مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا (California Institute of Technology)

در این مقاله می خواهیم درباره مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا توضیح دهیم . کشور آمریکا یکی از کشورهای با امکانات تحصیل بسیار عالی می باشد . یکی از روش های مهاجرت به آمریکا ، تحصیل در آمریکا می باشد . شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره دیگر دانشگاه های آمریکا اطلاعات کسب کنید .

مؤسسه فناوری کالیفرنیا یا به اختصار Caltech (دانشگاه کلتک)، یکی از برترین دانشگاه های جهان در ایالت کالیفرنیای آمریکا می باشد که ۱۲۶ سال از عمر آن می گذرد و طی این زمان با تربیت دانشمندان برجسته نام خود ار در تاریخ علم ثبت کرده است . مؤسسه فناوری کالیفرنیا، یک دانشگاه خصوصی، تحقیقاتی و معتبر می باشد که در پاسادنا در ایالت کالیفرنیا واقع شده است . این دانشگاه در سال ۱۸۹۱ میلادی تاسیس شد .مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا توسط هیئت امنای متشکل از 46 نفر اداره میشود. این موسسه دارای ۲۱۰۰ دانشجو می باشد که از این تعداد ۹۰۰ نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند . آزمایشگاه پیشرانه ی جت که متعلق به ناسا می باشد تحت اداره این دانشگاه است .

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا توسط هیات امنایی متشکل از ۴۶ عضو اداره می شود. اعضای این هیات هر ۵ سال یک بار انتخاب و در سن ۷۲ سالگی بازنشسته می شوند.این موسسه در سال ۱۹۳۴ میلادی در بنیاد دانشگاه های آمریکایی پذیرفته شد. در حقیقت «کلتک» یکی از اعضای گروه کوچک موسسات فناوری آمریکا است که فعالیت هایشان در درجه اول به علوم کاربردی اختصاص دارد.

در حال حاضر اعضای هیات علمی «کلتک» ۹۵۳ نفر هستند که ۳۵۰ نفر آنان از کشورهای مختلف جهان در مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا حاضر شده اند. حدود ۳۰۰ نفر از اعضا در دانشگاه وظیفه تدریس را برعهده دارند و باقیمانده اعضای هیات علمی مشغول تحقیق هستند.موسسه فناوری کالیفرنیا یا به اختصار Caltech در رده بندی بهترین دانشگاه های جهان در ۲۰۱۷، رتبه پنجم را دارد. البته با توجه به آنکه ۳۴ برنده جایزه نوبل از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند، این چندان عجیب به نظر نمی رسد.

درحال حاضر ۳۴ نفر از این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند که ۲۰ نفرشان از فارغ التحصیلان و ۱۴ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بوده اند. همچنین ۶ فارغ التحصیل مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا برنده جایزه تورینگ (معادل جایزه نوبل در علوم رایانه ای) و یک نفر نیز برنده مدال فیلدز بوده است.

کارل دیوید اندرسون کاشف «پوزیترون» دکتری خود را در سال ۱۹۳۰ از «کل تک» دریافت کرد. علاوه بر او داگلاس دی اوروف (فیزیکدان)، ویلیام شاکلی (پدر سیلیکون ولی)، ادوین مک میلان(فیزیکدان) و ورنون اسمیت (اقتصاددان) نیز از دیگر فارغ التحصیلان «کل تک» بودند که موفق به دریافت جایزه نوبل شدند .کریستف کخ، ریچارد فاینمن، استیون ولفرم، کیپ ثورن، و رابرت میلیکان عضو هیئت علمی این دانشگاه، و کمال‌الدین جناب و مرتضی قریب از دانش‌آموختگان مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا هستند.

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا با ظرفیتی حدود ۲ هزار دانشجو، از لحاظ تحقیقاتی بسیار قدرتمند است. رشته های کارشناسی مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا عبارتند از هوافضا، علوم زیستی و مهندسی، بازرگانی، اقتصاد و مدیریت، زبان انگلیسی، مکانیک ساختاری. این دانشگاه در بخش کارشناسی ارشد نیز  گزینه های مختلفی دارد مانند مهندسی زیستی، عصب شناسی زیستی، محاسبات و ریاضی کاربردی، مهندسی فضایی، علوم عصبی رفتاری و اجتماعی و علوم اجتماعی.

همچنین تعداد کل دانشجویان این دانشگاه نیز ۲ هزار و ۲۵۵ نفر است که ۴۴ درصد در مرحله کارشناسی و ۵۶ درصد در مرحله کارشناسی ارشد تحصیل می کنند. از این تعداد ۶۴۷ نفر دانشجو از کشورهای مختلف جهان هستند که ۱۳ درصد آنان در مرحله کارشناسی و ۸۷ درصد در مرحله کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.

 

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا رتبه بندی دانشگاه کلتک

رتبه بندی دانشگاه کلتک به این صورت است که  Caltech، در سال 2011 در رتبه بندی دانشگاه های جهان، که توسط Times Higher Education، انجام شد، رتبه نخست را در سطح بین المللی کسب کرد. موسسه صنعتی کالیفرنیا، در دو گروه علوم فیزیکی و مهندسی و تکنولوژی، به عنوان بهترین دانشگاه در جهان، رتبه بندی شد. همچنین U.S. News و World Report موسسه تکنولوژی کالیفرنیا را به عنوان رتبه پنجم بهترین دانشگاه در ایالات متحده آمریکا، در رتبه بندی کالج ملی 2012، همراه با MIT، دانشگاه استنفورد، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه پنسیلوانیا، رتبه بندی کردند.

پنجمین دانشگاه برتر جهان در سال 2016 به انتخاب مؤسسه QS و برخلاف سایر دانشگاههای برتر، دانشگاه کوچکی است و شاید چندان هم نام آشنایی نداشته باشد؛ California Institute of Technology  (مؤسسه فناوری کالیفرنیا) یا Caltech‌ که در شهر پاسادنای ایالت کالیفرنیا قرار دارد و برخلاف تصور اولیه، از اعتبار و شهرت زیادی در بین دانشگاهیان و محافل علمی برخوردار است.

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا بخش های علمی دانشگاه کلکت

Caltech، دارای شش بخش علمی با تاکید قوی در علوم و مهندسی می باشد. بخش های علمی دانشگاه کلکت شامل :

  • زیست شناسی
  • شیمی و مهندسی شیمی
  • مهندسی و علوم کاربردی
  • زمین شناسی و علوم سیاره ای
  • علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • فیزیک، ریاضیات و نجوم
  • برنامه های میان رشته ای

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا پردیس دانشگاه کلکت

پردیس دانشگاه کلکت 124 هکتاری این موسسه، در 18 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر لس آنجلس، واقع شده است. پردیس اصلی 124 هکتاری موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در پاسادنا، کالیفرنیا، در شمال شرقی مرکز شهر لس آنجلس واقع شده است. فاصله کمی بین این موسسه و  دو مکان شهر قدیمی پاسادنا و تماشاخانه پاسادنا وجود دارد. بنابراین دانشجویان این موسسه، رفت و آمد زیادی به این دو مکان دارند.

 

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا – هزینه تحصیل درمؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا

ورود به مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا برحسب درخواست از سوی دانش آموزان است. در پاییز ۲۰۱۵ میلادی این دانشگاه ۶۵۰۶ درخواست دریافت کرد که از میان آنها ۵۷۳ نفر انتخاب شدند. در نهایت نیز ۲۴۱ نفر در «کلتک» ثبت نام شدند. این دانشگاه برای بررسی ثبت نام  دانش آموزن متوسط امتیاز آنان در آزمون های ریاضیات، خوانش و نوشتار و همچنین امتیاز آزمون های SAT و ACT را می سنجد.بنابراین تعجبی ندارد ۹۹ درصد دانشجویان نیز جزو ۱۰ دانشجوی برتر در دبیرستان های خود هستند.

از آنجا که این دانشگاه غیرانتفاعی است، هزینه تحصیل درمؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا نیز بالطبع بالا است. این موسسه آموزشی تخمین می زند هزینه حضور در کلاس ها، خرید کتاب و تجهیزات و همینطور شهریه  یک سال تحصیلی در مقطع کارشناسی ۶۸ هزار و ۹۰۱ دلار باشد.

در همین راستا «کلتک» برای جذب دانشجویان مستعد و کاهش بار مالی آنان برنامه های مختلفی دارد. در مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا کمک هزینه مالی به دانشجویان نیازمند ارائه می شود. علاوه بر آن طرح های «کار و تحصیل»، وام و کمک هزینه و بورسیه نیز برای دانشجویان ارائه می شود.

هزینه کل یک سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به مسکن دانشجو بین ۷۸ هزار و ۷۸۶ تا ۸۰ هزار و ۹۱۷ هزار دلار تخمین زده می شود. البته ۹۸ درصد دانشجویان از دانشگاه کمک مالی دریافت می کنند که شامل هزینه های مالی و مصارف دانشجو می شود.

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا رشته های دانشگاه کلتک

در این قسمت می خواهیم درباره رشته های دانشگاه کلتک  توضیح دهیم . درهر حال کلتک یک دانشگاه تحقیقاتی با دوره ۴ ساله و برنامه محدودی برای دوره فارغ التحصیلی است. ترم پاییز دانشگاه کلتک در اواخر سپتامبر شروع و قبل از کریسمس تمام می شود. ترم دوم نیز پس از سال جدید مسیحی شروع و در میانه ماه مارس تمام می شود. ترم سوم از اواخر ماه مارس یا آوریل شروع و در اوائل ژوئن تمام می شود.

برنامه ۴ ساله تمام وقت دوره کارشناسی به حوزه های هنر، علوم مربوط است. در «کلتک» ۲۴ رشته تحصیلی در سطح کارشناسی ارائه می شود. همچنین  برنامه های بین رشته ای در مباحث  فیزیک کاربردی، بیوشیمی، مهندسی زیستی، حسابرسی، سیستم عصبی، سیستم های کنترل و دینامیکی، علوم زیستی و مهندسی، زمین شناسی و ستاره شناسی، جئوشیمی و سیاره شناسی نیز ارائه می شود.محبوبترین رشته های دانشگاه کلتک مهندسی شیمی، علوم رایانه، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک و فیزیک است.

همچنین «کلتک» دانشجویان خود را موظف می کند قبل از شروع تحصیل در دانشگاه کلتک برنامه درسی اصلی شامل سه ترم ریاضی، سه ترم فیزیک و دو ترم شیمی، یک ترم زیست شناسی، دو ترم آزمایشگاه، یک ترم علوم ارتباطات، سه ترم تربیت بدنی و ۱۲ ترم علوم انسانی و اجتماعی را بگذرانند. این برنامه برای تمام دانشجویان الزامی است.

یک کلاس معمول شامل ۹ واحد آکادمیک است و با توجه به ملزومات وسیع برنامه درسی اصلی و همچنین ملزومات رشته تحصیلی انتخابی فرد، دانشجو باید در هر ترم ۴۰.۵ واحد (بیش از چهار کلاس) پاس کند تا طی ۴ سال فارغ التحصیل شود. حداقل تعداد واحد انتخابی دانشجو در یک ترم ۳۶ واحد و حداکثر آن ۴۸ واحد است. همچنین ثبت بیش از ۵۴ واحد در یک ترم درسی نیازمند تاییدیه مسئولان دانشگاه است.

این درحالی است که ۲۰ درصد دانشجویان در دو رشته تحصیل می کنند. انتخاب دو رشته تحصیلی در دانشگاه کلتک میسر است زیرا علوم انسانی و اجتماعی طوری طراحی شده اند تا فرد بتواند همزمان با تحصیل در رشته علوم، در آن رشته هم حضور یابد. هر چند انتخاب دو رشته در یک دپارتمان نیز چندان مورد قبول نیست اما امکان دارد.

دانش آموزان منتخب در نخستین ترم تحصیلی خود در «کل تک» براساس نتیجه امتحانات ریاضی، فیزیک، شیمی و انشا در کلاس ها ثبت نام می شوند و تمام کلاس های خود را با سیستم «رد/قبول» می گذرانند. در دانشگاه کلتک رقابت کمی وجود دارد و همکاری در انجام تکالیف تشویق می شود.

مؤسسه فناوری کالیفرنیای آمریکا همکاری تحقیقاتی ناسا و کلتک

در این قسمت می خواهیم درباره همکاری تحقیقاتی ناسا و کلتک توضیح دهیم . «کلتک» یکی از دانشگاه های عضو بنیاد دانشگاه های آمریکا است که فعالیت های تحقیقی زیادی در حوزه علوم پایه دارد. این دانشگاه سالانه بودجه تحقیقاتی ۲۷۰ میلیون دلاری را مدیریت می کند.سازمان های متعددی با همکاری این دانشگاه تحقیقات انجام می دهند، برخی از این موسسات و وزارتخانه هاعبارتند از ناسا، بنیاد ملی علوم، وزرات بهداشت و خدمات درمانی، وزارت دفاع و وزارت انرژی آمریکا.

همچنین در این دانشگاه آزمایشگاه Jet Propulsion Laboratory (JPL) قرار دارد که یک مرکز تحقیق و توسعه با بودجه دولتی است. این آزمایشگاه در سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۱.۶ میلیارد دلار بودجه صرف تحقیق و توسعه کرد. همچنین بیش از ۵ هزار کارمند برای پروژه های مختلف و پشتیبانی استخدام کرد. جالب آنکه فارغ التحصیلان این دانشگاه بالاترین دستمزد پایه را میان فارغ التحصیلان دیگر دریافت می کنند.

 

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button