مهاجرت به بلاروس و روش های مختلف اقامت در بلاروس در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. قبل از اقدام برای مهاجرت به بلاروس احتمالا سوالاتی از این قبیل خواهید داشت. شرایط اقامت در بلاروس چیست؟ چگونه می توان تابعیت بلاروس را به دست آورد؟ آیا با مهاجرت به بلاروس می توان برای اعضای خانواده نیز ویزا دریافت کرد؟ هزینه زندگی در بلاروس چقدر است؟ روش های مختلف اقامت در بلاروس چیست؟ برای اخذ اقامت بلاروس چه مراحلی را باید طی کرد؟

بررسی شرایط مهاجرت به بلاروس

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
تخفیف آتیه
آفرینان ایرانیان

مهاجرت به بلاروس

بلاروس کشوری در اروپای شرقی است. تا پیش از استقلال این کشور در سال 1991 بلاروس کوچک ترین جمهوری از 3 جمهوری اسلاوی در اتحاد جماهیر شوروی بود. دو کشور دیگر روسیه و اوکراین بودند. پایتخت بلاروس شهر مینسک است.

حدود یک پنجم از جمعیت در شهر مینسک زندگی می کنند. مینسک شهری مدرن است. پس از ویرانی در جنگ جهانی دوم تقریبا به طور کامل بازسازی شد. بلاروس کشوری محصور در خشکی است.
از شمال غربی با لیتوانی و لتونی، از شمال و شرق با روسیه، از جنوب با اوکراین و از غرب با لهستان همسایه است. مساحت آن تقریبا یک سوم کشور اوکراین است.

بلاروس آب و هوای قاره ای مطلوبی دارد. حادثه ناگوار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین در آوریل 1986 منجر به پیامدهای فوری و طولانی مدت برای محیط زیست بلاروس شد.
در اوایل قرن 21 حدود یک پنجم از مناطق بلاروس هنوز توسط امواج رادیواکتیو آلوده بودند. علاوه بر خسارت به زمین، هزینه های پزشکی و روانی حادثه شامل افزایش نقایص مادرزادی و سرطان (به ویژه تیروئید) و کاهش میزان زاد و ولد از عواقب این حادثه برای بلاروس بود.

مهاجرت به بلاروس

روش های مهاجرت به بلاروس

برای مهاجرت به بلاروس باید درخواست اجازه اقامت بدهید. اجازه اقامت در بیشتر مواقع 1 ساله بوده و شخص باید قبل از پایان اعتبار مجوز کشور را ترک کند. اگر قصد اقامت در بلاروس برای مدت زمان بیشتری داشته باشد، باید برای تمدید آن اقدام کند.
افراد می توانند از طریق روش های مختلف برای مهاجرت به بلاروس درخواست بدهند. این روش ها به شرح زیر است:

مهاجرت به بلاروس از طریق تحصیل

تمام افراد خارجی برای تحصیل در بلاروس به ویزای دانشجویی نیاز دارند. برای دریافت ویزای دانشجویی بلاروس ابتدا باید، یک دعوت نامه از دانشگاهی در بلاروس دریافت کنید و در زمان ارائه مدارک اثبات کنید، شهریه ترم اول را پرداخت کرده اید.

این دعوت نامه باید در سرویس شهروندی و مهاجرت تایید شود. دانشجویان خارجی می توانند از دو طریق ویزا دریافت کنند. راه اول مراجعه به سفارت بلاروس در کشور مبدا است.
راه دوم دریافت ویزا هنگام ورود به فرودگاه بلاروس است. البته دانشجویان ایرانی با توجه به وجود سفارت بلاروس در ایران نمی توانند از راه دوم اقدام کنند و باید مراحل اخذ ویزا را در سفارت انجام دهند.

مهاجرت به بلاروس از طریق تحصیل

اخذ ویزای دانشجویی بلاروس

به عنوان یک قاعده، دانشگاه ویزایی برای یک بار ورود به بلاروس با حداکثر اعتبار 2 ماه در اختیار دانشجو قرار می دهد. با استفاده از این ویزا دانشجو برای شرکت در آزمون یا ارائه مدارک بخش مقدماتی به بلاروس سفر می کند.
دانشگاه به محض پذیرش دانشجو، مدارک لازم برای دریافت اجازه اقامت موقت را ارائه می دهد، که به دانشجو این اجازه را می دهد، برای یک سال تحصیلی در جمهوری بلاروس اقامت داشته باشد.

مجوز اقامت در سال تحصیلی بعدی برای یک سال دیگر تمدید می شود. این رویه تا زمان پایان دانشگاه توسط دانشجو ادامه می یابد. اگر دانشجوی خارجی تصمیم به ترک جمهوری بلاروس (به عنوان مثال برای ملاقات با بستگان در تعطیلات) داشته باشد، می تواند درخواست ویزای خروج و ورود دهد.
با این ویزا، دانشجو می تواند بلاروس را ترک کند و به راحتی برگردد. اگر دانشجوی خارجی از دانشگاه اخراج شود، اجازه اقامت موقت لغو شده و برای بازگشت دانشجو به کشور مبدا ویزای خروج صادر می شود.

مهاجرت به بلاروس از طریق کار

سالانه تعداد زیادی از افراد خارجی برای مهاجرت به بلاروس از طریق کار درخواست می دهند. کار در بلاروس نیاز به اجازه کار یا به طور دقیق تر مجوز ویژه حق کار در جمهوری بلاروس دارد. مجوز کار به کارفرما این اجازه را می دهد، که نیروی کار خارجی استخدام کند.
فرم سازمانی در استخدام افراد خارجی اهمیتی ندارد. شرکت های حقوقی یا بازرگانان می توانند برای جذب نیروی کار اقدام کنند.

در صورتی که کارفرما بدون مجوز کار شخص خارجی را استخدام کند، با جریمه های سنگینی مواجه می شود. صدور مجوز کار به شرایط مختلفی بستگی دارد. برخی از شرایط به کارفرما وابسته است.
شما باید برای کار در بلاروس پیشنهاد شغلی دریافت کنید. در غیر این صورت مجوز کار صادر نمی شود. کارفرما باید در اداره مهاجرت اثبات کند، برای این شغل هیچ شهروند بلاروسی پیدا نشده است.

در صورتی که یک شهروند بلاروس مطابق با معیارهای کارفرما برای شغل مورد نظر درخواست دهد، احتمالا مجوز کار برای شخص خارجی صادر نمی شود. در صورتی که شرکت حقوقی در مرحله ورشکستگی باشد، نمی تواند برای جذب نیروی خارجی درخواست دهد. همچنین ارائه اطلاعات نادرست و دروغین در مراحل ثبت درخواست، باعث می شود، درخواست شخص متقاضی رد شود.

علاوه بر شرایط ذکر شده برای کارفرما، شخص متقاضی نیز باید شرایط لازم را داشته باشد. پیشینه کیفری شخص به طور دقیق بررسی می شود. همچنین شخص نباید بیش از 5 بار قانون تخلفات اداری را نقض کرده باشد. در غیر این صورت امکان مهاجرت به بلاروس از طریق کار وجود ندارد.

مهاجرت به بلاروس از طریق سرمایه گذاری

برای مهاجرت به بلاروس از طریق سرمایه گذاری از دو روش می توان اقدام کرد. روش اول ثبت شرکت و شروع فعالیت تجاری در بلاروس می باشد. روش دوم خرید ملک در این کشور است.

برای اقامت در بلاروس از طریق سرمایه گذاری باید در روش های مختلف حداقل 150 هزار دلار سرمایه گذاری کرد. اگر قصد ثبت شرکت و انجام فعالیت تجاری در بلاروس را دارید، باید برای داشتن تجارتی موفق به انتخاب درست شکل سازمان و آگاهی از قوانین ثبت شرکت اهمیت دهید.
در بلاروس می توان انواع شرکت  سهامی خاص، عام و شرکت با مسئولیت محدود راه اندازی کرد. رایج ترین شکل شرکت، شرکت با مسئولیت محدود (LLC) می باشد. برای ثبت چنین شرکتی حداقل سرمایه مشخص نشده است و سرمایه از تعدادی سهام تشکیل می شود.

روش دیگر سرمایه گذاری در بلاروس خرید ملک می باشد. افراد خارجی عموما به دو دلیل در بلاروس ملک و مستغلات خریداری می کنند. دلیل اول و اصلی آن اخذ اقامت دائم بلاروس است.
در صورتی که ملک و مستغلاتی در بلاروس خریداری کنید، می توانید اقامت این کشور را به دست آورید. دلیل دوم سرمایه گذاری در این کشور می باشد. بلاروس وضعیت اقتصادی تقریبا پایداری دارد و بازار املاک و مستغلات تحت نوسانات شدید نیست.
به همین دلیل برای سرمایه گذاری مناسب می باشد. افراد خارجی در خرید ملک محدودیتی ندارند و می توانند املاک مسکونی یا غیر مسکونی خریداری کنند.

مهاجرت به بلاروس از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به بلاروس از طریق تولد

تابعیت کشورها از طریق تولد طبق دو اصل انجام می شود. در کشورهایی که از اصل خاک تبعیت می کنند، هر کودکی که در آن کشور متولد شود، تابعیت آن کشور را به دست می آورد.

اما بیشتر کشورها از اصل خون تبعیت می کنند. در این کشورها تابعیت پدر و مادر مهم بوده و مکان تولد کودک اهمیتی ندارد. بلاروس نیز جز کشورهایی محسوب می شود، که از اصل خون پیروی می کنند. برای این که کودکی تابعیت بلاروس را به دست آورد، باید حداقل یک والد شهروند بلاروس باشد.

مهاجرت به بلاروس از طریق ازدواج

در صورتی که با شهروند بلاروسی ازدواج کرده اید، می توانید برای مهاجرت به بلاروس از طریق ازدواج اقدام کنید. در صورتی که بخواهید، در بلاروس ازدواج کنید، ممکن است از شما بخواهند تا اثبات کنید، در کشور شما منعی برای این ازدواج وجود ندارد.

شما باید سندی به مقامات بلاروس ارائه دهید، که نشان دهد ازدواج ثبت شده با شخص دیگری نداشته اید. این سند توسط مقامات کشور محل اقامت صادر می شود.
در صورتی که در کشور خودتان اقامت نداشته باشید، باید دو سند از طرف مقامات کشوری که شهروند آن هستید و کشوری که در آن اقامت دارید، به مقامات بلاروس ارائه دهید. اگر قبلا ازدواج کرده باشید، باید مدارک مربوط به طلاق یا فوت همسر قبلی را تحویل دهید. کلیه اسناد و مدارک باید به زبان بلاروسی یا روسی تنظیم شوند. سن قانونی برای ازدواج در بلاروس 18 سال است.

اگر زوجین خارج از بلاروس ازدواج کرده باشند، باید ازدواج ثبت شده با الزامات مندرج در قانون ازدواج و خانواده بلاروس هماهنگ باشد. در این صورت ازدواج مورد تایید قرار می گیرد. مقامات محلی باید بررسی های لازم را انجام دهند، تا مطمئن شوند، ازدواج صوری نیست. در این صورت اجازه اقامت به شخص خارجی داده می شود.

مهاجرت به بلاروس از طریق ازدواج

مهاجرت به بلاروس از طریق پناهندگی

لازم به ذکر است، موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان هیچ گونه خدماتی در رابطه با پناهندگی ارائه نمی دهد. این روش مهاجرت به بلاروس ریسک بالایی داشته و توصیه نمی شود. پناهنجو به شخصی گفته می شود، که در کشور خود امنیت جانی نداشته و ممکن است، شکنجه یا کشته شود. دلایل آن می تواند سیاسی، مذهبی، قومیتی یا جنسیتی باشد.

بلاروس تا به امروز به هیچ سند بین المللی در رابطه با پناهندگان ملحق نشده است. به همین دلیل ریسک پناهندگی در بلاروس نسبت به بسیاری از کشورها بیشتر است. طبق بند 8 قانون پناهندگان، پناهجویان ثبت نام شده حق دارند به طور موقت تا زمان تعیین وضعیت در بلاروس اقامت داشته باشند.
به آن ها همچنین خدمات درمانی، کمک مالی و اسکان موقت در مراکز پناهندگان اعطا می شود. طبق بند 11 قانون پناهندگان، افراد خارجی دارای وضعیت پناهندگی حق اقامت در قلمرو بلاروس را دارند.

برای دریافت مراقبت های پزشکی می توانند کمک مالی دریافت کنند. اما متاسفانه به دلیل محدودیت های مالی و سیاسی قانون پناهندگان در بلاروس هنوز اجرا نشده است و تعداد کمی از درخواست ها به طور استثنا مورد بررسی قرار می گیرند. با پناهجویانی که دسترسی به مراحل تعیین وضعیت ندارند، به عنوان مهاجران غیرقانونی رفتار می شود.
آن ها تحت جریمه های سنگین، بازداشت و آزار و اذیت پلیس قرار می گیرند. آن ها حق کار، دسترسی به مسکن و مراقبت های بهداشتی ندارند. به طور کلی شرایط پناهجویان در بلاروس بسیار سخت بوده و بهتر است، از روش های دیگر برای مهاجرت به بلاروس و اقامت در بلاروس اقدام کرد.

مهاجرت به بلاروس از طریق پناهندگی

مهاجرت به بلاروس و هزینه های زندگی در آن

در بلاروس هزینه های زندگی برای یک نفر ماهانه به طور متوسط 500-600 دلار است. البته این میزان هزینه بدون احتساب هزینه اجاره می باشد. هزینه های زندگی در بلاروس 1.44 برابر کمتر از متوسط جهانی است.

بلاروس از میان 197 کشور از نظر هزینه زندگی در رتبه 175 قرار دارد. در جدول زیر می توانید هزینه مواد غذایی، حمل و نقل و اجاره و خرید خانه در بلاروس را مشاهده کنید.

غذا در رستوران ارزان قیمت20.00 روبل
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط70.00 روبل
کاپوچینو3.52 روبل
یک لیتر شیر معمولی1.69 روبل
قرص نان سفید (500 گرمی)1.33 روبل
یک کیلو گرم برنج سفید2.48 روبل
12 عدد تخم مرغ3.12 روبل
یک کیلو گرم پنیر محلی14.08 روبل
یک کیلو گرم فیله مرغ8.03 روبل
یک کیلو گرم گوشت گاو15.19 روبل
یک کیلو گرم سیب3.17 روبل
یک کیلو گرم موز3.08 روبل
یک کیلو گرم پرتقال4.34 روبل
یک کیلو گرم گوجه فرنگی4.64 روبل
یک کیلو گرم سیب زمینی1.35 روبل
یک کیلو گرم پیاز1.38 روبل
بلیط یک طرفه مترو0.70 روبل
شروع قیمت تاکسی3.35 روبل
هر یک کیلومتر با تاکسی0.60 روبل
یک لیتر بنزین1.83 روبل
اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر810.42 روبل
اجاره آپارتمان یک خوابه در حومه شهر529.07 روبل
خرید یک متر مربع خانه در مرکز شهر3975.52 روبل
خرید یک متر مربع خانه در حومه شهر2746.08 روبل

مهاجرت به بلاروس و اخذ تابعیت

مطابق با قانون تابعیت جمهوری بلاروس از تاریخ 1 آگوست 2002، هر فرد بالای 18 سال که پس از دریافت اجازه اقامت دائم در کشور، به مدت 7 سال به طور مداوم در قلمرو جمهوری بلاروس زندگی کرده باشد، می تواند درخواست تابعیت بلاروس را دهد. اقامت دائم معمولا به مدت 2 سال اعتبار دارد. اما می توان آن را برای 5 سال دیگر تمدید کرد.

تمدید اقامت دائم به شرایط شخص متقاضی و پیروی او از قوانین بستگی دارد. از شرایط دیگر می توان به تسلط کافی به زبان بلاروسی یا روسی اشاره کرد. همچنین داشتن درآمد قانونی برای اخذ تابعیت مهم می باشد.

البته در تاریخ 10 دسامبر 2020 پارلمان بلاروس تغییراتی را در قانون شهروندی این کشور تصویب کرد. طبق قوانین جدید مدت زمان اقامت دائم برای اخذ تابعیت بلاروس از 7 سال به 5 سال می رسد. تابعیت مضاعف در این کشور اجرا نمی شود. به همین دلیل شخص متقاضی برای دریافت تابعیت بلاروس باید از تابعیت فعلی خود صرف نظر کند.

مهاجرت به بلاروس و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به بلاروس و اقامت در بلاروس از طرق مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. مهاجرت به بلاروس از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و پناهندگی امکان پذیر است. اقامت در بلاروس از طریق پناهندگی توصیه نمی شود. در مابقی روش ها با توجه به شرایط شخص متقاضی و با مشورت از وکیل مهاجرت می توان برای مهاجرت به بلاروس اقدام کرد.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به بلاروس چیست؟

مهاجرت از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، پناهندگی، تولد، ازدواج و…

تمدید اقامت در بلاروس چه شرایطی دارد؟

تمدید اقامت دائم به شرایط شخص متقاضی و پیروی او از قوانین بستگی دارد. از شرایط دیگر می توان به تسلط کافی به زبان بلاروسی یا روسی اشاره کرد. همچنین داشتن درآمد قانونی برای اخذ تابعیت مهم می باشد.

هزینه های زندگی در بلاروس چقدر است؟

در بلاروس هزینه های زندگی برای یک نفر ماهانه به طور متوسط 500-600 دلار است.

برای سرمایه گذاری در بلاروس چقدر سرمایه نیاز هست؟

برای اقامت در بلاروس از طریق سرمایه گذاری باید در روش های مختلف حداقل 150 هزار دلار سرمایه گذاری کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در بلاروس تحصیل در بلاروس

تحصیل در بلاروس به دلیل مزایای بسیاری که برای متقاضیان تحصیل در اروپا دارد دارای طرفدار...

تحصیل در رشته فیزیوتراپی بلاروس تحصیل در رشته فیزیوتراپی بلاروس

برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی بلاروس ، مقیاس های پذیرش مربوط به علوم ، زیست شناسی ، شیمی و ف...

تحصیل پزشکی در کشور بلاروس تحصیل پزشکی در کشور بلاروس

کشور بلاروس جز آن دسته از کشورهایی می باشد که افرادی که قصد تحصیل پزشکی با هزینه مناسب را دا...

نظرات کاربران
Call Now Button