کشور لیتوانی، کشوری در شمال شرقی اروپا می باشد که از شمال با لتونی، از شرق و جنوب شرقی با بلاروس، از جنوب با لهستان، از جنوب غربی با روسیه و از غرب با دریای بالتیک هم مرز می باشد.
این کشور بزرگترین و جنوبی ترین کشور در میان 3 جمهوری حوزه بالتیک در اروپا است. زبان رسمی کشور لیتوانی، لیتوانیایی است و زبان های لهستانی و روسی نیز در این کشور رواج دارد. زبان لیتوانیایی یکی از زبان های رسمی اتحادیه اروپا می باشد.

زبان لیتوانیایی یکی از زبان‌ های هند و اروپایی و از شاخه زبان‌ های بالتیک می باشد که با الفبای لاتین نوشته می‌شود و 32 حرف دارد. همچنین زبان لیتوانیایی بسیار به زبان لاتویایی نزدیک است.
زبان ‌های شاخه بالتیک ویژگی ‌های زیادی از زبان اصلی هندواروپاییان را حفظ کرده ‌اند و به این خاطر شباهت های زیادی با زبان ‌های باستانی هندواروپایی مانند اوستایی و سانسکریت از خود نشان می ‌دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان درباره تحصیل در لیتوانی از شما می خواهد مقاله ” تحصیل در لیتوانی ” را مطالعه فرمایید.

زبان رسمی کشور لیتوانی
زبان رسمی کشور لیتوانی

برای اقامت و تابعیت در لیتوانی روش های متفاوتی وجود دارد موسسه آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در لیتوانی ” را مطالعه فرمایید.

زبان رسمی کشور لیتوانی – تاریخچه زبان رسمی کشور لیتوانی

از آنجا که زبان لیتوانیایی هنوز بسیاری از ویژگی های زبان هند و اروپایی را در خود حفظ کرده است پس مورد توجه زبان ‌شناسان برای پژوهش بر روی زبان یاد شده ‌است طوری که آنتوان میه زبانشناس نامدار فرانسوی گفته ‌است: «هر کس که آرزوی شنیدن شیوه سخن ‌راندن هندواروپاییان را دارد باید بیاید و به یک روستایی لیتوانیایی گوش فرا دهد.» اما زبان‌ های بالتیک پس از جدایی از زبان نیاهندواروپایی در کنار زبان‌ های اسلاوی یک خانواده را ساخته ‌بوده ‌اند.

بخش شدن به دو گروه خاوری و باختری در میان زبان‌های بالتیک در بین سال ‌های 400 تا 600 میلادی رخ ‌داده ‌است. جدایی میان دو زبان لیتوانیایی و لاتویایی نیز پس از سال 800 میلادی رخ داده ‌است.
دو زبان یادشده قبل از آن دیری به صورت دو گویش از یک زبان در کنار هم زندگی کرده اند و دوره این انتقال از دو گویش به دو زبان را بین سده ‌های 14 تا 17 میلادی برآورد می‌ کنند. دستیابی آلمان ‌ها بر بخشی که امروزه برابر با لاتوبا می باشد نیز در سده‌ های 13 و 14 میلادی بر گسترش این استقلال زبانی اثرگذار بود.

در مقاله ” مهاجرت به لیتوانی ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به لیتوانی اطلاعات کسب کنید.

تاریخچه زبان رسمی کشور لیتوانی
تاریخچه زبان رسمی کشور لیتوانی

قدیمی ترین نوشته‌ ها از سال های 1503-1525 به زبان لیتوانیایی برگردانده شده است. کتاب ‌های چاپی به پس از سال 1547 برمی‌گردند اما تا سده 18 این زبان به مرحله ادبی نرسیده بود. پس از شورش ماه ژانویه در 1864 میخائیل مورافیوف روس فرماندار کل لیتوانی آموزش و نشر به زبان لیتوانیایی را ممنوع کرد و بهره‌گیری از الفبای لاتین را نیز باز داشت. با این همه چاپ کتاب به زبان لیتوانیایی در بیرون از مرزها در پروس خاوری و آمریکا پی گرفته‌ شد.

یوناس یابلونسکیس  از  1860-1930 میلادی کمک های شایانی برای سامان‌ دادن و استاندارد سازی زبان لیتوانیایی انجام ‌داد و از 1918 میلادی لیتوانیایی زبان رسمی لیتوانی شد.
در زمان چیرگی شوروی بر لیتوانی زبان لیتوانیایی در کنار زبان روسی که زبان رسمی شوروی بود، زبان رسمی کشور لیتوانی ماند، ولی همواره روسی بر لیتوانیایی پیشی داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
زبان رسمی کشور لتونی زبان رسمی کشور لتونی

زبان رسمی کشور لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که کشور میانی در بین سه کشورها...

زبان رسمی کشور گرجستان زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در سرحد آسیای...

زبان رسمی کشور لهستان زبان رسمی کشور لهستان

کشور لهستان ، کشوری در مرکز اروپا می باشد که از غرب با آلمان ، از جنوب غربی با جمهوری چک ، از ...

نظرات کاربران
Call Now Button