مهاجرت به چین و روش های اقامت در چین در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به چین از طریق روش های مختلفی مانند تحصیل، کار و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد.
اگر قصد مهاجرت به چین را دارید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. شرایط مهاجرت به چین چیست؟ شرایط اخذ اقامت و تابعیت چین به چه صورت است؟ آیا با اقامت در چین می توان پاسپورت چین را دریافت کرد؟

بررسی شرایط مهاجرت به چین

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهاجرت به چین

زبان رسمی مردم در این کشور زبان چینی و واحد پول چین یوآن است. تولید بسیاری از محصولات به دلیل نیروی کار ارزان در مقایسه با کشورهای دیگر ارزان تر خواهد بود. کشور چین شرایط مختلف آب و هوایی را تجربه می کند.

در قسمت های شمالی اغلب آب و هوای سرد و خشک و در قسمت های جنوبی اغلب آب و هوای گرم و مرطوب قابل مشاهده است. اکثر مهاجران به چین قصد تحصیل، کار یا سرمایه گذاری در این کشور را دارند که در نهایت منجر به دریافت اقامت چین می شود.

مهاجرت به چین

روش های مهاجرت به چین

سالانه درصد قابل توجهی از افراد از طرق متفاوت تمایل به مهاجرت به چین را دارند و کشور چین نیز یک میزبان خوب برای مهاجران است.
متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود از یکی از روش های زیر اقدام به درخواست اقامت چین برای خود کنند. انواع روش های اقامت در چین به شرح زیر است:

مهاجرت به چین از طریق تحصیل

یکی از روش ها برای تحصیل در چین است. وجود دانشگاه های معتبر بسیاری در چین و امکانات بالا باعث شده است متقاضیان مهاجرت به چین برای تحصیل افزایش پیدا کنند. همچنین دانشگاه های چین از جایگاه ویژه ای در سطح جهانی برخوردار است که از مهم ترین دلایل متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به چین است.

از مزیت های مهاجرت تحصیلی به چین پایین بودن هزینه های تحصیل است. تحصیل در تمامی مقاطع و رشته های تحصیلی در این کشور امکان پذیر می باشد. تدریس در دانشگاه های چین به 2 زبان چینی و انگلیسی انجام می شود.

اما متقاضیانی که بتوانند به زبان چینی تحصیل کنند، هزینه های دانشگاه آنان تقریبا رایگان می شود. با توجه به شرایط اقتصادی مطلوب در این کشور امکان انجام کار حین تحصیل و پس از فارغ التحصیلی نیز در چین برای دانشجویان امکان پذیر است.

مهاجرت به چین از طریق تحصیل

مهاجرت به چین از طریق کار

مهاجرت به چین از طریق کار یکی از روش های دریافت اقامت است. هر ساله متقاضیان بسیاری برای کار و دریافت اقامت چین به این کشور مهاجرت می کنند.

افراد با اخذ ویزای کار، اجازه کار در این کشور را کسب می نمایند و برای شغل هایی صادر می شود که بیش از شش ماه به طول انجامد. یکی از الزاماتی که متقاضیان برای اخذ ویزای کار چین به آن نیاز دارند، یک دعوت نامه معتبر از سوی کارفرما چینی است.

بدین صورت است که معمولا متقاضیان باید تقاضا دهند و کارفرمایان جواز استخدام را از طریق قوانین کار چین و دولت ارسال نماید. کارفرمایان باید از نظر قانونی تأیید شوند و همچنین باید گواهینامه‌ های لازم را از اداره صنعت چین دریافت نمایند.
متقاضیان می توانند به چند طریق مجوز کاری لازم را از طریق کارفرمایان خود در چین کسب کنند و باید یکی از آنها را ارائه دهند:

  • مجوز کار افراد خارجی (توسط وزارت منابع انسانی و تأمین اجتماعی کمونیست جمهوری خلق چین صادر می شود)
  • گواهی ثبت نام دفاتر نمایندگی مقیم شرکت‌های کشورهای خارجی (توسط مقامات چینی از مدیریت صنعتی و تجاری صادر می‌شود)
  • سند تأیید عملکرد تجاری (توسط مقامات دولت چین برای امور فرهنگی صادر می شود)
  • دعوت‌نامه به خارجی‌ها برای عملیات نفتی و دریایی (توسط شرکت ملی نفت فلات قاره صادر می‌شود)

متقاضیانی که ویزای کار را دریافت می نمایند، به مدتی در حدود 3 ماه فرصت دارند تا وارد کشور چین شوند و پس از ورود نیز باید ظرف مدت یک ماه در اداره امنیت عمومی چین ثبت‌ نام نماید.

مهاجرت به چین از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت چین از طریق سرمایه گذاری به روش های متعددی امکان پذیر است. در سال های اخیر کشور چین با تغییراتی که در سیاست های اقتصادی خود داده است به یکی از قوی ترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است و بزرگ ترین و توسعه یافته ترین اقتصاد های جهان را دارد.

با وجود این که چین، کشوری کمونیستی است، سیاست های تشویقی بسیاری را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است و متقاضیان خارجی که قصد سرمایه گذاری در چین را دارند می توانند در همه صنایع موجود در چین به جز برخی امور دولتی سرمایه گذاری کنند. دولت چین سرمایه گذاری خارجی برای سودجویی در بخش های کلیدی را ممنوع اعلام کرده است.

سرمایه گذاری در چین می تواند فرصت های پرباری را در بیشتر صنایع این کشور برای متقاضیان باشد زیرا که یک بازار بین المللی دارد و تصمیم گیری را برای تجارت به عنوان یک انتخاب عالی رقم می زند.

همچنین مناطقی در این کشور وجود دارد که به عنوان مناطق تجارت آزاد شناخته می شود که معاف از مالیات است. ثبت شرکت در این مناطق شرایط مختلفی را برای سرمایه گذار در بر دارد. قوانین سرمایه گذاری در چین برای هر نوع سرمایه گذاری دارای شرایط خاصی است. قوانین شرکت ها، مانند قانون تجارت یا قانون رقابت برای شهروندان چین و سرمایه گذاران خارجی قابل اجرا است.
میزان مالیات برای هر فرد با توجه به میزان درآمد آنها و نوع سرمایه گذاریشان متفاوت خواهد بود. سرمایه گذاری مستقیم با مبلغ بیش از 500,000$ دلار در بخش های تعیین شده توسط دولت، منجر به اقامت دائم چین می شود.

مهاجرت به چین از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به چین از طریق ثبت شرکت

از دیگر راه های سرمایه گذاری در چین، ثبت شرکت است که می تواند با داشتن شرایط مورد نظر کشور چین منجر به اخذ اقامت و تابعیت چین شود. قواعد مشخص و تعیین شده ای برای سرمایه گذاری در چین از طریق ثبت شرکت وجود دارد.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در چین مبلغی حدود 5000 دلار است. راه های اصلی که سرمایه گذاران می توانند در کشور چین اقدام به ثبت شرکت کنند شامل موارد زیر می شود.

  • ثبت شرکت با مالکیت محدود (سرمایه گذاران آن می توانند صد در صد خارجی باشند و نیازی به شریک چینی ندارند)
  • دفتر نمایندگی از یک شرکت
  • سرمایه گذاری مشترک
  • شرکت منطقه آزاد تجاری

مهاجرت به چین از طریق کارآفرینی

در سال های اخیر، کارآفرینی به طور قابل توجهی در چین رشد کرده است و از آن استقبال می شود. سرمایه گذاران برای اخذ ویزای کارآفرینی، باید یا از دانشگاه چین فارغ التحصیل شده باشند و نوعی طرح و برنامه نوآورانه داشته باشد و یا یک طرح تجاری برای کار آفرینی ارائه دهد و سرمایه لازم برای اجرای طرح خود را تامین کند.

همچنین علاوه بر سود خود، باید منافع و مزایایی برای کشور چین نیز در نظر بگیرد. در این روش سقفی برای مبلغ سرمایه گذاری تعیین نشده است اما هرچه میزان سرمایه گذاری بیشتر باشد، احتمال تأیید طرح تجاری متقاضی توسط دولت چین بیشتر است.

لازم به ذکر است که در این کشور، سرعت کپی برداری محصولات به شدت بالا است، به این معنی که رقبای زیادی وجود دارد تا محصولات و روش های جدید تولید را به سرعت اقتباس کنند.
اما اگر کارآفرین بتواند تجارت خود را تداوم بخشد و سرپا نگه دارد می تواند به صورت مستقیم اقامت یک ساله (قابل تمدید) کشور چین را دریافت کند و پس از گذشت 3 سال مجاز به دریافت اقامت دائم می شود.

مهاجرت به چین از طریق کارآفرینی

مهاجرت به چین از طریق تولد

کشور چین همچون سایر کشورهای اتحادیه اروپا، قوانین خاصی نسبت به اقامت از طریق تولد دارد و از اصل خون پیروی می کند، این بدین معنا است که تولد در خاک چین برای افرادی که چینی نیستند، منجر به اخذ اقامت و تابعیت نمی شود. تنها در صورتی منجر به تابعیت می شود که یکی از والدین فرزند، شهروند چین باشند.

اما در صورتی که والدین اقامت کشور چین را قبل از تولد فرزند دریافت کرده باشند، یا از طریق ازدواج، اقامت موقت چین را دریافت کرده باشند، وقتی فرزندشان متولد شود می توانند اقامت چین را به سادگی برای او نیز دریافت کنند.
اما در صورتی که والدین اقامت موقت این کشور را داشته باشند، وقتی که فرزندشان در این مدت موقت اقامتشان متولد شود، به فرزند آن ها نیز اقامت موقت چین اعطا می شود.

مهاجرت به چین از طریق ازدواج

با توجه به قوانین چین، برای ازدواج با یک فرد چینی یا شخصی که پاسپورت این کشور را داشته باشد که داشتن سن حداقل 22 سال برای مردان و 20 سال برای زنان الزامی است.

لازم به ذکر است در این روش زوجین باید ثابت کنند که ازدواجشان حقیقی است و در این مدت زندگی مشترک داشته اند. این ازدواج حتماً باید مورد تأیید دولت چین باشد. شخص متقاضی ویزای ازدواج در چین باید تعهد دهد که می تواند هزینه های همسر خود را پوشش دهد. متقاضی باید ازدواج را در دفتر ثبت رسمی و قانونی کشور چین به ثبت برساند.

در صورتی که به دولت ثابت شود ازدواج طرفین برای کسب اقامت چین است، جرم به حساب می آید. در ابتدا برای همسر فرد متقاضی ویزای موقت 5 ساله صادر می شود و در صورت تداوم ازدواج به مدت حداقل 3 سال، می توانند اقامت دائم خود را دریافت نمایند. از مهم ترین شرایط اخذ اقامت کشور چین از طریق ازدواج تسلط و مهارت به زبان چینی است.

مهاجرت به چین از طریق ازدواج

مهاجرت به چین از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از راه های نامناسب اخذ اقامت چین است. پناهندگان اشخاصی هستند که به دلایل مختلفی مانند مسائل مذهبی، سیاسی، عقیدتی، جنگ، نژاد، عضویت در گروه های خاص و مواردی از این قبیل که باعث می شود امنیت جانی در کشور که زندگی می کنند ندارند.

ممکن است به این دلایل فرد پناهنده در کشور خود مورد تعقیب باشد یا تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گیرد و خطرات دیگری که فرد را از کشورش دور می کند. به همین دلیل است که این افراد به کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند پناه می برند. با توجه به قوانین کنوانسیون ژنو، کشور مورد نظر باید حداقل امکانات مورد نیاز زندگی را برای افراد پناهجو فراهم آورد تا در امان باشند.

با توجه به این که کشور چین بسیار پرجمعیت است ورود غیرقانونی افراد به این کشور بسیار دشوار است. بعد از گذر از این مرحله، شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی در کمپ ها در نظر می گیرد، دولت چین عملا هیچ حمایتی از همسر و فرزندان فرد پناهنده نمی کند و این افراد در معرض آسیب جدی قرار می گیرند.

همچنین فرایند پیگیری پرونده ها را بسیار طولانی می کنند تا مانع پناهندگی افراد متقاضی شوند. به همین دلیل این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد و این مطلب صرفا جهت افزایش آگاهی شما و اطلاع رسانی در خصوص خطرات و نکات مهم پناهندگی به عرض شما می رسد و پیشنهاد می شود تا با توجه به شرایط خود روشی مناسب و البته قانونی را انتخاب کنید.

مهاجرت به چین و هزینه های زندگی در آن

یکی از مسائل مهمی که افراد قبل از اقدام به مهاجرت به چین باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور است. در کشور چین متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 1000 دلار است و هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 500 دلار، بدون هزینه اجاره تخمین زده شده است.

هزینه زندگی در چین به طور متوسط 41.22٪ کمتر از ایالات متحده است و اجاره مسکن نیز در چین به طور متوسط 60.38٪ کمتر از ایالات متحده است. در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، املاک و برخی خدمات در چین را مشاهده کنید:

عنوانهزینه (یوآن)
غذا برای ۲ نفر در رستوران متوسط150.00 ¥        
شیر (۱ لیتر)        50.45 ¥          
یک قرص نان تازه (۵۰۰ گرم)        10.01 ¥          
برنج (سفید) (۱ کیلوگرم)     3.07 ¥
تخم مرغ (عدد ۱۲)            12.59 ¥
مرغ (۱ کیلوگرم)  12.47 ¥          
گوشت گاو (۱ کیلوگرم)36.49 ¥
سیب (۱ کیلوگرم) 5.77 ¥
موز (۱ کیلوگرم) 3.96 ¥            
پرتقال (۱ کیلوگرم)5.43 ¥
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم)3.69 ¥
سیب زمینی (۱ کیلوگرم)2.57 ¥
پیاز (۱ کیلو گرم)2.80 ¥
آب (بطری ۱٫۵ لیتری)4.32 ¥
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)2.00 ¥            
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه عادی)       3.86 ¥
بنزین (۱ لیتر)26.57 ¥
شارژ ماهانه ی آپارتمان ۸۵ متر مربعی         370.58 ¥        
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) در مرکز شهر 3,201.07 ¥     
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) خارج از مرکز1,916.12 ¥     
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر 7,045.16 ¥     
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز              4,004.53 ¥     
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر4,709.77 ¥     
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز2,346.40 ¥     

مهاجرت به چین و اخذ تابعیت

با توجه به روش هایی که پیش تر مورد بررسی قرار گرفت، متقاضیان مهاجرت به چین بر اساس شرایط فعلی خود، بسیار مهم است که کدام روش را انتخاب می کنند تا بتوانند از طریق آن تابعیت و یا اقامت دائم کشور چین را دریافت کنند.
با یک بررسی اجمالی می توان دریافت که افرادی که شرایط لازم در هر یک از این روش ها را دارا باشند به طرق مختلف می توانند به تابعیت کشور چین دست پیدا کنند.

به طور کلی اخذ پاسپورت کشور چین بسیار دشوار است و فرد باید به اقامت دائم از طرق مختلف دست پیدا کره باشد. تسلط به زبان چینی نیز از الزامات اخذ پاسپورت کشور چین است.
همچنین الزامات دیگری مانند عدم سو پیشینه کیفری، استقلال مالی، اثبات مکانی برای سکونت و تابع قوانین جمهوری خلق چین بودن، باید در مدارکی که به دولت چین جهت اخذ پاسپورت این کشور ارائه می شود، اعمال گردد.

مهاجرت به چین و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به چین و روش های مختلف اقامت در چین در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به چین را دارید، می توانید از طرق مختلف برای اخذ اقامت اقدام کنید. اقامت در چین از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و کارآفرینی ممکن می باشد.

اخذ اقامت این کشور از طریق پناهندگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما روش های دیگر به خصوص مهاجرت از طریق تحصیل و کار شرایط مناسبی داشته و در صورت دارا بودن شرایط پروسه مراحل آن آسان تر می باشد.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به چین چیست؟

مهاجرت از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ثبت شرکت، ازدواج و…

شرایط اخذ پاسپورت کشور چین چیست؟

به طور کلی اخذ پاسپورت کشور چین بسیار دشوار است و فرد باید به اقامت دائم از طرق مختلف دست پیدا کره باشد. تسلط به زبان چینی نیز از الزامات اخذ پاسپورت کشور چین است.

حقوق ماهیانه هر فرد در چین چقدر است؟

حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 1000دلار است

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در چین تحصیل در چین

تحصیل در چین می تواند موفقیت خوبی برای افرادی باشد که قصد تحصیل با هزینه های مناسب در یکی...

تحصیل پزشکی در چین تحصیل پزشکی در چین

همانطور که می دانید تحصیل پزشکی این روزها به علت شرایط خوب درآمد بسیار حائز اهمیت شده است . ...

دانشگاه دندان پزشکی شاندونگ چین دانشگاه دندان پزشکی شاندونگ چین

دانشگاه پزشکی و دندان پزشکی شاندونگ چین زیر نظر وزارت آموزش و پرورش چین فعالیت می نماید . د...

نظرات کاربران
Call Now Button