مهاجرت به بلژیک و روش های مختلف اقامت در بلژیک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. در سال 1995 دولت بلژیک توافق نامه شینگن را امضا کرد. بنابراین به منطقه آزاد اروپا پیوست.

دریافت ویزای بلژیک این امکان را به شخص می دهد، تا به بقیه کشورهای عضو شینگن نیز سفر کند، که سهم بزرگی از اروپا را شامل می شود. اقامت در بلژیک از طریق روش های زیر امکان پذیر است.

بررسی شرایط مهاجرت به بلژیک

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهاجرت به بلژیک

حدود یک دهم مردم کاملاً دو زبانه هستند. اما اکثریت هم به زبان فرانسه و هم زبان فلاندی تسلط دارند. منطقه آلمانی زبان در استان شرقی لیژ، که شامل بخش کوچکی از جمعیت بلژیک است، قرار دارد. جمعیت فرانسوی زبان در پایتخت بسیار بیشتر هستند.

بلژیک امروزه یکی از صنعتی ترین و شهرنشین ترین کشورها در اروپا است. بلژیک عضو اتحادیه اقتصادی بنلوکس (همراه هلند و لوکزامبورگ)، اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمال (ناتو) است.
مقر اصلی تمام این سازمان ها شهر بروکسل می باشد. بلژیک از شرق با آلمان، از شمال با هلند، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ و از جنوب با فرانسه همسایه است. آب و هوای این کشور معتدل بوده و عمدتا تحت تاثیر توده های هوایی اقیانوس اطلس قرار دارد.
اکثریت مردم بلژیک کاتولیک هستند. نرخ مالیات در بلژیک بالا است. این کشور از نظر نرخ مالیات بعد از فرانسه رتبه دوم را در اروپا دارد.

مهاجرت به بلژیک

روش های مهاجرت به بلژیک

طی دو دهه گذشته میزان مهاجرت به بلژیک بسیار افزایش پیدا کرده است. سالانه حدود 150 هزار نفر به این کشور مهاجرت می کنند. تقریبا 25% از ساکنان بلژیک افراد خارجی هستند. برای مهاجرت به بلژیک از طریق روش های مختلف نیاز به اخذ ویزای بلژیک است.

مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل

بلژیک مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل است. این کشور در رتبه بندی معتبر بین المللی چندین دانشگاه برتر دارد. شما به عنوان شهروند غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در بلژیک نیاز به ویزای دانشجویی دارید.
قبل از درخواست ویزای دانشجویی باید از دانشگاهی در بلژیک پذیرش بگیرید. با داشتن نامه پذیرش دانشگاه می توانید برای اخذ ویزا اقدام کنید. برخی از بهترین دانشگاه های بلژیک عبارتند از:

  • دانشگاه لوون
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه گنت
  • دانشگاه لیژ

برای تحصیل در بلژیک در مدت بیش از 3 ماه باید ویزای D دریافت کنید. این ویزا حدود 200 یورو هزینه دارد. باید برای دریافت ویزا به سفارت بلژیک در کشور مبدا مراجعه کنید. برای درخواست باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک اثبات تمکن مالی. در حال حاضر برای تامین هزینه هایی مثل مراقبت های بهداشتی، زندگی، تحصیل و بازگشت به کشور 666 یورو در ماه تعیین شده است.
  • گواهی پزشکی
  • عدم سو پیشینه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدارک تحصیلی
  • اثبات مهارت زبان
  • هزینه درخواست ویزا

زمانی که نتیجه درخواست ویزا به شما اعلام شد، می توانید برای مهاجرت به بلژیک اقدام کنید. ظرف 8 روز پس از ورود به بلژیک باید برای ثبت نام و دریافت اجازه اقامت به دفاتر اداره شهرداری مراجعه کنید. در زمان تحصیل می توانید 20 ساعت در هفته کار کنید.

مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل

مهاجرت به بلژیک از طریق کار

برای مهاجرت به بلژیک و زندگی و کار قانونی در این کشور، به اجازه کار بلژیک نیاز دارید و بسته به مدت اقامت در بلژیک،  ممکن است اجازه اقامت بلژیک نیز لازم باشد.

3 نوع مختلف مجوز کار در بلژیک و همچنین معافیت هایی بسته به شرایط استخدام شما در بلژیک وجود دارد. در بیشتر مواقع با دریافت مجوز کار می توان اعضای خانواده را نیز به بلژیک برد. در بلژیک 3 نوع اجازه کار وجود دارد، که به صورت زیر هستند:

1. مجوز کار بلژیک نوع A

اجازه کار نوع A برای تمام کارفرمایان و مشاغل با حقوق در بلژیک و به مدت نامحدود معتبر است. یعنی شما می توانید برای هر کارفرمایی در بلژیک با هر مدت زمانی کار کنید و شرایط دریافت آن سخت تر است.

برای دریافت مجوز کار بلژیک نوع A، باید ثابت کنید که در مدت 10 سال گذشته و بدون وقفه قانونی در بلژیک به مدت چهار سال با مجوز کار بلژیکی نوع B کار کرده اید. طبق قانون نباید، بین دوره های اقامت در بلژیک بیش از یک سال فاصله باشد.

2. مجوز کار بلژیک نوع B

مجوز کار بلژیک نوع B با داشتن قرارداد کار برای یک کار خاص و یک کارفرمای خاص حداکثر با اعتبار12 ماه صادر می شود. با این حال، این مجوز تا زمانی که شرایط لازم را داشته باشید، تمدید می شود. مجوز کار بلژیک نوع B نیاز به حمایت مالی کارفرما دارد و برای مهاجرت به بلژیک از طریق کار لازم است. کارفرمای شما برای استخدام باید مجوز کاری درخواست کند.
این مجوز کار فقط برای استخدام در شرکت حامی مالی و برای موقعیت مشخص شده در برنامه معتبر است. یک نیروی کار خارجی فقط زمانی مجاز به کار در بلژیک است که ثابت شود هیچ نیروی کار مناسبی در یک زمان مشخص در بازار کار بلژیک یا اتحادیه اروپا برای آن شغل یافت نمی شود.

برای واجد شرایط بودن ویزای کار بلژیک، کارفرمایان باید حداقل حقوق تعیین شده برای نیروی کار خارجی را پرداخت کنند. سطح حقوق سالانه بررسی می شود.حداقل حقوق و دستمزد سالانه 40124 یورو برای نیروی کار متخصص و 66942 یورو برای مدیران اجرایی تعیین شده است.

3. مجور کار بلژیک نوع C

مجوز کار بلژیک نوع C برای اتباع خارجی خاصی که به طور موقت در بلژیک اقامت دارند، صادر می شود. از جمله دانشجویان و اعضای خانواده مقامات کنسولی و یا افرادی که هنوز اقامت آن ها تایید نشده است (مانند پناهجویان).

این ویزا به دارندگان این امکان را می دهد، که تا زمان اعتبار مجوز اقامت در بلژیک با دریافت حقوق مشابه حقوق شهروندان بلژیک، در هر زمینه و هر نوع قرارداد شغلی مشغول به کار شوند. مجوز نوع C حداکثر یک سال اعتبار داشته و تحت شرایطی قابل تمدید است.

مهاجرت به بلژیک از طریق کار

مهاجرت به بلژیک از طریق سرمایه گذاری

اگر قصد مهاجرت به بلژیک از طریق سرمایه گذاری را دارید، می توانید با ثبت شرکت در بلژیک به اقامت این کشور برسید. بلژیک اقتصاد قوی دارد و حدود 620 هزار کسب و کار فعال در این کشور وجود دارد.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای راه اندازی شرکت در بلژِیک نیاز به ویزا دارند. همچنین با توجه به صنعتی که در آن وارد می شوند، ممکن است نیاز به اثبات مهارت هایی خاص یا مدرک تحصیلی باشد. ساختارهای قانونی مختلفی برای ثبت شرکت در بلژیک وجود دارد.
با توجه به نوع کسب و کار و نوع ساختار میزان سرمایه اولیه برای ثبت شرکت متفاوت است. یکی از ساختارهایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، شرکت با مسئولیت محدود است، که نیاز به حداقل دو سهامدار دارد و حداقل سرمایه ای برای آن تعیین نشده است. برای ثبت شرکت سهامی خاص به حداقل سرمایه سهام 18000 یورو و ثبت شرکت سهامی عام حداقل 60000 یورو نیاز است.

شهروندان اتحادیه اروپا برای ثبت شرکت در بلژیک محدودیتی ندارند. اما شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید برای تجارت در بلژیک درخواست اجازه کار دهند و کارت حرفه ای دریافت کنند.
شما می توانید در زمان درخواست ویزای بلژیک، با سفارت بلژیک در کشور خود تماس بگیرید تا درخواست شما با پرداخت 140 یورو بررسی شود. برای بررسی درخواست باید اطلاعاتی در مورد تجارت پیشنهادی، امور مالی و شرایط و تجربیات خود ارائه دهید.
در صورت تایید درخواست کارتی که برای شما صادر می شود، بین 1 تا 5 سال اعتبار دارد و می توانید هر ساله با مبلغ 90 یورو آن را تمدید کنید.

مهاجرت به بلژیک از طریق تولد

سیستم تابعیت کودکان در کشورها بر اساس اصل خاک و اصل خون انجام می شود. تابعیت بر اساس اصل خاک قانونی است، که طبق آن هر کودکی در خاک آن کشور متولد شود، بدون اهمیت به تابعیت پدر و مادر، می تواند تابعیت آن کشور را به دست آورد.

اما تعداد بسیار معدودی از کشورها از این سیستم تبعیت می کنند. در بیشتر کشورها سیستم تابعیت بر اساس اصل خون است. طبق این سیستم کودک در زمان تولد تابعیت پدر یا مادر را دریافت می کند و مکان تولد تاثیری بر تابعیت ندارد.

بلژیک نیز جز همین کشورها محسوب می شود و تنها به کودکانی تابعیت بلژیک تعلق می گیرد، که پدر و مادر و یا یکی از والدین شهروند بلژیک باشد.

مهاجرت به بلژیک از طریق تولد

مهاجرت به بلژیک از طریق ازدواج

در بلژیک مانند بسیاری از کشورها از طریق ازدواج با شهروند بلژیکی می توان اقامت و تابعیت این کشور را به دست آورد. در صورتی که با یک شهروند بلژیکی ازدواج کرده اید و قصد مهاجرت به بلژیک را دارید، باید بدانید به طور خودکار تابعیت بلژیک به شما تعلق نمی گیرد. روش های استانداردی برای این منظور وجود دارد.

به طور معمول شما باید حداقل 3 سال در بلژیک اقامت داشته باشید. اگر بخواهید از طریق ازدواج برای اخذ تابعیت اقدام کنید، باید حداقل 6 ماه با همسرتان در بلژیک زندگی مشترک داشته باشید. از آن جایی که برخی افراد با ازدواج صوری سعی در اخذ اقامت بلژیک دارند، بررسی های لازم برای واقعی بودن ازدواج انجام شده و شما باید اثبات کنید، ازدواج شما صوری نیست.

مهاجرت به بلژیک از طریق پناهندگی

قبل از بررسی شرایط و مراحل مهاجرت به بلژیک از طریق پناهندگی لازم به ذکر است، موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان هیچ گونه خدماتی در رابطه با پناهندگی ارائه نمی دهد. این روش خطرات زیادی داشته و ریسک شکست آن بالا است.

توصیه می شود از روش های دیگر اقامت در بلژیک اقدام کنید. به طور کلی پناهجو به شخصی گفته می شود، که در کشور خود امنیت نداشته و در خطر شکنجه یا مرگ قرار دارد. این موضوع می تواند دلایل زیادی داشته باشد. مثل دلایل سیاسی، عقیدتی، مذهبی یا جنسیتی.

برای مهاجرت به بلژیک از طریق پناهندگی می توان خارج از بلژیک یا در داخل کشور اقدام کرد. در صورتی که از درخواست پناهجو بیش از 4 ماه بگذرد و نتیجه به او ابلاغ نشود، می تواند در بلژیک کار کند.
در سال 2015 با فرمان سلطنتی، دولت فدرال این زمان را از 6 ماه به 4 ماه کاهش داد. تا سال 2018 پناهجویان برای کار در بلژیک نیاز به مجوز کار داشتند. اما از سال 2019 این قانون تغییر کرد و حق کار مستقیما در اجازه اقامت موقت آن ها ذکر شده است.

در صورتی که درخواست پناهندگی این افراد رد نشود، می توانند در این کشور کار کنند. اما با رد شدن درخواست شخص پناهجو اجازه کار نداشته و باید کشور را ترک کند.

مهاجرت به بلژیک از طریق پناهندگی

مهاجرت به بلژیک و هزینه های زندگی در آن

اگرچه هزینه زندگی در بلژیک زیاد است، اما به نسبت برخی از کشورهای اروپای غربی گران نیست. موقعیت استراتژیک بلژیک در اتحادیه اروپا باعث شده است، این کشور از نظر اقتصادی و سیاسی کشور مهمی محسوب شود.

صادرات کالاهای تولیدی بلژیک زیاد بوده و این عوامل باعث شده است، شهروندان بلژیک از سطح بالایی از زندگی برخوردار باشند و افراد زیادی برای مهاجرت به بلژیک اقدام کنند.

در بلژیک هزینه های بالای زندگی باعث ایجاد استانداردهای بالای زندگی شده است. در جدول زیر می توانید میانگین هزینه مواد غذایی، حمل و نقل و خانه در بلژیک را مشاهده کنید.

غذا در رستوران ارزان قیمت15.00 یورو
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط62.00 یورو
کاپوچینو2.90 یورو
یک لیتر شیر معمولی0.90 یورو
قرص نان سفید (500 گرمی)1.67 یورو
یک کیلو گرم برنج سفید1.90 یورو
12 عدد تخم مرغ2.58 یورو
یک کیلو گرم پنیر محلی12.19 یورو
یک کیلو گرم فیله مرغ8.87 یورو
یک کیلو گرم گوشت گاو14.52 یورو
یک کیلو گرم سیب2.26 یورو
یک کیلو گرم موز1.74 یورو
یک کیلو گرم پرتقال2.34 یورو
یک کیلو گرم گوجه فرنگی2.11 یورو
یک کیلو گرم سیب زمینی1.38 یورو
یک کیلو گرم پیاز1.26 یورو
بلیط یک طرفه مترو2.50 یورو
شروع قیمت تاکسی4.90 یورو
هر یک کیلومتر با تاکسی2.00 یورو
یک لیتر بنزین1.41 یورو
اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر718.73 یورو
اجاره آپارتمان یک خوابه در حومه شهر605.34 یورو
خرید یک متر مربع خانه در مرکز شهر3236.04 یورو
خرید یک متر مربع خانه در حومه شهر2511.45 یورو

مهاجرت به بلژیک و اخذ تابعیت

از آن جایی که بلژیک اجازه تابعیت مضاعف را به افراد مقیم می دهد، بسیاری از افراد تمایل دارند، برای اقامت در بلژیک و اخذ تابعیت این کشور اقدام کنند. برای درخواست تابعیت بلژیک باید حداقل 5 سال در این کشور اقامت داشته باشید. این دوره 5 ساله باید بدون وقفه باشد و شما نمی توانید بیش از 6 ماه خارج از خاک بلژیک باشید. این مدت زمان برای برخی افراد می تواند تحت شرایطی از 5 سال تا 10 سال متغیر باشد.

برای اخذ تابعیت بلژیک علاوه بر مدت زمان اقامت در بلژیک، شرایط دیگری نیز مهم می باشد. شما باید اثبات کنید، به یکی از سه زبان اصلی تسلط دارید و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی با جامعه بلژیک ادغام شده اید.
در روش مهاجرت به بلژیک از طریق ازدواج شما می توانید پس از 3 سال زندگی در بلژیک تابعیت این کشور را به دست آورید. در این روش هم شرایط ذکر شده لازم بوده و در اخذ تابعیت اهمیت دارند.

مهاجرت به بلژیک و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به بلژیک و اقامت در بلژیک از طرق مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و پناهندگی امکان پذیر است.

روش اقامت از طریق پناهندگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. مابقی روش ها با توجه به شرایط شما می تواند بهترین راه برای مهاجرت به بلژیک باشد.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به بلژیک چیست؟

مهاجرت از طریق کار، تحصیل، ازدواج، تولد، پناهندگی و…

انواع مجوز کار در بلژیک چیست؟

در بلژیک 3 نوع اجازه کار وجود دارد از جمله :
1. مجوز کار بلژیک نوع A
2. مجوز کار بلژیک نوع B
3. مجوز کار بلژیک نوع C

برای درخواست تابعیت بلژیک باید چه شرایطی داشت؟

برای درخواست تابعیت بلژیک باید حداقل 5 سال در این کشور اقامت داشته باشید. این دوره 5 ساله باید بدون وقفه باشد و شما نمی توانید بیش از 6 ماه خارج از خاک بلژیک باشید.

بهترین دانشگاه های کشور بلژیک کدامند؟

1. دانشگاه لوون
2. دانشگاه آنتورپ
3. دانشگاه گنت
4. دانشگاه لیژ

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل پزشکی در بلژیک تحصیل پزشکی در بلژیک

کشور بلژیک، کشوری واقع در غرب اروپا است که پایتخت آن شهر بروکسل می باشد. بلژیک از جمله کشوره...

تحصیل در بلژیک تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک به عنوان چند فرهنگی ترین کشور در اروپا یک تجربه عالی برای تحصیلات بین الم...

بازار کار مهندسی برق در بلژیک بازار کار مهندسی برق در بلژیک

مهندسی برق یکی از زیر مجموعه ­‌های مهندسی است که فعالیت دانشجویان این رشته بررسی و مطالعه ...

نظرات کاربران
منا

باسلام.من کارشناس بیهوشی هستم وقصدمهاجرت به بلژیک رادارم.به نظرشما ازبلژیک بهترکجاست؟چون شنیدم بلژیک به مدرک زبان نیازنداره

آتیه آفرینان

سلام ، بلژیک هم گزینه ی مناسبی برای اقدام می باشد اما شما به کشور های آلمان و عمان هم می توانید فکر کنید . دانش زبان لازم می باشد اما نیازی به ارائه مدرک زبان برای کشور عمان نیست .

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button