سوالات متداول در مورد تحصیل در ژاپن

یکی از راه های مهاجرت به ژاپن ، تحصیل در ژاپن می باشد . تحصیل در کشور ژاپن اخیرا مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور واقع شده است . لذا در این مقاله قصد داریم به بررسی پاسخ سوالات متداول در مورد تحصیل در ژاپن بپردازیم و این سوالها به شرح زیر می باشد :

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ژاپن مقاله ” مهاجرت به ژاپن ” را مطالعه بفرمایید .

سوالات تحصیل در ژاپن

  • چند نوع دانشگاه در کشور ژاپن وجود دارد ؟

در کشور ژاپن ۳ نوع  دانشگاه وجود دارد که عبارتند از : دانشگاه های دولتی ژاپن و دانشگاه های محلی ژاپن و دانشگاه های خصوصی ژاپن . دانشگاه های دولتی و محلی زیر  نظر وزارت علوم ژاپن می باشند و دانشگاه های خصوصی به صورت مستقل اقدام می کنند ولی  بخشی از هزینه های خود را از دولت دریافت می کنند. اگر از لحاظ آماری بخواهیم  بررسی کنیم ۱۸% دانشگاه های ژاپن دانشگاه دولتی ۹% دانشگاههای محلی و ۷۳% دانشگاه های خصوصی هستند.

 

دانشجو پس از اخذ پذیرش رسمی طبق قوانین آموزشی ژاپن باید یک دوره فشرده ۶ ماهه آموزش زبان ژاپنی بخواند ولی می تواند طبق نظر استاد و با موافقت استاد خود از این دوره چشم پوشی کرده و زبان ژاپنی را نخوانده و مستقیما وارد دوره تحصیلی خود شود. لازم به ذکر است  اغلب دانشجویان خارجی برای تحصیل به زبان انگلیسی در ژاپن اقدام می کنند .آموزش زبان ژاپنی در حد اکادمیک می توان گفت کمی سخت تر از زبان انگلیسی می باشد. به جز در رشته ها یی مثل رشته علوم انسانی و پزشکی که زبان ژاپنی جز لاینفک آن است در دوره های دیگر و رشته های دیگر زبان انگلیسی خیلی رایج می باشد .برای افرادی که در دوره کارشناسی تحصیل می کنند کلاسها و امتحانات  اکثرا به زبان ژاپنی برگزار می شود و بنابراین خواندن و نوشتن و تسلط براین زبان مورد نیاز است.

  • آیا امکان تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد در ژاپن وجود دارد ؟

خیر ، دانشجويان فوق ليسانس بايد دانش سطح ليسانس رشته خود را دارا باشند در غير اين صورت در امتحان ورودی دوره فوق ليسانس دانشگاه پذيرفته نخواهند شد.

 

  • آیا در ژاپن دوره تحصیلی کاردانی وجود دارد ؟

بله ، در ژاپن دوره تحصیلی کاردانی وجود دارد که به معنای تحصیل ۲ ساله بعد از دبیرستان می باشد که شامل ۶۲ واحد تحصیلی می باشد.

 

دوره لیسانس شامل چهار سال تحصیل در دانشگاه های ژاپن می باشد که شامل ۱۲۴ واحد است .امکان ورود به دوره لیسانس بعد از اتمام دوره کاردانی نیز وجود دارد.

 

دوره کارشناسی ارشد شامل ۲ سال تحصیل می باشد که برای تحصیل در آن باید مدرک لیسانس دانشجو در دست باشد و موفق به پاس کردن امتحان ورودی باشد . این دوره شامل ۳۰ واحد است . در دوره فوق لیسانس بعد از اتمام امتحانات دانشگاهی دانشجو موظف است تا  تز تحقیقیاتی خود را با موفقیت به پایان برساند و موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس نایل شود.

 

دوره دکترا در ژاپن ۳ ساله است که مشروط به داشتن مدرک فوق لیسانس می باشد و برای ورود به این  دوره دانشجو باید بتواند از تز فوق لیسانس خود که آزمونی برای آن برگزار می شود دفاع کند این دوره شامل ۳۰ واحد می باشد که در نهایت پس از دفاع از پایان نامه دانشجو می تواند مدرک دکترا خود  را بگیرد.

 

  • زبان تحصیل در دانشگاه های ژاپن چیست ؟

در دانشگاه های ژاپن دوره های تحصیلی هم به زبان انگلیسی ارائه  می شود وهم به زبان ژاپنی اما همانند سایر کشورها در مقطع انگلیسی زبان محلی نسبت به  انگلیسی رایج تر می باشد و به همین دلیل تحصیل به زبان ژاپنی در این کشور رایج تر می باشد.

 

در کشور ژاپن به دلیل موقعیتی که دارد و موقعیت بسیار ارتباط قوی که با صنعت دارد امکان بورسیه های زیادی برای دانشجویان وجود دارد و علاوه خود سفارت نیز بورسیه های زیادی را برای دانشجویان خارجی فراهم می آورد به دلیل هزینه های بالایی که در این کشور وجود دارد بیشتر افرادی که اقدام می کنند نیازمند بورسیه بوده و دانشجویان می توانند بورسیه های تحصیلی را از طریق مختلف مثل وزارت فرهنگ یا وزارت بهداشت و علوم ژاپن و انواع بورسیه ها ی دیگر  مانند بورسیه شهرداری های کشور ژاپن و کارخانه جات صنعتی و شرکت های خصوصی و سازمان خیریه و … دریافت کنند . بنابراین زمانی که یک دانشجویی برای مقطع ارشد و یا دکتری وارد ژاپن شد به احتمال بسیار زیادی می تواند بورسیه ایی را دریافت کند .

در مقاله ” تحصیل در ژاپن ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ژاپن اطلاعات کسب کنید .

 

  • برای دریافت بورسیه تحصیلی در ژاپن چه مدارکی لازم می باشد ؟

مدارک لازم برای دریافت بورسیه در ژاپن عبارتند از :

  • ترجمه اصل اخرین مدرک تحصیل
  • ترجمه ریز نمرات اخرین مدرک تحصیلی
  • پروپزال علمی و تحقیقاتی که باید در۱ صفحه تا ۶ و ۷ صفحه نیز متغیر می تواند باشد و باید تمام اصول پروپزال نویسی در انرعایت شود .
  • پر کردن فرمهای مربوط به سفارت
  • گواهی پزشکی که نشان دهنده این باشد که فرد از سلامت کامل جسمی برخوردار می باشد و دارای بیماری حاد و واگیر نمی باشد .
  • خلاصه سوابق تحصیلی یا سی وی یا همان رزومه فرد مانند مشخصات شخصی، مشخصات تحصیلی و افتخارات و سوابق کاری و اطلاعات کاری و علمی فرد .
  • مدرک زبان انگلیسی سطح زبان انگلیسی
  • شرط معدل که همانند تمامی بورس های متفاوت شرط معدل بسیار مهم می باشد و فرد باید حداقل معدل ۱۶ و ۱۷ را برای دریافت بورسیه داشته باشد ولی برای تحصیل شرط معدل مهمی مورد تقاضا نیست.
  • امتحان کتبی در سفارت که فرد بعد از اینکه مدارکش مورد قبول قرار گرفت و مصاحبه شد و برای امتحان کتبی به دانشگاه می رود و امتحانی را به زبان انگلیسی و یا اگر ژاپنی بلد باشد ژاپنی امتحان را برگزار خواهد کرد.
  • مصاحبه در سفارت زاپن
  • پذیرش از ۳ استاد از دانشگاه های ژاپن می باشد که فرد باید با آنها مصاحبه کند و مدارک را ارسال کند و به نوعی اساسی نامه داشته باشد.

 

  • هزینه تحصیل در ژاپن چقدر است ؟

هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی ژاپن بسیار کمتر از دانشگاه خصوصی می باشد و همچنین هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مانند توکیو بسیار بیشتر از شهرهای کوچک می باشد. شهریه دانشگاه های دولتی در ژاپن در مقطع فوق لیسانس و دکتری معادل ۵۰۰ هزار ین در سال می باشد .البته در زمان ثبت نام دراین دانشگاه ها چیزی به میزان   ۳۰۰ هزار ین به عنوان هزینه ثبت نام اولیه را باید پرداخت کرد .

 

  • هزینه زندگی در ژاپن چقدر است ؟

هزینه یک زندگی کاملا دانشجویی برای یک فرد مجرد به میزان ۸۰ هزار ین در ماه شامل خرج کرایه منزل مسکونی و هزینه های جاری و خوراک و پوشاک و رفت و امد خواهد بود و برای دانشجویان متاهل این هزینه ۲ برابر می باشد .

 

  • آیا امکان کار در ژاپن برای دانشجویان وجود دارد ؟

دانشجویان می توانند در هر روز به میزان ۴ ساعت مشغول به کار شوند و این میزان در روزهای تعطیل هفته به ۸ ساعت هم می تواند برسد و هزینه ۱ ساعت کار کاملا بدون تخصص در کشور ژاپن برای مثال کار در فروشگاه ها به میزان ۶۰۰ الی ۸۰۰ ین در ساعت می باشد . با توجه به اینکه  هزینه های زیادی در ژاپن می باشد ولی با توجه به امکانات کار زیاد و حقوق بالایی که در آنجا وجود دارد بیشتر دانشجویان نیز هستند که بدون دریافت بورس تحصیلی وارد این کشور شده اند و سپس از یک نهاد یا سازمان محلی بورس کوچکی دریافت کرده و در کنار کار هزینه های زندگی خود را فراهم آورد . دانشجویان خارجی دانشگاه های ژاپن که قصد دارند به‌ صورت نیمه‌ وقت کار کنند ابتدا باید درخواست بدهند و تائیدیه دریافت کنند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در ژاپن

سوالات متداول در مورد تحصیل در ژاپن

  • آیا اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو در ژاپن وجود دارد ؟

همسران و فرزندان دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌، کالج، کالج آموزش‌های حرفه‌ای و غیره تحصیل می‌کنند، می‌توانند در ژاپن تحت ویزای «وابسته» وضعیت اقامت بگیرند، مشروط به اینکه دانشجویان بتوانند هزینه ‌های زندگی همسر و فرزندان خود را متحمل شوند.

برای اقامت و تابعیت در ژاپن روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ژاپن ” را مطالعه فرمایید .

  • آيا بهتر است که علاوه بر مدارک درخواستی، مدرک يا گواهی ديگري را نيز به سفارت ژاپن ارائه دهيم؟

از ارائه هرگونه مدرکی به غير از مدارک درخواستی خودداری فرمائيد .مدارك غير از مدارك درخواستي بررسي نخواهد شد و فقط شما متقاضي محترم مبلغ قابل توجهي را بابت ترجمه هاي رسمي و كپي مدارك هدر داده اید! لذا از ارائه مدارك اضافه جداً خودداري فرمائيد.

 

  • آيا مشمولين خدمت نظام وظيفه مي توانند درخواست بورسیه تحصیلی در ژاپن نمايند؟

مشروط براينکه تا زمان اعزام به ژاپن خدمت سربازی وی پايان يافته باشد. در اين صورت همراه با ساير مدارک، گواهی پايان خدمت ارائه داده شود.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
وبینار تخصصی رایگان وبینار تخصصی رایگان

با سلام خدمت شما همراهان عزیز گروه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، با تشکر از همراهی شما، ب...

سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ

نروژ یکی از مقاصد مهم چه برای تفریح و چه برای تحصیل است . اما یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت...

سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی

سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی کشور لتونی یا لاتویا از کشور های محدوده بالتیک است و ک...

نظرات کاربران
Call Now Button