مهاجرت به اتریش و روش های اقامت در اتریش در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به اتریش از طریق روش های مختلفی مانند تحصیل، کار و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به اتریش را دارید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. شرایط مهاجرت به اتریش چیست؟
شرایط اخذ اقامت و تابعیت اتریش به چه صورت است؟ آیا با اقامت در اتریش می توان پاسپورت اتریش را دریافت کرد؟ آیا امکان مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل وجود دارد؟ برای اقامت در اتریش از طریق کار چه شرایطی باید داشت؟ هزینه های زندگی در اتریش چه میزان است؟

مهاجرت به اتریش و شرایط 2022

بررسی شرایط مهاجرت به اتریش

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهاجرت به اتریش

چرا مهاجرت به اتریش را انتخاب کنیم؟ کشور اتریش عضو انحادیه اروپا و شینگن است. و یکی از گران ترین کشورها در اروپای مرکزی محسوب میشود.
بازار کار در اتریش خوب است به شرطی که زبان آلمانی بلد باشید، در غیر اینصورت پیدا کردن شغل به عنوان یک فرد خارجی آسان نیست و داشتن مهارت زبان آلمانی شانس شما را برای کار و تحصیل در این کشور بسیار بالا می برد.
همچنین اتریش سیستم آموزشی عالی دارد و امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش وجود دارد. اما باید هزینه بالای زندگی در آنجا هم در نظر بگیرید.
علاوه بر این برای مهاجرانی که قصد تحصیل در این کشور دارند، امکان این هست که خانواده شان را همراه خود ببرند.

شرایط مهاجرت به اتریش

کشور زیبای اتریش در اروپای مرکزی واقع شده است که با کشورهای بسیاری از جمله اسلواکی، مجارستان، جمهوری چک، آلمان، لیختن اشتاین، سوئیس، ایتالیا و اسلوونی مرز مشترک دارد. موقعیت جغرافیایی این کشور باعث شده است تا دسترسی به سایر کشورهای اروپایی سریع و آسان شود و این یکی از دلایل محبوبیت این کشور در بین مهاجرین است.
اتریش با جمعیتی بالغ بر 8.822.267 نفر و مساحتی به وسعت 83.878 کیلومتر مربع از نه ایالت تشکیل شده است. کشور اتریش جزو کشورهای ثروتمند جهان به حساب می آید.

شرایط زندگی از استاندارد بالایی برخوردار است و به دلیل امنیت بالا، شرایط تحصیل رایگان، موقعیت های شغلی مناسب، نرخ بیکاری پایین و بسیاری از امکانات دیگر، نظر مهاجران زیادی را به خود جلب کرده است.
در حقیقت کشور آلمان شریک تجاری اتریش است که با تغییرات سریع اقتصادی و رو به رشد در آلمان، کشور اتریش نیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است.

برای مهاجرت به اتریش و زندگی و کار داشتن سطح مناسبی از زبان آلمانی مورد نیاز است چرا که اتریشی ها به این زبان تعصب خاصی دارند. همچنین مهاجرت به اتریش به گروه خاصی اختصاص ندارد و در صورتی که متقاضیان صلاحیت های عمومی این کشور را دارا باشند می توانند این کشور را مقصد مهاجرتی خود قرار دهند.

روش های مهاجرت به اتریش

سالانه درصد قابل توجهی از افراد تمایل به مهاجرت به اتریش را دارند. متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود از یکی از روش های زیر اقدام به درخواست اقامت اتریش برای خود کنند. انواع روش های اقامت در اتریش به شرح زیر است:

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

یکی از روش های سریع مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل است. وجود دانشگاه های معتبر بسیاری در اتریش و امکانات بالا باعث شده است متقاضیان مهاجرت به اتریش برای تحصیل نیز نرخ بالایی را به خود اختصاص دهند.
یکی از راه های اقامت در اتریش از طریق تحصیل است که به سبب مزایای بسیار آن از جمله برخورداری شرایط تحصیل رایگان، اخذ بورسیه های تحصیلی، بالا بودن اعتبار علمی دانشگاه ها، زندگی در کشور عضو اتحادیه اروپا، دارا بودن خدمات اجتماعی، بیمه و بهداشت عمومی، دانشجویان زیادی نیز به دنبال تحصیل در اتریش هستند. امکان تحصیل رایگان از مزایای ویژه ای است که برای دانشجویان بین المللی فراهم است.

تحصیل در اتریش در تمامی رشته ها به صورت رایگان امکان پذیر است و ارائه مدرک زبان آلمانی A2 و تسلط بر آن الزامی است. زیرا که دانشگاه های رایگان کشور اتریش به زبان آلمانی ارائه می شود.
امکان کار حین تحصیل، شانس بالایی را برای پیدا کردن کار به متقاضیان می دهد که می تواند بخشی از هزینه های زندگی را پوشش دهد. افرادی که موفق شوند بعد از فارغ التحصیلی کار متناسب با رشته خود پیدا کنند و مشغول شوند می توانند ابتدا اقامت موقت و سپس از این طریق اقامت دائم و تابعیت اتریش را کسب نمایید.

مهاجرت به اتریش از طریق کار

مهاجرت به اتریش از طریق کار یکی از روش های دریافت اقامت است. کار در این کشور یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت به اتریش است. مهاجرت به اتریش از طریق کار به دو روش امکان پذیر است:

روش هی مهاجرت از طریق کار به اتریش

اخذ ویزای جست و جوی کار در اتریش

به منظور اخذ مجوز کار، ابتدا نیاز به کسب امتیاز لازم از این کشور است. نیروهایی که دارای تخصص هستند بر اساس بر اساس سن، تحصیلات، سابقه کاری و سطح زبان خود امتیاز کسب می کنند و در صورتی که بتواند در سیستم امتیاز بندی موفق به کسب امتیاز 70 شوند، ویزای 6 ماهه جست و جوی کار دریافت می کنند. چنانچه متقاضی در کشور اتریش بتواند شغل متناسب با رشته خود پیدا کند اقامت اتریش برای او صادر می گردد.

داشتن JOB OFFER یا پیشنهاد کاری

در این روش داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای اتریشی الزامی است. چنانچه متقاضی بتواند از سازمان یا شرکتی دعوتنامه دریافت کند، کارفرما باید با انتشار آگهی از نیروی کار داخلی اتریشی و حتی کشور های حوزه شنگن نیز اطمینان حاصل کند.
در صورتی که از فردی پیدا نشود که این شغل را بتواند انجام دهد، از نیروی کار خارجی استفاده می شود. در این روش متقاضیان می توانند از سایت ها و موسسات کاریابی در کشور اتریش کمک بگیرند تا مشاغل مورد نیاز این کشور را پیدا کنند.

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه گذاری با توجه به سیاست های کشور اتریش در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی به چند روش امکان پذیر است. در تمام سرمایه گذاری های در اتریش، نیاز است که شخص متقاضی در این کشور حضور داشته باشند.
با توجه به اقتصاد توسعه یافته، وجود فرصت های سرمایه گذاری بسیار، امنیت خوب اقتصادی و بسیاری از مزایای دیگر، متقاضیان بسیاری به دنبال اخذ ویزای سرمایه گذاری اتریش هستند.

هزینه مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری عموماً نسبت به روش های دیگر بالاتر است و مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری، مناسب افرادی است که استطاعت مالی خوبی داشته باشند.
ثبت شرکت در کشور اتریش در انواع مختلفی وجود دارد که مسئولیت محدود بهترین گزینه است و نیاز به بودجه کمتری برای متقاضی به همراه دارد. روش های متعددی برای مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری وجود دارد که شامل ثبت شرکت، خود حمایتی و خرید ملک می شود. اما خرید ملک به تنهایی نمی‌تواند منجر به اخذ اقامت دائم کشور اتریش شود.

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری
مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت

از دیگر راه های سرمایه گذاری در اتریش، ثبت شرکت است که می تواند با داشتن شرایط مورد نظر کشور اتریش منجر به اخذ اقامت و تابعیت اتریش شود.

اگرچه ثبت شرکت به تنهایی نمی تواند اخذ اقامت دائم را در پی داشته باشد و متقاضی می تواند با اخذ کارت سفید، قرمز و کارت آبی Blue Card اتحادیه اروپا، شرایط لازم را برای اخذ اقامت اتریش را فراهم کند. روند ثبت شرکت دارای مراحلی است که مختصرا به در زیر به آن اشاره می شود:

  • اعلام راه ‌اندازی شرکت با تامین هزینه های شرکت و تهیه مدارک لازم
  • ارائه اساس نامه شرکت
  • تعیین مدیر عامل و مشخص نمودن سهام داران شرکت
  • انتقال مبلغ حداقل 35.000 یورو به حساب صاحب اصلی شرکت به عنوان سرمایه اولیه (این مبلغ در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی میزان کمتری است)
  • ثبت نماد تجاری شرکت
  • ارائه بیمه درمانی کارکنان
  • ثبت نام مدیران شرکت در اداره بیمه اجتماعی کشور اتریش
  • دریافت مجوز مالیاتی

مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی

مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی که با نام های ویزای بازنشستگی و خود حمایتی نیز شناخته می شود، امکان پذیر است که سرمایه افراد را با ریسک بسیار کم مواجه می کند.
در این روش متقاضی باید ثابت کند که توانایی مالی برای تأمین هزینه های زندگی خود در کشور اتریش را بدون نیاز به کار کردن در این کشور را دارد. مزیتی که این روش دارد این است که فرد نیاز به انتقال سرمایه خود به کشور اتریش را ندارد و تنها با ارائه مدارک لازم باید ثابت کند که از وضعیت مالی خوبی برخوردار است.
زیرا در روش خود حمایتی متقاضی، اجازه کار در اتریش را نخواهد داشت اما می تواند صاحب ملک یا کسب و کار باشد. فرد متقاضی باید به ازای هر یک از اعضای خانواده مبلغ 22 هزار یورو در حساب بانکی در کشور خود داشته باشد و نشان دهد که ماهیانه بین 2،500 تا 3،500 یورو درآمد دارد.

مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی
مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی

مهاجرت به اتریش از طریق تولد

کشور اتریش قوانین خاصی نسبت به اقامت از طریق تولد دارد و از اصل خون پیروی می کند، این بدین معنا است که تولد در خاک اتریش برای افرادی که اتریشی نیستند، منجر به اخذ اقامت و تابعیت نمی شود.
تنها در صورتی منجر به تابعیت می شود که یکی از والدین فرزند، شهروند اتریش باشند. اما در صورتی که والدین اقامت کشور اتریش را قبل از تولد فرزند دریافت کرده باشند، یا از طریق ازدواج، اقامت موقت اتریش را دریافت کرده باشند، وقتی فرزندشان متولد شود می توانند اقامت اتریش را به سادگی برای او نیز دریافت کنند.
اما در صورتی که والدین اقامت موقت این کشور را داشته باشند، وقتی که فرزندشان در این مدت موقت اقامتشان متولد شود، به فرزند آن ها نیز اقامت موقت اتریش اعطا می شود.

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج روشی است که منجر به تابعیت و اقامت دائم کشور اتریش می شود. با توجه به قوانین اتریش، برای ازدواج با یک فرد اتریشی یا شخصی که پاسپورت این کشور را داشته باشد که بالای 18 سال باشند. لازم به ذکر است در این روش زوجین باید ثابت کنند که ازدواجشان حقیقی است و در این مدت زندگی مشترک داشته اند.
این ازدواج حتما باید در کشور اتریش به ثبت رسیده باشد و مورد تائید دولت اتریش باشد. شخص متقاضی ویزای ازدواج در اتریش باید تعهد دهد که تا دو سال می تواند هزینه های همسر خود را پوشش دهد.

در صورتی که به دولت ثابت شود ازدواج طرفین برای کسب اقامت اتریش است، جرم به حساب می آید و می تواند منجر به زندانی شدن و جریمه های سنگین مالی شود. در ابتدا برای فرد متقاضی ویزای موقت صادر می شود و در صورت تداوم ازدواج و پس از گذشت 6 سال از می تواند منجر به تابعیت اتریش شود.
در این مدت فرد متقاضی باید با همسر خود در یک خانه زندگی کند. علاوه بر این، شرایط دیگری مانند تسلط به زبان آلمانی، قبولی در آزمون تابعیت اتریش، عدم سوء پیشینه کیفری، تمکن مالی و غیره نیز برای اخذ تابعیت اتریش مورد نیاز است. با اخذ تابعیت کشور اتریش، متقاضی می تواند از تمام خدمات شهروندی این کشور بهرمند شوند.

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج
مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از راه های نامناسب اخذ اقامت اتریش است. پناهندگان اشخاصی هستند که به دلایل مختلفی مانند مسائل مذهبی، سیاسی، عقیدتی، جنگ، نژاد، عضویت در گروه های خاص و مواردی از این قبیل که باعث می شود امنیت جانی در کشور که زندگی می کنند ندارند. ممکن است به این دلایل فرد پناهنده در کشور خود مورد تعقیب باشد یا تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گیرد و خطرات دیگری که فرد را از کشورش دور می کند.
به همین دلیل است که این افراد به کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند پناه می برند. با توجه به قوانین کنوانسیون ژنو، کشور مورد نظر باید حداقل امکانات مورد نیاز زندگی را برای افراد پناهجو فراهم آورد تا در امان باشند.
سالانه بسیاری از پناه‌جویان با این روش جان خود را از دست می دهند.

لذا این کشورها برای پناه‌جویان شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی در کمپ ها را در نظر می گیرد و فرآیند پیگیری پرونده ها را بسیار طولانی می کنند تا مانع پناهندگی افراد متقاضی شوند.

فرد پناهنده تا 5 سال حق بازگشت به کشور خود را ندارد که اگر این موضوع رقم خورد قطعا اقامت فرد در کشور اتریش باطل خواهد شد.

به همین دلیل این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود مؤسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد و این مطلب صرفاً جهت افزایش آگاهی شما و اطلاع رسانی در خصوص خطرات و نکات مهم پناهندگی به عرض شما می رسد و پیشنهاد می شود تا با توجه به شرایط خود روشی مناسب و البته قانونی را انتخاب کنید.

هزینه های زندگی در اتریش

یکی از مسائل مهمی که افراد قبل از اقدام به مهاجرت به اتریش باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور است. در کشور اتریش متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات،2,047.37 € یورو است و هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 823.64€ یورو بدون هزینه اجاره تخمین زده شده است.
هزینه زندگی در اتریش به طور متوسط 6.24٪ بیشتر از ایالات متحده است و اجاره مسکن در اتریش به طور متوسط 31.09٪ کمتر از ایالات متحده است. در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، املاک و برخی خدمات در اتریش را مشاهده کنید:

عنوانهزینه (یورو)
غذا برای ۲ نفر در رستوران متوسط 50.00 €          
شیر (۱ لیتر)         4.24 €            
یک قرص نان تازه (۵۰۰ گرم)        1.70 €
برنج (سفید) (۱ کیلوگرم)     0.88 €
تخم مرغ (عدد ۱۲)            2.99 €
مرغ (۱ کیلوگرم)  4.74 €
گوشت گاو (۱ کیلوگرم)7.02 €
سیب (۱ کیلوگرم) 1.02 €
موز (۱ کیلوگرم)  0.80 €            
پرتقال (۱ کیلوگرم)1.11 €
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم)1.13 €
سیب زمینی (۱ کیلوگرم)0.66 €
پیاز (۱ کیلو گرم)0.63 €
آب (بطری ۱٫۵ لیتری)0.61 €
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)2.40 €
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه عادی)       2.90 €
بنزین (۱ لیتر)4.55 €
شارژ ماهانه ی آپارتمان ۸۵ متر مربعی        199.36 €
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) در مرکز شهر  708.14 €        
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) خارج از مرکز 565.72 €        
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر  1,336.11 €     
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز              1,018.42 €
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 477.55 €        
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز339.72 €

اخذ تابعیت اتریش چگونه است؟

با توجه به روش هایی که پیش تر مورد بررسی قرار گرفت، متقاضیان مهاجرت به اتریش بر اساس شرایط فعلی خود، بسیار مهم است که کدام روش را انتخاب می کنند تا بتوانند از طریق آن تابعیت و یا اقامت دائم کشور اتریش را دریافت کنند.

با یک بررسی اجمالی می توان دریافت که افرادی که شرایط لازم در هر یک از این روش ها را دارا باشند به طرق مختلف می توانند به تابعیت کشور اتریش دست پیدا کنند.
به طور کلی متقاضیان پس از 5 سال زندگی پیوسته در کشور اتریش می توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند و پس از 10 سال زندگی در اتریش می توانند تابعیت اتریش را کسب نمایید. گرفتن پاسپورت اتریش نیز شرایطی را نیاز دارد که به شرح زیر است:

  • حضور و زندگی در اتریش به مدت 10 سال
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • درآمد و تمکن مالی برای تامین هزینه های زندگی
  • مهارت در زبان آلمانی در سطح  B2
  • دانش کافی از سیستم دموکراسی اتریش
  • دانش کافی در زمینه تاریخ اتریش و ایالت های آن
  • عدم ایجاد تهدید بر علیه کشور اتریش
مهاجرت به اتریش و اخذ تابعیت
مهاجرت به اتریش و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به اتریش و روش های مختلف اقامت در اتریش در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به اتریش را دارید، می توانید از طرق مختلف برای اخذ اقامت اقدام کنید. اقامت در اتریش از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و تمکن مالی ممکن می باشد. اخذ اقامت این کشور از طریق پناهندگی به هیچ وجه توصیه نمی شود.
اما روش های دیگر به خصوص مهاجرت از طریق تحصیل و کار شرایط مناسبی داشته و در صورت دارا بودن شرایط پروسه مراحل آن آسان تر می باشد.

کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ شهروندی، تابعیت کشور اتریش را ارائه خواهند داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین الملل تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به اتریش چیست؟

مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی، ثبت شرکت، کار، تحصیل، ازدواج، تولد و…

ثبت شرکت در اتریش موجب اخذ اقامت دائم میشود؟

خیر، ثبت شرکت به تنهایی نمی تواند اخذ اقامت دائم را در پی داشته باشد و متقاضی می تواند با اخذ کارت سفید، قرمز و کارت آبی Blue Card اتحادیه اروپا، شرایط لازم را برای اخذ اقامت اتریش را فراهم کند

آیا تحصیل در اتریش رایگان است؟

بله، تحصیل در اتریش در تمامی رشته ها به صورت رایگان امکان پذیر است و ارائه مدرک زبان آلمانی A2 و تسلط بر آن الزامی است. زیرا که دانشگاه های رایگان کشور اتریش به زبان آلمانی ارائه می شود.

شرایط مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی چیست؟

در این روش متقاضی باید ثابت کند که توانایی مالی برای تأمین هزینه های زندگی خود در کشور اتریش را بدون نیاز به کار کردن در این کشور را دارد. مزیتی که این روش دارد این است که فرد نیاز به انتقال سرمایه خود به کشور اتریش را ندارد و تنها با ارائه مدارک لازم باید ثابت کند که از وضعیت مالی خوبی برخوردار است.

5/5 - (3 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در اتریش تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش و اخذ ویزای تحصیلی اتریش جز پر طرفدارترین برنامه های مهاجرت به ات...

کار در اتریش کار در اتریش

کار در اتریش برای ایرانیان همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد م...

تحصیل پزشکی در اتریش تحصیل پزشکی در اتریش

راه های مختلفی جهت مهاجرت به اتریش وجود دارد اما یکی از بهترین راه های مهاجرت به اتریش، مها...

نظرات کاربران
محمد

سلام مبنای قیمت ارز در محاسبه تمکن مالی کدام است؟

آتیه آفرینان

با سلام. با توجه واحد پول آن کشور و تمکن مالی و روش مهاجرتی آن کشور انجام میشود.

داریوش

با درود و خسته نباشید.من شنیده بودم اتریش،ویزا و اقامت خود حمایتی دارد یعنی پس از تایید شرایط مالی مناسب و اسناد ملکی، اقامت خود حمایتی داده می شودآیا درسته؟

آتیه آفرینان

سلام ممنون. بله درست هست .

Sorena

Salam Madrake tahsili dakhele daneshgah bayad dar che sathi bashe?

سارا جوادی

با سلام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش نیاز به نامه قبولی در دانشگاه سراسری در همان مقطع دارید.

رضا ایوبی

خیلی کامل و مفید بود .با تشکر از شما

سارا جوادی

با سلام. سپاس از وقتی که برای مطالعه گذاشتید. برای دریافت اطلاعات تکمیلی همه روزه میتوانید با شماره 22226777 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button