هر ساله تعداد افراد خارجی که آلمان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند افزایش پیدا می‌کند. دانشجویان بین المللی باید قبل از مهاجرت تحصیلی به آلمان، از کنسولگری آلمان در کشور خود، ویزای دانشجویی دریافت کنند.

با توجه به اینکه از چه کشوری آمده‌اید، ممکن است برای تحصیل در آلمان نیازی به اخذ ویزای دانشجویی نداشته و از ارائه آن معاف باشید. برای ورود به آلمان و اخذ اقامت این کشور، به مدت بیش از 90 روز، مجبور به اخذ مجوز اقامت هستید.
آلمان یک کشور اروپایی خوب برای تحصیل است و شما می‌توانید با اخذ ویزای دانشجویی آلمان، به دانشگاه‌های معتبر آن را یابید و تحصیلات با کیفیتی را تجربه نمایید. برای شناخت هر چه بیشتر شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان و بایدها و نبایدهایی که در این مسیر وجود دارد، با این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان همراه باشید.

حتما بخوانید: مهاجرت به کشور آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

حتما بخوانید: مهاجرت تحصیلی

آیا برای تحصیل در آلمان به ویزا نیاز دارم؟

  • اگر تحصیلات شما حداکثر 3 ماه طول می‌کشد، به ویزای شینگن نیاز دارید.
  • اگر تحصیلات شما بیش از 3 ماه طول می‌کشد، به ویزای ملی آلمان نیاز دارید.
  • اگر با ویزای ملی وارد آلمان شده‌اید، باید اقامت خود را با اخذ مجوز اقامت آلمان برای تحصیل در دفتر امور خارجه تمدید کنید. شما باید این کار را در زمانی که هنوز ویزای ورودتان معتبر است، انجام دهید.
  • شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی، باید ابتدا بفهمید که آیا برای تحصیل در آلمان نیاز به ویزا دارید یا خیر. در صورت نیاز، باید با توجه به طول و ماهیت دوره مطالعاتی خود، ببینید که چه نوع ویزایی باید تهیه کنید.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی آلمان

مهم‌ترین الزامات برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

  • گواهی تولد
  • پاسپورت ملی معتبر
  • 2 فتوکپی از گذرنامه
  • نامه تائیدیه تمکن مالی
  • گواهی ازدواج شما (در صورت وجود)
  • گواهی تولد فرزند شما (در صورت وجود)
  • 3 قطعه عکس گذرنامه که اخیراً گرفته شده باشد.
  • فتوکپی عناوین قبلی اقامت در آلمان (در صورت وجود)
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای ملی، همراه با امضای متقاضی
شرایط اخذ ویزای دانشجویی آلمان

زمان پردازش ویزای دانشجویی آلمان چقدر است؟

به طور میانگین، 25 روز طول می‌کشد تا درخواست ویزای دانشجویی آلمان شما بررسی شود. البته زمان پردازش این درخواست، بسته به روال کاری سفارت آلمان و اینکه از چه کشوری هستید، متفاوت است. معمولاً سایر درخواست‌های ویزای آلمان برای تحصیل، 3 ماه برای رسیدگی زمان می‌برد.

مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

در ادامه به شما مراحل ارائه درخواست تحصیلی آلمان و روند مهاجرت تحصیلی به این کشور را توضیح می‌دهیم.

1. برنامه تحصیلی مورد نظر خود را پیدا کنید

یافتن دانشگاه و انتخاب یک برنامه تحصیلی متناسب با علایق شما اولین قدم برای تحصیل در آلمان است. پیشنهاد می‌کنیم حداقل 3 ماه قبل از تصمیم خود درباره برنامه تحصیلی‌تان فکر کنید. در این مدت می‌توانید تمام دانشگاه‌های آلمان را که دوره‌های مربوط به رشته حرفه‌ای شما را ارائه می‌دهند، بررسی کنید.

2. الزامات را فراهم کنید

باید تمام شرایط را بررسی کنید و برای این کار باید به وب سایت دانشگاه مورد نظر رفته و در قسمت شرایط پذیرش، نیازمندی‌های لازم را بررسی کنید. اگر مواردی وجود دارد که متوجه نمی‌شوید، می‌توانید مستقیماً با دانشگاه تماس بگیرید و سؤال کنید.

3. زبان آلمانی را بیاموزید

یادگیری زبان آلمانی را باید حداقل 6 ماه قبل از ارائه درخواست یا آغاز دوره تحصیلی خود، شروع کنید. فراموش نکنید که موفقیت شما در دانشگاه، بستگی به مهارت‌های شما در زبان آلمانی دارد. حتی اگر برنامه تحصیلی شما به زبان انگلیسی باشد، داشتن دانش جامعی از زبان آلمانی، تضمین می‌کند که شما مطالب درسی را درک کرده و آنچه را که در سخنرانی‌ها آموزش داده می‌شود، یاد می‌گیرید.

به یاد داشته باشید که در آلمان، اکثر دوره‌های کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، در حالی که بسیاری از برنامه‌های تحصیلی در سطوح عالی دانشگاهی به طور کامل یا جزئی به زبان آلمانی آموزش داده می‌شوند. به غیر از دانشگاه نیز، اغلب باید با مردم محلی به آلمانی صحبت کنید.

مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

4. یافتن منابع مالی

باید مطمئن شوید که منابع مالی لازم برای زندگی و تحصیل در آلمان را دارید. هر دانشجوی خارجی غیر از اتحادیه اروپا یا غیر از EEA، بر اساس قانون فعلی، باید امکانات مالی مناسبی برای تأمین هزینه اقامت خود در آلمان و در طول تحصیلش داشته باشد. باید حداقل 10،332 یورو به عنوان یک دانشجوی بین المللی در آلمان داشته باشید.

5. برای پذیرش دانشگاه درخواست بدهید

پس از بررسی مجدد اسناد درخواست خود، باید برنامه دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب و ارسال کنید. این برنامه را می‌توانید به صورت آنلاین، حضوری یا از طریق پست به دانشگاه مربوطه بفرستید.
بهترین کار این است که با دانشگاه خود تماس بگیرید و ببینید از چه راهی می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید. اکثر دانشگاه‌های آلمان، بخشی از پلت فرم برنامه آنلاین دانشگاه ملی هستند که به UniAssist معروف است. البته برخی از دانشگاه‌ها هم وجود دارند که پذیرش آنلاین را در وب سایت خود ارائه می‌کنند.

6. اخذ ویزای دانشجویی آلمان

اگر دانشجویی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا و غیر از EEA هستید، باید برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید. هنگام جمع آوری اسناد و مدارک خود، پیشنهاد می‌کنیم که شخصاً با سفارت یا کنسولگری آلمان تماس بگیرید و برای اخذ ویزا نوبت بگیرید.
همچنین مطمئن شوید که امکانات مالی کافی برای تحصیل در آلمان را دارید. یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای متقاعد کردن مقامات آلمان، مبنی بر اینکه شما پول کافی برای تأمین هزینه تحصیل و زندگی خود را دارید، افتتاح حساب بانکی مسدود شده است.

شاید بپرسید که حساب مسدود شده چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که حساب مسدود شده همانطور که از نامش پیداست، یک حساب بانکی با موجودی مسدود شده است. این یک حساب است که مقدار پولی را که می‌توانید در یک زمان معین برداشت کنید محدود می‌کند. سفارت آلمان متوسط هزینه زندگی دانشجویان را حدود 853 یورو در ماه تخمین زده است.
بنابراین برای اطمینان از اینکه دانشجویان در آلمان با هیچ گونه مشکل مالی روبرو نمی‌شوند، یکی از راه‌های اثبات تمکن مالی، بازکردن حساب مسدود شده است. دانشجویان باید در آلمان این حساب را باز کنند و 10236 یورو به آن واریز نمایند.

اخذ ویزای دانشجویی آلمان

7. در آلمان برای خود محل اقامت پیدا کنید

بعد از پذیرش رسمی دانشگاه، شما به عنوان دانشجوی پذیرفته شده در آلمان هستید و ویزای دانشجویی خود را دریافت می‌کنید. بعد از این اقدامات، باید به دنبال مکانی برای اقامت خود باشید.
اقامت در آلمان برای دانشجویان بین المللی چندان گران نبوده ولی باید به عنوان یک دانشجوی خارجی تلاش کنید تا از نظر مالی مناسب‌ترین مکان را برای خود پیدا کنید.

8. در دانشگاه خود ثبت نام کنید

جالب است بدانید که تحصیلات عالی دولتی در آلمان به صورت رایگان ارائه می‌شود. البته شما همچنان باید هزینه ثبت نام در دانشگاه که بین 150 تا 250 یورو است را پرداخت کنید.
همچنین برای استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی به مدت 6 ماه، باید هزینه بلیط ترم خود را پرداخت نمایید. توجه داشته باشید که برای ثبت نام در دوره دانشگاهی خود در کشور آلمان، باید به دانشگاه مراجعه کرده و مدارک زیر را ارائه بدهید:

  • عکس پاسپورت
  • گذرنامه معتبر شما
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه
  • ویزای یا اجازه اقامت شما
  • اثبات بیمه درمانی در آلمان
  • تکمیل و امضا فرم درخواست
  • مدارک تحصیلی (مدارک اصلی یا کپی‌های تأیید شده)

پس از ثبت نام یک کارت شناسایی ثبت برای شما صادر می‌شود که بعداً می‌توانید برای درخواست اجازه اقامت و حضور در کلاس‌ها از آن استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که شما باید هر ترم را پس از پایان‌ترم قبلی ثبت نام کنید و مجدداً باید هزینه‌های ثبت نام را بپردازید.

آیا برای تحصیل در آلمان به ویزا نیاز دارم؟

همه متقاضیان بین المللی برای تحصیل در آلمان نیازی به ویزا ندارند. افراد مقیم برخی کشورها از جمله شهروندان EEA/EU، استرالیا، آندورا، برزیل، کانادا، ناجی، هندوراس، اسرائیل، ژاپن، موناکو، نیوزلند، سان مارینو، سوئیس، ایالات متحده و کره جنوبی، به دلیل اینکه مجوز سفر بدون ویزا به آلمان برای مقاصد تحصیلی را دارند، نیازی به ارائه ویزای تحصیلی ندارند.

البته اگر ساکن یکی از کشورهای ذکر شده هستید، باید ظرف دو هفته پس از مهاجرت به آلمان و ورود به خاک این کشور، در اداره ثبت نام اقامت محلی ثبت نام کنید.
از طرفی ساکنان کشورهایی مانند آندورا، برزیل، السالوادور، هندوراس، موناکو و سان مارینو در صورت تمایل به کار در طول تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی، به ویزا نیاز دارند.

ویزا برای تحصیل در آلمان

آیا تحصیل در آلمان رایگان است؟

بله در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان، تحصیل رایگان است. یکی از معدود کشورهای جهان که هزینه تحصیل از دانشجویان داخلی و خارجی دریافت نمی‌کند، آلمان است.
دانشجویان فقط باید هزینه‌های ترم و کمک هزینه‌های تحصیلی را پرداخت کنند که کمتر از 400 یورو است. تنها استثنایی که وجود دارد، ایالت بادن-وورتمبرگ است که از پاییز 2017 هزینه تحصیل حدود 1500 یورو را برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در نظر گرفته است.

اگر بخواهید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید، باید بگوییم که دانشگاه‌های دولتی آلمان به طور کلی شهریه نمی‌گیرند و این خود نوعی بورسیه است. این دانشگاه‌ها با ارائه مبلغی به تأمین هزینه‌های زندگی دانش آموزان می‌پردازند.
با مراجعه به پایگاه داده بورسیه تحصیلی DAAD، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد بورسیه‌های تحصیلی مختلف آلمان، کسب کنید.

سوالات متداول

اگر در دانشگاه آلمان مردود شوم چه می‌شود؟

در اغلب دانشگاه‌های آلمان، شما برای هر امتحان 3 بار شانس شرکت در آزمون مجدد را دارید. اما پس از شکست سوم، باید دانشگاه را ترک کنید و مجاز به ادامه تحصیل نیستید.

آیا می‌توانم پس از اتمام تحصیل در آلمان بمانم؟

بله. پس از اتمام تحصیلات به دانشجویان 18 ماه فرصت داده می‌شود تا در رشته‌ای که با تحصیلات آنها ارتباط نزدیکی دارد، کار پیدا کنند. توانایی شما برای تأمین شغل در یک زمینه مرتبط در این 18 ماه، تأثیر مستقیم بر اقامت شما در آلمان دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button