مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه در این مطلب به طور کامل بررسی می شود. همچنین سعی می کنیم اطلاعات کاملی در مورد روش های مهاجرت اقامت از طریق سرمایه گذاری در ترکیه را ذکر کنیم، تا شما بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. همچنین هزینه مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه، قوانین مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه و میزان مالیات در ترکیه را ذکر می کنیم.
شما می توانید از روش های مختلف برای اخذ اقامت ترکیه اقدام کنید. روش هایی مثل مهاجرت از طریق تحصیل، مهاجرت کاری ترکیه یا مهاجرت از طریق ازدواج وجود دارد. این مطلب توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده است. امیدواریم پاسخ سوالات خود را در مورد مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه در این مطلب پیدا کنید.

امروزه سرمایه گذاری در ترکیه و دریافت اقامت ترکیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دریافت ویزای سرمایه گذاری در ترکیه مزیت های زیادی دارد و می توان از طریق آن تابعیت ترکیه را به دست آورد.
جهت اخذ اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

🔊 پادکست شرایط سرمایه گذاری در ترکیه 🔊

سرمایه گذاری در ترکیه و شرایط عمومی آن

ترکیه کشوری است که در اوراسیا قرار گرفته است. بخش هایی از این کشور در قاره آسیا و بخش هایی در قاره اروپا می باشد. کشور ترکیه در واقع گذرگاهی بین غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا است. به همین دلیل ترکیه برای برخی کشورها از جمله ایران مسیری برای صادرات و واردات به کشورهای دیگر می باشد. ترکیه با کشورهای ایران، بلغارستان، گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان همسایه است.

جمعیت کشور ترکیه حدود 80 میلیون می باشد. دین اکثریت مردم این کشور اسلام است و تعداد افراد سنی بسیار بیشتر می باشد. به طوری که حدود 98 در صد جمعیت مسلمان هستند و تنها 2 در صد از مردم دین مسیحی دارند. در این کشور حدود 75 در صد از جمعیت ترک هستند و 18 در صد مردم ترکیه کرد می باشند. زبان رسمی مردم ترکیه ترکی استانبولی است و برای نوشتن از حروف لاتین استفاده می کنند.

پایتخت ترکیه شهر آنکارا است. از شهرهای مهم دیگر آن می توان به استانبول، ازمیر، آنتالیا، مارماریس، بدروم، وان و کوشا داسی اشاره کرد. بزرگترین شهر ترکیه استانبول است که در 2 قاره آسیا و اروپا قرار دارد. کشور ترکیه دارای 81 استان است که 78 استان آن با نام مرکز استان هم نام هستند. آب و هوای ترکیه به طور کلی خوب و جلگه ای می باشد. از بهترین فصل های ترکیه برای مسافرت بهار و پاییز است. ترکیه از جذب گردشگر درآمد زیادی به دست می آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در ترکیه کلیک کنید.

سرمایه گذاری در ترکیه و شرایط عمومی آن
سرمایه گذاری در ترکیه و شرایط عمومی آن

واحد پول ترکیه لیر ترکیه است که علامت اختصاری آن TL یا TRY است. قدرت اقتصادی این کشور در دنیا رتبه 16 را دارد. در گذشته ترکیه با تورم شدیدی روبرو بود و ارزش لیر ترکیه بسیار پایین آمد. به همین دلیل دولت در سال 2005 تصمیم گرفت شش صفر از پول ملی حذف کند. هر یک لیر ترکیه معادل با یک میلیون لیر قدیم ترکیه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار در ترکیه کلیک کنید.

نکاتی درباره سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در یک کشور دیگر منافع و ریسک های خاص خودش را دارد اما به هر حال در زمان سرمایه گذاری در یک کشور خارجی باید همه جوانب مثبت و منفی را در آن کشور در نظر گرفت و بررسی کرد.ترکیه، هنوز عضو اتحادیه اروپایی نشده است اما برای سرمایه گذاری خارجی، مخصوصا اروپایی و ایرانی که مایل به دایر کردن یک شرکت می باشند بسیار جذاب است.
اقتصاد ترکیه از نظر رشد بسیار شناخته شده است. اقتصاد کشور ترکیه با بودجه ی مالی بین المللی در حال توسعه می باشد.اخیرا، کشور ترکیه از کاهش در قیمت نفت سود بسیار زیادی برد و پول جاری این کشور تا 24% در برابر دلار کاهش داشت.با توجه به این واقعیت که ترکیه در کشمکش های همسایگانش درگیر شده است، سرمایه گذاری در ترکیه نیاز به شجاعت دارد.البته تا زمانی که شما به درستی عمل کنید ضرر نخواهید داد.
هیچ شکی در آن نیست که از زمانی که اردوغان در سال 2002 به قدرت رسید، فساد را کاهش داده است و فعالیت های تجاری را تحریک کرده است، بدهی های این کشور کاهش پیدا کرده و بودجه ی این کشور به تعادل رسیده است.

نکاتی درباره سرمایه گذاری در ترکیه
نکاتی درباره سرمایه گذاری در ترکیه

دلایل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه

  • اقتصاد فوق: رشد ثابت با یک نرخ رشد واقعی سالیانه ی 4.7 درصدی می باشد و انتظار می رود اقتصاد امیدوار کننده با آینده ای درخشان یکی از سریعترین رشدهای اقتصادی را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با میانگین نرخ رشد واقعی سالیانه ی 3.8 درصدی را داشته باشد.
  • موقعیت مرکزی: یک پل طبیعی بین شرق و غرب و جنوب به شمال می باشد، بنابراین یک خروجی مؤثر به بازارهای اصلی را ایجاد می کند و دسترسی آسان به 1.6 میلیون مشتری در اروپا، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی وجود دارد.
  • نیروی کار با کیفیت و رقابت کننده: سرمایه گذاران می توانند برای کسب و کارشان نیروهای کار محلی را استخدام کنند (بیش از 27 میلیون فرد تحصیل کرده و علاقه مند به کار با شرکت های خارجی در این کشور وجود دارد). کارامدی نیروی کار در حال افزایش است.
  • جمعیت: نزدیک به نیمی از جمعیت ترکیه، بسیار جوان و زیر 31 سال است که بدان معناست که ترکیه بیشترین جمعیت جوان را در مقایسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی دارد.
  • زیرساخت های ترکیه: به خصوص در فناوری به خوبی توسعه یافته اند و هزینه ها برای نقل و انتقال دریایی بسیار پایین می باشد که این خود عامل بسیار مهم برای سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ترکیه است که نیاز به وسایل مختلفی برای نقل و انتقال تولیداتشان به کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپایی را دارند.
  • فضای سرمایه گذاری اصلاح طلبانه و جالب توجه و با رقابت بسیار بالا: مسئولان ترکیه در سالهای اخیر بسیاری از محدودیت ها را در رابطه با توسعه ی سرمایه گذاری خارجی در کشور ترکیه از بین برده اند و یک محیط تجاری دوستانه را ارائه کرده اند. در بین سرمایه گذاران خارجی تبعیض قائل نمی شود و با همه ی آنها به صورت برابر رفتار می شود.
  • مالیات پایین و پاداش ها: مالیات بر شرکت های حقوقی از 33 درصد به 20 درصد کاهش یافته است.پاداشها برای سرمایه گذاری های استراتژیکی، سرمایه گذاری های با مقیاس بالا و سرمایه گذاری های منطقه ای می باشد.
  • بازار داخلی بزرگ: دارای 73.6 میلیون مشترک تلفن همراه، 6.48 میلیون مشترک اینترنت، 181 میلیون مسافر خطوط هوایی ، 58 میلیون نفر استفاده کننده از کارت اعتباری و 35.6 میلیون توریست بین المللی در سال 2015 می باشد.

دلایل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه
دلایل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه

شرایط سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه عمدتا مشمول اخذ اقامت ترکیه نیز می شود ولی این کشور را برای اخذ تابعیت نمی توان توصیه کرد. اخذ تابعیت ترکیه معمولا با توجه به شرایط خاص این کشور بسیار دشوار است. روش های کلی مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت این کشور به چند دسته تقسیم می شوند، مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل، مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج و مهاجرت به ترکیه از طریق کار امکان پذیر است.
روش های ذکر شده دارای ضوابط و شرایط خاصی می باشند.هرکدام از این شرایط برای اشخاص خاصی مناسب است مثلا تحصیل در ترکیه را برای شخصی با سن حدود 20 تا 30 توصیه می شود چرا که ابتدا شرایط آن کشور را از نزدیک ببیند و نهایتا برای اقداماتی مانند سرمایه گذاری در ترکیه اقدام نماید.
سرمایه گذاری در ترکیه به روش های مختلف قابل اجرا است، عده ای خرید ملک در ترکیه را جهت اخذ اقامت ترکیه و سرمایه گذاری در ترکیه انتخاب می کنند و عده ای روش های دیگر. در زمان تأسیس یک شرکت در ترکیه، باید قوانین و مقررات را عمل کرد.

مدارک زیر برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ترکیه مورد نیاز می باشد:

  • گواهی رسمی وابستگی (4 کپی، یک مدرک اصل)
  • در مورد اینکه شریک خارجی، یک شخص حقیقی است، مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشد.: برای هر سهامدار حقیقی دو کپی از گذرنامه هایشان.
  • امضاء رسمی دادخواست (2 کپی)
  • کارتهای هویت رسمی مدیران شرکت ( یک کپی)

باید متذکر شد که به جز اولین مورد بالایی، همه موارد مورد نیازی که در خارج از کشور ترکیه اجرا می شوند باید توسط کنسولگری ترکیه رسمی شوند.برای سرمایه گذاری در ترکیه بسته به نوع سرمایه گذاری متفاوت می باشد.سرمایه گذاری می تواند برای مثال به صورت شراکت در یک پروژه و بهره مندی از سود ماهیانه باشد یا به صورت خرید ملک یا حتی راه اندازی یک کسب و کار مستقل باشد.
بسیاری از سرمایه گذاران خارجی که در کشور خود صاحب بیزینس های بزرگ می باشند تمایل به دایر کردن یک یا چند شعبه از کسب وکاری که پیشه ی چندین ساله شان به شمار می رود در آسیا و از جمله در کشور ترکیه می باشد که علاوه بر توسعه ی کار خود به صورت بین المللی اقامت یک کشور دیگر را هم کسب کنند.
برای به اقامت رسیدن از طریق سرمایه گذاری در ترکیه باید یک پروسه ی 4 تا 5 ساله طی شود گرچه این پروسه با خرید ملک با مبلغ بالا سریع تر به اقامت می انجامد.

کشور ترکیه به دلیل فرهنگی و سهل الورود بودن در سال های گذشته به مقصد اصلی برای ایرانیان تبدیل شده که در پی آن نیز افرادی سودجو با استفاده از این موقعیت پیش آمده شروع به انجام کلاهبرداری های گسترده نموده اند.
لازم به ذکر است شهروندی ترکیه و پاسپورت ترکیه به خارجیانی ارائه می شود که دارای 5 سال اقامت کاری ترکیه بوده و بیمه ایشان توسط کارفرما یا خود سرمایه گذار مرتب پرداخت می گردد.

انواع روش های مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه

هر سال بسیاری از سرمایه گذاران و تاجران ترکیه را برای اهداف سرمایه گذاری انتخاب می کنند. این کشور برای راه اندازی کسب و کار یکی از بهترین گزینه ها می باشد.
ترکیه از نظر آسانی شروع کسب وکار در سال 2018 رتبه 43 را داشت و توانست در سال 2019 خود را به رتبه 33 برساند. شما با سرمایه گذاری می توانید به همراه خانواده به ترکیه مهاجرت کنید و در مدت زمان 3 تا 6 ماه تابعیت ترکیه را دریافت کنید.
البته از سال 2019 ترکیه برای جذب بیشتر سرمایه گذاران مدت زمان لازم برای تابعیت را کوتاه تر کرد و در زمان 2 ماهه پاسپورت ترکیه برای افراد متقاضی صادر می شود.

شما می توانید از روش های مختلف برای مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیهو اخذ اقامت ترکیه اقدام کنید. این روش ها هر کدام حداقل سرمایه ای را نیاز دارند تا پروسه اقامت شما انجام شود. روش های اخذ اقامت سرمایه گذاری ترکیه به صورت زیر است:

  • اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی
  • اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق خرید ملک
  • اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق شرکت های سرمایه گذار در املاک
  • اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی
  • اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق خرید سهام
  • اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق سپرده بانکی

انواع روش های سرمایه گذاری ترکیه
انواع روش های سرمایه گذاری ترکیه

اقامت ترکیه از طریق استخدام (بسیار بعید!!!)

شرط لازم و کافی برای اینکه شما بتوانید اقامت ترکیه را از طریق کار به دست آورید این است که یک شرکت ترکیه ای شما را به عنوان پرسنل بپذیرد. برای کسب این نوع اقامت، شما باید تخصص ویژه ای برخوردار باشید و در زمان درخواست شرکت ترکیه ای به همکاری با شما، طبق آمار وزارت کار و رفاه ترکیه، نباید شخصی که پاسپورت ترکیه را دارد با تخصص شما بیکار باشد.
با ملاحظه نکته فوق و وضعیت کار در ترکیه و شرایط خاص ایرانیان می توان این گونه اعلام نمود که در حال حاضر شانس یافتن کار در کشور ترکیه برای فرد ایرانی بسیار کم است.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق کارآفرینی

یکی از روش های پر طرفدار برای دریافت اقامت سرمایه گذاری در ترکیه، ثبت شرکت و کارآفرینی در ترکیه می باشد. شما با این روش می توانید تابعیت و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.
برای دریافت اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی باید بیزینس پلن یا طرح تجاری شما قوی باشد تا بتوانید از وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه تاییدیه دریافت کنید. همچنین در شرکت خود باید حداقل 50 نفر از شهروندان ترکیه را استخدام کنید.
این تعداد در گذشته 100 نفر بود، که از سال 2019 قوانین مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه کمی تغییر کرد و با استخدام 50 نفر شهروند ترکیه ای می توانید شرکت خود را در ترکیه ثبت کنید. برای ثبت شرکت در ترکیه به حداقل سرمایه ای به عنوان سرمایه اولیه نیاز دارید. این سرمایه باید حداقل 10 هزار لیر ترکیه و یا 2600 دلار آمریکا باشد.

مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه برای بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی جذاب است. از آن جایی که ترکیه برای ایران پلی برای ارتباط با کشورهای دیگر است و همچنین شرایط ثبت شرکت نسبتا راحت می باشد، بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی این کشور را برای ثبت شرکت انتخاب می کنند. بیشترین شرکتی که در ترکیه ثبت می شود، شرکت با مسئولیت محدود است که نیاز به حداقل یک سهامدار دارد و باید شرکت هیئت مدیره داشته باشد.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در ترکیه طریق ثبت شرکت یکی از روشهای شناخته شده در سالهای اخیر بوده است.متقاضیان مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت ترکیه بدون داشتن تحصیلات و تخصص و مدارک زبان انگلیسی از طریق ثبت شرکت برای مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت ترکیه می توانند اقدام نمایند.
تقریبا همه تجار ایرانی با مشکلاتی از قبیل حساب بانکی در خارج از کشور، نقل و انتقلات منابع مالی و پولی، محدودیتهای تجاری، بازرگانی، تولیدی ناشی از تحریم ها و سایر چالش های کسب و کار مواجه هستند.این عوامل بدیهی ترین عناصر رونق کسب و کار به شمار می رود که متقاضیان ایرانی از آن محروم هستند، این در حالی است که علیرغم وجود محدودیت های فوق، برون رفت از این مشکلات کار دشواری نیست و تنها شما نیازمند آن هستید که با قوانین و مقررات حقوقی تجارت و کسب و کار و ضوابط امور مالیاتی و بیمه در کشورهای اروپایی آشنا باشید تا ملاحظه کنید که چگونه می توان با روش های نه چندان سخت مانند ثبت شرکت در کشورهای اروپایی به مشکلات فوق غلبه نمایید.
اگرچه ثبت شرکت در اروپا دارای ساز وکارهای حقوقی ویژه ای است. پروسه ثبت شرکت برای مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت دارای مراحل زیر است:

  • ثبت شرکت در خارج از کشور
  • گرفتن نمایندگی خارجی
  • بازاریابی محصولات خارجی
  • خرید و فروش محصولات خارجی
  • واردات
  • صادرات
  • مشارکت در فروش و بازاریابی
  • مشارکت در تولید و مونتاژ محصولات خارجی
  • سرمایه گذاری

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق ثبت شرکت | شرایط سرمایه گذاری در ترکیه
مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

یکی از مزیت های مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه این است که شما می توانید با خرید ملک در ترکیه تابعیت و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. برای خرید ملک در ترکیه باید حداقل 250 هزار دلار آمریکا سرمایه داشته باشید. این مقدار سرمایه قبل از سال 2018 یک میلیون دلار آمریکا بود که با تغییر قوانین مهاجرت به 250 هزار دلار آمریکا رسید.
بعد از خرید ملک شما به مدت 3 سال اجازه ندارید ملک را بفروشید. همچنین در این روش شما نمی توانید از وام مسکن استفاده کنید و باید تمام مبلغ را با فروشنده به طور یک جا تسویه کنید و مدارک آن را برای دریافت تابعیت ارائه دهید.

البته شما می توانید با مبالغ کمتر نیز اقامت ترکیه را به دست آورید. با داشتن حداقل سرمایه 60 هزار دلار آمریکا می توانید در ترکیه ملک خریداری کنید. در این صورت اقامت 3 ساله ترکیه را دریافت می کنید. این اقامت یک اقامت توریستی است که با آن نمی توانید در ترکیه مشغول به کار شوید. البته اگر بتوانید به طور قانونی کار پیدا کنید و یا شرکتی ثبت کنید، مجوز کار برای شما صادر می شود و از این طریق می توانید اقامت ترکیه را دریافت کنید.

مراحل سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

برای خرید ملک در ترکیه ابتدا باید به ترکیه سفر کنید تا ملک مورد نظر را پیدا کنید. برای انتقال ملک در ترکیه باید حتما در ترکیه حساب بانکی و فیش بانکی داشته باشید. از آن جایی که برای خرید ملک باید پول از حساب شما وارد حساب فروشنده شود داشتن حساب بانکی واجب است.
بعد از خرید ملک برای دریافت اقامت ترکیه باید از اداره مهاجرت وقت مصاحبه بگیرید. زمانی که وقت مصاحبه به شما اعلام شد، با مدارک خود و خانواده به اداره مهاجرت بروید. در صورت تایید به شما اقامت یک ساله ترکیه داده می شود.

یکی از نکات مهم هنگام خرید ملک در ترکیه این است که شما نمی توانید در مناطق روستایی خانه بخرید و فقط باید در مناطقی که دولت ترکیه برای مهاجران تعیین کرده است، ملک خریداری کنید. دولت ترکیه این قانون را برای مهاجران تعیین کرده است، که فقط می توانند آپارتمان خریداری کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق خرید ملک | شرایط سرمایه گذاری در ترکیه
مراحل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق خرید ملک

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق شرکت های سرمایه گذار در املاک

برای اخذ تابعیت ترکیه می توانید از طریق شرکت هایی که در زمینه املاک و مستغلات سرمایه گذاری می کنند، اقدام کنید. در این روش حداقل سرمایه مورد نیاز 500 هزار دلار آمریکا می باشد، که باید این مبلغ را در این شرکت ها سرمایه گذاری کنید تا اقامت ترکیه را دریافت کنید.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی

یکی دیگر از روش های دریافت اقامت و تابعیت ترکیه خرید اوراق قرضه دولتی می باشد. در این روش باید حداقل سرمایه 500 هزار دلار آمریکا داشته باشید و این مقدار سرمایه باید در حساب بانکی شما باشد تا توسط وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه تایید شود.
تا قبل از تغییر قوانین سرمایه گذاری ترکیه در سال 2018 حداقل میزان سرمایه برای خرید اوراق قرضه دولتی 2 میلیون دلار آمریکا بود.
بعد از خرید اوراق قرضه دولتی شما نمی توانید به مدت 3 سال این اوراق قرضه را بفروشید. در صورت فروش اقامت ترکیه به شما تعلق نمی گیرد.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام ترکیه

روش دیگر مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه که می توان از آن طریق تابعیت و پاسپورت ترکیه را به دست آورد، خرید سهام در ترکیه است. این سهام می تواند مربوط به سهام صندوق های سرمایه گذاری یا سهام مربوط به املاک باشد.
در این روش حداقل سرمایه مورد نیاز 500 هزار دلار آمریکا است و شما نمی توانید تا حداقل 3 سال سهام خود را بفروشید. در صورت فروش سهام امکان دریافت اقامت ترکیه وجود ندارد. برای خرید سهام در ترکیه لازم است از وزارت صنایع و فناوری ترکیه تاییدیه دریافت کنید.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق سپرده بانکی

شما می توانید با سپرده گذاری در بانک های ترکیه اقامت و تابعیت ترکیه را به دست آورید. تنها کافی است حداقل سرمایه مورد نیاز را داشته باشید و این مبلغ را به مدت 3 سال در بانک های ترکیه سپرده گذاری کنید. حداقل سرمایه مورد نیاز در این روش 500 هزار دلار آمریکا می باشد و شما می توانید این مبلغ را به صورت دلاری سپرده گذاری کنید.
قبل از سال 2018 حداقل میزان سرمایه در این روش 3 میلیون دلار آمریکا بود. اما از سال 2018 با تغییر قوانین مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه این مبلغ کاهش یافت.
بعد از سپرده گذاری در بانک می توانید از طریق بانک یا اداره مقررات و نظارت بر سیستم بانکی برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید. بعد از پر کردن فرم درخواست اقامت اطلاعات شما به همراه اطلاعات حساب بانکی به وزارت امور داخلی ترکیه ارسال می شود.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق سپرده بانکی | شرایط سرمایه گذاری در ترکیه
مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق سپرده بانکی

مزایای مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه

مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه برای سرمایه گذاران و تاجران مزیت های بسیاری دارد. در این بخش چند مورد از مزیت های سرمایه گذاری در ترکیه را برای شما بیان می کنیم.

  • امکان اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه در 3 الی 6 ماه
  • امکان اخذ تابعیت برای خانواده
  • ده سال اعتبار پاسپورت و امکان تمدید به صورت مادام العمر
  • شرط حضور در ترکیه برای سرمایه گذاری وجود ندارد.
  • پاسپورت ترکیه جز 30 پاسپورت برتر دنیا است.
  • امکان سفر بدون ویزا به 148 کشور و کشورهای حوزه شینگن
  • تحصیل در ترکیه برای شهروندان ترکیه رایگان است.
  • امکان استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی رایگان
  • تابعیت ترکیه یک تابعیت مضاعف است. با دریافت پاسپورت ترکیه نیازی نیست از تابعیت قبلی خود صرفه نظر کنید.
  • شرکت در دوره سربازی برای فردی که اقامت ترکیه را به دست آورده است اجباری نیست.
  • برنامه صندوق بازنشستگی
  • کیفیت بالای زندگی

سرمایه گذاری در ترکیه و توافق دو جانبه تجاری با ایران

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم سرمایه گذاری در ترکیه نسبت به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر این است، که ترکیه و ایران توافق نامه دو جانبه تجاری امضا کرده اند. با وجود این توافق نامه ریسک سرمایه گذاری در ترکیه بسیار پایین می آید و شرایط برای سرمایه گذاران راحت تر می شود. این توافق نامه تجاری شامل 2 بخش است.

  1. بخش اول توافق نامه ارتقا و حفاظت از سرمایه گذاری است. در این توافق نامه استانداردهای تجاری ذکر شده است که محیط مناسبی را برای سرمایه گذاری به وجود می آورد. طبق این توافق نامه اموال سرمایه گذار در این دو کشور مصادره نمی شود. مگر در مواردی که طبق مراحل قانونی امکان مصادره اموال وجود داشته باشد. این توافق نامه ریسک مصادره اموال را بسیار پایین می آورد و سرمایه گذار می تواند با خیال راحت در ترکیه انواع سرمایه گذاری ها را انجام دهد.
  2. بخش دوم این توافق نامه شامل توافق نامه پیشگیری دوگانه مالیاتی می باشد. طبق این توافق نامه سرمایه گذار موظف است فقط در یکی از دو کشور ایران یا ترکیه مالیات خود را پرداخت کند و نیازی نیست که در هر دو کشور مالیات پرداخت شود.

بهترین زمینه برای سرمایه گذاری در ترکیه

ترکیه در چند سال اخیر توجه ویژه ای به موضوعات فناوری داشته و سرمایه گذاری در این زمینه سود خوبی به دست آورده است. حتی در مدارس و دانشگاه های ترکیه در رشته های مربوط به فناوری، بیوتکنولوژی و الکترونیک توجه بیشتری شده است.
در کنار این مورد ترکیه در صنعت نساجی و پوشاک در دنیا مطرح است. بسیاری از افراد با سرمایه گذاری در صنعت نساجی ترکیه سود قابل توجهی به دست آورده اند.
امروزه پوشاک تولید شده توسط ترکیه در بسیاری از کشورها به فروش می رسد و این صنعت بر اقتصاد ترکیه تاثیر به سزایی داشته است. به همین دلیل سرمایه گذاری در زمینه صنعت نساجی و پوشاک می تواند سرمایه گذاری پر سودی باشد.
از بخش های دیگر برای سرمایه گذاری در ترکیه بخش املاک و مستغلات می باشد. در ترکیه ساخت و ساز بسیار پیشرفت کرده است و سرمایه گذاری در املاک بسیار پر سود است.

بهترین سرمایه گذاری ها در ترکیه | مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه

بررسی وضعیت اقتصادی ترکیه

اقتصاد ترکیه جز اقتصادهای پیشرفته دنیا است. به همین دلیل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه تا این حد پر طرفدار شده است. از آن جایی که نیروی کار حرفه ای در کشور ترکیه زیاد است، می توانید برای شرکت یا بیزینس خود بهترین نیروهای کار را استخدام کنید.

ترکیه از طریق جذب گردشگر درآمد بسیار بالایی به دست می آورد. همچنین در صنعت نساجی و پوشاک حرفی برای گفتن دارد. ترکیه بزرگترین بازار نو ظهور اروپا است که در صنعت کود مصنوعی، شیشه، آهن و فولاد دارای رتبه خوبی است. بیشترین پتانسیل اقتصادی مربوط به شهر استانبول می باشد. این شهر جز 6 رتبه برتر جهان است. در واقع استانبول مرکز تجارت ترکیه است و 35 در صد از خدمات شغلی کشور در این شهر انجام می شود.

انواع مالیات سرمایه گذاری در ترکیه

نرخ مالیات در ترکیه بسیار پایین است و از این جهت سود سرمایه گذاری را بالاتر می برد. یکی از مشکلاتی که در ترکیه برای سرمایه گذاران وجود دارد، مالیات بر ارزش افزوده است، که باید برای خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز مالیات سنگینی پرداخت کنند.
اما دولت ترکیه برای جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی برای مهاجران استثنا قائل شده مالیات بر ارزش افزوده برای تجهیزات و ماشین آلات را حذف کرده است.
همچنین اگر شما به عنوان سرمایه گذار بخواهید این تجهیزات و ماشین آلات را از کشور دیگری وارد ترکیه کنید، نیازی به پرداخت هزینه گمرک ندارید و همین مورد به سرمایه گذاری شما کمک شایانی می کند. در ترکیه برای موارد زیر مالیات دریافت می شود.

انواع مالیات سرمایه گذاری در ترکیه
انواع مالیات سرمایه گذاری در ترکیه

مالیات بر درآمد در ترکیه

مالیات بر درآمد در ترکیه در واقع مالیاتی است که به هر نوع سودی تعلق می گیرد. هر فردی در ترکیه باید برای حقوقی که دریافت می کند و اجاره ای که بابت خانه ی خود می گیرد مالیات بدهد. همچنین برای سود حاصل از سهام نیز باید مالیات پرداخت کرد.
افرادی که مقیم ترکیه هستند باید برای درآمدی که از تجارت با هر کشوری به دست می آورند، مالیات پرداخت کنند. افراد مقیم نسبت به افراد مهاجر مالیات کمتری پرداخت می کنند. به طور کلی مالیات بر درآمد از 15 تا 40 در صد متغیر می باشد.

مالیات بر دارایی در ترکیه

این مالیات مربوط به ملک و ارث می باشد. مقدار مالیات از 0.1 در صد تا 0.6 در صد متغیر است. صاحبان واحدهای مسکونی حدود 0.1 در صد باید مالیات پرداخت کنند. مالیات دیگر ملک ها 0.2 در صد است. زمین های کشاورزی معاف از مالیات هستند. در موارد ذکر شده اگر زمین مربوط به شهرداری باشد میزان مالیات دو برابر می شود. مثلا واحدهای نزدیک مترو شامل این قانون می شوند.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر هزینه ها در ترکیه شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تمبر و مالیات بیمه می شود. اما مهمترین بخش آن مالیات بر ارزش افزوده است. این مالیات بین 1 تا 23 در صد است. اما نرخ معمول آن حدود 18 در صد می باشد. مالیاتی که با عنوان حق تمبر پرداخت می شود، در واقع مالیاتی است که باید برای قراردادها، موافقت نامه ها و اوراق مشارکت سرمایه گذاری پرداخت شود. میزان این مالیات یک در صد است.

مالیات شرکتی در ترکیه

شرکت های داخلی باید مالیات 18 در صدی پرداخت کنند. در مورد سرمایه گذاران خارجی با توجه به نوع شرکت نرخ مالیات متفاوت است. اگر فردی شرکت سهامی عام یا شرکت با مسئولیت محدود راه اندازی کند، باید 20 در صد مالیات بدهد. علاوه بر این با توجه به درآمد سالانه میزان مالیات بر درآمد برای شرکت تعریف می شود.

انواع مالیات سرمایه گذاری در ترکیه
انواع مالیات سرمایه گذاری در ترکیه

از آن جایی که بین ایران و ترکیه توافق نامه دو جانبه تجاری امضا شده است، سرمایه گذاران ایرانی برای پرداخت مالیات موظف است از هر سود فقط به یک کشور مالیات بدهد.

در ترکیه علاوه بر موارد ذکر شده هنگام خرید خودرو نیز باید مالیات پرداخت شود. این مالیات 8 در صد تعیین شده است. اما افراد خارجی با شرایط خاصی می توانند از این مالیات معاف شوند. شرط اول این است که باید خودرو از یک فرد خارجی به فرد خارجی دیگری منتقل شود. شرط دوم این است که فرد خریدار یکی از شرایط زیر را داشته باشد.

  • بازنشسته ای که برای دوران بازنشستگی در ترکیه اقامت داشته باشد.
  • دانشجو
  • دیپلمات
  • بازیکن خارجی فوتبال در لیگ داخلی ترکیه
  • کارمند روزنامه های بین المللی

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت ترکیه

برای دریافت تابعیت ترکیه شما باید مدارک و اسنادی را ارائه دهید، تا پروسه اخذ پاسپورت ترکیه انجام شود. این مدارک به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • کپی پاسپورت
  • 4 قطعه عکس
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک شناسایی
  • کپی مدارک شناسایی
  • سند ازدواج
  • کپی سند ازدواج
  • گواهی پزشکی
  • مدارک دارایی ها و اموال خریداری شده
  • صورت حساب بانکی
  • اظهارنامه منبع مالی

شرایط اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه

  • باید به زبان ترکی استانبولی تسلط کافی داشته باشید.
  • علیه امنیت ملی کشور ترکیه تهدید به حساب نیایید.
  • برای تامین هزینه زندگی در ترکیه و مخارج خانواده تمکن مالی داشته باشید.
  • برای سلامت جامعه خطر محسوب نشوید.
  • پرونده کیفری نداشته باشید.

مراحل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه

در ابتدا باید شرایط شما به طور کامل بررسی شود تا دولت ترکیه مطمئن شود شما واجد شرایط اقامت ترکیه هستید. برای مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه شاید لازم باشد حسابی در بانک های ترکیه باز کنید و مبلغ سرمایه اولیه را در حساب قرار دهید.
برای دریافت تابعیت ترکیه ابتدا باید اقامت کوتاه مدت ترکیه را دریافت کنید. برای اقامت کوتاه مدت باید به صورت قانونی با ویزای ترکیه و یا با معافیت های ویزایی وارد این کشور شوید و برای اقامت درخواست دهید.
این درخواست به صورت آنلاین انجام می شود و باید منتظر تعیین تاریخ از طرف اداره مهاجرت ترکیه باشید. زمان تعیین شده با توجه به شهری که برای اقامت انتخاب کرده اید می تواند متفاوت باشد.
مثلا در شهرهای پرجمعیت مثل استانبول و آنکارا ممکن است تاریخ مصاحبه 8 تا 24 هفته بعد تعیین شود. شما باید در تاریخ تعیین شده برای مصاحبه در ترکیه حضور داشته باشید. اما در مورد سرمایه گذاری در بیشتر مواقع زمان تعیین شده برای مصاحبه جلوتر می افتد.

مراحل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه
مراحل مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه

بعد از این مراحل ومهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ترکیه می توانید برای دریافت تابعیت و پاسپورت کشور ترکیه اقدام کنید. باید تمام اسناد و مدارک خود را به اداره تنظیم امور خزانه داری و بانکداری ترکیه ارائه دهید. اگر این وزارت خانه درخواست شما را تایید کند، مدارک شما در مرحله ی بعد به وزارت کشور ترکیه ارائه می شود.

سخن پایانی سرمایه گذاری در ترکیه

در این مقاله روش های مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه مورد بررسی قرار گرفت و به طور کامل در مورد شرایط مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه  و قوانین مهاجرت به ترکیه مطالبی عنوان شد. مهاجرت اقامت سرمایه گذاری ترکیه یکی از روش های مناسب برای دریافت تابعیت ترکیه می باشد. هر ساله تعداد زیادی از افراد مهاجر از این روش اقامت ترکیه را به دست می آورند.
کارشناسان ما در شرکت آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در کشور ترکیه را ارایه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال می توانید با ما در ارتباط باشید تا مشاوران و کارشناسان ما شما را دقیق تر راهنمایی کنند. شما می توانید با کارشناسان ما در موسسه آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و مشاوره رایگان تلفنی دریافت کنید و یا سوالات خود را در بخش دیدگاه که پایین همین مطلب قرار دارد، عنوان کنید. در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما داده می شود.

سوالات متداول در زمینه سرمایه گذاری در ترکیه

✳️ انواع مالیات در ترکیه کدامند؟

مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شرکتی

✳️ راه های سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی، خرید ملک، شرکت های سرمایه گذار در املاک، خرید اوراق قرضه دولتی، خرید سهام، سپرده بانکی

✳️ بهترین زمینه برای سرمایه گذاری در ترکیه کدامند؟

ترکیه در چند سال اخیر توجه ویژه ای به موضوعات فناوری داشته و سرمایه گذاری در این زمینه سود خوبی به دست آورده است. حتی در مدارس و دانشگاه های ترکیه در رشته های مربوط به فناوری، بیوتکنولوژی و الکترونیک توجه بیشتری شده است. در کنار این مورد ترکیه در صنعت نساجی و پوشاک در دنیا مطرح است.

✳️ شرایط اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه چیست؟

باید به زبان ترکی استانبولی تسلط کافی داشته باشید.
علیه امنیت ملی کشور ترکیه تهدید به حساب نیایید.
برای تامین هزینه زندگی در ترکیه و مخارج خانواده تمکن مالی داشته باشید.
برای سلامت جامعه خطر محسوب نشوید.
پرونده کیفری نداشته باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
مقالات مشابه
نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه

نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه از مهم ترین مسئله ای است که در روش های خرید ملک در این مطلب م...

خرید ملک در ترکیه خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه یکی از روش هایی است که متقاضیان مهاجرت به ترکیه می توانند با شرایط ویژه ای...

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و اخذ ویزای سرمایه گذاری در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
زهرا

سلام وقتتون بخیر میخواستم شرایط کار در ترکیه را بدونم؟

آتیه آفرینان

با سلام، مقاله ی "کاردر ترکیه برای ایرانیان" را حتما مطالعه کنید.

احمدی

سلام وقتتون بخیر آیا با خرید ملک در ترکیه می تونیم اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کنیم؟

آتیه آفرینان

با سلام، شما با خرید ملک در این کشور می توانید پاسپورت بگیرید.

رضایی

سلام برای سرمایه گذاری در ترکیه چقدر پول لازمه؟

آتیه آفرینان

سلام، هزینه بستگی به نوع سرمایه گذاری شما دارد جهت مشاوره با شماره ی 02172207 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button