مهاجرت تحصیلی به کشور آمریکا به دلیل قدمت دانشگاه های ممتاز در سیستم تحصیلی کشور آمریکا و امکانات بسیار ویژه ای که این کشور در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهد، همواره مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در مراکز معتبر علمی و همه افرادی که متقاضی اخذ اقامت و یا گرین کارت آمریکا هستند، بوده است.

بهره مندی از شرایط ایده آل برای زندگی و امکانات تحصیلی ویژه موجب شده هر ساله افراد بسیاری از کشورهای مختلف متقاضی دریافت مهاجرت به آمریکا و ویزای تحصیلی کشور آمریکا باشند.
شرایط تحصیل در کشور آمریکا به گونه ای می باشد که فردی که قصد تحصیل در این کشور را دارد می بایست دارای سوابق تحصیلی بسیار خوبی باشد. در این مقاله قصد داریم به توضیح نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا بپردازیم.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آمریکا می توانید مقاله ” تحصیل در آمریکا ” را مطالعه فرمایید.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا به صورت زیر است:

1.  انتخاب مقطع تحصیلی و دانشگاه مناسب جهت تحصیل در آمریکا

در تمام دانشگاه های آمریکا داوطلب می تواند برنامه متناسب با علاقه و مقطع تحصیلی خود را جستجو و انتخاب کند و متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های آمریکا لازم است که بر اساس رشته و سطح تحصیلی خود دانشگاه را انتخاب کند.
این حق انتخاب می ‌تواند از بین دانشگاه‌ های برتر و یا سایر موسسه‌ های آموزشی و حتی از بین دوره‌ای کارشناسی ارشد آنلاین باشد.

2. آمادگی برای درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

اکثر دانشگاه ‌های آمریکا این امکان را فراهم کرده‌ اند که داوطلب به‌ طور مستقیم از وب ‌سایت خود دانشگاه برای درخواست پذیرش اقدام کنند. تمام موارد موردنیاز برای اعلام درخواست توسط متقاضی تحصیل در دانشگاه ‌های آمریکا باید به‌ دقت مطالعه و بررسی شود.

بعضی از دانشگاه‌ها، مدارک معتبر بین المللی مانند (GRE, GMAT, MCAT, LSAT) و یا مدارکی مانند نمونه کارها، فهرست اختراعات و غیره را از متقاضی درخواست کمی کنند. لازم به ذکر است که داوطلب می تواند با انتخاب ۳ تا ۵ دانشگاه شانس پذیرش خودرا بیشتر کند.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

توصیه موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در آمریکا، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در آمریکا ” است.

هزینه ‌درخواست پذیرش از دانشگاه های مورد نظر در کشور آمریکا معمولاً بین ۷۵ تا ۱۰۰ دلار متغیر است که به شرایط و قوانین دانشگاه بستگی دارد.
اگر مشکلی در پرداخت هزینه پذیرش به وجود بیاید، داوطلب می ‌تواند به ‌طور مستقیم با دانشگاه یا برنامه آموزشی مربوطه تماس بگیرد.

داوطلبان خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه‌ های آمریکا ممکن است مجبور باشند مدرکی ارائه دهند و بهتر است که داوطلب از قبل در یکی از آزمون های نامبرده شرکت و یکی از مدارک زبان (TOEFL، IELTS، یا C1 پیشرفته) را دریافت کرده باشد.
در حال حاضر یک سیستم یکپارچه ثبت نام برای دانشگاه‌ های آمریکا وجود ندارد و داوطلبان باید به‌ صورت مستقیم از طریق وب ‌سایت دانشگاه موردنظر برای پذیرش اقدام کنند.

3.  الزامات زبان برای پذیرش در دانشگاه‌ های آمریکا

برای اطمینان از اینکه داوطلب قادر به یادگیری و شرکت در کلاس ‌های دانشگاه می باشد باید مهارت‌ و تسلط کافی بر زبان انگلیسی متناسب با سطح دانشگاه و رشته انتخابی خود داشته باشد.
حداقل نمرات به‌ طور عمده به برنامه آموزشی و سطح دانشگاه بستگی دارد و اکثر دانشگاه ‌های آمریکا یکی از این دو آزمون را قبول خواهند کرد:

  • IELTS
  • TOEFL
الزامات زبان برای پذیرش در دانشگاه‌ های آمریکا

4.  مدارک موردنیاز برای درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

معمولاً دانشگاه ‌های مختلف در سرتاسر کشور آمریکا مدارک منحصر به خود را با توجه به شرایط و امکاناتی که دارند درخواست می‌ کنند ولی به طور کلی مدارک موردنیاز برای درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا به شرح زیر می باشد:

  • ریزنمرات دوره دبیرستان، دیپلم و پیش‌ دانشگاهی
  • رزومه تحصیلی یا کاری
  • نمرات آزمون (SAT, ACT, GRE, GMAT)
  • گواهی مدرک مهارت‌های زبانی (IELTS, TOEF)
  • نامه هدف یا انگیزه جهت تحصیل در آمریکا
  • پرداخت هزینه پذیرش در دانشگاه مورد نظر در آمریکا
  • تدوین نوشته ‌ای آکادمیک و علمی برای سنجش سطح دانش داوطلب که می ‌تواند به شکل یک معرفی نامه کامل از برنامه تحصیلی و کاری داوطلب باشد و یا به صورت پروپوزال، نامه اداری و … ارائه شود.
  • عکس از پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش

5. بررسی تاریخ ثبت‌ نام اعلام ‌شده از وب ‌سایت دانشگاه مورد نظر در آمریکا

تاریخ ثبت‌ نام اعلام ‌شده از وب ‌سایت دانشگاه مورد نظر در آمریکا به صورت زیر است:

داوطلبان دوره کارشناسی

  • ترم پاییز: بین ماه ‌های اکتبر و نوامبر
  •  تاریخ نهایی‌ ترم پاییز: بین ماه ‌های فوریه و مارس

 داوطلبان کارشناسی ارشد و دکترا

  • تاریخ نهایی پذیرش ترم پاییز: بین ماه‌ های ژانویه و تا مارس
  • تاریخ نهایی پذیرش ترم بهار: بین ماه‌ های جولای و سپتامبر

تاریخ نهایی برای داوطلبی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد و یا دکترا را دارد کاملاً بستگی به ترمی دارد که در آن ثبت ‌نام می ‌کند. لازم به ذکر است که این مهلت‌ ها می‌تواند بسته به برنامه‌ای که داوطلب درخواست و یا دانشگاهی که انتخاب می‌کند، متفاوت باشد.

بررسی تاریخ ثبت‌ نام اعلام ‌شده از وب ‌سایت دانشگاه مورد نظر در آمریکا

6. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر در کشور آمریکا

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر در کشور آمریکا، کلیه داوطلبان خارجی بعد از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه ملزم به دریافت ویزای تحصیلی کشور آمریکا (F1) هستند.
داوطلب باید بین زمان ثبت ‌نام دانشگاه و زمان ثبت ‌نام برای بورسیه و کمک ‌هزینه ‌های مالی هماهنگی لازم را برقرار کند. همچنین بعضی از دانشگاه‌ ها برای تثبیت ثبت‌ نام وضعیت داوطلب مبلغ دیگری نیز دریافت می‌ کنند .

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button