زبان رسمی کشور فنلاند

کشور فنلاند کشوری در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا می باشد که پایتخت آن شهر هلسینکی است و حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان شهری هلسینکی زندگی می کنند . لازم به ذکر است که کشور فنلاند یکی از کشورهایی می باشد که هر ساله در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می گیرد . کشور فنلاند از سده دوازدهم تا آغاز سده نوزدهم جزیی از کشور سوئد بود و پس از آن در دوره ای تبدیل به یک دوک نشین بزرگ خودگردان در امپراطوری روسیه شد و این وضعیت تا انقلاب روسیه ادامه یافت . دو زبان فنلاندی و زبان سوئدی به عنوان زبان رسمی کشور فنلاند می باشند که 89.33 درصد از مردم کشور به زبان فنلاندی صحبت می کنند و در چند منطقه ساحلی در غرب ، جنوب و منطقه خودگردان الند ، مردم به زبان سوئدی صحبت می کنند .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در فنلاند ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در فنلاند توضیح دادیم .

همان طور که گفته شد کشور فنلاند دارای دو زبان رسمی فنلاندی و سوئدی می باشد و این دو زبان دارای تاریخچه ای طولانی در فنلاند می باشند. 90 درصد از جمعیت کشور فنلاند، دارای زبان مادری فنلاندی و حدود 5 درصد بقیه، دارای زبان مادری سوئدی هستند. می توان از هر کدام از این دو زبان، برای انجام کارهای اداری خود استفاده کرد. گویش به زبان سوئدی، بیشتر در سواحل غربی و جنوبی فنلاند دیده می شود و در چند شهر از شهرهای فنلاند گویش به زبان سوئدی عمومیت بیشتری نسبت به زبان فنلاندی دارد.

در مدارس فنلاندی به هر دو زبان فنلاندی و سوئدی تدریس می شود. دانش آموزانی که دارای زبان مادری فنلاندی هستند، زبان سوئدی را نیز در مدرسه می آموزند و دانش آموزانی هم که زبان مادری آنها سوئدی است، زبان فنلاندی را در مدرسه می آموزند. چنانکه دانش آموز مهاجری در مدرسه ای تحصیل می کند که آموزش در آنجا به زبان فنلاندی است او نیز همراه با دیگر دانش آموزان فنلاندی زبان به تحصیل و آموختن زبان سوئدی می پردازد.

حال قرار است بیشتر با زبان فنلاندی آشنا شویم . زبان فنلاندی زبانی است که ۹۲ درصد فنلاندی ‌ها و اقلیت ‌های فنلاندی در بیرون از فنلاند بدان سخن می‌ گویند. همچنین این زبان زبان رسمی فنلاند و زبان رسمی اقلیت ‌های زبانی فنلاندی در سوئد و نروژ است . زبان فنلاندی از خانواده زبان ‌های فین ‌واوگری و از دید گونه ‌شناسی میان زبان ‌های صرفی و زبان‌ های پیوندی قرار دارد و در این زبان نام‌ واژگان، صفت ‌ها، ضمیرها، کارواژگان و شمارگان وابسته به نقششان در جمله صرف شده و تغییر می ‌پذیرند.

در زبان فنلاندی تعداد حروف اضافه نسبت به زبانهای هندی و اروپایی، کمتر می باشد و همچنین زبان فنلاندی دارای تعدادی پسوند نیز است . ترتیب قرار گرفتن کلمات در جمله، نسبت به بسیاری از زبانهای دیگر آزادانه تر است. همچنین در زبان فنلاندی واژه های زیادی وجود دارد که برگرفته از زبانهای دیگری همچون سوئدی، آلمانی، روسی و انگلیسی هستند .

شیوه نوشتاری زبان فنلاندی اولین بار به دست میکائل آگریکولا اسقف در سده ۱۶ خلق شد که وی پایه نویس خود را بر زبان های سوئدی، آلمانی و لاتین گذارد و درآینده بسیاری دیگر نیز در نویسه فنلاندی بازنگری کردند . در سده شانزدهم ادب فنلاندی به تلاش افرادی مانند پاوالی یوستن، اریک سورولاینن و یاکو فینو و آگریکولا به کامیابی‌هایی دست ‌یافت. در سده ۱۷ در کشور فنلاند کتاب ‌هایی به زبان‌های فنلاندی، نروژی، سوئدی، دانمارکی، استونیایی و آلمانی چاپ‌ شدند . با این که هنوز کتاب‌ های ارزشمند به لاتین نوشته می ‌شد و زبان ‌های فنلاندی و سوئدی کم ‌ارج دانسته می‌ شدند.  لازم به ذکر است که زبان فنلاندی دارای بزرگ‌ترین دسته از همخوان ‌های سایشی بوده که امروز بسیاری از آن‌ها را از دست داده‌ است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به فنلاند شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به فنلاند ” بیاندازید.

زبان رسمی کشور فنلاند

زبان رسمی کشور فنلاند

زبان فنلاندی هموند گروه زبان‌ های بالتیک – فینی و از خانواده زبان های اورالی می باشد و از دیگر زبان ‌های این خانواده می‌ توان به استونیایی و مجاری اشاره کرد. زبان فنلاندی زبانی ترکیبی و از گونه زبان‌ های پیوندی می باشد .اندکی آمیزش زبانی در میان فنلاندی ‌زبانان مشاهده می شود . در زبان فنلاندی تعداد حروف اضافه نسبت به زبانهای هندی و اروپایی، کمتر می باشد و همچنین زبان فنلاندی دارای تعدادی پسوند نیز است . ترتیب قرار گرفتن کلمات در جمله، نسبت به بسیاری از زبانهای دیگر آزادانه تر است. همچنین در زبان فنلاندی واژه های زیادی وجود دارد که برگرفته از زبانهای دیگری همچون سوئدی، آلمانی، روسی و انگلیسی هستند .

از جمله ویژگی هایی که سبب جدایی زبان فنلاندی از زبان های هندواروپایی عبارتند از:

  • نبودن جنس در دستور زبان فنلاندی : برای مثال ضمیر hän هم برای مذکر و هم برای مونث معنای او را می‌دهد(مانند انگلیسی از she , he است
  • واژه‌ های دراز به دلیل ساختار زبانی
  • قالب ‌های دستوری بسیار
  • برتری پس ‌نهاده ‌ها به حرف اضافه، هر دوی اینها به دلیل گستردگی وندهای پیوندی کم ‌کاربردند.
  • بی ‌بهرگی از فعل داشتن، به جای آن یک ساختمان مکانی بهره‌برداری می ‌شود.

حال می خواهیم با زبان سوئدی آشنا شویم که زبان سوئدی از جمله زبانهای هندواروپایی به شمار می رود که جزو زبانهای ژرمنی شمالی است. از جمله زبانهای هم خانواده آن می توان به زبان های نروژی، دانمارکی و آلمانی اشاره کرد . در زبان سوئدی نیز کلمات زیادی وجود دارد که بر گرفته از زبان فرانسوی هستند . در زبان سوئدی فرم افعال در زمانهای مختلف تغییر می کنند و اسم ها به دو گروه مختلف تقسیم می شوند. صرف صفتها مطابق با این گروه بندی است . در زبان سوئدی از حروف اضافه فراوانی استفاده می شود و ترتیب قرار گیری کلمات در جمله دارای قاعده مشخصی می باشد . به زبان سوئدی که در فنلاند گویش می شود، زبان سوئدی فنلاند نامیده می شود که تلفظ آن با زبان سوئدی که در سوئد صحبت می شود تا حدودی متفاوت می باشد. تلفظ زبان سوئدی تقریباً با قاعده می باشد.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در فنلاند ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در فنلاند ” است .

زبان رسمی کشور فنلاند زبان های رایچ در کشور فنلاند

علاوه بر دو زبان فنلاندی و سوئدی، در کشور فنلاند به زبانهای بومی دیگری نیز صحبت می شود .زبان های رایچ در کشور فنلاند عبارتند از :

  • زبانهای سامی : از ابتدایی ترین زبانهای موجود در فنلاند هستند که در کشور فنلاند به سه نوع زبان سامی گوناگون گویش می شود و آنها جزو زبانهای فین و اوگری می باشند .
  • زبان رومانیایی فنلاند : این زبان جز زبانهای هندی و اروپایی می باشد .
  • زبان روسی
  • زبان استونیایی
  • زبان سومالی
  • زبان انگلیسی
  • زبان عربی

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

1/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
زبان رسمی کشور لتونی زبان رسمی کشور لتونی

زبان رسمی کشور لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که کشور میانی در بین سه کشورها...

زبان رسمی کشور گرجستان زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در سرحد آسیای...

زبان رسمی کشور لهستان زبان رسمی کشور لهستان

کشور لهستان ، کشوری در مرکز اروپا می باشد که از غرب با آلمان ، از جنوب غربی با جمهوری چک ، از ...

نظرات کاربران
Call Now Button