تحصیل در کانادا همواره مورد توجه علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است و بسیاری از طریق تحصیل و دریافت مدارک معتبر از کالج ها و دانشگاه های کانادا، آینده روشنی را برای خود رقم می زنند.
وقتی که فردی قصد تحصیل در کانادا را دارد باید به پاسخ سوالات متداول در مورد تحصیل در کانادا برسد تا بتواند در مسیر تصمیم گیری درستی قرار بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به کانادا موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به کانادا ” بیاندازید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در کانادا

  • سین نامبر (Social Insurance Number) چیست؟

یک شماره ملی ۹ رقمی منحصر بفرد می باشد که هر فرد تازه وارد که اقامت دائم کانادا را کسب کرده، آن را دریافت می کند و یا برای افرادی که با Study permit دانشجویان و یا Work permit وارد کانادا شده اند صادر می شود. این شماره علاوه بر شناسایی افراد در کانادا، برای کلیه خدمات دولتی و معاملات کاربرد دارد.

دانشجویان و همسران آنها که دارای اجازه کار Work permit  هستند، پس از ورود به کانادا و انجام امور اولیه همچون اجاره منزل (مشخص شدن آدرس) می توانند با پاسپورت و استادی پرمیت و یا ورک پرمیت به نزدیکترین دفتر Service Canada مراجعه نمایند و برگه حاوی سین نامبر را دریافت کنند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در کانادا
  • فرق استادی پرمیت با ویزای تحصیلی در کانادا چیست؟

ویزای تحصیلی کانادا مجوزی است که به فرد اجازه ورود به کانادا جهت تحصیل را می دهد اما پرمیت مجوزی است که به متقاضی اجازه ماندن در کانادا برای تحصیل را می دهد.
معمولا آفیسر ها در فرودگاه نامه Study Permit را برای متقاضی صادر میکنند که معمولا مدت این مجوز به اندازه طول دوره تحصیل است.

  • شرایط تحصیل در مدارس کانادا چگونه است؟

امکان تحصیل برای متقاضیان ۷ تا ۱۸ سال در مدارس روزانه و مدارس شبانه روزی کانادا وجود دارد.

  • آیا با دیپلم دبیرستان می توان در یک موسسه آموزشی متعارف کانادایی پذیرفته شد؟

بله، هر دانش آموز با داشتن دیپلم دبیرستان دولتی معتبر از کشور خود می تواند برای پذیرش جهت ادامه تحصیل در کانادا درخواست دهد.

  • تفاوت اصلی بین کالج  ها و دانشگاه های کانادا چیست؟

در دانشگاه های کانادا می توان مستقل از مسائل علمی در رابطه با برنامه های درسی، روش ها و استراتژی ها تدریس کرد و دانشگاه ها دارای قدرت هستند تا سیاست ها و استانداردهای علمی، پذیرش و فارغ التحصیلی و همچنین کارکنان را تعیین کنند، و برنامه ریزی های دانشگاهی را انجام دهند. در حالی که کالج ها بیشتر دانشجو را برای ورود به بازار کار آماده می کنند و تمرکز کمتری روی مسایل پایه دارند.

  • تفاوت بین دانشگاه های خصوصی و عمومی در کانادا چیست؟

    یکی از اصلی ترین تفاوت های آن ها در نحوه تامین بودجه و نظارت برا آن است. دانشگاه های عمومی توسط دولت ایالتی و محلی کنترل می شوند.
    در حالی که دانشگاه های خصوصی به صورت مستقل اداره می شوند و برای تامین بودجه خود از دولت محلی کمکی دریافت نمی کنند در حالی که بودجه دانشگاه های عمومی توسط دولت تامین می شود و شهریه کمتری از دانشجویان دریافت می کنند.
  • برای تحصیل در یک موسسه کانادایی چه مدرک زبانی لازم می باشد؟

نمره آیلتس رایج ترین مدرک زبان برای دانشگاه های کانادا می باشد. اما اکثر دانشگاه های کانادا هر دو آزمون آیلتس و تافل را به عنوان مدرک توانایی زبان انگلیسی فرد می پذیرند.

  • آیا می توان به صورت آنلاین از یک دانشگاه کانادا پذیرش گرفت یا فقط به صورت حضوری؟

بله، به صورت آنلاین می توان پذیرش گرفت.

  • برترین دانشگاه های برتر کانادا کدامند؟

۵ دانشگاه برتر از ۱۰۰ تای بهترین دانشگاه های جهان، دانشگاه های کانادایی هستند که به شرح زیر می باشند:

در مقطع پیش دانشگاهی کانادا امکان تحصیل به زبان انگلیسی و زبان فرانسوی وجود دارد. مقطع پیش دانشگاهی در کانادا ، 2 سال طول می کشد.  
هزینه تحصیل در این مقطع حدود ۱۲۰۰۰ دلار در هر سال بوده و امکان دریافت بورسیه وجود ندارد. نمره آیلتس ۶ یا زبان فرانسوی ب۱ برای ثبت نام مورد نیاز می باشد.

  • شرایط تحصیل کارشناسی در کانادا به چه صورت است؟

امکان تحصیل به زبان انگلیسی و زبان فرانسوی در مقطع کارشناسی وجود دارد و مدرک پیش دانشگاهی ایران مورد نیاز است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا  بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار می باشد.
امکان اخذ اقامت دائم کانادا پس از تحصیل در این مقطع نیز وجود دارد. در صورتی که دانشجو تحصیلات متوسطه خود را در کانادا یا یک کشور انگلیسی زبان سپری کرده باشد نیازی به ارایه مدرک زبان ندارد.

شرایط تحصیل کارشناسی در کانادا به چه صورت است ؟
  • شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به چه صورت است؟

امکان تحصیل به زبان انگلیسی و زبان فرانسوی در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد و نمره آیلتس حداقل 6.5 و مدرک لیسانس مورد نیاز است.
هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بین ۱۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار می باشد. امکان اخذ اقامت دائم کانادا پس از تحصیل در این مقطع نیز وجود دارد.

  • شرایط تحصیل دکترا در کانادا به چه صورت است؟

امکان تحصیل به زبان انگلیسی و زبان فرانسوی در مقطع دکترا در کانادا وجود دارد و نمره آیلتس حداقل ۶ و مدرک فوق لیسانس مورد نیاز است. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا بین  ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار می باشد.
امکان دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا در این مقطع به شکلی که شهریه پوشش داده شود یا اینکه هزینه زندگی هم تا بخشی پوشش داده شود وجود دارد و همچنین امکان اخذ اقامت دائم کانادا پس از تحصیل در این مقطع نیز وجود دارد.

  • شرایط تحصیل در دوره های زبان در کانادا به چه صورت است؟

در گذشته امکان تحصیل در دوره های زبان برای آن متقاضیانی که نیاز به دریافت ویزای دانشجویی کانادا داشتند ممکن نبوده است ولی در حال حاضر امکان اخذ ویزای دانشجویی کانادا برای دوره های زبان وجود دارد.

  • شرایط تحصیل در کالج کانادا به چه صورت است؟

تحصیل در کالج های کانادا باعث شده سالیانه چندین دانشجو به این کشور سفر کنند. مدت زمان دوره های کالج ۱ تا ۳ سال و یا بیشتر بوده و هزینه تحصیل در کالج های کانادا سالیانه بین ۸۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ هزار دلار بوده است.

توصیه موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در کانادا، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان و مطالعه مقاله ” اقامت در کانادا ” می باشد.

  • برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در کانادا چه مدت طول می کشد؟

به طور معمول، مدرک کارشناسی ارشد برای یک سال تحصیلی کامل شامل یک دوره کارآموزی اضافه می باشد. گاهی اوقات یک مدرک کارشناسی ارشد می تواند به مدت 2 سال تحصیلی، بسته به برنامه درسی و حساسیت برنامه، ادامه یابد.

  • برای دریافت مدرک دکترا در کانادا چه مدت طول می کشد؟

برنامه های دوره دکترا در کانادا معمولا ۳ تا ۵ سال طول می کشد و در اکثر موارد به عنوان موقعیت شغلی (نه همیشه) مورد توجه قرار می گیرد.

  • برای درخواست ویزای دانشجویی در کانادا چه نوع مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای درخواست ویزای دانشجویی در کانادا به شرح زیر می باشد:

  • مدارک پذیرش و ثبت نام در موسسه علمی معتبر کانادا
  • داشتن مدارک معتبر گذرنامه / مسافرتی و ارائه مدارک مالی
  • در ارتباط با کشور خود و شواهدی از قصد خود برای ترک کانادا در پایان تحصیلات خود
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نشان دادن تمکن مالی کافی جهت پوشش هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا
  • آیا می توان به  تحصیل در زبان انگلیسی در استان کبک پرداخت؟

بله. چندین دانشگاه در استان کبک کانادا وجود دارد که زبان انگلیسی را به عنوان زبان اصلی آموزش می دهند.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه کانادا برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه کانادا برای دانشجویان بین المللی در استان های مختلف متفاوت است که در جدول زیر آورده شده است:

استاندانشجوی لیسانسدانشجوی کارشناسی ارشد
NewfoundlandPrince Edward IslandNova ScotiaNew

 

Brunswick

کبک

انتاریو

مانیتوبا

ساسکاچوان

آلبرتا

بریتیش کلمبیا

۷،۲۶۰ $ ۷،۵۱۰ $ ۸،۵۲۰ – ۱۲،۴۸۰ ۷،۰۶۳ دلار – ۱۰،۷۲۰

 

۹۱۶۸ دلار – ۱۰،۵۱۸

۶،۹۰۰ دلار – ۱۶،۲۰۴

۴،۹۴۰ دلار – ۶،۹۰۰

۷،۷۷۹ دلار – ۱۰،۸۹۰

۶۲۹۳ دلار – ۱۱۷۸

۴،۴۶۲ دلار – ۱۵،۸۷۰

$ ۱،۸۹۶ – ۳،۵۴۹ $ ۶،۱۰۰ $ ۴،۳۲۹ – ۱۵،۰۰۰ ۵،۶۱۰ دلار – ۸،۴۶۵

 

۸،۲۶۸ دلار – ۲۰،۰۰۰

۵۴۳۲ دلار – ۲۹۰۰۰ دلار

$ ۳،۷۹۵ – ۹،۶۸۵

۵۳۱۳ دلار

$ ۵،۲۹۸ – $ ۱۹،۲۰۰

$ ۲،۲۷۲ – $ ۱۷،۴۹۹

هزینه تحصیل در دانشگاه کانادا برای دانشجویان بین المللی

به طور کلی هزینه تحصیل در کانادا در در مقطع کارشناسی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار، در مقطع کارشناسی ارشد بین ۱۳ تا ۲۵ هزار دلار و در مقطع دکترا هم بین ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ هزار دلار می باشد.
پرداخت هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه ها قبل از دریافت ویزا و در مورد برخی دیگر پس از ورود به کانادا و ثبت نام در موسسه مربوطه خواهد بود.

  • هزینه بیمه درمانی برای یک دانشجوی خارجی در کانادا چقدر است؟

هزینه بیمه درمانی برای یک دانشجوی خارجی در هر استان متفاوت است، با این حال تخمین تقریبی ۵۰۰ دلار در سال خواهد بود.

  • هزینه زندگی در کانادا چقدر است؟

هزینه زندگی در کانادا به صورت میانگین برای هر ماه بین 800 تا 2200  دلار است.

  • با کار کردن در کانادا چقدر می توان هزینه های تحصیل را پرداخت کرد؟

امکان کار تحصیلی در کانادا در زمان های دانشجویی ۲۰ ساعت در هفته و در زمان هایی که دانشگاه تعطیل است امکان کار به صورت تمام وقت ۴۰ ساعت در هفته وجود دارد. حداقل درآمد در کانادا به طور میانگین ۱۴ دلار در ساعت است.

  • چقدر می توان روی کار دانشجویی حساب باز کرد؟

امکان جستجوی کار در کانادا بستگی به عوامل زیادی مانند سطح زبان فرد دارد اما به صورت کلی احتمال یافتن کار در کانادا نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر بوده و اکثر دانشجویانی که جدی به دنبال کار هستند، در این مسیر موفق می شوند.
پیدا کردن کارهای تخصصی در دوران دانشجویی در کانادا کمی سخت بوده ولی امکان انجام کارهای جنرال مانند کار در رستوران یا در کارخانه ها و شرکت های تولیدی وجود دارد.

در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا امکان گرفتن پروژه های دانشجویی نیز وجود دارد، معمولا دانشگاه ها و اساتید این پروژه ها را به دانشجویان ارائه می دهند و در قبال انجام این پروژه ها نوعی درآمد یا کمک هزینه تحصیلی  اعطا می شود.

  • پس از ترک تحصیل در کانادا چه اتفاقی رخ می دهد؟

دانشگاه با اداره مهاجرت به کانادا مکاتبه میکند و فرد باید از کانادا خارج شود. مگر اینکه متقاضی برای تمدید یا تغییر مجوز اقامت اقدام کند.

  • آیا امکان ترک تحصیل و کار کردن در کانادا وجود دارد؟

بله. به شرطی که بتوان با کارفرمای کانادایی  قرارداد رسمی کار امضا کردو نوع ویزا را به ویزای کاری تغییر داد.

  • آیا برای کار در کانادا باید مجوز گرفت؟

خیر. نیازی به مجوز کار در حین تحصیل در کانادا نیست.

  • آیا کار در کانادا باید مرتبط با رشته تحصیل فرد باشد؟

خیر.

  • آیا همسر فرد متقاضی تحصیل در کانادا اجازه کار را دارد؟

بله.

  • آیا امکان یافتن کار در کانادا وجود دارد؟

یافتن کار در کانادا بستگی به توانایی های شخصی افراد و همچنین توانایی زبانی آنها دارد.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا در مقطع کارشناسی وجود دارد؟

خیر

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟

در دوره های by course کارشناسی ارشد معمولا بورسیه وجود ندارد ولی در دوره های by research دانشجو معمولا نوعی از بورسیه را دریافت می کند ولی در قبال آن ملزم به کار کردن روی پروژه هایی که استاد تعیین می کند خواهد بود.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا در مقطع دکترا وجود دارد؟

بله ، در اکثر دوره های دکترا در کانادا حداقل نوعی از بورسیه ارائه می شود.

  • میزان بورسیه تحصیل در کانادا چقدر است؟

بورسیه تحصیلی می تواند بخشی از شهریه را پوشش دهد یا گاها بورسیه به صورت TA یا RA  به دانشجو اعطا می شود. گاها هم دانشجو Full Scholarship می گیرد که تمام هزینه های تحصیل و زندگی را پوشش می دهد.

  • آیا پس از ورود به کانادا می توان درخواست بورسیه تحصیلی را داد؟

بله زیرا معمولا از شرکت ها و سازمان های بزرگ مبالغی برای تحقیق و توسعه به دانشگاه ها داده می شود، اساتید هم بر اساس بودجه ای که در دست دارند بخشی از این پروژه های تحقیقانی را به دانشجوها می دهند و در قبال آن نوعی از کمک هزینه را اعطا می کنند.

  • آیا با ویزای توریستی کانادا می توان در دوره های زبان شرکت کرد؟

امکان تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای تحصیلی وجود دارد اما تبدیل ویزای توریستی به ویزای دانشجویی با استفاده از ثبت نام در دوره های زبان بسیار کم است.

  • شرایط بیمه درمانی برای دانش آموزان و دانشجویان کانادا به چه صورت است؟

متقاضیان برای ادامه تحصیل در کشور کانادا حتما باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و آن ها باید قبل از درخواست ویزا بیمه را خریداری کنند و این به خاطر این است که ثابت کنند توانایی مالی لازم را برای پرداخت بیمه درمانی دارند.

  • پذیرش در کانادا و همچنین اپلای ویزا چقدر طول می کشد؟

به طور کلی برای دریافت و اخذ پذیرش کانادا و همچنین دریافت ویزا 2 تا 4 ماه زمان نیاز است.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
شایان

راحت ترین راه برای مهاجرت به کانادا چی هستش ممنون میشم راهنمایی کنید من مهندس عمرانم ۳۵ سالمه

آتیه آفرینان

سلام. برای ارشد میتوانید اقدام کنید. برای اطلاع از صفر تا صد تحصیل در کانادا این مقاله را مطالعه فرمایید.

KASRA

سلام ببخشید نوشتید هزینه ها در مقطع دکترا بین 5 تا 15 هزار دلار امریکا هست؟اما به من فرمودید هزینه تحصیل و زندگی در شهر های دانشجویی 14000 دلار کانادا استچجوری حساب کردید که شد سالی 35 هزار دلار امریکا؟

سارا جوادی

با سلام در مورد دوم در مورد دانشگاه های خاص با هزینه پایین تر در کانادا توضیح دادیم.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button