مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال و شرایط اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به پرتغال از طریق تمکن مالی را دارید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. شرایط مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال چیست؟ برای اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال چه مدارکی مورد نیاز است؟ آیا با مهاجرت به پرتغال از طریق تمکن مالی امکان کار در این کشور وجود دارد؟

🔊 پادکست شرایط تمکن مالی پرتغال 🔊

مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال و شرایط عمومی آن

قبل از بررسی نحوه مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال بهتر است اطلاعات کلی در مورد این کشور داشته باشیم. پرتغال در جنوب غربی قاره اروپا قرار دارد. در واقع این کشور غربی ترین کشور اروپا است، که به اقیانوس اطلس می رسد. پرتغال تنها یک همسایه دارد. این کشور از شمال و شرق با اسپانیا همسایه است و این دو کشور با هم شبه جزیره ایبری را تشکیل می دهند. پرتغال جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی زیادی دارد و گردشگران زیادی از این کشور دیدن می کنند.
اقتصاد پرتغال پیشرفت خوبی داشته و در زمینه های مختلفی به شرایط مطلوب رسیده است. این کشور عضو اتحادیه اروپا بوده و واحد پول آن همانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا یورو می باشد. تا پیش از عضویت پرتغال در اتحادیه اروپا واحد پول این کشور اسکودوی پرتغال بود.

پایتخت پرتغال شهر لیسبون است، که در جنوب پرتغال قرار دارد. این شهر جز شهرهای مهم در اتحادیه اروپا محسوب می شود. پرتغال دو منطقه شهری بزرگ دارد. یکی شهر لیسبون و دیگری شهر پورتو در شمال پرتغال. جمعیت کشور پرتغال حدود 11 میلیون نفر می باشد. دین رسمی در پرتغال تعیین نشده است، اما بیشتر مردم مسیحی کاتولیک می باشند. زبان رسمی پرتغالی است و بیش از 80 در صد مردم به زبان انگلیسی صحبت می کنند. اگر جهت مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال آب و هوای این کشور برای شما اهمیت دارد، باید بگوییم پرتغال تقریبا گرم ترین کشور در اروپا می باشد و آب و هوای آن مدیترانه ای است.
وضعیت اقتصادی پرتغال با رکود اقتصادی در اروپا با بحران روبرو شد و همین باعث بالا رفتن نرخ بیکاری در این کشور شد. کشور پرتغال با کمک صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا تا حدودی موانع اقتصادی را برطرف کرد. اما این کشور هنوز به شرایط مطلوب اقتصادی نرسیده است. اگر قصد مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال را دارید، حتما شرایط اقتصادی این کشور را بررسی کنید.

مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال | قوانین هزینه مهاجرت به پرتغال از طریق تمکن مالی | شرایط اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال
مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال | شرایط اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال

نکاتی در مورد اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال

پرتغال یکی از مقاصد اصلی افراد و خانواده متقاضیان برای اقامت در اتحادیه اروپا می باشد. پرتغال دارای فضای سیاسی و اجتماعی پایدار، قوانین مالیاتی روشن، زیر ساخت های مناسب، جو مناسب برای سرمایه گذاری و کیفیت عالی برای زندگی است. مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال از طریق ویزایی به نام ویزای D7 پرتغال امکان پذیر است. این ویزا به ویزای بازنشستگی پرتغال نیز معروف است. افرادی که می خواهند، بیش از 6 ماه در سال در پرتغال زندگی کنند، در صورت داشتن تمکن مالی می توانند برای اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال اقدام کنند. این ویزا مقرون بصرفه بوده و نیازی به سرمایه گذاری در پرتغال نیست. لازم به ذکر است، داشتن یک آدرس در پرتغال برای مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال مهم می باشد.

ویزای D7 پرتغال یکی از بهترین راه ها برای مهاجرت به این کشور می باشد. در این نوع ویزا شرایط اقامت معقول بوده و شخص متقاضی می تواند تنها در مدت 5 سال به اقامت دائم پرتغال برسد. هزینه های جانبی مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال 8 تا 10 برابر کمتر از هزینه های اخذ ویزای طلایی این کشور می باشد. این نوع اقامت در واقع برای افراد بازنشسته و کارآفرینی که می خواهند بدون سرمایه گذاری عمده در پرتغال زندگی کنند، ایده آل است.

شرایط مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

برای مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال و اخذ ویزای بازنشستگی پرتغال نیازی به سرمایه گذاری در این کشور نمی باشد. اما اثبات تمکن مالی و تامین هزینه های زندگی در پرتغال لازم است. برای اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال باید آدرسی در این کشور داشته باشید. شما می توانید اجاره نامه یک ساله ارائه داده و یا خانه ای در پرتغال خریداری کنید. البته ویزای D7 پرتغال مانند ویزای طلایی این کشور نیست و حداقل قیمتی برای خانه تعیین نشده است. این موضوع خود یک مزیت محسوب می شود.
شرط بسیار مهم برای اخذ ویزای بازنشستگی تمکن مالی شخص متقاضی است. در واقع باید به دولت پرتغال ثابت شود، شخص می تواند بدون کار و درآمد در پرتغال به راحتی از طریق درآمدی که در کشور خود دارد، زندگی کند. این درآمد می تواند از راه های زیر به دست آید:

  • درآمد حاصل از سرمایه گذاری با نرخ ثابت
  • حق امتیاز
  • پرداخت ماهانه حقوق بازنشستگی
  • سنوات بازنشستگی
  • سود سهام شرکت ( به شرط این که در مدیریت شرکت عضو فعال نباشید.)
  • درآمد حاصل از اجاره دارایی های منقول و غیر منقول

شما باید اثبات کنید در سه سال گذشته  این درآمد را داشته و در مدت اقامت خود نیز این درآمد به طور ثابت وجود دارد. از شرایط دیگر ویزای خود حمایتی پرتغال این است، که تبعه غیر اتحادیه اروپا بوده و سابقه کیفری نداشته باشید. در جدول زیر می توانید میزان درآمد مورد نیاز برای مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال را مشاهده کنید.

حداقل درآمد مورد نیاز برای ویزای بازنشستگی پرتغالدرآمد ماهانهدرآمد سالانهدرآمد برای 2 سال
شخص متقاضی665 یورو7620 یورو15960 یورو
شخص متقاضی به همراه همسر997.50 یورو11430 یورو23940 یورو
فرزند زیر 18 سال199.502292 یورو4788 یورو
به ازای هر بزرگسال وابسته199.50 یورو2292 یورو4788 یورو

برای تمدید این نوع ویزا لازم است حداقل 6 ماه در سال در پرتغال زندگی کنید. مدت زمان مود نیاز برای فرآیند ویزای D7 پرتغال بین 3 تا 4 ماه می باشد و در صورت تایید، شخص متقاضی می تواند اعضای خانواده خود را همراه ببرد.

افراد واجد شرایط برای همراهی با شخص متقاضی

فرد متقاضی برای مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال پس از تایید درخواست می تواند افراد زیر را با خود همراه ببرد.

  • همسر یا شریک زندگی
  • کودک خردسال یا ناتوان
  • کودکان بالای 18 سال که مجرد هستند و در یک مرکز آموزشی در پرتغال تحصیل می کنند.
  • والدین وابسته متقاضی اصلی یا همسر او
  • خواهر و برادر صغیر ، که از نظر قانونی تحت نظر متقاضی اصلی است.

شرایط تمدید مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال

پس از تایید درخواست ویزای خود حمایتی پرتغال اقامت با اعتبار دو سال صادر می شود. برای حفظ اقامت باید در پایان سال دوم کارت اقامت تمدید شود. با تمدید این کارت، اقامت با اعتبار سه سال صادر می گردد. هدف افرادی که ویزای تمکن مالی پرتغال را دریافت می کنند، در واقع زندگی در این کشور می باشد. به همین دلیل انتظار می رود، شخص متقاضی 6 ماه در سال به صورت متوالی و یا 8 ماه در سال به صورت غیر متوالی در پرتغال زندگی کند. در جدول زیر می توانید حداقل اقامت و شرایط تمدید اقامت پرتغال را مشاهده کنید.

بازه زمانیحداقل اقامت در پرتغالتاریخ تمدیدگزینه موجود پس از تمدید اقامت
سال های اول و دوم اقامتهر سال 6 ماه متوالی و یا 8 ماه غیر متوالیپایان 2 سالاجازه اقامت 3 ساله
سال های 3، 4 و 5 اقامتهر سال 6 ماه متوالی و یا 8 ماه غیر متوالیپایان 5 سالاجازه اقامت 3 ساله، اقامت دائم و یا تابعیت

مراحل مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

در مرحله اول باید برای مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال درخواست مصاحبه در سفارت پرتغال را بدهید. در روز مصاحبه تمام مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشید. (در ادمه مدارک مورد نیاز به طور کامل شرح داده می شود.) بعد از بررسی پرونده، درخواست ویزای شما ارسال شده و حدود 60 روز زمان می برد، تا نتیجه به شما اعلام شود. در صورت تایید شرایط، ویزای موقتی برای شما صادر می شود. این ویزا 4 ماه اعتبار دارد و می توانید با اخذ آن به پرتغال سفر کنید. یکی از کارهایی که می توانید برای بهتر پیش رفتن کارها انجام دهید، انتصاب یک نماینده مالی در پرتغال به منظور دریافت شماره مالی پرتغال می باشد.
در پرتغال باید ادامه کارهای ویزای خود حمایتی پرتغال را انجام دهید و در مصاحبه ای به نام مصاحبه SEF شرکت کنید. قبل از آن باید حساب بانکی در این کشور باز کنید. برای اقامت خود و اعضای خانواده خانه ای در پرتغال خریداری کرده و یا اجاره کنید. در این صورت اجازه اقامت پرتغال را دریافت می کنید. اعتبار این ویزا به طور معمول یک تا دو سال می باشد. شما می توانید اجازه اقامت خود را هر دو سال تمدید کنید و پس از گذشت 5 سال اقامت دائم پرتغال را دریافت کنید.

مراحل مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال
مراحل مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

مدارک مورد نیاز مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

برای اخذ ویزای بازنشستگی پرتغال باید مدارک و مستنداتی را ارائه دهید تا ویزای D7 برای شما صادر شود. این مدارک به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزای D7
  • پاسپورت معتبر ( این پاسپورت باید حداقل 6 ماه بیشتر از تاریخ انقضای ویزای 4 ماهه پرتغال اعتبار داشته باشد.)
  • 2 قطعه عکس در ابعاد عکس پاسپورت
  • اثبات درآمد ماهانه مشخص شده
  • اثبات محل زندگی
  • بررسی سوء پیشینه کیفری
  • بیمه مسافرتی معتبر با پوشش درمانی
  • بررسی 6 ماه صورت حساب بانکی برای اثبات سرمایه

اگر برای جمع آوری و ارائه مدارک از افراد متخصص و وکیل مهاجرت به پرتغال کمک بگیرید، این پروسه حدود یک ماه طول می کشد. اما در غیر این صورت تنها جمع آوری مدارک ممکن است ماه ها طول بکشد. لازم به ذکر است، این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. هرگونه استفاده از آن و کپی برداری خلاف قانون بوده و از نظر شرعی حرام است.

قوانین مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

در کشورهایی که امکان مهاجرت اقامت تمکن مالی وجود دارد، شخص متقاضی اجازه کار در آن کشور را ندارد. شخص باید با درآمد حاصل از دارایی های خود هزینه های زندگی را تامین کند. اما در پرتغال چنین قانونی وجود ندارد. درست است که شخص متقاضی باید اثبات کند، بدون کار در پرتغال می تواند هزینه های زندگی خود و خانواده را تامین کند. اما اجازه کار برای خود شخص و همسرش وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال در مقایسه با کشورهای دیگر را دارند.

با مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال شما باید حداقل 6 ماه متوالی یا 8 ماه غیر متوالی در پرتغال حضور داشته باشید. مگر در موارد حرفه ای و فورس ماژور امکان تغییر در این قانون وجود دارد. همچنین تعداد دفعاتی که می توانید کشور را ترک کنید، محدود بوده و در صورت عدم رعایت این موارد در تمدید اقامت مشکل ایجاد می شود.

هزینه های ویزای خود حمایتی پرتغال

در بخش شرایط ویزای خود حمایتی پرتغال میزان درآمد ثابت برای اخذ ویزای بازنشستگی پرتغال ذکر شد. برای اخذ ویزا با صلاحدید مقامات پرتغالی ممکن است، درخواست شما بر اساس پس انداز قابل اثبات تایید شود.
در چنین مواردی ، باید حداقل 22،860 یورو پس انداز قابل دسترسی اثبات شود. از این مبلغ 15،240 یورو برای متقاضی اصلی و 7،620 یورو اضافی برای همسر متقاضی تعیین شده است، تا هزینه های زندگی و اجاره محل اقامت برای مدت 2 سال تامین شود. علاوه بر هزینه اصلی برای اخذ ویزا هزینه های جانبی نیز وجود دارد، که در مراحل درخواست باید پرداخت شود. این هزینه برای هر شخص بین 50 تا 400 یورو متغیر است.
یکی از از هزینه های مهم در مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال خرید ملک در پرتغال می باشد. هزینه های مربوط به خانه را در ادامه به طور کامل شرح می دهیم. هزینه های زندگی در پرتغال به نسبت دیگر کشورهای اروپایی ارزان است. یک زن و شوهر می توانند با ماهانه 1500 تا 2000 یورو در یک شهر کوچک پرتغال به راحتی زندگی کنند.

هزینه های ویزای خود حمایتی پرتغال
هزینه های ویزای خود حمایتی پرتغال

اگر قصد خرید خانه در پرتغال را داشته باشید، باید هزینه های جانبی خانه را نیز در نظر بگیرید. هزینه های نمایندگی توسط فروشنده پرداخت می شود. اما برخی هزینه ها و مالیات ها وجود دارد، که شخص خریدار باید پرداخت کند.

  • مالیات انتقال املاک که به ارزش خانه بستگی دارد و اگر خانه دوم یا سوم باشد، هزینه آن بیشتر می شود.
  • هزینه های دفتر ثبت اسناد رسمی که از 0.2 تا 1.2 در صد از ارزش ملک می باشد.
  • تهیه تمبر که هزینه آن 0.8 در صد از ارزش خانه است.

هزینه های زندگی در پرتغال

علاوه بر هزینه های مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال هزینه های زندگی و امرار معاش در پرتغال را نیز باید در نظر گرفت. شما باید به طور دقیق برآورد کنید و با برنامه ریزی برای ویزای خود حمایتی پرتغال اقدام کنید. در جدول زیر می توانید هزینه مواد غذایی در پرتغال را مشاهده کنید.

غذا در رستوران ارزان قیمت7.70 یوروغذا برای دو نفر در رستوران متوسط30 یورو
کاپوچینو1.37 یورویک لیتر شیر معمولی0.63 یورو
قرص نان سفید 500 گرمی1.09 یورویک کیلو گرم برنج سفید0.91 یورو
12 عدد تخم مرغ1.77 یورویک کیلو گرم پنیر محلی6.75 یورو
یک کیلو گرم فیله مرغ4.95 یورویک کیلو گرم گوشت گاو9.12 یورو
یک کیلو گرم سیب1.52 یورویک کیلو گرم موز1.08 یورو
یک کیلو گرم پرتقال1.21 یورویک کیلو گرم گوجه فرنگی1.42 یورو
یک کیلو گرم سیب زمینی0.92 یورویک کیلو گرم پیاز1.01 یورو

مهاجرت و اقامت خرید ملک در پرتغال

بدون شک مناطقی مثل لیسبون پایتخت پرتغال جز مناطق گران قیمت برای خرید خانه می باشد. اما مناطقی مثل منطقه بجا و کاستلو برانکو کمترین قیمت املاک در پرتغال را دارند. میانگین قیمت خانه در این دو منطقه به ترتیب 119947 و 130719 یورو می باشد. لیسبون یکی از مقرون به صرفه ترین شهرها در میان پایتخت های اروپا است. لیسبون حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد و کم بودن جمعیت به جاذبه های آن اضافه می کند. شهرهای پورتو، آمادورا و شهرهای ساحلی و روستاهای جذاب آلگاروه در میان افراد خارجی محبوب هستند.

بازار املاک و مستغلات در پرتغال نمایانگر اقتصاد کل پرتغال می باشد. از سال 2016 ارزش املاک و مستغلات در لیسبون با نرخ سالانه 2.5 در صد افزایش داشته است. اما این منطقه چشمگیرترین رشد بازار در پرتغال نیست. بعضی مناطق مثل سانتا ماریا دافیرا رشد سالانه بی سابقه 12 در صد را تجربه کرده اند. مبلغی که شما برای خرید ملک در پرتغال پرداخت می کنید، به منطقه ای که انتخاب می کنید، بستگی دارد. بیشتر افراد بازنشسته که از طریق مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال اقامت دریافت کرده اند، در مناطق ساحلی در آلگاروه یا کاسکای ملک خریداری می کنند. اما جوانان بیشتر مناطق لیسبون و پورتو را انتخاب می کنند.
در جدول زیر می توانید قیمت خانه در مناطق مختلف پرتغال را مشاهده کنید. قیمت های ذکر شده برای هر متر مربع خانه می باشد.

ناحیهشهرقیمت هر متر مربع خانه
بایکسا و چیادولیسبون7785 دلار
لاپا و سانتوسلیسبون5937 دلار
ریبیرا و بایکساپورتو4541 دلار
آلفاماپورتو5937 دلار
پورتیما اوآلگاروه2557 دلار
کاسکای و استوریلکاسکای4718 دلار
کارکالوس و پرهکاسکای3803 دلار

اقدامات لازم برای خرید ملک در پرتغال

بعد از انتخاب منطقه مورد نظر و پیدا کردن خانه باید به عنوان فرد خارجی مواردی را انجام دهید. برای امضای قرارداد فروش باید یک شاهد اسناد رسمی داشته باشید. همچنین باید از قبل شماره مالیاتی پرتغال را تهیه کنید. برای خرید ملک باید هزینه هایی مثل هزینه تمبر را پرداخت کنید. شما می توانید برای خرید ملک در پرتغال وام مسکن دریافت کنید. بسیاری از وام دهندگان در پرتغال برای تقویت اقتصاد این کشور به افراد خارجی به خصوص کسانی که دنبال سرمایه گذاری در این کشور هستند، وام پرداخت می کنند. بسته به وام دهنده، وام مسکن می تواند از 60 در صد تا 80 در صد ارزش ملک باشد. به همین دلیل شما حداقل باید 20 در صد از مبلغ خانه را داشته باشید.

بانک ها در صورت بررسی وضعیت مالی و ارزیابی دارایی های شخص متقاضی برای پرداخت وام تصمیم می گیرند. برای ارزیابی وضعیت مالی بانک ها به اثبات درآمد شما نیاز دارند. در آمد هایی مثل:

اقدامات لازم برای خرید ملک در پرتغال
اقدامات لازم برای خرید ملک در پرتغال

اجاره خانه در پرتغال

اگر تصمیم ارید، پس از مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال در این کشور خانه ای اجاره کنید، باید گفت قیمت اجاره نیز در مناطق مختلف متفاوت است. داده های منتشر شده در 24 سپتامبر 2020 توسط موسسه ملی آمار پرتغال (INE) نشان می دهد که در نیمه اول سال ، میانگین ارزش اجاره 74.088 یورو بوده است. قرارداد جدید اجاره خانه به 5.47 یورو در هر متر مربع، رسیده است. این آمار نشان دهنده افزایش 9.4 در صد اجاره خانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. اما هزینه اجاره از منطقه ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است . به عنوان مثال ، در منطقه ویسئو اجاره خانه برای هر متر مربع فقط 2.21 یورو هزینه دارد ، یعنی یک مستاجر در یک ملک 100 متر مربعی فقط 221 یورو در ماه به صاحب خانه پرداخت می کند.    

در 5 شهر ارزان پرتغال در سال 2020 مثل  ساتائو و ماکدو د کاوالیروس می توان خانه هایی پیدا کرد که ارزش اجاره آن ها کمتر از 2.35 یورو در متر مربع است. در طرف دیگر، مناطقی است، که اجاره در آن جا بالاتر است. همانطور که انتظار می رود، لیسبون، گران ترین شهر برای اجاره ملک است. در این منطقه املاکی با قیمت 11.92 یورو در متر مربع، وجود دارند. بیایید نگاهی به 14 شهر ارزان قیمت و گران کشور پرتغال برای اجاره خانه در سال 2020 بیندازیم.

شهرهای ارزان قیمت پرتغال

شهر مورد نظر برای اجاره خانهقیمت اجاره در هر متر مربع
ساتئو2.22 یورو
ماکدو د کاوالیروس2.25 یورو
والپاچوس2.33 یورو
کالهتا2.34 یورو
کمپو مایور2.38 یورو
لوسادو2.41 یورو
لامگو2.42 یورو
مارکو دو کاناوزس2.46 یورو
سانتا کامبا دائو2.54 یورو
پووا د لانهوسو2.56 یورو
سیا2.56 یورو
میراندلا2.57 یورو
اولیویرا2.59 یورو
براگانسا2.60 یورو

شهرهای گران قیمت پرتغال

شهر مورد نظر برای اجاره خانهقیمت اجاره هر متر مربع خانه
لیسبون11.92 یورو
کاسکای10.58 یورو
اویراس10.35 یورو
پورتو8.93 یورو
آمادورا8.74 یورو
اویولاس8.06 یورو
آلمادا8.01 یورو
ماتوسینوس7.76 یورو
لورس7.74 یورو
آلبوئرا7.29 یورو
لول7.20 یورو
سینترا7.10 یورو
لاگوس7.08 یورو
پورتیما او7.02 یورو
فانچال6.84 یورو

مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال و طرح مالیاتی NHR

یکی از دلایل افراد برای انتخاب پرتغال در میان کشورهایی که ویزای خود حمایتی صادر می کنند، طرح مالیاتی NHR پرتغال می باشد. هنگامی که اطلاعات شخص متقاضی به عنوان مقیم پرتغال ثبت می شود، می تواند  برای طرح مالیاتی NHR اقدام کند. این رژِیم مالیاتی برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا اجرایی می باشد و طبق آن، افراد خارجی مقیم پرتغال برای درآمدهای خود مثل درآمد اجاره، برخی سودهای سرمایه و سود سهام در 10 سال اول اقامت خود معاف از مالیات هستند. البته از سال 2020 برای درآمد بازنشستگی خارجی 10% مالیات تعیین شده است.

در زیر انواع درآمد موجود در برنامه NHR قید شده است:

  • سود سهام
  • درآمد املاک و مستغلات
  • سود حاصل از فروش املاک و مستغلات
  • حقوق بازنشستگی شغلی ( از سال 2020 در این برنامه 10% مالیات به آن تعلق می گیرد.)
  • مزایا و امتیازها
  • سود مشاغل و خود اشتغالی حاصل از مشاغل واجد شرایط (البته باید به توافق نامه های مربوط به مالیات مضاعف توجه داشته باشید.)

مزایای مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال مزایای زیادی برای شخص متقاضی دارد. در ادامه تعدادی از مهم ترین مزایای ویزای خود حمایتی پرتغال را ذکر خواهیم کرد.

  1. با دریافت اقامت پرتغال می توانید بدون نیاز به ویزا به منطقه شینگن سفر کنید و از 90 روز تا 180 روز در این منطقه تحصیل کنید و یا مشغول به کار شوید.
  2. با مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال می توان در هزینه های مهاجرت صرفه جویی کرد.
  3. اعضای خانواده شما نیز اجازه اقامت در پرتغال را دارند و همسر شما می تواند در این کشور کار کند.
  4. مراحل اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال بسیار سریع و راحت است. می توانید اقامت خانواده خود را در کمتر از 4 ماه دریافت کنید.
  5. به عنوان یک فرد مقیم پرتغال به سیستم مراقبت های بهداشتی در کلاس جهانی دسترسی پیدا می کنید.
  6. حق زندگی، کار و تحصیل در پرتغال
  7. امکان درخواست رژیم مالیاتی پرتغال (NHR)
  8. امکان اقامت دائم و تابعیت پرتغال پس از 5 سال
  9. هیچگونه الزامی برای یادگیری زبان پرتغالی وجود ندارد.

مزایای مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال
مزایای مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

معایب مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال

درست است، که مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال مزایای زیادی برای شخص متقاضی و خانواده او دارد. اما باید به نقاط منفی و معایب این ویزا و مهاجرت به پرتغال نیز توجه کنیم. در زیر می توانید برخی معایب اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال را مشاهده کنید.

  • در تعداد دفعاتی که می توانید کشور پرتغال را ترک کنید، محدودیت وجود دارد.
  • در سال باید حداقل 6 ماه در کشور حضور داشته باشید.
  • یادگیری زبان پرتغالی بسیار سخت است. (اگر در شهرهای مهاجرپذیر زندگی کنید، تعداد افراد خارجی بیشتر بوده و اکثرا انگلیسی صحبت می کنند.)

شاخص های اقتصادی تاثیرگذار ویزای خود حمایتی پرتغال

قبل از مهاجرت به هر کشوری بهتر است وضعیت اقتصادی آن کشور را بررسی کنید، تا در زمان زندگی در کشور مقصد با مشکل مواجه نشوید. برای بررسی وضعیت اقتصادی پرتغال باید شاخص هایی مثل شاخص رشد اقتصادی، تورم و میزان نرخ مالیات مشخص شود. در بخشی از مقاله میزان مالیات برای افراد مقیم پرتغال را به طور کامل شرح دادیم و گفتیم با رژیم مالیاتی NHR پرتغال افراد خارجی مقیم پرتغال 10 سال از پرداخت مالیات معاف هستند. اما موارد دیگر مربوط به اقتصاد نیاز به بررسی دارد.

شاخص های اقتصادی تاثیرگذار ویزای خود حمایتی پرتغال
شاخص های اقتصادی تاثیرگذار ویزای خود حمایتی پرتغال

بررسی رشد اقتصادی پرتغال

رشد اقتصادی شاخص مهمی در وضعیت اقتصادی یک کشور می باشد. این شاخص نشان دهنده در صد رشد تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل است. اگر کشوری رشد اقتصادی مطلوب نداشته باشد، شرایط زندگی مردم آن کشور دستخوش تغییر می شود. به همین دلیل قبل از مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال بهتر است این شاخص را بررسی کنیم. در پرتغال از سال 1961 تا سال 2019 رشد اقتصادی 3.24 در صد ثبت شده است.
متوسط رشد اقتصادی کشورها 2 تا 3 در صد می باشد و این میزان نشان دهنده شرایط مطلوب اقتصادی است. در بیست سال اخیر کمترین میزان رشد اقتصادی پرتغال مربوط به سال 2012 می باشد. در این سال رشد اقتصادی پرتغال منفی بود و رشد 4.06- در صد را تجربه کرد. بیشترین میزان رشد اقتصادی در 20 سال گذشته مربوط به سال 2017 با 3.51 در صد رشد است. میزان رشد اقتصادی پرتغال در سال 2019 عدد 2.24 در صد ثبت شده است.

بررسی تولید ناخالص داخلی پرتغال

این شاخص ارزش بازار پرتغال را مشخص می کند، که شامل کلیه کالاها و خدمات تولید شده توسط این کشور طی یک سال می باشد. این شاخص با دلار ثابت محاسبه شده و تنها حجم تولید ناخالص داخلی در آن تاثیرگذار است. در پرتغال میانگین تولید ناخالص داخلی از سال 1960 تا سال 2019 به میزان 155.3 میلیارد دلار آمریکا به ثبت رسیده است. به طور کلی میزان تولیدات ناخالص داخلی در پرتغال روند صعودی داشته و هر ساله به میزان آن افزوده شده است. در سال 2019 تولیدات ناخالص داخی پرتغال حدود 237 میلیارد دلار آمریکا ثبت شد.

بررسی تولید ناخالص داخلی پرتغال
بررسی تولید ناخالص داخلی پرتغال

بررسی نرخ تورم در پرتغال

تورم در واقع نشان دهنده قدرت خرید مصرف کننده نسبت به سال گذشته است. افرادی که از طریق مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال اقدام به اخذ ویزای این کشور می کنند، قصد زندگی در این کشور را دارند. به همین دلیل میزان تورم و تغییر در میزان هزینه ها بسیار اهمیت دارد. میانگین تورم در پرتغال از سال 1960 تا سال 2019 عدد 8.2 در صد ثبت شده است. کمترین میزان تورم در پرتغال مربوط به سال 2009 با تورم 0.8- در صد است. در این سال پرتغال تورم منفی داشت. در 20 سال اخیر تورم در پرتغال بسیار کم بوده و در سال 2020 به 0.2 در صد رسیده است.

بررسی نرخ تورم در پرتغال
بررسی نرخ تورم در پرتغال

بررسی نرخ بیکاری در پرتغال

از آن جایی که با مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال اجازه کار در این کشور برای شخص متقاضی و همسر او وجود دارد، نرخ بیکاری در پرتغال را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر بعد از مهاجرت به پرتغال قصد کار در این کشور را دارید، باید بدانید نرخ بیکاری در چه شرایطی است. نرخ بیکاری در واقع نشان دهنده تعداد افراد در جستجوی کار است، که هنوز شغلی پیدا نکرده اند. در این شاخص کودکان و بازنشستگان محاسبه نمی شوند.
میانگین نرخ بیکاری در پرتغال از سال 1991 تا سال 2020 عدد 7.9 در صد ثبت شده است. پرتغال در سال 2000 شاهد کمترین میزان نرخ بیکاری یعنی 3.81 در صد بوده است. در سال 2013 بیشترین نرخ بیکاری در این کشور ثبت شد و به 16.18 در صد رسید. در سال 2020 میزان نرخ بیکاری 7.2 در صد ثبت شد. میانگین نرخ بیکاری در پرتغال برای زنان 8.73 در صد و برای مردان 7.23 در صد است. در سال 2019 نرخ بیکاری زنان در پرتغال 7.15 در صد و نرخ بیکاری مردان 5.8 در صد بوده است.

سخن پایانی ویزای خود حمایتی پرتغال

مهاجرت و اقامت تمکن مالی پرتغال و نحوه اخذ ویزای خود حمایتی پرتغال در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد مدارک مورد نیاز برای مهاجرت اقامت تمکن مالی پرتغال، پروسه مراحل آن، شرایط اخذ ویزا و قوانین مهاجرت به این کشور ارائه شد. همچنین هزینه های مهاجرت و زندگی در این کشور، نرخ مالیات در پرتغال و شرایط اقتصادی این کشور عنوان شد. مزایای اخذ ویزای خود حمایتی و سرمایه مورد نیاز برای این نوع مهاجرت به طور کامل توضیح داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و سوال از کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. همچنین می توانید سوالات خود را در پایین همین مطلب در بخش دیدگاه ها مطرح کنید، تا در کوتاه ترین زمان پاسخ شما ارسال شود.

سوالات متداول در زمینه تمکن مالی پرتغال

✳️ مزایای تمکن مالی یا خود حمایتی پرتغال چیست؟

حق زندگی، کار و تحصیل در پرتغال. امکان درخواست رژیم مالیاتی پرتغال (NHR). امکان اقامت دائم و تابعیت پرتغال پس از 5 سال. هیچگونه الزامی برای یادگیری زبان پرتغالی وجود ندارد.

✳️ انواع درآمد موجود در طرح مالیاتی NHR چیست؟

سود سهام، درآمد املاک و مستغلات، سود حاصل از فروش املاک و مستغلات، حقوق بازنشستگی شغلی
مزایا و امتیازها، سود مشاغل و خود اشتغالی حاصل از مشاغل واجد شرایط

✳️ معایب اقامت تمکن مالی پرتغال چیست؟

در تعداد دفعاتی که می توانید کشور پرتغال را ترک کنید، محدودیت وجود دارد.
در سال باید حداقل 6 ماه در کشور حضور داشته باشید.
یادگیری زبان پرتغالی بسیار سخت است.

✳️ افراد واجد شرایط برای همراهی متقاضی تمکن مالی پرتغال کدامند؟

همسر یا شریک زندگی
کودک خردسال یا ناتوان
کودکان بالای 18 سال که مجرد هستند و در یک مرکز آموزشی در پرتغال تحصیل می کنند.
والدین وابسته متقاضی اصلی یا همسر او و…

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت از طریق تمکن مالی مهاجرت از طریق تمکن مالی

مهاجرت از طریق تمکن مالی و شرایط اخذ ویزای خود حمایتی در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. م...

اقامت و تابعیت پرتغال اقامت و تابعیت پرتغال

اقامت و تابعیت پرتغال و روش های مختلف اخذ تابعیت پرتغال در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد....

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی و شرایط زندگی، کار و درآمد در این مقاله مورد بر...

نظرات کاربران
ابراهیم قلعه وند

سلام. ممنون بابت مقاله مفیدتان همسر بنده فرهنگی است و خرداد سال ۱۴۰۲ بازنشسته میشود. ایا میتوانیم از الان واسه اخذ ویزای خود حمایتی اقدام کنیم

آتیه آفرینان

با سلام، اگر صرفا با این روش می خواهید اقدام کنید محدودیت زمانی ندارد، پیشنهاد میکنم با شماره 02172207 جهت مشاوره تماس بگیرید.

سحر

سلام وقتتون بخیر شرایط کار در چک برای ایرانی ها به چه صورت است؟

آتیه آفرینان

با سلام، مقاله ی "مهاجرت کاری چک" کمک بسیاری به شما می کند.

نیوشا

با سلام شرایط سرمایه گذاری در پرتغال به چه صورت است؟

آتیه آفرینان

با سلام ، مقاله ی "سرمایه گذاری پرتغال" کمک بسیاری به شما می کند.

سپهر

سلام وقتتون بخیر آیا با اقامت تمکن مالی در پرتغال امکان بردن همراه با خودمون وجود داره؟

آتیه آفرینان

با سلام، درصورت ارائه ی تمکن مالی برای همراه (همسر و فرزند زیر 18 سال) امکان همراهیشان وجود دارد.

مریم

بسیار عالی و کامل بود ممنون

آتیه آفرینان

سپاسگذارم

رها

سلام ممنون از مطالب مفید و سایت خوبتون.

آتیه آفرینان

سلام. ممنون از نگاهتون

شیما

سلام. ممنون از اطلاعات کامل و سایت خوبتون

آتیه آفرینان

ممنون از نگاهتون .

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button