امروزه مهاجرت به کشورهای اروپایی مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است و کشور بلژیک یکی از کشورهایی می باشد که همه ساله افراد بسیاری از سراسر دنیا به آن مهاجرت می کنند . این کشور در در شمال اروپا واقع شده است و پایتخت آن شهر بروکسل می باشد . با توجه به این کشور بلژیک از نظر اقتصادی و همچنین از نظر سیاسی کشوری با ثبات محسوب می شود و نسبت به سایر کشورهای اروپایی مالیات کمتری دریافت می کند و اکثر افراد مهاجرت به بلژیک را گزینه مناسبی می بینند . متقاضیان از طریق راه های مختلفی از جمله مهاجرت به بلژیک از طریق کار برای مهاجرت به این کشور اقدام می کنند .

اخذ ویزای کار بلژیک از این لحاظ که این کشور جزو اتحادیه اروپا بوده و علاوه بر آن عضو حوزه شینگن نیز می باشد، بسیار ارزشمند است . تنوع زبانی در کشور بلژیک بالا می باشد ، به طوری که مردم در این کشور به زبان هلندی، فرانسوی و آلمانی صحبت می کنند و علاوه بر آن اغلب به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند .  به همین خاطر فردی که ویزای کار بلژیک را به دست می آورد می تواند به هر یک از این زبان ها مسلط شود . جمعیت کشور بلژیک حدود 11.4 میلیون نفر است که قطعا باید برای این جمعیت بازار کار نیز مهیا باشد و طبق قوانین کار در بلژیک اغلب مردم 40 ساعت در هفته می توانند به کار مشغول باشند و فرد در صورتی که ویزای کار بلژیک را دریافت کند می تواند 8 ساعت در روز به کار مشغول شود . لازم به ذکر است که سن بازنشستگی در این کشور تا 67 سال تعیین شده است، مگر در مورد مشاغل سنگین که سن بازنشستگی آن ها 60 سال می باشد.  اخذ ویزای کاری کشور بلژیک حداقل 6 ماه طول می کشد که متقاضی اخذ ویزای کاری بلژیک می بایست ابتدا یک کارفرما پیدا کند سپس کارفرما درخواست خود را به سفارت بلژیک ارائه دهد و تایید درخواست کارفرما متقاضی می بایست دعوت نامه کاری خود را به سفارت این کشور تحویل دهد. البته لازم به ذکر است که اخذ ویزای کاری بلژیک بسیار دشوار می باشد و در اغلب موارد روند اخذ ویزای کاری کشور بلژیک بسیار طولانی می شود زیرا دولت بلژیک اولویت کار را برای ساکنین این کشور قرار می دهد. افرادی که تابعیت یکی از کشورهای حوزه اقتصادی اروپا و همچنین کشورهای دانمارک، سوئیس، ایسلند، نروژ، سوئد، فنلاند و لیختن اشتاین را دارند ، جهت کار در بلژیک نیازی به اخذ ویزای کار بلژیک ندارند . همچنین دانشجویان کشورهای آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا مشروط به اینکه سن آن ها بین ۱۸ تا ۳۰ سال باشد، جهت کار در تعطیلات بین ترم های دانشگاه، بدون اخذ ویزای کار بلژیک می توانند به کشور بلژیک مهاجرت کنند.

مهاجرت به بلژیک از طریق کار – انواع ویزای کار کشور بلژیک

جهت مهاجرت به بلژیک از طریق کار  ، 4 نوع ویزای کار وجود دارد که انواع ویزای کار کشور بلژیک عبارتند از :

  • ویزای کار بلژیک نوع A (Work Visa Type A) : ویزای نوع A تنها به افراد خارجی داده می شود که در حال حاضر در کشور بلژیک بوده و قبلا برای مدت مشخصی با ویزای کار نوع B به صورت قانونی کار کرده باشند . با اخذ ویزای کار بلژیک نوع A می توان به مدت نامحدودبرای کلیه کارفرمایان بخش خصوصی یا دولتی به صورت تمام وقت یا نیمه وقت کارکرد . فرد متقاضی خارجی جهت اخذ ویزای کار نوع A ، می بایست در طول ۱۰ سال اقامت مستمر در بلژیک، حداقل ۴ سال با ویزای نوع B در بلژیک کار کرده باشد. منظور از اقامت مستمر این است که فرد در طول 10 سال گذشته بیش از یک سال خارج از کشور بلژیک نباشد. اخذ این نوع ویزا از اداره مهاجرت بلژیک به عهده فرد متقاضی می باشد . برای افراد تبعه کشورهای ترکیه، الجزایر، تونس، صربستان، مونته نگرو، کزوو و بوسنی هرزگوئین شرط ۴ سال به ۳ سال کاهش می یابد . همچنین اگر خانواده فرد متقاضی با فرد در کشور بلژیک زندگی می کنند این مدت به یکسال کاهش می یابد . افراد زیر نمی توانند برای ویزای کاری نوع A درخواست دهند:
  • افراد متخصص
  • نیروهای کار ماهر
  • دانشجویان
  • کارگران و افرادیکه برای آموزش به بلژیک اعزام شده اند.
  • اساتید یا محققان مهمان

برای درخواست این نوع ویزا علاوه بر تکمیل فرم درخواست ویزای نوعA ، می بایست اسناد مربوط به ویزای نوع B و فیش حقوقی فرد ارائه شود و در صورت رد شدن درخواست، فرد می تواند درخواست تجدید نظر کند که این درخواست نباید بیش از یک ماه بعد از رد شدن ویزا ارائه شود.

  • ویزای کار بلژیک نوع B (Work Visa Type B) : ویزای کار بلژیک نوع B برای یک کار معین و برای یک کارفرمای مشخص حداکثر به مدت 1 سال صرفنظر از طول مدت قرارداد صادر می گردد و در صورت نیاز این نوع ویزا هر سال تمدید می شود. برای اخذ این نوع ویزا کارفرما می بایست شخصا برای درخواست ویزای کار بلژیک برای فردی که قصد استخدامایشان را دارد، قبل از ورود فرد به خاک بلژیک، اقدام کند . به عبارتی در این نوع ویزا کارفرما، کاری را به فردی پیشنهاد داده و از جذب فرد حمایت به عمل می آورد.  این نوع ویزا تنها به فرد استخدام شده این حق را می دهد تا فقط برای آن کارفرمای مشخص و برای انجام آن کار معین در کشور بلژیک حضور داشته باشد یعنی اگر کارفرمای فرد تغییر کند و یا موضوع فعالیت و یا وظایف شخص در  قرارداد کاری که  با آن شرکت امضاء کرده است تغییر یابد مجدد می بایست ویزای دیگری درخواست شود. در این صورت درخواست ویزای جدید حداقل باید 1 ماه قبل از انقضاء ویزای موجود به اداره مهاجرت ارائه شود.

این نوع ویزا برای افراد خارجی متخصص یا مدیران اجرایی در مشاغلی صادر می شود که در بازار کار بلژیک و در مرحله بعد در اروپا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند . سطح دستمزد سالیانه در قراردادهای کاری منعقد شده تحت ویزای نوع B باید از حداقل مبلغ مشخصی بالاتر باشد. همچنین اداره کار و مهاجرت بلژیک هر ساله فهرستی از مشاغل مورد نیاز در بلژیک را اعلام می کند که کارفرمایان بلژیکی می توانند با خیال راحت و بدون بررسی مجدد بازار کار نسبت به تامین نیروی انسانی خارجی در این مشاغل اقدام کنند . همچنین برای افرادی که برای بار اول از طریق ویزای نوع B استخدام می شوند ارائه گواهینامه های پزشکی که از اعتبار آنها بیش از 3 ماه نگذشته باشد، الزامی می باشد . ویزای کار نوع B این اجازه را به کارفرمایان می دهد که نیروی متخصص مورد نیاز خود را از خارج از کشور جذب کنند یعنی ، نیروهای متخصصی که به روشی دیگر از قبل به کشور بلژیک وارد شده اند ، پوشش نخواهد داد. همچنین اگر فردی خارجی ویزای کار نوع B داشته باشد اعضای خانواده ایشان شامل همسر و فرزندان نیز اجازه کار در کشور بلژیک را خواهند .

  • ویزای کار بلژیک نوع C (Work Visa Type C) : ویزای کار بلژیک نوع C ، برای افرادی می باشد که در حال حاضر در بلژیک به صورت موقت اقامت دارند مانند دانشجویان، پناهجویان که هنوز درخواست پناهندگی آنها در حال بررسی است، اعضای خانواده سفیران و غیره . این ویزا حداکثر به مدت ۱۲ ماه صادر خواهد شد و فرد می تواند بر اساس این نوع ویزا برای کلیه کارفرمایان به صورت تمام وقت یا پاره وقت با قرارداد با مدت معین یا با مدت نامعین کار کند . کارفرمایان نیز می توانند بدون نگرانی نسبت به استخدام این افراد تا پایان مدت اعتبار ویزای کار بلژیک آنها اقدام کنند و این نوع ویزا تحت شرایط خاصی قابلیت تمدید دارد.
  • کارت شغلی (پروانه کار) بلژیک : افرادی که قصد خود اشتغالی یا راه اندازی کسب و کاری را در کشور بلژیک دارند می توانند با دریافت کارت شغلی، کاری را در بلژیک شروع کنند و ویزای کار بلژیک را دریافت نمایند. عموما کارت اشتغال به مدت ۲ سال و حداکثر ۵ ساله صادر می گردد و با دریافت کارت اشتغال، همراهان شخص (همسر و فرزندان) نیز می توانند در بلژیک اقامت داشته باشند. هزینه صدور کارت اشتغال در حدود ۱۴۰ یورو است. اگر فردی از ایران بخواهد برای اخذ کارت اشتغال اقدام نماید، باید همزمان با درخواست کارت اشتغال،  درخواست اقامت در بلژیک را همراه با مدارک لازم ارائه کند. در صورتی که فرد در کشور بلژیک اقامت داشته باشد کارت اشتغال حداکثر به مدت زمان اقامت وی در بلژیک صادر خواهد شد.
مهاجرت به بلژیک از طریق کار | اخذ ویزای کار بلژیک | مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار بلژیک
مهاجرت به بلژیک از طریق کار | اخذ ویزای کار بلژیک | مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار بلژیک

مهاجرت به بلژیک از طریق کار مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار بلژیک

برای اخذ ویزای کار بلژیک مدارکی مورد نیاز است که این مدارک برای انوع ویزای کار بلژیک، متفاوت است. ارائه قرارداد استخدام در یک شرکت بلژیکی و ارائه تمکن مالی و صورت حساب بانکی 6 ماهه گذشته فرد عموما از مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار بلژیک می باشد .

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار بلژیک نوع A عبارتند از :

  • مدارک دال بر اجازه اقامت فرد در بلژیک
  • فرم درخواست ویزای کار بلژیک نوع A
  • در صورت داشتن اجازه کار نوع B ارائه آن نیز نیاز می باشد .

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار بلژیک نوع B به شرح زیر می باشد :

  • ارائه گواهی سلامت فرد که نشان دهنده عدم منع کار شخص باشد.
  • ارائه فرم حاوی اطلاعات چگونگی اجازه اقامت فرد در کشور بلژیک
  • موافقت نامه ارائه شده از اداره مهاجرت جهت فعالیت فرد در کشور بلژیک

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار بلژیک نوع C شامل موارد زیر می باشد :

  • فرم حاوی مشخصات محل اقامت فرد که تایید شده باشد.
  • ارائه فرم درخواست کار فرد
  • مدارک نشان دهنده مجوز اقامت کنونی فرد
  • تاییدیه اداره اتباع خارجی که حاوی تاریخ اقامت فرد متقاضی باشد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button