یکی از دلایلی کشور ایتالیا از استانداردهای مهم و با کیفیت بالای سطح زندگی برخوردار است، عضویت این کشور در اتحادیه اروپا می باشد . کشور ایتالیا از نظر بهداشت و درمان، رفاه و ثروت اجتماعی در رده بالایی قرار دارد.
سطح رفاه مردم کشور ایتالیا با خدمات اجتماعی و حمایت انواع بیمه ها مثال زدنی است و به یقین می توان گفت که کشور ایتالیا از لحاظ رفاه و توسعه یافتگی در گروه 8 کشور برتر به حساب می آید.
تحصیل در ایتالیا از نظر سهولت برای ورود دانشجویان، سومین کشور دنیا و نخستین کشور در قاره اروپا می باشد. در کشور ایتالیا دانشگاه های ممتاز و دولتی بی نظیری مانند دانشگاه ساپینزا، دانشگاه بولونیا، دانشگاه پلی تکنیک میلان و دانشگاه میلان و بسیاری دیگر با رتبه های جهانی بسیار مناسب براساس آخرین رتبه بندی Qs وجود دارد.

تحصیل در کشور ایتالیا به زبان ایتالیایی و یا به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد. در صورتی که فرد قصد ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی داشته باشد، قبل از درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا ابتدا باید دوره های زبان ایتالیایی را گذرانده باشد و گرفتن نمره قبولی در آزمون Esterni  خواهد بود.
لذا در این مقاله قصد داریم شرایط زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا را شرح دهیم تا دانشجوان بتوانند برای ادامه تحصیل در این کشور بهتر تصمیم گیری کنند.

برای اقامت و تابعیت در ایتالیا روش های متفاوتی وجود دارد موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ایتالیا ” را مطالعه فرمایید.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا
شرایط زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا – هزینه زندگی در ایتالیا

کیفیت و هزینه زندگی هر شخص بسته به نوع زندگی و سبک زندگی از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. اینکه فرد در چه منطقه ای و یا چه ساختمانی زندگی کند هزینه های متفاوتی را در بر خواهد داشت ولی به طور متوسط هزینه های اقامت در خوابگاه های دانشجویی کشرور ایتالیا حدودا 150 تا 250 یورو در ماه می باشد.
هزینه زندگی در سوئیت های کوچک کشور ایتالیا حدودا 250 تا 500 یورو در ماه است و برای اقامت در یک آپارتمان یک و یا دو خوابه حدودا 500 یورو به بالاتر در ماه هزینه باید پرداخت شود. هزینه آب مصرفی در کشور ایتالیا بسیار ارزان است و در بسیاری موارد حتی خود صاحب مسکن ممکن است هزینه آن را پرداخت کند ولی برای برق و گاز این گونه نیست و اتفاقا هزینه بسیار بالایی دارد.
یقینا نوع خورد و خوراک و مصرف غذایی هر شخص با شخص دیگر متفاوت می باشد ولی به طور متوسط و بر اساس آمار اعلام شده توسط دانشجویان ایرانی حدودا 150 تا 200 یورو می تواند در ماه برای هزینه های مواد غذایی مکفی باشد.

هزینه حمل و نقل در کشور ایتالیا برای هر فرد معمولا حدود 30 تا 40 یورو در ماه است اما برای دانشجویان تسهیلاتی وجود دارد که برای استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی مثل مترو و اتوبوس، دانشجویان می توانند با ارائه کارت دانشجویی خود حدود یک سوم از هزینه ها را تخفیف بگیرند.
هزینه های رفت و آمد با تخفیف های دانشجویی برای دانشجویان و افراد در حال تحصیل زیر 25 سال می تواند تا 40 درصد شامل تخفیف شود که می تواند در مورد هزینه زندگی در ایتالیا، کمک کننده و به صرفه باشد.

در مقاله ” تحصیل در ایتالیا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ایتالیا اطلاعات کسب کنید.

هزینه زندگی در کشور ایتالیا
هزینه زندگی در کشور ایتالیا

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا – هزینه تحصیل در کشور ایتالیا

کشور ایتالیا از دسته کشورهایی است که اقدام برای تحصیل در آن به خاطر شرایط و تبصره هایی که دارد بسیار آسان می باشد و به طور مثال اخیرا دانشگاه های ایتالیا به خاطر جذب دانشجویان غیر ایتالیایی و بین المللی شهریه های دانشگاه های خود را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش داده و سطح نرخ ها را به شدت پایین آورده است.
لازم به ذکر است که کشور ایتالیا فقط برای دانشگاه های غیر معتبر خود این رویکرد را ندارد و حتی بهترین دانشگاه های آن مانند دانشگاه ناپل فدریکوسکوندو و دانشگاه میلان نیز همچین برنامه و رویکردی را برای جذب دانشجویان بین المللی و سهولت در انتخاب متقاضیان دارد و میزان شهریه دانشگاه در ایتالیا را تا حدود 500 یورو پایین آورده است.
هزینه تحصیل در کشور ایتالیا با توجه به مقطع ، رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. عوامل زیادی ممکن است در نرخ شهریه ها و منجر به تفاوت شهریه آن باشد که این عوامل عبارتند از: متقاضی از کدام کشور و ملیت می باشد و یا درامد فرد چقدر است اما به طور تقریبی برای شهریه های مقطع لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه های ایتالیا سالیانه حدود 1000 یورو تا 3000 یورو محاسبه شده است.

همانطور که می دانید کشور ایتالیا دارای دانشگاههای دولتی و خصوصی می باشد که شهریه دانشگاه های دولتی به نسبت دانشگاههای خصوصی به شدت متفاوت است مثلا برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی ایتالیا سالیانه از 1000 تا 3000 یورو متغیر بوده و این سطح تفاوت مطمئنا به خاطر نوع رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر می باشد.
شایان به ذکر است که برای برخی رشته های تحصیلی مانند علوم انسانی و یا برخی رشته های مدیریت و حقوق شهریه دانشگاه ها بسیار کمتر و متفاوت تر است با رشته های پزشکی و پیراپزشکی و برخی رشته های هنر و آزمایشگاه که نیارمند خرید برخی وسایل جانبی برای برخی دروس و از این قبیل است.
لذا یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا گرفتن تخفیف شهریه دانشگاهی است و اگر هر فردی موفق به اخذ بورسیه های تحصیلی نشد می تواند با درخواست تخفیف شهریه و ارائه مدارکی متناسب در هنگام ثبت نام و یا در خلال آن، به طرز قابل توجهی تخفیف شهریه بگیرد و در بسیاری موارد شامل تخفیف شهریه تا حداقل نرخ شهریه، یعنی همان 500 یورو در سال بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ایتالیا موسسه آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به ایتالیا ” بیاندازید.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا – کار دانشجویی در کشور ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا به محض ورود به ایتالیا تا 4 روز در هفته و حداکثر 20 ساعت در هفته کار اجازه تحصیل و کار می دهد. فارغ از سوابق کاری و رزومه شخصی شرکت های ایتالیایی معمولا وی را به عنوان کارآموز استخدام می کنند و حدود 500 تا 1000 یورو دستمزد می دهند. انجام کارآموزی در ازای دریافت حقوق و دستمزد در برخی از موارد کم وجود دارند.

کار دانشجویی در کشور ایتالیا
کار دانشجویی در کشور ایتالیا

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ایتالیا – خوابگاه های دانشجویی در کشور ایتالیا

کم هزینه و مقرون به صرفه ترین روش اقامت در ایتالیا، استفاده از خوابگاه های وابسته به دانشگاه های ایتالیا می باشد. از جمله امکانات و خدمات مرسوم ارائه شده در این خوابگاه ها می توان به بوفه، دستگاه سرو اتوماتیک غذا و مواد غذایی در تمام ساعات شبانه روز، سالن مطالعه، سالن کامپیوتر و اینترنت بی سیم، امکانات ورزشی و سرویس های جانبی، نظیر رختشورخانه، پتو و انبارو سایر موارد ضروری اشاره کرد . هزینه خوابگاه ها در دانشگاه به دو صورت محاسبه می شود:

  • در صورت داشتن بورسیه هزینه اقامت در اتاق های تک نفره از حدود 150 تا 250 یورو در ماه، و اتاق های 2 نفره برای هر نفر از 75 یورو تا 150 یورو در ماه متغیر می باشد.
  • در صورت نداشتن بورسیه هزینه اقامت در اتاق های تک نفره از حدود 300 تا 400 یورو در ماه، و اتاق های 2 نفره برای هر نفر از 200 یورو تا 300 یورو در ماه متغیر می باشد.

خوابگاه های خصوصی ایتالیا نسبت به خوابگاه های دولتی و وابسته به دانشگاه ها معمولا دارای هزینه بیشتری هستند و دانشجویان معمولا در اتاق های تک یا دو تخته آپارتمانی با سرویس های جانبی مشترک یا مستقل زندگی می کنند.
به طور متوسط هزینه برای اقامت در اتاق دو تخته بین 250 تا 350 یورو و اتاق های تک نفره از 350 تا 500 یورو در ماه متغییر می باشند.
سوئیت ها و آپارتمان های خصوصی از طریق آژانس های املاک و مستقلات در ایتالیا قابل جستجو بوده و معمولاً دارای کلیۀ امکانات رفاهی می باشند و نرخ اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف کشور ایتالیا متفاوت و از حدود 400 یورو الی 1400 یورو در ماه متغییر است.

خوابگاه های دانشجویی در کشور ایتالیا
خوابگاه های دانشجویی در کشور ایتالیا

دانشجو در بدو ورود به کشور ایتالیا تا قبل از اینکه اقامت او در خوابگاه مورد نظر قطعی شده و هماهنگی های لازمه انجام گیرد، ممکن است لازم باشد برای مدت محدود در هتل ها یا سایر اقامت گاه های خصوصی اقامت داشته باشد که در این صورت به ازای روزهای اقامت دانشجویان در هتل ها برای یک اتاق یک نفره از شبی 30 تا 80 یورو به بالا هزینه اقامت متغیر است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی

شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی کشور رومانی ، یکی از کشورهای اروپا در جنوب شرقی این قا...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک

  کشور بلژیک به نظام آموزشی سطح خود شناخته شده است و همچنین بلژیک ، یک کشور چند زبانه و چن...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان امروزه اغلب افراد در سراسر جهان خواهان مهاجرت و اد...

نظرات کاربران
Call Now Button