اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را داشته باشید، قطعا درباره آوسبیلدونگ آلمان شنیده اید. Ausbildung یک برنامه آموزش حرفه‌ای و کار محور در آلمان است.

اگر بخواهیم آوسبیلدونگ را واضح‌تر توضیح دهیم می‌توانیم بگوییم آلمان یک سیستم خاص به نام Ausbildung دارد که به دانش‌آموزان از کشورهای اتحادیه اروپا یا غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا در شرکت‌های آلمانی به عنوان کارآموز کار کنند، در حالی که ضمن آن می‌توانند در یک موسسه آموزشی، آموزش‌های مربوط به کار خود را ببینند.

انواع دوره های آوسبیلدونگ آلمان

در آلمان دوره‌های فنی حرفه‌ ای به 2 دسته تقسیم می‌شوند که به در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

آوسبیلدونگ دوگانه

نوع دوگانه این دوره‌ها در حقیقت آموزش فنی حرفه‌ ای است که یک سیستم آموزش دوگانه دارد. ترکیبی از کارآموزی در یک شرکت و آموزش حرفه‌ای در یک مدرسه.
همچنین معمولاً ماهانه مقدار معینی دستمزد به صورت ماهانه یا سالانه برای شرکت کنندگان پرداخت می‌شود که معمولاً از حدود 500 تا 1300 یورو متغیر است.

آوسبیلدونگ آموزشی

آوسبیلدونگ آلمان آموزشی هم مانند نوع قبل است، اما در این نوع، مشاغل مختلف مرتبط با موضوع و همچنین تحصیلات آکادمیک به شما آموزش داده خواهد شد.

آوسبیلدونگ آلمان

پادکست درباره آوسبیلدونگ آلمان

ما در این پادکست کامل ترین و جدیدترین توضیحات را به صورت خلاصه برای آگاه سازی شما آماده کرده ایم امیدواریم برای شما مفید باشد.

چه کسانی امکان پذیرش در دوره های آوسبیلدونگ آلمان را دارند؟

اولین سوالی که برای متقاضیان مهاجرت به آلمان پیش میاید، این است که آیا شرایط لازم برای پذیرش در این دوره ها را دارد یا خیر؟ اساساً آوسبیلدونگ آلمان شرایط خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن پرداخته ایم.

  • گواهی پایان تحصیل (حداقل داشتن مدرک دیپلم 12 ساله)
  • نامه‌های تجربه کاری تأیید شده (در صورت وجود)
  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • گواهی مهارت زبان آلمانی در سطح B1 یا B2
  • ارائه یک رزومه قوی
  • ارائه یک انگیزه نامه که هدف شما از شرکت در دوره را مشخص می‌کند.
  • داشتن اقامتگاه در آلمان
  • یک بیمه درمانی معتبر حداقل برای سال اول یا قبل از شروع آموزش حرفه‌ای شما
مشاوره و تماس
021-72207

شرایط مورد نیاز برای Ausbildung آلمان

اگر غیر اروپایی هستید، باید گواهی قبولی امتحان کلاس دوازدهم را داشته باشید. بنابراین حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای متقاضیان از کشورهای غیر اروپایی، دیپلم 12 ساله است است. برخی از شرکت‌ها و مؤسسات آموزشی، علاوه بر مدرک تحصیلی دوازدهم، معیارهای دیگری از جمله شرایط سنی تا زیر 30 سال را نیز دارند.

آوسبیلدونگ آلمان که به عنوان آموزش حرفه‌ای یا کارآموزی نیز شناخته می‌شود، یک مسیر آموزشی و حرفه‌ای رایج در آلمان است. این آموزش‌های مرتبط با حرفه است که شما را به سمت شغل خاصی سوق می‌دهد. آلمان بیش از 300 شغل حرفه‌ای دارد. هر برنامه‌ای نیازمندی‌های متفاوتی دارد، اما می‌توان دوره‌هایی را با تقریباً هر زمینه آموزشی پیدا کرد.

بهترین سن برای مهاجرت18 تا 32 (پرستاری تا 40)
حداقل تحصیلاتمدرک دیپلم
مدرک زبان مورد نیازB2
تمکن مالی865 یورو در ماه
حقوق دورهدرآمد ناخالص بین 934-1100 یورو ماهانه
پس از اتمام دوره 3000-3500 یورو

شرایط سنی

برای اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان محدودیت سنی وجود ندارد، ولی حداقل سن 18 سال وجود دارد. به طور معمول افراد در بازه سنی 18 تا 32 و برخی رشته حتی بیشتر می‌توانند وارد دوره کارآموزی شوند و در سنین بالاتر احتمال ریجکتی وجود دارد. البته در در رشته های پر تقاضا مانند پرستاری این عدد به 40 هم می‌رسد. خبر خوب این است که میانگین سنی کارآموزان در آلمان در حال افزایش است.

مدرک زبان

برای اخذ ویزای آوسبیلدونگ شرط مهم توانایی صحبت و نوشتن به زبان آلمانی است چرا که هیچ دوره کارآموزی انگلیسی در آلمان وجود ندارد. به‌عنوان یک قاعده کلی، مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2 در آلمان پذیرفته‌ می‌شود. 

نکته: در برخی موارد ابتدای مصاحبه کارفرما با مدرک B1 قبل میکند اما انتظار است تا شروع دوره ها مدرک B2 را بگیرد.

تمکن مالی

اگر برنامه کارآموزی را انتخاب کردید که در طول دوره حقوق دریافت نمی‌کنید، هنگام درخواست ویزا یا اجازه اقامت، باید مدرک مبنی بر داشتن تمکن مالی ارائه دهید. دو حالت به صورت زیر هستند:

  • داشتن قرارداد کاری برای کارآموزی آوسبیلدونگ: همراه داشتن هزینه‌های قبل از شروع دوره
  • گذراندن دوره آوسبیلدونگ بدون قرارداد: داشتن وجه لازم در حساب بانکی یعنی 863 یورو در ماه (*12 برای یک سال)

مدارک لازم برای آوسبیلدونگ آلمان

متقاضیان برای مهاجرت به آلمان از طریق اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان باید دارای شرایط لازم باشند و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند. از مهم ترین مدارک لازم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه انگیزه نامه:

متقاضی در انگیزه نامه باید به طور دقیق توضیح دهد که چرا به این آموزش های حرفه ای در آلمان علاقمند است و دلایل خود برای شرکت در دوره آموزشی مورد نظر را بیان کند.

  • ارائه رزومه کاری:

متقاضی بهتر است رزومه کاری خود را به صورت جدول و ترجیحاً در فرمت و قالب Europass ارائه دهد.

  • ارائه گواهی تمکن مالی کافی

متقاضی باید گواهی تمکن مالی برای اثبات تامین هزینه های زندگی در مدت اقامت در آلمان را ارائه دهد. میزان 863 یورو برای هزینه های زندگی هر ماه در آلمان باید در یک حساب معتبر قبل از شروع دوره اوسبیلدونگ وجود داشته باشد.

  • ارائه مدرک زبان آلمانی
  • ارائه مدرک تحصیلی پایه نهم دبیرستان
  • ارائه مدارک هویتی و شناسنامه و پاسپورت

در صورتی که حقوق دریافتی ناخالص شما در ماه 934 یورو (1100 یورو حقوق خالص ماهانه) باشد، هیچ مدرکی برای اثبات تمکن مالی نیاز ندارید. ولی اگر حقوق ناخالص شما از این رقم کمتر باشد لازم است که مبلغی کسری را به عنوان تمکن در حساب بانکی داشته باشید.

طول دوره آوسبیلدونگ در آلمان

طول دوره در دوره آوسبیلدونگ متفاوت است و به موارد بسیاری مرتبط است. مثلا برخی برنامه‌ها 1 ساله هستند (مانند کمک پرستاری) ولی بعضی دیگر ممکن است 2.5 الی 3 سال یا حتی بیشتر (Duales Studium) طول بکشد.

مدرک قبلی و نمرات بسیار خوب در سال اول دوره آوسبیلدونگ آلمان مواردی هستند که مزیت محسوب می‌شوند و می‌توانند طول این دوره را تا چندین ماه کم کنند. البته می‌توانید با کارفرمای خود، Berufschule، و IHK محلی هم صحبت کنید تا دوره شما را کاهش دهند.

پر طرفدارترین رشته های دوره آوسبیلدونگ آلمان

  • دستیار دندانپزشک
  • هتلدار
  • پرستار
  • رادیولوژی و علوم آزمایشگاهی
  • متخصص آی تی
  • مکانیک هواپیما
  • متخصص مکاترونیک
  • تکنسین الکترونیک

    نکته: اکثر دانشجویان در دوره آوسبیلدونگ آلمان حقوق دریافت نمی کنند، از جمله رشته های فیزیوتراپی و دستیار داروخانه

شرایط کار پس از گذرندان دوره های آوسبیلدونگ آلمان

متقاضیان پس از تمام شدن دوره می توانند به صورت قانونی و برای مدت نامحدود در بسیاری از شرکت های آلمانی کار کنند. متقاضیان علاوه بر مدرک مهارت می توانند مدارک حرفه ای را در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد حرفه ای دریافت کنند و به عنوان استاد کار یا کارگر بسیار ماهر در حوزه های شغلی مربوط مشغول کار شوند.

علاوه بر این امکان تحصیل در آلمان پس از پایان دوره آوسبیلدونگ آلمان وجود دارد. تحصیل در دانشگاه های آلمان اغلب با حمایت شرکت های آلمانی امکان پذیر است. گزینه دیگر برای کار پس از تمام شدن این دوره های آموزش حرفه ای در آلمان خوداشتغالی است.

می توان گفت امکان کار در آلمان به عنوان یک متخصص برجسته در حوزه های کاری مختلف و یا بازگشت به کشور خود و کار و اشتغال به عنوان نیروی کار با صلاحیت و با مهارت پس از تمام شدن دوره اوسبیلدونگ وجود دارد.

سخن پایانی

با مراجعه به موسسات مهاجرتی معتبر من جمله موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، می‌توانید از وکلا و کارشناسان حرفه‌ای در امور مهاجرت، مشاوره و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید و برای شرکت در دوره‌های کارآموزی آلمان آماده شوید.

بیش از 18 سال سابقه در زمینه مهاجرت و به موفقیت رساندن بالغ بر 20 هزار پرونده مهاجرتی، نشان از اعتبار و خوش نامی این موسسه دارد. بنابراین برای رسیدن به اهداف کاری و آموزشی خود در کشور آلمان و یا هر کشور دیگری، کافیست با کارشناسان، تماس حاصل فرمایید.

4.3/5 - (11 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
میکروبیولوژيست

برای رشته ی میکروبیولوژی که جزء رشته های علوم ازمایشگاهی هم محسوب میشه و با توجه به مدارک دوره های تخصصی ازمایشگاه تشخیص پزشکی که دارم میتوانم در این دوره های آوسبیلدونگ آلمان شرکت کنم سنم 35 سال . کارشناسی میکروبیولوژی. دارای مدارک کارورزی تخصصی ازمایشگاه تشخیص پزشکی

آتیه آفرینان

با سلام. برای آوسیبیلدونگ آلمان شرایط تئوریک لازمه رو دارید ولی یکی از الزامات پذیرش در این دوره ها داشتن مدرک b1 زبان آلمانیه. در صورت داشتن b2 میتوانید ویزای کار رو هم بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button