از زمان گذشته کشور آلمان مانند کشورهای انگلیس و فرانسه یکی از مقصدهای اصلی گردشگری ، زندگی ، مهاجرت و تحصیل ایرانیان بوده است و روابط سیاسی و اقتصادی و تجاری و فرهنگی دو کشور ایران و آلمان در نیم قرن اخیر نیز با وجود همه فراز و نشیب های تاریخ قرن بیستم تاثیر منفی در این تعاملات تجاری و فرهنگی نگذاشته است . لازم به ذکر است که کشور آلمان را می توان پر مسافرترین مقصدهای گردشگری و تحصیلی و تجارت و زندگی اروپاییان در شمال قاره اروپا دانست که البته از سال 2010 میلادی تمایل دانشجویان برای تحصیل رایگان یا کم هزینه در دانشگاه های آلمان افزایش یافته است . تحصیل رایگان در آلمان آرزویی غیر قابل دسترس نمی باشد و در حال حاضر می توان در یکی از  دانشگاه های ممتاز کشور آلمان  که توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران تهیه شده است ، به تحصیل پرداخت . یکی از  شرط های لازم برای تحصیل در مقاطع کارشناسی تا دکترا در صدها دانشگاه های کشور آلمان تا حد زیادی منوط به تسلط متقاضی به زبان آلمانی است .  در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط زندگی دانشجویان در کشور آلمان بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید برای تحصیل در این کشور با خیالی آسوده تصمیم بگیرید.

همان طور که می دانید تحصیل در دانشگاه ‌های آلمان به دلیل سطح آموزشی بالا، مدرک معتبر و شهریه مناسب مراکز آموزش عالی، مطلوب بسیاری از دانشجویان خارجی می باشد و هزینه‌ های زندگی در کشور آلمان نیز به طور میانگین از کشورهای دیگر اروپای غربی کمتر است، اما دانشجویان خارجی به دلیل آن که کمک هزینه تحصیلی و کمک ‌های اجتماعی نمی‌ گیرند، بایستی از عهده پرداخت هزینه سالانه تعیین شده برآیند. از این رو مسئله تامین مالی از مهمترین دغدغه های دانشجویان خارجی در آلمان است. در مرحله دریافت ویزا دانشجویان ملزم به اثبات برخورداری از امکانات مالی کافی برای دوران تحصیل می باشد که در سال ۲۰۲۰مبلغ تعیین ‌شده برای یک سال تحصیلی 10236 یورو است و این الزام از آن جهت تعیین شده که قاعدتا دانشجویان خارجی از حق دریافت کمک ‌‌های اجتماعی برخوردار نمی باشند . دانشجویان خارجی باید امکان پرداخت 1 یورو هزینه سالانه را قبل از شروع تحصیل برای گرفتن ویزا اثبات نمایند.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در آلمان ” را مطالعه فرمایید .

هزینه‌ ها در کشور آلمان بستگی به شیوه زندگی دارد، با این وجود اجاره متوسط، خوراک و بیمه درمانی را نمی ‌توان با صرفه‌ جویی کاهش داد. لازم به ذکر است که سهم اصلی هزینه زندگی در کشور آلمان را اجاره خانه تشکیل می‌ دهد که تقریبا یک‌ سوم کل هزینه ‌ها است. هزینه ‌ها در شهرها و مناطق مختلف آلمان متفاوت می باشد و بالاترین میزان اجاره خانه در شهرهای بزرگ مانند مونیخ، هامبورگ و کلن است که هر دانشجو ماهیانه به طور متوسط ۳۵۶ یورو می‌ پردازد به طوری که در شهرهای کمنیتس، درسدن و ارفورت واقع در شرق آلمان بالغ بر ۲۳۵ یورو می ‌شود. اما زندگی در شهرهای بزرگ این مزیت دارد که یافتن کار در شهرهای بزرگ آسان ‌تر است.

در اغلب ایالت‌ های کشور آلمان تحصیلات اولیه دانشگاهی (در حد لیسانس) تقریبا رایگان است و هزینه ثبت نام ترم حدود 200 یورو است و حدود 100 یورو دیگر هم باید بابت استفاده از سلف ‌سرویس و خوابگاه پرداخت. فرد دانشجو در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و مترو) هم باید مبلغی برای هر ترم هزینه کرد. در اغلب ایالت‌ ها در مواردی که زمان تحصیل بیشتر از حد معمول طول بکشد (بیش از ۱۰ ترم یا ۵ سال)، دانشجو ملزم به پرداخت ۵۰۰ یورو اضافه بابت هر ترم می باشد و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شامل هزینه ‌های بسیار بیشتری ا‌ست.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور آلمان شرایط کار دانشجویی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان نسبت به بسیاری از کشورها ساده تر می باشد و از طرفی امری بسیار جا افتاده برای کارفرمایان و شرکتها نیز است . دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند بدون داشتن اجازه کار در آلمان کار کنند. برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا (شامل دانشجویان ایران) و همچنین برخی از کشورهایی که به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده اند، این اجازه کار محدود است و دانشجویان می توانند در سال ۱۲۰ روز به صورت تمام وقت یا 240 روز به صورت نیمه وقت کار کنند.تعطیلات رسمی کشور آلمان مانند تعطیلات سال نو میلادی و یا آخر هفته ها جز روزهای مجاز کار حساب نمی ‌شوند.

به طور کلی می توان ادعا کرد که اکثر دانشجویان آلمان، چه آلمانی و چه غیر آلمانی، هزینه تحصیل خود را از طریق کار کنار تحصیل در آلمان تامین می کنند. زیرا کار در آلمان (از کار در فروشگاه ها و رستورانها، نمایشگاهها تا کار در کتابخانه دانشگاه و یا کار برای اساتید و یا کار در کارخانه ها و مراکز صنعتی) برای دانشجویان فراهم است. بسیاری از کارخانجات و شرکتها هستند که با دانشگاه ها در ارتباط هستند و تمایل دارند برای پیشبرد پروژه های خود از دانشجویان استفاده کنند و آنها را در رشته های تحصیلی خود به کار گیرند.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

در حالت کلی می توان گفت که دانشجو نیروی کار ارزان تر و به صرفه ای برای کارفرماست و حقوق دانشجو از یک غیر دانشجو کمتر است و علاوه بر این کارفرما نیازی به پرداخت هزینه های حمل و نقل دانشجو ندارد، زیرا دانشجوها در ایالتهای خود و ایالتهای همسایه به صورت رایگان می توانند رفت و آمد می کنند. برای همین پیدا کردن کار دانشجویی موضوع نگران کننده ای نیست و افرادی که قصد تحصیل در آلمان دارند ، می توانند مخارج خود را از طریق کار در کنار تحصیل تامین کنند. البته آشنایی با زبان آلمانی حداقل در سطح B2 نقش مهمی در یافتن کار دانشجویی دارد.

در مقاله ” مهاجرت به آلمان ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به آلمان اطلاعات کسب کنید.

لازم به ذکر است که حداقل دستمزد دانشجوها در آلمان بر اساس قانون، ساعتی ۸٫۵ یورو می باشد که با همین حداقل دستمزد نیز اگر دانشجو هفته ای دو روز کار کند، می تواند ۹۰ درصد تا ۱۰۰ درصد کل هزینه های یک زندگی دانشجویی در کشور آلمان را تامین کند زیرا یک زندگی دانشجویی با همه نیازهای مخصوص خود، بسته به شهر و ایالت، بین 650 الی 750 یورو ماهیانه می باشد. برخی از شرکتهای کشور آلمان مبالغ بالاتری از ۸٫۵ یورو پرداخت می کنند و حتی دستمزد یک دانشجو تا ساعتی ۲۰ یورو هم می تواند باشد. افرادی که در آلمان تحصیل می ‌کنند بایستی بیمه درمانی داشته باشند. شرکت‌ های بیمه طبق قانون موظف هستند که دانشجویان را تا سن ۳۰ سالگی و ۱۴ ترم با قیمت مناسب بیمه نمایند که  این هزینه ‌ها حدود ۸۰ یورودر ماه است.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور آلمان وضعیت خوابگاه و مسکن دانشجویی در آلمان

یکی از مواردی که همواره دغدغه فکری دانشجویان بعد از اخذ پذیرش و ویزا بوده است، تهیه خوابگاه و یا محل اقامت می باشد که به محض ورود به آن کشور دچار سردرگمی و سرگردانی نشود . بنابراین توصیه می شود که قبل از رفتن به کشور مقصد خود، بهتر است که از ایران برای یافتن مسکن یا خوابگاه دانشجویی اقدام کنید. در برخی از کشورها مانند اتریش، فرد ملزم به رزرو خوابگاه و یا اجاره خانه قبل از مراجعه به سفارت می باشد و برای یافتن خوابگاه دانشجویی در کشور آلمان بایستی با کسب اطلاعات کافی در مورد دانشگاه و به ویژه وب سایت دانشگاه و وب سایت سازمان های دانشجویی شهر محل اقامت، جستجو کرد . این کار می تواند با همکاری و کمک یکی از دوستان ساکن در آن کشور و شهر مقصد و یا از طریق موسسه معتبر انجام شود.

همچنین از کشور ایران می توان اغلب امور اداری برای یافتن خوابگاه دانشجویی را پیگیری کرده تا بتوان به هنگام ورود به کشور مقصد با صرف وقت کم و سریعتر قراردادی برای اجاره خانه منعقد کرد . هرچند عقد قرار داد برای خانه اجاره ای (به جز خوابگاه دانشجویی) از ایران تقریبا غیر ممکن بوده و توصیه نیز نمی شود ولی تلاش برای یافتن چند خانه با شرایط متفاوت، توصیه می شود زیرا در این صورت می توان پس از ورود به کشور و دیدن خانه های مذکور، یکی از آن ها را اجاره کرد و یا با شیوه یافتن منزل در آن کشور، این کار را پس از ورود به آن کشور راحت تر و سریع تر انجام داد. از آنجائی که قراردادهای اجاره توسط مالکین در کشورها بسیار قانونی نوشته شده و مالکین معمولا” همه موارد و جوانب را برای خود در نظر می گیرند، برای عقد قرارداد اجاره خانه، بایستی کلیه موارد ذکر شده در قرار داد را مطالعه کرد و سپس اقدام به امضای آن کرد.

به طور کلی می توان گفت خوابگاه های دانشجویی، خانه های مهمان در دانشگاه ها، و خانه های اشتراکی دانشجویی، سه راه حل ارزان برای محل اقامت در آلمان هستند. پس از آن می توان به اجاره یک آپارتمان کوچک نیز با هزینه بیشتری فکر کرد. خوابگاه های دانشجویی در آلمان عموما در نزدیکی دانشگاه ها ساخته شده و معمولا با پیاده روی و نهایتا استفاده از دوچرخه ها می توان رفت و آمد کرد. برخی از خوابگاه ها سوئیتی کامل بوده و برخی نیز اتاقی با امکانات سرویس بهداشتی بوده که آشپزخانه و لابی مشترک دارند.  معمولا خوابگاه ‌ها تمام هزینه ‌های جانبی را در بر می‌گیرند. لذا با پرداخت میزان ثابت ماهانه، می توان تا سقف خاصی از آب و برق و سیستم گرمایشی استفاده کرد و البته در برخی خوابگاه ها محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وضعیت خوابگاه و مسکن دانشجویی در آلمان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت آلمان مقاله ” اقامت در آلمان ” را مطالعه بفرمایید.

مزیت دیگر خوابگاه ها، رایگان بودن اینترنت در خوابگاه های دانشگاهی می باشد و همچنین برای تازه واردان این امکان نیز وجود دارد که از لوازم دانشجویان سالهای بالاتر و فارغ التحصیلان که عموما در انبارهای خوابگاه می باشد به طور رایگان استفاده کرد . آموختن زبان آلمانی از دیگر مزیتهای اقامت در خوابگاه ها می باشد به ویژه در خوابگاه های اشتراکی ، دانشجویان مجبور به برقراری ارتباط با سایر هم واحدی ها خواهند بود.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی

شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی کشور رومانی ، یکی از کشورهای اروپا در جنوب شرقی این قا...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک

  کشور بلژیک به نظام آموزشی سطح خود شناخته شده است و همچنین بلژیک ، یک کشور چند زبانه و چن...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان امروزه اغلب افراد در سراسر جهان خواهان مهاجرت و اد...

نظرات کاربران
Call Now Button