز می باشد.

با داشتن این شرایط و پشت سر گذاشتن این مراحل در صورت پذیرش از دانشگاه های سوئد برای فرد متقاضی در دانشگاه های این کشور و اخذ ویزای سوئد با پرداخت سالیانه 10000 تا 15000 یورو می توانند در این کشور به تحصیل ادامه دهند.

تحصیل دکترا در سوئد مثل ادامه تحصیل دکترا در مابقی کشورها به صورت مستقیم انجام نمی شود مگر با یافتن یک سوپروایزر و استاد از آن کشور. متقاضی باید در صورت یافتن استاد، مدارک تحصیلی خود را برای وی ارسال و ایمیل کند. در صورت مناسب و قوی بودن مدارک و سابقه تحصیلی و همچین داشتن یک سری کارها، مقالات و تحقیقات قوی و همچنین آیلتس ۷ به بالا استاد از دانشگاه مورد نظر درخواستی مبنی بر پذیرش از دانشگاه های سوئد مستقیم در مقطع دکتری را می دهد.

در غیر این صورت باید جهت پذیرش از دانشگاه های سوئد برای ارشد اقدام کرده و بعد از اتمام دوره ارشد وارد دکترا شوند. تحصیل دکترا در سوئد در اکثر دانشگاه ها به صورت رایگان می باشد و دانشجو فقط باید هزینه زندگی خود را تامین کند اما از آنجا که دکتری در سوئد شغل به حساب می آید و بابت آن به دانشجویان حقوق پرداخت می شود می توان تا حدودی حقوق ماهیانه ۲۰۰۰ دلار و همچنین با ۴۰ ساعت اجازه کار در هفته، هزینه زندگی خود را فراهم کرد.

البته در صورت قوی بودن سابقه تحصیلی می توان بورسیه ای را دریافت کرد که طی آن تمامی هزینه زندگی پوشش داده شود. به طور کلی اخذ پذیرش در مقطع دکتری در سوئد در سال های اخیر با دشواری روبرو است و پیشنهاد می شود افراد علاقه مند از مقطع کارشناسی ارشد شروع به تحصیل نموده و با داشتن اقامت در کشور سوئد برای اخذ پذیرش مقطع دکتری و ادامه تحصیل اقدام نمایند.

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد به شرح زیر می باشد :

  1. جست و جو و انتخاب دوره تحصیلی مورد نظر : یعنی فرد متقاضی باید دانشگاه، مقطع، رشته و یا حتی گرایش برای ادامه تحصیل خود را انتخاب کند.
  2. تأمین و تعیین چگونگی پرداخت هزینه‌ ها : اگر متقاضیان تحصیل در سوئد رزومه تحصیلی خوبی داشته باشند، می ‌توانند به بورسیه تحصیلی فکر کنند اما در غیر این صورت با توجه به هزینه‌ های تحصیل و زندگی در کشور سوئد، باید به فکر منبعی برای تأمین هزینه ‌ها بود.
  3. درخواست پذیرش به همراه مدارک لازم : به طور رسمی درخواست پذیرش را به دانشگاه مقصد ارسال شود و حتما رشته ای که فرد قصد دارد در آن تحصیل کند ، ذکر شود .
  4. ثبت نام در دانشگاه : اگر از سوی هیأت پذیرش، درخواست فرد متقاضی مورد قبول واقع شود ، مدارک کامل شده را حتما باید برای واحد اداری ارسال کند. ثبت نام در دانشگاه بعد از انجام این مراحل، به طور رسمی آغاز و ثبت می گردد .
  5. درخواست ویزای تحصیلی و مهاجرت به سوئد : فرد بعد از انجام دادن مراحل فوق، اکنون لازم است تا سایر مدارک لازم را به همراه نامه پذیرش و مدارک ثبت نام تکمیل کند و با مراجعه به سفارت سوئد، درخواست ویزای تحصیلی سوئد را ارائه دهد .مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد به شرح زیر می باشد :

  • ارائه کپی از صفحه اول پاسپورت جهت اخذ پذیرش تحصیلی در کشور سوئد
  • ارائه ترجمه ریزنمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی و ترجمه گواهی و یا اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی (برای تحصیل کارشناسی) و ترجمه ریزنمرات مقطع لیسانس و­ ترجمه مدرک تحصیلی لیسانس (برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد)
  • ارائه 3 قطعه عکس زمینه سفید (6*4) جهت اخذ پذیرش تحصیلی در کشور سوئد
  • ارائه مدرک زبان تافل با نمره حداقل 79 (برای دوره کارشناسی) و 90 (برای دوره کارشناسی ارشد) و یا مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 (برای دوره کارشناسی) و نمره 6.5 به بالا برای دوره کارشناسی ارشد
  • ارائه روزمه فرد (cv) جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد
  • ارائه سوابق کاری فرد (در صورت وجود) جهت اخذ پذیرش تحصیلی در کشور سوئد
  • ارائه نامه اعلام موجودی از بانک معادل شهریه دانشگاه به علاوه هزینه یک سال زندگی در کشور سوئد
  • ارائه 2 یا 3 توصیه نامه از اساتید روی سربرگ دانشگاه با امضا و مهر استاد یا دانشگاه (برای تحصیل کارشناسی ارشد)
  • ارائه طرح پیشنهادی دانشجو (proposal) (برای تحصیل کارشناسی ارشد)
  • ارائه انگیزه نامه جهت اخذ پذیرش تحصیلی در کشور سوئد

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در سوئد تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد به دلیل در دسترس بودن امکانات رفاهی پیشرفته، رویای بسیاری از دانشجویان است. د...

کار در سوئد کار در سوئد

کار در سوئد برای ایرانیان همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مه...

مهاجرت به سوئد مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد دقیقا چه مزایا و معایبی دارد؟ برای مهاجرت به کشور سوئد چه شرایطی باید داشته ...

نظرات کاربران
Call Now Button