کشور ترکمنستان، کشوری در آسیای میانه می باشد که تا سال 1991 میلادی با نام جمهوری ترکمنستان یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحادیه شوروی بود. این کشور از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از مغرب با دریای خزر و از طریق دریا با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایه می باشد. نام کشور ترکمنستان از دو بخش «ترکمن» و «ستان» تشکیل شده که به معنای سرزمین ترکمن ها می باشد. بیشتر مردم این کشور از قوم ترکمن هستند و به زبان ترکمنی شاخه ای از زبان های ترکی تبار صحبت می کنند. 80 درصد مساحت ترکمنستان را بیابان قره قوم تشکیل می دهد و در این بیابان در هر جا که آب وجود داشته باشد، روستاها و شهرهای بزرگ و پرجمعیتی به وجود آمده است و دارای آب و هوای خشک است ولی ناحیه رشته کوه کپه داغ در جنوب کشور و نزدیکی مرز ایران، آب و هوای مناسبی دارد و شهرهای عشق آباد و مرو و سایر شهرهای مهم کشور ترکمنستان در این ناحیه هستند. این کشور دارای منابع بزرگ گاز می باشد که آن را به کشورهای مختلف از جمله ایران صادر می کند. کشور ترکمنستان یکی از همسایه های شمالی ایران محسوب می شود که فرهنگ غنی و به خاطر مکان های باستانی و معماری های خود شهرت خاصی دارد و این کشور مناطق دیدنی بی شماری دارد که برخی از آنها آن گونه که باید و شاید شناخته نشده اند. در این مقاله قصد داریم بیشتر با جاذبه های گردشگری ترکمنستان و شهرهای مهم کشور ترکمنستان آشنا شویم.

شهرهای مهم کشور ترکمنستان
شهرهای مهم کشور ترکمنستان

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در ترکمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ترکمنستان توضیح دادیم.

برخی از شهرهای مهم کشور ترکمنستان به شرح زیر می باشد:

  • شهر عشق آباد در کشور ترکمنستان

شهر عشق آباد، یکی از مهمترین شهرهای مهم کشور ترکمنستان می باشد که مرکز استان آخال، پایتخت کشور ترکمنستان و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر بین بیابان قره قوم و کوه‌های کپه داغ و در نزدیکی مرز این کشور با ایران واقع شده ‌است. این شهر میزبان یکی از بزرگترین مساجد آسیای میانه به نام «مسجد کیپچاک» است که با نام «مسجد ترکمن باشی روحی» شناخته می ‌شود. مسجد کیپچاک باعث ایجاد برخی مشاجرات بین ترکمن ‌ها شده است زیرا در آن در کنار عبارات قرآنی در این مسجد، عباراتی از کتاب روح ‌نامه نیز قرار داده شده است. روح ‌نامه کتابی می باشد که توسط رئیس جمهور سابق ترکمنستان، صفرمراد نیازف (که معروف به ترکمن ‌باشی است) تألیف شده است. این کتاب در کشور ترکمنستان چنان تقدسی دارد که مردم عبارات آن را همانند عبارات قرآنی بر مساجد حک می‌ کنند.

  • شهر داش ‌اُغوز در کشور ترکمنستان

یکی از شهرهای مهم کشور ترکمنستان در استان داشوگوز ترکمنستان در شمال این کشور می باشد و این شهر زمانی مورد توجه گردشگران و جهانیان قرار گرفت که شهاب سنگی ۷ کیلومتری در آن سقوط کرد. این منطقه قلمروی باستانی بوده و میزبان پایتخت امپراتوری خوارزم، یکی از بزرگترین امپراتوری‌ های آسیای مرکزی، یعنی شهر گرگانج (Keneurgench) بوده است. سال ها این منطقه هم ‌اکنون مورد توجه علاقه‌ مندان به تاریخ و معماری ‌های باستانی قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌ های گردشگری ترکمنستان محسوب می شود.

شهر داش ‌اُغوز در کشور ترکمنستان
شهر داش ‌اُغوز در کشور ترکمنستان

  • شهر ماری در کشور ترکمنستان

شهر ماری یکی از مهم ترین شهرهای کشور ترکمنستان می باشد که از بزرگ ‌ترین شهرهای ترکمنستان است و در قلب بیابان قره ‌قوم (Kara Kum) واقع شده است. این بیابان به معنای شن سیاه، یکی از بزرگ‌ ترین کویرهای شنی جهان است که حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان را پوشانده است و نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را در برگرفته و ادامه آن به قزاقستان نیز کشیده شده است. فرش و قالی کشور ترکمنستان و لباس ملی این کشور، از جمله جاذبه ‌های این شهر بیابانی به حساب می ‌آیند.

  • شهر مرو در کشور ترکمنستان

شهر مرو نیز یکی از شهرهای مهم کشور ترکمنستان می باشد که در جاده ابریشم واقع شده است و در قرن دوازدهم این شهر بزرگ ‌ترین شهر جهان بوده است و دین هندو نیز برای اولین بار از این شهر و در کوه مرو (Mount Meru)  برخاسته است.

برای اقامت و تابعیت در ترکمنستان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ترکمنستان  ” را مطالعه فرمایید.

شهر مرو در کشور ترکمنستان
شهر مرو در کشور ترکمنستان

  • شهر کهنه گرگانج در کشور ترکمنستان

شهر کهنه گرگانج (کهنه اورگنج یا کهنه اورنگ) یکی از شهرهای مهم ترکمنستان می باشد که در شمال شرقی ترکمنستان واقع شده است. این شهر در زمان پادشاهی سلطان محمد خوارزمشاه، مرکز سرزمین خوارزم و پایتخت خوارزمشاهیان بوده است و به همین دلیل نیز بناها و معماری‌ های تاریخی باشکوهی در خود داشته و یکی از شهرهای مورد علاقه گردشگران دوستدار تاریخ می باشد اما این شهر حادثه ‌های تاریخی بسیاری را به خود دیده است که مهم ‌ترین آن‌ها حمله خونین چنگیز خان مغول به این شهر است. این حمله به عنوان یکی از خونین‌ترین قتل عام‌های تاریخ بشریت یاد می‌ شود زیرا در آن زمان مغول‌ ها به گرگانج حمله کرده و آن را با خاک یکسان کردند.

  • شهر سرخس در کشور ترکمنستان

شهر سرخس نیز یکی دیگر از شهرهای استان آخال ترکمنستان می باشد که گردشگران علاقمند دیدن آن را  از دست نمی ‌دهند. این یکی از مهم ‌ترین شهرهای موجود در جاده ابریشم محسوب می شود که در حال حاضر محل دفن شیخ احمد آل خدی است.

  • شهر سردار در کشور ترکمنستان

شهر سردار یکی از شهرهای مهم کشور ترکمنستان می باشد که در استان بلخان  واقع شده است و نام این شهر پیش از این، قزل ‌رُباط (قیزیل‌ آروات) بود و به معنی “کاروان ‌سرای سرخ” می باشد که به رباط فراوه اشاره دارد. منطقه قدیمی ایرانی فراوه در پیرامون شهر سردار می باشد و زیستگاه قوم ایرانی داها بود.

شهر سردار در کشور ترکمنستان
شهر سردار در کشور ترکمنستان

  • شهر بلخان آباد در کشور ترکمنستان

شهر بلخان آباد یکی از مهم ترین شهرهای کشور ترکمنستان می باشد که مرکز استان بلخان است و بزرگترین مرکز تولید و پالایش نفت و گاز ترکمنستان به شمار می‌ آید و بیشتر چاه‌ های نفت و گاز در این استان آن قرار دارد. نام پیشین این شهر نبیت‌ داغ (به معنی «کوه نفت») بود. شهر بلخان آباد ۴۰۰ کیلومتر با شهر عشق آباد و ۱۳۰ کیلومتر با بندر ترکمن فاصله دارد.

یکی از روش های مهاجرت به ترکمنستان از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به ترکمنستان ” اطلاعات کسب کنید.

  • شهر بایرامعلی در کشور ترکمنستان

شهر بایرامعلی ، شهری در استان ماری کشور ترکمنستان و مرکز شهرستان بایرامعلی است که در ۲۷ کیلومتری شرق شهر ماری، مرکز استان ماری، و در جوار ویرانه‌ های شهر باستانی مرو قرار گرفته است. این شهر در واحه خشکی در مرغاب واقع شده است. این شهر آب و هوایی همچون اسپا داشته و بسیاری از گردشگران برای درمان بیماری کلیه حاد بدین شهر سفر می‌ کنند.

  • شهر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان

شهر ترکمن باشی یکی از شهرهای مهم کشور ترکمنستان می باشد که در گذشته کِراسنُوُدسک (به معنی آب قرمز، معادل نام محلی آن قزل‌ سو) نامیده می ‌شد، شهری در ساحل شرقی دریای خزر در استان بلخان در ترکمنستان است. مردم این شهر بیشتر از قومیت روس و آذربایجانی هستند. شهر ترکمن‌ باشی به عنوان تنها بندر ترکمنستان و ایستگاه نهایی راه‌آهن ماوراء خزر اهمیت تجاری زیادی دارد. بزرگترین پالایشگاه ترکمنستان در این شهر قرار دارد  و خط کشتیرانی بندر ترکمن ‌باشی با باکو در ارتباط می باشد.

شهر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان
شهر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان

  • شهر ترکمن آباد در کشور ترکمنستان

شهر ترکمن آباد یا چهارجوی، یکی از مهمترین شهرهای کشور ترکمنستان می باشد که مرکز استان لب آب است و این شهر مان آمُل، شهر کهن ایرانی در آسیای میانه است. این شهر در سده‌ های میانه به نام آمویه و امو معروف بود و بعداً در زمان تیموریان چهارجوی نام گرفت. دولت کشور ترکمنستان به ‌تازگی نام چهارجوی را به ترکمن ‌آباد تغییر داده است. شهر ترکمن آباد در کرانه باختری رودخانه آمودریا قرار دارد و چهارراه های ترکمنستان و مرکز اتصال خطوط ریل و بندرگاه رودخانه ‌ای مهم بین جمهوری ازبکستان و ترکمنستان می باشد. در این شهر آب‌ های جاری فراوان برای باغ‌ داری و کشاورزی وجود دارد.

  • شهر آبادان اترپ در کشور ترکمنستان

یکی از شهرهای ترکمنستان با جمعیت ۵۰٬۰۰۰ نفر است که در عشق‌ آباد واقع شده‌است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

4.2/5 - (4 امتیاز)
مقالات مشابه
شهرهای مهم کشور گرجستان شهرهای مهم کشور گرجستان

کشور گرجستان از نظر موقعیت جغرافیایی در هر دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است و این روزها برا...

شهرهای مهم کشور بلژیک شهرهای مهم کشور بلژیک

کشور بلژیک، کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که پایتخت آن شهر بروکسل ...

شهرهای مهم کشور بلغارستان شهرهای مهم کشور بلغارستان

کشور بلغارستان، در جنوب شرقی اروپا و در سواحل دریای سیاه واقع شده است که پایتخت آن شهر صوفی...

نظرات کاربران
Call Now Button