امروزه روش های مهاجرت به ایسلند به شکل های مختلف صورت می گیرد. در این مقاله قصد داریم درباره مهاجرت به ایسلند به شما اطلاعاتی بدهیم. برای مهاجرت به ایسلند شما باید ابتدا درباره کشور ایسلند اطلاعات کافی داشته باشید.
در مقالات دیگر بطور مفصل درباره روش های مهاجرت به ایسلند توضیح داده ایم. کشور ایسلند، عضو منطقه شینگن می باشد که به شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و برخی از سایر کشورها این امکان را می دهد تا بدون گرفتن ویزا به کشور ایسلند سفر کنند اما توجه داشته باشید که این امکان تنها در مورد سفرهای کوتاه مدت مانند سفرهای تجاری، گذراندن تعطیلات و یا سفرهای کاوشی وجود دارد.
اگر شهروند اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا نیستید و یا برای کار به ایسلند سفر می کنید به مجوز کار و مجوز اقامت معتبر و همچنین به ویزا نیاز دارید. به طور کلی 2 نوع ویزا برای اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا وجود دارد:

  1. ویزای نوع C : برای گردشگرانی که حداکثر به مدت 90 روز در ایسلند اقامت دارند.
  2. ویزای نوع D : به مهاجرانی تعلق می گیرد که مجاز به ثبت درخواست برای مجوز اقامت هستند.
مهاجرت به ایسلند
مهاجرت به ایسلند

مهاجران با توجه به طبیعت نفس گیر، مردم مهمان نواز ایسلند و تاریخ غنی آن رویای نقل مکان به این کشور را دارند. البته در ایسلند چیزهای بیشتری از آبدره و آتشفشان وجود دارد. کشور ایسلند برنامه مهاجرتی خاصی ندارد.پس از اقامت در ایسلند به مدت 3 سال یا بیشتر می توانید برای اخذ مجوز کار دائمی و بدون محدودیت درخواست دهید.


قانون کلی برای خارجی ها این است که پس از اقامت در ایسلند به مدت 7 سال یا بیشتر می توانند برای شهروندی ایسلند درخواست دهند. موارد استثنا در این قانون شامل کودکان متولد ایسلند، کودکانی که یکی از والدین آنها ایسلندی است، خارجی هایی که با همسران ایسلندی ازدواج کنند، شهروندان دیگر کشورهای اسکاندیناوی و پناهندگان می شود.

مجوز برای متخصصین مجرب مهاجرت به ایسلند

مجوز برای متخصصین مجرب مهاجرت به ایسلند به این صورت است که قبل از اینکه بتوانید برای ویزای کار و اقامت قانونی در ایسلند درخواست دهید، باید قرارداد کاری داشته باشید. برای اینکه واجد شرایط اخذ مجوز متخصصین مجرب باشید، موقعیت شغلی آینده شما باید نیاز به مهارت های تخصصی داشته باشد و نباید یک پروژه کوتاه مدت باشد.


شما باید برای این نوع مجوز قبل از سفر به ایسلند درخواست دهید و قبل از تایید ویزا مجاز به ورود به کشور نیستید. بررسی و تایید درخواست مجوز شما ممکن است تا 90 روز طول بکشد.به منظور ثبت درخواست برای مجوز کار و اقامت متخصصین مجرب باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده توسط شما
  • فرم درخواست برای مجوز کار متخصصین مجرب که توسط شما و کارفرمای شما تکمیل و امضا شده باشد.
  • قرارداد کاری
  • یک قطعه عکس در اندازه عکس گذرنامه
  • یک کپی از گذرنامه شما
  • گواهی عدم سابقه کیفری که در کشوری که در 5 سال گذشته در آن اقامت داشته اید، صادر شده باشد.
  • بیمه خدمات درمانی
  • تایید صلاحیت یک شخص در ایسلند برای پیگیری درخواست شما
  • گواهی مسکن و اثبات این که شما محلی برای زندگی دارید
مجوز برای متخصصین مجرب مهاجرت به ایسلند
مجوز برای متخصصین مجرب مهاجرت به ایسلند

مجوز کار و اقامت برای متخصصین مجرب قابل تمدید است و بر اساس آن می توانید برای اقامت دائم درخواست دهید. اطمینان حاصل کنید که حداکثر یک ماه قبل از انقضای مجوز خود برای درخواست تمدید آن اقدام کنید. در غیر این صورت، در حین رسیدگی به درخواست شما مجبورید کشور را ترک کنید.

شما همچنان شانس دریافت مجوز کار و اقامت دارید، در صورتی که نه تنها در ایسلند بلکه در کل اتحادیه اروپا مشکل کمبود کارگر وجود داشته باشد. بر خلاف مجوز متخصصین مجرب، این مجوز موقت است و تنها یکبار قابل تمدید است.
به منظور ثبت درخواست برای مجوز کمبود کارکنان، لطفا مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم درخواست، تکمیل و امضا شده توسط شما
  • فرم درخواست برای مجوز کمبود کارکنان که توسط شما و کارفرمای آینده شما امضا شده باشد.
  • قرارداد کاری
  • یک قطعه عکس در اندازه عکس گذرنامه
  • یک کپی از گذرنامه شما
  • گواهی عدم سابقه کیفری
  • بیمه خدمات درمانی
  • تایید صلاحیت یک شخص در ایسلند برای پیگیری درخواست شما
  • گواهی مسکن

لطفا به یاد داشته باشید که شما در زمان بررسی درخواست خود مجاز به مهاجرت به ایسلند نمی باشید. مجوز کمبود کارکنان بر خلاف مجوز متخصصین مجرب، مبنای اقامت دائم نیست.

مجوز برای متخصصین مجرب مهاجرت به ایسلند
مجوز برای متخصصین مجرب مهاجرت به ایسلند

راه های مهاجرت به ایسلند

  • مهاجرت به کشور ایسلند از طریق پناهندگی

کشور ایسلند نیز به دلیل اینکه عضو کنوانسیون ژنو است از این قاعده مستثنی نبوده و به افراد خارجی اجازه ی طرح درخواست میدهند. اما نکته ی مهم اینجاست که در سال های اخیر به دلیل درخواست زیاد پناهندگان از کشور ایسلند این کشور نیز به سختی تقاضای فرد پناهنده را قبول کرده و به صورت گزینشی عمل میکند.
گاها بررسی پرونده یک متقاضی مهاجرت به ایسلند در کشور ایسلند 3 تا 5 سال به طول می انجامد. راه پناهندگی معمولا برای افرادی است که واقعا در خطر قرار دارند و به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

  • مهاجرت به ایسلند از طریق ویزای کار

متقاضیان راه های مهاجرت به ایسلند می توانند مهاجرت به ایسلند از طریق ویزای کار اما این راه معمولا راه سختی است. زیرا شما نیاز به یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ایسلندی دارید و سختی دیگر اینجاست که قانونی به نام حمایت از نیروی ار داخلی در اتحادیه اروپا وجود دارد.
این قانون به منظور حمایت از نیرو های کار و جمعیت بیکار در کشور ایسلند و اتحادیه اروپا به وجود آمده است به این صورت که اگر یک کارفرما در کشور ایسلند بخواهد یک نیروی کار از خارج از این کشور را استخدام نماید می بایست به مدت 3 ماه این شغل را در کشور ایسلند آگهی نماید و سپس اگر متقاضی برای این شغل نیافت می بایست 3 ماه دیگر این شغل را در اتحادیه اروپا آگهی کند و چنانچه باز هم متقاضی برای این شغل وجود نداشت این شخص میتواند نیروی کار خود را از خارج از اروپا استخدام نماید.
چنانچه شما یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ایسلندی داشته باشید و کار فرما این مراحل را برای شما طی کند میتوانید از طریق ویزای کار به کشور ایسلند مهاجرت نمایید.

مهاجرت به ایسلند از طریق ویزای کار
مهاجرت به ایسلند از طریق ویزای کار
  • مهاجرت به ایسلند از طریق تحصیل

یکی دیگر از راه های مهاجرت به کشور ایسلند از طریق ویزای تحصیلی است. شما میتوانید از یکی از دانشگاه های کشور ایسلند پذیرش بگیرید و سپس از سفارت این کشور تقاضای اخذ ویزای تحصیلی نمایید. چنانچه سفارت با درخواست شما موافقت نمود می توانید مهاجرت به ایسلند از طریق ویزای تحصیلی داشته باشید.
پس از اتمام تحصیل در این کشور می توانید با یافتن کار ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل نمایید و در این کشور مشغول به کار شوید. گفتنی است که تحصیل در کشور ایسلند رایگان نبوده و شامل پرداخت شهریه (بسیار کم) است.
هزینه ی تحصیل در کشور ایسلند در حدود سالانه 1000 یورو میباشد. البته تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور شامل هزینه های بیشتری است.

  • مهاجرت به ایسلند از طریق ازدواج

وقتی یک فرد با یک تبعه اروپایی ازدواج نماید به طوری که ثابت شود این ازدواج واقعی بوده است میتواند تقاضای اخذ اقامت دائم و شهروندی از کشور همسر خود را نماید.
کشور ایسلند نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما با یک فرد که پاسپورت ایسلندی دارد ازدواج نمایید و بتوانید به دولت این کشور نشان دهید که این ازدواج واقعی است و تنها به دلیل مهاجرت به کشور ایسلند با این شخص ازدواج نکرده اید میتوانید با مراجعه به سفارت این کشور تقاضای اخذ ویزا و در مرحله بعد اقامت دائم ایسلند و نهایتا پاسپورت ایسلندی  نمایید.

مهاجرت به ایسلند از طریق ازدواج
مهاجرت به ایسلند از طریق ازدواج
  •  مهاجرت به ایسلند از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری

از دیگر راه های مهاجرت به ایسلند می توان به مهاجرت به ایسلند از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری اشاره نمود : مانند هر کشور دیگر در کشور ایسلند نیز شما میتوانید اقدام به تاسیس یک بیزینس و تجارت نمایید. دولت ایسلند نیز مانند تمام دولت های اروپایی از سرمایه گذار و کارافرین خارجی در این کشور استقبال میکند.

شما جهت مهاجرت به ایسلند و مهاجرت به ایسلند از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری میتوانید در کشور ایسلند یک شرکت به نام خود ثبت نمایید. منظور از شرکت حتما یک کمپانی بزرگ نیست یک شرکت میتواند تشکیل شده از یک آدرس(حتی منزل مسکونی در کشور ایسلند) و یک خط تلفن مربوط به آن آدرس باشد.
هزینه ثبت شرکت در کشور ایسلند نیز مانند تمام کشور های اروپایی 800 تا 1000 یورو است. البته چون اشخاص معمولا نمی توانند به تنهایی  اقدام به این عمل نمایند میبایست از یک وکیل در این کشور کمک بگیرند که معمولا وکیل برای این کار هزینه بالایی دریافت میکند.
نکته مهم اینجاست که شما در صورتی اجازه ثبت شرکت در کشور ایسلند را خواهید داشت که در ابتدا دولت این کشور با طرح اقتصادی شما موافقت نماید. بعد از موافقت شما میتوانید به کمک وکیل شرکت خود را در این کشور ریجستر نمایید.
شما بعد از ثبت شرکت خود اقامت تجاری یک ساله در این کشور را دریافت می کنید و بعد از 5 سال تمدید این اقامت به شرط سود ده بودن بیزینس شما به شما اقامت دائم کشور ایسلند اعطا میگردد.

 مهاجرت به ایسلند از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری
 مهاجرت به ایسلند از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری

در انتهای بحث راه های مهاجرت به ایسلند خاطر نشان می شود به طور یقین نمیتوان گفت کدام روش بهترین روش مهاجرت به یک کشور است. زیرا با توجه به درخواست و شرایط تحصیلی و مالی و سنی شما شرایط متغیر خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button