اگر قصد ادامه تحصیل یا کار در آلمان را داشته باشید، ارائه مدرک تحصیلی بسیار مهم است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان را انجام دهید و بدون این کار، نمی‌توانید اهداف خود را به خوبی در این کشور دنبال کنید.

هر کشوری استانداردهای آموزشی خاص خودش را دارد و کشور آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین باید پروسه معادل سازی هم سطح سازی مدارک تحصیلی خود را انجام دهید تا بتوانید در این جامعه اروپایی شناخته شده و اطلاعات و تحصیلاتتان به رسمیت شناخته شود.
هر چه که علم و تخصص شما برای کارفرمایان، مدیران دانشگاه‌ها و مدارس آلمانی شناخته شود، روند پذیرش راحت‌تری را پیش رو خواهید داشت. در این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، می‌خواهیم شما را به طور کامل با معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان

معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان را باید از کجا شروع کنیم؟

(ZAB) دفتر مرکزی آموزش خارجی که مخفف شده عبارت (Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen) می‌باشد، مسئول رسیدگی و بررسی مدارک تحصیلی و شغلی افراد خارجی در کشور آلمان است. یکی از خدمات مهمی که زاب ارائه می‌دهد، معادل سازی مدرک تحصیلی‌تان با مدارک آلمانی است.

با معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان می‌توانید در این کشور به ادامه تحصیل و کار بپردازید. البته قبل از مراجعه به وبسایت ZAB باید به وبسایت Anabin مراجعه کنید.
وبسایت آنابین در حقیقت یک پایگاه داده کامل از تمامی دانشگاه‌ها و رشته‌های ارائه شده آن‌ها در سراسر جهان است. شما در این وبسایت باید دانشگاه و مقطع تحصیلی خود را با توجه به کشور محل زندگی‌تان بیابید و ببینید که آیا دانشگاه شما از دید کشور آلمان شناخته شده است یا خیر.
در صورتی که دانشگاه شما برای کشور آلمان ناشناخته باشد یا نتوانید رشته مورد نظرتان را در سایت Anabin پیدا کنید، می‌توانید از درون همین سایت به وبسایت زاب رفته و در آن جستجوی پیشرفته‌تری را زیر نظر وزارت علوم کشور آلمان انجام دهید.

معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان چه فایده‌ای دارد؟

با معادل سازی مدارک خود در آلمان، می‌توانید بفهمید که مدرک تحصیلی‌تان در نظام آموزشی آلمان برابر با چه مدرکی در این کشور است. معادل سازی مدرک در دو فرمت مختصر و کامل به متقاضیان از سوی ZAB ارائه می‌شود.

فرمت کامل به شما کمک می‌کند تا در زمینه استخدام، کارفرما را بیشتر از جزئیات مدرک تحصیلی‌تان مطلع کنید. فرمت مختصر نیز جزو مدارک لازم برای ارائه به شرکت‌های کاریابی یا کارفرمایان آلمانی است تا با توجه به میزان تحصیلاتتان استخدام شوید.

فواید معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

معادل سازی مدرک برای چه مقاطعی انجام می‌شود؟

معادل سازی مدرک‌های صادره از کشور ایران، برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شود. اما برای دیپلم و فوق دیپلم، معادل سازی صورت نمی‌گیرد.
توجه داشته باشید که همه مقاطع تحصیلی باید به طور کامل سپری شده باشند و مدرک تحصیلی از آن‌ها، باید زیر نظر وزرات علوم ایران باشد. در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی شما از سوی یکی از دانشگاه‌های آلمان صادر شده باشد، دیگر نیازی به ارائه درخواست معادل سازی مدرک خود ندارید.

به یاد داشته باشید که برای رشته‌هایی همچون پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، روان‌پزشکی و پرستاری باید درخواست به‌ رسمیت‌ شناختن مدرک تحصیلی یا معادل سازی‌شان را به مرکز ZAB ارسال کرد.

مدارک لازم برای ارائه درخواست معادل سازی مدرک تحصیلی

بعد از جستجو در سایت آنابین و زاب، در صورتی که مطمئن شدید برای مدرک تحصیلی‌تان مدرک معادل سازی صادر می‌شود، باید ابتدا فرم درخواست معادل سازی زاب را تکمیل کنید و از آن پرینت گرفته و امضا کنید.
سپس سایر مدارک لازم برای درخواست را باید جمع‌آوری کرده و همه مدارک خود را به همراه فرم درخواست با پست، به آدرس ZAB ارسال نمایید. لازم به ذکر است که هزینه درخواست معادل سازی مدرک برای بار اول، 200 یورو است. به طور کلی مدارک لازم برای درخواست معادل سازی عبارتند از:

  • تکمیل و امضای فرم درخواست
  • کپی برابر با اصل از مدرک تحصیلی
  • کپی از ترجمهٔ آلمانی مدرک تحصیلی
  • کپی برابر با اصل از ریزنمرات کامل سوابق تحصیلی
  • کپی همراه با ترجمه ریز نمرات به زبان آلمانی
  • کپی از مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • کپی گذرنامه و کپی شناسنامه
  • کپی از ترجمه آلمانی شناسنامه
مدارک لازم برای ارائه درخواست معادل سازی مدرک تحصیلی

نحوه جستجو در سایت Anabin و ZAB چگونه است؟

در سایت آنابین (Anabin) که به زاب نیز شهرت دارد، لیست رشته و دانشگاه‌های سراسر جهان و البته آلمان، جمع آوری شده و پایگاه داده کاملی را تشکیل داده است.
شما با مراجعه به این سایت و جستجوی دانشگاه مد نظرتان، می‌توانید وضعیت اعتبار مدرک و دانشگاه را از دید نظام آموزشی آلمان بررسی کنید. به عنوان مثال دانشگاه آزاد، در سراسر جهان شناخته شده است و در لیست جستجوی سایت آنابین نیز شناخته شده است.

به طور کلی در این لیست، وضعیت اعتبار دانشگاه‌های ایرانی از دید کشور آلمان بررسی شده است. در آنابین وضعیت اعتبار دانشگاه‌ها به سه شکل است که عبارتند از:

+H: مؤسسات آموزشی با مقدار +H مورد تأیید سیستم آموزشی آلمان هستند و به لحاظ اعتباری، ثبت شده‌اند.

-H: دانشگاه‌هایی با مقدار -H خودشان و مدارکشان، مورد تأیید سیستم آموزشی آلمان نیستند و به ثبت نرسیده‌اند.

-/+H: دانشگاه‌هایی با مقدار -/+H از نظر وضعیت اعتبار مدرک دانشگاهی نامشخص هستند و نیاز به بررسی از سوی کشور آلمان دارند.

در صورتی که وضعیت دانشگاه و مدرک شما -H (نامشخص) یا -/+H (نیاز به بررسی) باشد، متقاضی باید مدارک تحصیلی خود را برای بررسی بهتر و دقیق‌تر، به ZAB ارسال کند.

معادلسازی مدرک تحصیلی در آلمان برای ورود به دانشگاه

همانطور که گفتیم، سیستم آموزشی در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً در کشورمان ایران، دانشگاه‌های مختلفی مثل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و … داریم. تحصیل در آلمان و کشورهای دیگر نیز شرایط و قواعد خاصی دارد.
زمانی که مهاجرت به آلمان را در پیش می‌گیرید و می‌خواهید مدرک تحصیلی خود را با معیار قابل قبول در دانشگاه‌های آلمانی معادل سازی کنید، باید برای مشخص شدن ارزیابی مدرک تحصیلی‌تان باید مراحلی را سپری کنید.

شما می‌توانید وارد دوره‌های کالج آلمان شوید یا در دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای این کشور شرکت کنید تا موفق به اخذ مدارک آلمانی شوید.
اما برای تحصیل در آلمان و ورود به دانشگاه‌های این کشور، باید ارزشیابی تحصیلی مدارک خود را از طریق موسسه آکادمیک آلمان DAAD و یا سایت uni-assist دنبال کنید.

معادسازی مدرک تحصیلی در آلمان برای ورود به دانشگاه

معادلسازی مدرک تحصیلی در آلمان برای اشتغال

اما شاید هدف شما از مهاجرت به آلمان، کار و اشتغال در شرکت‌ها و سازمان‌های آن است. شاید می‌خواهید از فرصت‌های شغلی این کشور پیشرفته استفاده کنید و برای این کار نیاز به مدرک تحصیلی معادل سازی شده با مدارک آلمانی دارید.
چنانچه متقاضی کار در آلمان هستید، و می‌خواهید به این واسطه موفق به اخذ اقامت آلمان یا شهروندی آلمان شوید، برای گرفتن مجوز کار، باید معادلسازی مدرک تحصیلی خود را ارائه دهید.

برای سنجش میزان علم و توانایی شما در کار مورد نظر، باید تائیدیه مدارک تحصیلی داشته باشید. معادلسازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی که مورد تأیید آلمان باشد، از سوی ZAB ارائه می‌شود و برایتان هزینه‌ای برابر با 100 یورو در بر دارد. معادل سازی مدارک تحصیلی بسته به رشته و دانشگاه، معمولاً از 3 تا 6 هفته زمان می‌برد.

معادل سازی مدارک تحصیلی شما و فراهم نمودن همه شرایط لازم برای مهاجرت به آلمان

موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان با همکاری تیم حرفه‌ای خود که متشکل از وکلای خبره و کارشناسان مهاجرتی زبده می‌باشد، به شما کمک می‌کند تا صفر تا صد روند مهاجرت خود به آلمان یا سایر کشورها را به راحتی و بدون مشکل، پشت سر بگذارید.

دیگر نگران معادل سازی مدارک تحصیلی خود در آلمان و اقدام برای تحصیل در این کشور اروپایی مهاجر پذیر نباشید. با مراجعه به موسسه آتیه آفرینان ایرانیان همه این امور در اسرع وقت و بدون معطلی به واسطه تجربه و سابقه درخشان وکلای برتر، صورت می‌گیرد.

فراهم نمودن همه شرایط لازم برای مهاجرت به آلمان

سوالات متداول

برای تحصیل در آلمان و ورود به دانشگاه های آلمان باید چه مراحلی طی شود؟

برای تحصیل در آلمان و ورود به دانشگاه‌های این کشور، باید ارزشیابی تحصیلی مدارک خود را از طریق موسسه آکادمیک آلمان DAAD و یا سایت uni-assist دنبال کنید.

معادل سازی مدارک تحصیلی چقدر زمان می برد؟

معادل سازی مدارک تحصیلی بسته به رشته و دانشگاه، معمولاً از 3 تا 6 هفته زمان می‌برد.

3/5 - (4 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
میلاد

ببخشید در ادامه سوال قبلیم من در مقطع دیپلم دبیرستان در دروس تخصصی نمرات بالایی نداشتم و در سال دهم و سال یازدهم در درس ریاضی مردود شدم ولی بعد امتحان دادم و قبول شدم این ها مشکل ایجاد نمیکنه در پروسه معادل سازی مدارک برای اخذ ویزای کاری پزشکی آلمان؟ من از شما بخوام در این پروسه اخذ ویزای کاری و معادل سازی مدارک کمک می کنید که به مشکلی برنخورم تا بتونم موفق بشم در این راه تا اتمام کار گرفتن ویزای کاری پزشکی آلمان ؟چون موضوع خیلی نگران کرده و ذهنم به شدت مشغول شده؟ من بخوام در این راه من رو همراهی می کنید؟ باتشکر

میلاد

ببخشید در ادامه سوال قبلیم من در مقطع دیپلم دبیرستان در دروس تخصصی نمرات بالایی نداشتم و در سال دهم و سال یازدهم در درس ریاضی مردود شدم ولی بعد امتحان دادم و قبول شدم این ها مشکل ایجاد نمیکنه در پروسه معادل سازی مدارک برای اخذ ویزای کاری پزشکی آلمان؟ من از شما بخوام در این پروسه اخذ ویزای کاری و معادل سازی مدارک کمک می کنید تا بتونم موفق بشم در این راه تا اتمام کار گرفتن ویزای کاری پزشکی آلمان ؟چون موضوع خیلی نگران کرده و ذهنم به شدت مشغول شده؟ باتشکر

آتیه آفرینان

دوست عزیز خیر مشکلی ندارد، موسسه صفرتاصد پروسه را انجام میدهد. جهت دریافت مشاوره حتما با شماره 02172207 تماس بگیرید.

میلاد

با سلام من متخصص قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم و سه سال سابقه کار در بیمارستان های کرج رو داشتم.در معادل سازی مدارک من میخواستم ببینم که بنده در دانشگاه جزو دانشجو های ممتاز بودم ولی معدل دیپلم تجربی من۱۶هستش تنها سوال من اینه که وضعیت دیپلم من در انجام پروسه معادل سازی مدارک پزشکی من و اخذ ویزای کار پزشکی در آلمان یا ایالات متحده و در نهایت گرفتن اقامت داعم مشکل ایجاد خواهد کرد و مانع میشود؟ تمام شرایط روی برای گرفتن ویزای کاری رو دارم فقط این سوال دغدغه ذهنی من هستش چوم من شنیده بودم که دانشگاه های آلمان دانشجو های با معدل ۱۸به بالا دیپلم رو برای رشته پزشکی پذیرش می کنند خیلی عذر میخوام ولی من این رو از یک سایت موسسه حقوقی پرسیدم گفت بله مشکل ساز میشه بالاخره من نفهمیدم بالاخره من اقدام کنم برای ویزای کاری پزشکی المان یانه؟میتونم موفق بشم یا نه؟ من ویزای کاری پزشکی المان می خواستم نه ویزای تحصیلی المان یعنی در دادن ویزای کاری پزشکی المان باز در معادل سازی معدل ملاکه؟ مقاطع بعدی دانشگاهیم تا تخصص خیلی خوب هستش فقط معدل دیپلمم اینجوریه؟ یعنی معدل دیپلم در گرفتن ویزای کاری پزشکی المان اینقدر مهم شده؟ شما خواهشا بگید من چیکار کنم؟ میتونم برم برای مهاجرت پزشکی به المان یانه؟ مدرک زبان انگلیسی CPE هم دارم لطفا جواب بدید باتشکر

آتیه آفرینان

با سلام خیر معدل دیپلمتان در معادل سازی مدرک تحصیلی تاثیری ندارد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button