زبان رسمی کشور لتونی

کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که کشور میانی در بین سه کشورهای حوزه دریای بالتیک به شمار می آید . این کشور از شرق با روسیه ، از شمال با استونی ، از جنوب با لیتوانی ، از جنوب شرقی با بلاروس و از غرب با دریای بالتیک هم مرز است . پایتخت این کشور ، شهر ریگا می باشد . زبان لتونیایی ، زبان رسمی کشور لتونی می باشد که 1.4 میلیون نفر در لتونی و نزدیک به 150 هزار تن در بیرون این کشور به این زبان صحبت می کنند . زبان لتونیایی ، یک زبان هندواروپایی و از شاخه خاوری زبان های بالتیک می باشد و از زبان های بالتیک تنها زبان لتونیایی و زبان نزدیک به آن لیتوانیایی به جا مانده اند . هر چند تشخیص میان واژگان این دو زبان ، درک گویشوران این دو زبان را نسبت به زبان هم ناشدنی می کند .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به لتونی شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به لتونی ” بیاندازید.

به دلیل مهاجرت قوم های مختلفی در زمان های باستان به کشور لتونی، مردم این کشور به زبان های مختلفی صحبت می کنند. از زبان های کشور لتونی می توان به زبان بالتیک و لتونیایی و لاتگالی اشاره کرد. کشور لتونی در طول سالیان سال با کشورهای روسیه و آلمان و روسیه و لهستان برخوردهای شدید و پیوندهای پرآشوبی داشته است و به همین دلیل در این کشور فرهنگ های بسیاری تشکیل یافته است. در این کشور در سال ۱۹۹۱ میلادی پس از استقلال، آموزش زبان لتونیایی مطرح شد و اولین هدف این موضوع، آموزش زبان قوم ها و اقلیت ها در نظام دو زبانه بوده است. در سال ۱۹۴۰ میلادی روس ها به دنبال اشغال کشور لتونی می خواستند زبان روسی را در این کشور رایج کنند و به عنوان زبان اصلی این کشور مطرح کنند اما در سال ۲۰۱۲ میلادی مردم این کشور مخالفت خود را در این مورد که زبان روسی را نمی خواهند، به شدت نشان دادند.

زبان رسمی کشور لتونی زبان لتونیایی

زبان لتونیایی از آنجا که سیمایی از زبان نیاهندواروپایی را در خود نگاه داشته مورد توجه زبانشاسان است. پنداشته می ‌شود که خانواده زبان بالتیک بعد از جدایش از زبان نیاهندواروپایی با خانواده زبانی اسلاو زبان بالت‌ واسلاوی را ساخته‌ اند و در نز دیک به سده ۱۰ (پیش از میلاد) این دو خانواده زبانی از هم جدا شده‌ اند.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در لتونی ” را مطالعه فرمایید .

زبان رسمی کشور لتونی

زبان رسمی کشور لتونی

بین سال‌ های ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلادی زبان نیابالتیک به دو نیمه خاوری و باختری شکافته شد. اختلافات میان دو زبان لیتوانیایی و لاتویایی پس از سال ۸۰۰ (میلادی) آغاز شد، در این زمان زبان یگانه پیشین به دو گویش بخش‌ شد . این گویش ‌ها تا زمانی که آن را میان سده‌های ۱۴ تا ۱۷ میلادی برآورد می نمایند پایدار بود.

در سده ۱۶ زبان لتونیایی از دل زبان لاتگالیایی استخراج شد و زبان‌ های کورونی، سمیگالی و سلونی را نیز در خود حل کرد . تمام زبان ‌های یادشده از خانواده زبان‌ های بالتیک بودند. قدیمی ترن نمونه شناخته شده از زبان لتونیایی سروده‌ای آیینی می باشد که از سال ۱۵۳۰ که از اصل زبان آلمانی اثر به لاتویایی برگردان شده ‌بوده ‌است.

زبان رسمی کشور لتونی خط زبان لتونیایی

از نظر تاریخی سامانه نوشتاری لاتویایی از شیوه آوایی زبان آلمانی بهره می ‌برده ‌است. در شروع سده بیستم این شیوه با الفبای لاتین و تغییرهای درخور بهسازی شد. امروزه لاتویایی شامل ۳۳ حرف است که عبارتند از :

A Ā B C Č D E Ē F G Ģ H I Ī J K Ķ L Ļ M N Ņ O P R S Š T U Ū V Z Ž

a ā b c č d e ē f g ģ h i ī j k ķ l ļ m n ņ o p r s š t u ū v z ž

برای اقامت و تابعیت در لتونی روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در لتونی ” را مطالعه فرمایید .

 

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیلی در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
زبان رسمی کشور گرجستان زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در سرحد آسیای...

زبان رسمی کشور لهستان زبان رسمی کشور لهستان

کشور لهستان ، کشوری در مرکز اروپا می باشد که از غرب با آلمان ، از جنوب غربی با جمهوری چک ، از ...

زبان رسمی کشور نروژ زبان رسمی کشور نروژ

زبان رسمی کشور نروژ کشور نروژ ، کشور پادشاهی مستقل و متمرکزی می باشد که قلمروی آن بخش غربی ش...

نظرات کاربران
Call Now Button