شرایط و هزینه زندگی در چک (Czech Republic)

قبل از تصمیم گیری و انتخاب مهاجرت به کشور چک بهتر است شرایط و هزینه زندگی در چک را بدانید و نسبت به موقعیت و شرایط خودتان مقایسه کنید و سپس بهترین گزینه را انتخاب نمائید. با توجه به اینکه شرایط و هزینه زندگی در کشورها مختلف می باشد تصمیم گرفتیم تا بطور جداگانه به توضیح کامل شرایط و هزینه زندگی در کشورها بپردازیم. در این نوشته شرایط و هزینه زندگی در چک را توضیح خواهیم داد.

شرایط و هزینه زندگی در چک

جمهوری چک کشوری محصور در خشکی در قلب اروپا هم مرز با آلمان، اتریش، مجارستان و اسلواکی است.شهر پراگ پایتخت چک در سالهای اخیر به عنوان یکی از زیباترین شهرها در اروپا با تاریخ و فرهنگی جالب به عنوان یک محیط پر جنب و جوش جهت شب زنده داری، شهرت فراوانی به دست آورده است.کشور چک دارای حومه شهری با شکوه،پر ازکوه ها، مسیرهای پیاده روی، اماکن فرهنگی، سازه های قرون وسطی و شهرهای تاریخی زیبا می باشد.سوپ سنتی، خوراک گوشت، کوفته، سالاد و کلوچه های شیرین چک از غذاهای شناخته شده آن می باشد.جمهوری چک را به حق می توان محل برخورد تمدنهای اروپایی نامید.این کشور در قلب اروپای مرکزی قرار دارد و دارای منابع طبیعی و فرهنگی منحصر به فردی است.جمهوری چک را رشته کوه های بسیاری احاطه کرده است که بیشتر مرز را تشکیل می دهد.وجود نقاط گردشگری فراوان در چنین منطقه کوچکی در اروپا نیز استثنایی است.محیط شهرها، دهکده ها و چشمه های آب معدنی چک همواره باعث جذب گردشگر از تمام نقاط دنیا بوده است.12 نقطه تاریخی مهم کشور چک در فهرست آثار یونسکو ثبت شده است و یکی از مقاصد مهم تفریحی و توریستی اروپا به شمار می آید. این کشور عضو اتحادیه اروپا می باشد اما خارج از منطقه یورو است یعنی در چک از یورو به عنوان پول برای معادلات و تجارت استفاده نمی کنند و واحد پول چک، کرون چک است.

آیا می دانید؟

  • سرگرمی کلی مردم چک قارچ چیدن است.
  • لنز اختراع چک است.
  • در ساخت ملات پل چارلز از تخم مرغ استفاده شده است.
  • ربات یکی از اختراعات چک است.

شرایط و هزینه زندگی در چک مزایای زندگی و تحصیل در چک

  1. سابقه طولانی در آموزش با کیفیت: آموزش و پرورش با کیفیت بالا به ویژه در علوم مهندسی و پزشکی دارای یک سابقه طولانی مدت در کشور جمهوری چک است.رشته های پزشکی مانند: پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، کلیه تخصص های جراحی، تخصص های ICU وCCU ، تخصص های بیهوشی، رادیولوژی و کلیه های رشته های فنی و مهندسی، رشته موسیقی، رشته های هنری مانند: نقاشی، بازیگری تئاتر و سینما، کارگردانی، رشته های معماری، کلیه های رشته های انسانی و … .دانشگاه چارلز در پراگ در سال 1348 میلادی تأسیس شده و قدیمی ترین دانشگاه در مرکز اروپا به شمار می آید.تضمین کیفیت فعالیت های مختلف از مؤسسات آموزش عالی متعلق به اولویتهای اصلی آموزش جوانان است.لازم به ذکر است با مدرک رشته های پزشکی در کشور چک می توانید در همه جای اروپا، آمریکا و کانادا کار کنید.مدرک دانشگاه های کشور چک در تمامی رشته های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می باشد.
  2. داشتن طیف متنوعی از برنامه های آموزشی: دانشگاه های چک دارای حسن شهرت به مدت طولانی، مفهوم منحصر به فرد آموزش و تخصص های جالب است.دانشجوها می توانند از طیف گسترده رشته های تحصیلی و همچنین رشته های تازه و درحال ظهور بهره ببرند.
  3. پیشنهاد برای دانشجویان بین المللی: بیش از 42 هزار دانشجوی خارجی در حال مطالعه و تحصیل در مؤسسات آموزش عالی چک هستند و علاقه و رغبت آنها به مطالعه زبانهای خارجی مخصوصا زبان انگلیسی روز به روز در حال افزایش است.دانشگاه چک در طیف گسترده ای از فعالیت ها وهمکاری های بین المللی و برنامه های درحال وقوع در اتحادیه اروپا و دیگر کشورها درگیر و فعال است.
  4. محلی امن در قلب اروپا: تحصیل و زندگی در جمهوری چک شما را در قلب اروپا و درمحیطی امن و آرام برای زندگی قرار می دهد و شما شانس بزرگ برای کشف همه کشورها و مکانهای اروپا را خواهید داشت.شاخص های صلح جهانی در سال 2020، جمهوری چک را دهمین کشور امن دنیا معرفی کرده است.
  5. تجربه فرهنگی و تاریخ شگفت انگیز: با توجه به موقعیت جغرافیایی، جمهوری چک در تقاطع بسیاری از فرهنگها واقع شده است.فرهنگ این کشور به لحاظ تاریخی به طور عمده توسط آلمانی و اتریش و نفوذ یهود که منجر به یک میراث غنی از فرهنگ های اروپای مرکزی و سبک زندگی جدید شد تأثیر پذیرفته است.
  6. هزینه های پایین تر زندگی: هزینه های زندگی در جمهوری چک در مقایسه با کشورهای غرب اروپا هزینه زیادی محسوب نمی شود و در نتیجه زندگی در این کشور از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

 شرایط و هزینه زندگی در چک هزینه زندگی در چک

زندگی در هر کشوری دارای هزینه های خاص خود می باشد و در صورتی که شما قصد مهاجرت به کشور خارجی را داشته باشید می بایست تمام هزینه های مصرفی از زندگی در آن کشور را در نظر بگیرید تا بتوانید برنامه ریزی درستی برای زندگی در کشور مقصد مهیا نمایید.جمهوری چک یکی از سایر کشورهایی می باشد که در طول سال دارای متقاضیان زیادی می باشد که ممکن است برای تحصیل و یا زندگی قصد مهاجرت به این کشور را داشته باشند.به هر حال اطلاع از هزینه زندگی در چک موضوع بسیار مهمی بوده که لازم است افراد از آن مطلع باشند.کشور چک به دلیل جاذبه های دیدنی و توریستی که دارد دارای طرفداران زیادی است.با توجه به این موضوع هزینه زندگی در چک و یا تحصیل در این کشور بسیار مناسب بوده و هزنیه های گرانی را شامل نمی شود.اگر شما قصد اقامت در این کشور را داشته باشید هزینه ای که برای اقامت در یک آپارتمان می بایست پرداخت نمایید  ۴۰۰ الی ۵۰۰ یورو می باشد در صورتی که شما دانشجو نیز باشید برای اقامت در یک خوابگاه ۲۰۰ یورو در ماه پرداخت می کنید.هزینه ی غذایی که شما در یک رستوران میل می کنید در کل ۵ یورو می باشد و در کل میانگین هزینه ای که شما برای هزینه زندگی در چک و برای مواد غذایی پرداخت می کنید در طول یک ماه ۱۵۵ یورو می باشد.میراث گرانبها، فرهنگ غنی و جاذبه های توریستی فراوان کشور چک را به عروس اروپا تبدیل کرده است.در کنار تمامی این جاذبه ها، هزینه تحصیل مناسب، هزینه زندگی مقرون به صرفه و اعتبار بالای مدرک دانشگاه ها که دارای رنکینگ خوب جهانی می باشند باعث شده که جمهوری چک یک کشور پرطرفدار دانشجویی شود.جمهوری چک همچنان یکی از ارزان ترین مقاصد در اتحادیه اروپا برای دانشجویان با میانگین هزینه ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه می باشد.هزینه های زندگی در چک به طور قابل ملاحظه ای کمتر از کشورهای غرب اروپاست.معمولا به طور متوسط هزینه زندگی در چک بین 500 تا ۷۰۰ یورو است که شامل قیمت مواد غذایی، مسکن، کتاب، حمل ونقل، بیمه و … می شود.البته باید توجه داشته باشید که این فقط یک برآورد است و ممکن است بسته به شیوه زندگی افراد و اینکه فرد به چه صورت هزینه می کند بستگی دارد.هزینه های زندگی برای یک نفر ممکن است در ماه اول مقداری از حد معمول بیشتر می باشد ولی در ماه های بعد این هزینه ها کاهش می یابد و به حد نرمال می رسد.برطبق جدول سال ۲۰۱۰ قیمت غذا و حمل ونقل تغییری نکرده است. اما هزینه اجاره کمی افزایش یافته است. چند نمونه از قیمتها به طور متوسط در جمهوری چک به شرح زیر می باشد:

 رستوران ها میانگین
گوشت ( رستوران ارزان)3.67 €
گوشت ( رستوران متوسط )18.37 €
McMeal در مک دونالد (یا معادل گوشت کومبو)4.41 €
کاپوچینو1.41 €
 پپسی (بطری 0.33 لیتری)1.02 €
آب (بطری 0.33 لیتری)0.78 €
 بازار میانگین
شیر (1 گالن)2.62 €
یک قرص نان سفید  تازه  (1 پوند)0.70 €
برنج (سفید)، (1 پوند)0.48 €
تخم مرغ (12)1.36 €
پنیر محلی (1 پوند)2.92 €
سینه مرغ (بدون استخوان، بدون پوست)، (1 پوند)2.38 €
سیب (1 پوند)0.49 €
پرتقال (1 پوند)0.54 €
گوجه فرنگی (1 پوند)0.60 €
سیب زمینی (1 پوند)0.25 €
کاهو0.74 €
آب (بطری 1.5 لیتری)0.48 €
پاکت سیگار (مارلبورو)3.31 €
 حمل و نقل میانگین
یک بلیط یکسره (حمل و نقل محلی)0.88 €
ورودی  تاکسی  (تعرفه عادی)1.47 €
تاکسی 1 مایل (تعرفه عادی)1.48 €
تاکسی 1ساعت انتظار(تعرفه عادی)11.02 €
بنزین (1 گالن)4.63 €
Volkswagen Golf (یا معادل ماشین جدید)14,693.50 €
 آب و برق (ماهیانه) میانگین
هزینه های عمومی (برق، گرما، آب، زباله) برای 915 فوت مربع آپارتمان155.64 €
تعرفه محلی  پیش پرداخت تلفن همراه (بدون تخفیف و یا برنامه)1 دقیقه0.14 €
اینترنت (6 مگابیت در ثانیه، نامحدود)13.85 €
 ورزش و اوقات فراغت میانگین
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای 1 بزرگسال26.76 €
اجاره  زمین تنیس  (1 ساعت در آخر هفته)7.63 €
سینما، پخش بین المللی، 1 صندلی5.51 €
 لباس و کفش میانگین
1 شلوار جین(Levis)64.12 €
1 لباس تابستانه در فروشگاه های زنجیره ای (زارا، H & M)29.17 €
1 جفت از کفش نایک65.11 €
1 جفت از کفش  مردانه چرم68.83 €
 اجاره در هر ماه میانگین
آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر370.38 €
آپارتمان (1 خوابه) در خارج از مرکز280.73 €
آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر607.15 €
آپارتمان (3 اتاق خواب) در خارج از مرکز462.23 €
  قیمت فروش آپارتمان میانگین
قیمت فروش آپارتمان در  هر فوت مربع  در مرکز شهر179.28 €
قیمت فروش آپارتمان در  هر فوت مربع  در خارج از مرکز شهر119.27 €
 حقوق و تامین مالی میانگین
میانگین ​​ماهانه یک بار حقوق و دستمزد (پس از کسر مالیات)804.09 €
درصد نرخ بهره وام مسکن2.84€
شرایط و هزینه زندگی در چک

شرایط و هزینه زندگی در چک

شرایط و هزینه زندگی در چک هزینه تحصیل در چک

دانشجویان خارجی که دارای ویزای تحصیل هستند برای حمایت و پشتیبانی از تحصیل آنها مجاز به انجام یک کار پاره وقت هستند منوط به اینکه اجازه کار دریافت کرده باشند.دانشجویان در هفته در مقطع کارشناسی 10 ساعت و در ارشد 20 و در مقطع دکتری 30 ساعت مجاز به کار هستند.همچنین درفصل تابستان که دانشجویان مشغول درس نیستند می توانند و اجازه دارند که به صورت تمام وقت نیز مشغول به کار شوند.شهریه در بسیاری از دانشگاهها در جمهوری چک بستگی به زبان انتخابی برای تحصیل دارد یعنی دانشجویانی که برای مطالعه و تحصیل به زبان چک اقدام می کنند از پرداخت هزینه معاف هستند..هزینه تحصیل به طور میانگین بین  ۲۰۰۰ تا 14۰۰۰ یورو متغیر است.عموما هزینه های زندگی برای یک نفر به طور متوسط یه شرح زیر می باشد:

  • هزینه خورد و خوراک ماهیانه 100 تا 150 یورو
  • بیمه بهداشت 10 تا 13 یورو در ماه(در صورت بیمه بودن 100% هزینه دکتر و بیمارستان مجانی می باشد.)
  • هزینه ماهیانه بلیط برای هر نوع ترانسپورت(مترو، اتوبوس، تراموای) 12 یورو
  • هزینه آزمایشات پزشکی جهت اخذ گواهی سلامت در شهر پراگ سالیانه 140 یورو (برای سال اول ضروری می باشد.)

در این مقاله به جزئیات هزینه زندگی در کشور چک  پرداخته شد.برای عزیزانی که تمایل دارند تا در رابطه با تحصیل در چک نیز اطلاعاتی کسب نمایند، پیشنهاد می گردد تا با مشاورین مجرب موسسه آتیه آفرینان ایرانیان تماس حاصل نمایند.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
شرایط و هزینه زندگی در صربستان شرایط و هزینه زندگی در صربستان

کشور صربستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده است که پایتخت آن شهر بلگراد می باشد. شاید کمتر کسی ...

شرایط و هزینه زندگی در رومانی شرایط و هزینه زندگی در رومانی

شرایط و هزینه زندگی در رومانی کشور رومانی ، یکی از کشورهای جنوب شرقی اروپا می باشد که مورد ت...

شرایط و هزینه زندگی در گرجستان شرایط و هزینه زندگی در گرجستان

شرایط و هزینه زندگی در گرجستان کشور گرجستان ، کشوری زیبا برای مهاجران می باشد که در بین دری...

نظرات کاربران
فرشته هاشمی

سلام خسته نباشید برای مهاجرت به چک چطور اقدام کرد چه شرایطی دارد 

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز ، مقاله صفر تاصد تحصیل در چک را مطالعه کنید و در صورتی که قصد دارید شرایطتون برای این کشور بررسی شود فرم ارزیابی گروه آتیه آفرینان را پر کرده تا همکاران پس از بررسی شرایط شما با شما تماس بگیرند.

زهرا غلام نژاد

سلام من ۴۳ ساله ،پرستار و مجردم به نظرتون چطوری میتونم اقامت در چک بگیرم حتی اگه موقت باشه

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز میتوانید برای کالج های زبان انگلیسی یا چکی این کشور که راحت ترین راه مهاجرت به چک است ، اقدام کنید.

فرامرزرستمی

برای زندگی

سارا جوادی

با سلام جناب اقای رستمی ، هزینه های زندگی در چک در مقاله عنوان شده است. درصورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید همه روزه از ساعت 10 الی 6 با شماره 02172207 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button