در این مقاله می خواهیم درباره دانشگاه آریزونا آمریکا توضیح دهیم . کشور آمریکا یکی از کشورهای با امکانات تحصیل بسیار عالی می باشد . یکی از روش های مهاجرت به آمریکا ، تحصیل در آمریکا می باشد . شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره دیگر دانشگای آمریکا اطلاعات کسب کنید .

دانشگاه آریزونا شمالی آمریکا که به طور مخفف (NAU) گفته می شود، یک دانشگاه تحقیقاتی و عمومیست که پردیس اصلی آن در فِلاگِستاف، آریزونا است. آریزونا در سال 1899 تاسیس شد و دارای شعبه ای در یوما و35  شعبه دیگر است. این دانشگاه با مدیریت معتبر هیئت مدیره آریزونا و کمیسیون آموزش عالی، بیش از 150 برنامه کارشناسی و بیش از 100 برنامه تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد.
دانشگاه آریزونا شمالی در طبقه بندی دانشگاه ها در میان دانشگاه های رده “R2: دانشگاه های دکترا – فعالیت تحقیقاتی بالا” قرار گرفته است.
این دانشگاه در بیش از 150 رشته در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مدارک با ارزش و معتبری ارائه را می دهد.


تعداد رشته های مقطع کارشناسی 97 رشته، مقطع تحصیلات تکمیلی 62 رشته و تعداد رشته های آنلاین 108 رشته است که این موضوع باعث شده دانشگاه آریزونای شمالی یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در آمریکا محسوب شود.

موقوفه این دانشگاه 192.6 میلیون دلار برآورد شده است که صرف تعلیم و تربیت نزدیک به 30.000 دانشجوی در حال تحصیل این دانشگاه می شود.
دانشگاه آریزونا شمالی همچنین توانسته در میان دانشگاه های جهان در سال 2021 براساس آمار سایت QS رتبه 352 را کسب کند. به علاوه در حوزه رشته های علوم انسانی مخصوصا رشته زبانشناسی بسیار معروف و معتبر است و توانسته رتبه 101-150 را از آن خود کند،‌که نشان از اعتبار بالای این دانشگاه است.

تاریخچه دانشگاه آریزونا شمالی

دانشگاه آریزونا شمالی در ابتدا به نام مدرسه عادی شمال آریزونا نامگذاری شد، در 11 سپتامبر 1899 با 23 دانشجو، دو عضو هیئت علمی که یکی از آنها آلمون نیکلاس تِیلور بود و همچنین رئیس این موسسه هم بود و “دو نسخه از فرهنگ نامه بین المللی وبستر که در پوست گوسفند نوشته شده” افتتاح شد. اولین کلاس برای فراق التحصیلان، در سال 1901 تشکیل شد که شامل چهار زن بود که برای تدریس در سرزمین آریزونا مدرک دریافت کردند. در سال 1925، مجلس قانون گذاری ایالت آریزونا به مدرسه ای که در آن زمان کالج معلمان ایالتی آریزونا شمالی (ASTC) نامیده می شد اجازه داد مدرک لیسانس آموزش را بدهد. در سال 1929 ، این مدرسه به کالج معلمان ایالتی آریزونا در فلگستاف تبدیل شد. علیرغم مشکلات مالی، ثبت نام از 321 دانشجو به 535 دانشجو بین سال های 1930 و 1940 افزایش یافت و کار تحصیلات تکمیلی در سال 1937 آغاز شد.

ASTC در دوره هایی که از نظر اقتصادی امتحان می کرد ، آموزش ایجاد می کرد ، اغلب برای ایجاد کمک به دانش آموزان شغل ایجاد می کرد. آنها در مزرعه لبنیات متعلق به مدرسه ، در آشپزخانه و سالن غذاخوری دانشگاه و به عنوان تحویل دهنده روزنامه کار می کردند. خودکفایی کالج به صرفه جویی در منابع پولی کمک کرد و این دانشکده با تزریق تقریباً نیم میلیون دلار در سال 1938 ، کمک بزرگی به اقتصاد محلی جامعه Flagstaff اطراف کرد.
ثبت نام در آغاز جنگ جهانی دوم به شدت کاهش یافت و در سال 1945 به 161 نفر رسید. در این مدت، ASTC به یک سایت آموزش برنامه Navy V-12 تبدیل شد. با این وجود، با ادامه تحصیلات کهنه سربازانی که بازگشته بودند، ثبت نام در جنگ جهانی دوم افزایش یافت. برای انعکاس این رشد ، مدرسه در سال 1945 نام خود را به کالج ایالتی آریزونا در فلگستاف تغییر داد و در سال 1958 پس از تبدیل کالج ایالتی آریزونا در تمپه به دانشگاه ایالتی آریزونا، تبدیل شد. این دانشگاه از کم هزینه ترین و کم شهریه ترین دانشگاه های منطقه خود نام گرفته است و تا به امروز هم این روند را طی کرده است.

دانشکده های دانشگاه آریزونا شمالی

  • دانشکده هنر و ادبیات
  • دانشکده علوم
  • دانشکده مهندسی، انفورماتیک و علوم کاربردی
  • دانشکده محیط زیست، جنگلداری و علوم طبیعی
  • دانشکده بهداشت و خدمات انسانی
  • دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری
  • کالج تجارت W. Franke

زمان بندی پذیرش دانشگاه آریزونا شمالی

ترم پاییز1 جولای
ترم بهار5 ژانویه

شهریه دانشگاه آریزونا شمالی

شهریه دانشگاه به مقطع و رشته تحصیلی شما بستگی دارد و از 25.000 دلار در سال شروع شده و تا 36.000 دلار هم در برخی رشته ها می رسد.

بورسیه دانشگاه آریزونا شمالی

بورسیه بین المللی تعالی، یک معافیت شهریه مبتنی بر شایستگی برای دانشجویان بین المللی تمام وقت برای سال اول ورود میباشد، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارايه شده است که مستقیماً در یک برنامه دانشگاهی در دانشگاه Flagstaff پذیرفته می شوند. مبلغ جایزه 10،000 دلار در سال است. 5000 دلار برای پاییز و 5000 دلار برای ترم بهار، این بورسیه فقط برای شهریه قابل استفاده است.

مدارک مورد نیاز برای ویزا و پذیرش دانشگاه آریزونا شمالی

  • دریافت و تکمیل فرم پذیرش دانشگاه
  • ارائه مدرک آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات
  • ارائه ترجمه مدارک تایید شده و رسمی به همراه ریزنمرات
  • پرداخت هزینه های مربوط به ثبت نام
  • ارائه توصیه نامه
  • دانشجو باید انگیزه خود را از تحصیل در این دانشگاه نوشته و تحت عنوان انگیزه نامه ارائه دهد
  • ارائه مدرک معتبر زبان با کسب حداقل نمره های تعیین شده، مدرک TOEFL با نمره 80 به بالا و یا نمره IELTS 6.5 به بالا
  • معدل حداقل GPA بالای 3
  • در صورتی که شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی ندارید مدارک مربوط به تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل را ارائه نمایید.

دانشگاه آریزونا به عنوان یک دانشگاه پیشرو در امر تحقیقات، به دنبال پاسخگویی به سوالات اساسی بشر در زمینه ی علوم ، پزشکی، هنر و بیزینس است. دانشکده های این دانشگاه از اعضای معتبر آکادمی های ملی ، پولیتزر ، برندگان جایزه نوبل و رهبران فکری در رشته های مختلف تشکیل شده است . فارغ التحصیلان این دانشگاه عبارتند از فضانوردان و بازیگران: گرمی، تونی، امی، و برندگان اسکار، ستاره رسانه ها، ورزشکاران المپیک، مدیران اجرائی، خدمتگزاران مردم، دانشمندان نوبل، مخترعان و پرفروش ترین نویسندگان جهان.

دانشگاه آریزونا آمریکا Arizona University

پردیس دانشگاهی تمپ دانشگاه دولتی آریزونا

پردیس دانشگاهی تمپ دانشگاه دولتی آریزونا در مرکز شهر تمپ آریزونا و در حدود ۱۳ کیلومتری شرق مرکز شهر فونیکس قرار دارد. این پردیس، شهری به حساب می آید و حدود ۲٫۶ کیلومتر مربع وسعت دارد. پردیس نیز در اطراف مراکز خرید وسیع قرار گرفته و یک باغ گیاه شناسی دورتادور آن قرار دارد. پردیس تمپ بزرگ ترین پردیس دانشگاه دولتی آریزونا هم هست و ۵۹۷۹۴ دانشجو دارد که دست کم در یک کلاس شرکت دارند. این پردیس از خیابان های رورال رُود (Rural Road) تا خیابان میل (Mill Avenue) و بلوار آپاچی (Apache Boulevard) تا پارک وی ریو سالادو (Rio Salado Parkway) گسترده است. اکنون دانشگاه دولتی آریزونا دومین پردیس بزرگ دانشگاهی آمریکا است و فقط از دانشگاه دولتی اوهایو کوچک تر می باشد.

پردیس دانشگاهی تمپ ، پردیس دانشگاهی اصلی دانشگاه دولتی آریزونا است و اولد مِین (Old Main)، اولین ساختمانی که در آن بنا شد، هنوز هم پابرجاست. سابق که ساختمان به اولد مِین تازه تاسیس شده بود به آن نُرمال اسکول (Normal School) می گفتند و در اصل دانشکده تربیت معلمی بود. در این پردیس، بناهای برجسته زیادی از جمله سالن اجتماعات یادبود گرِیدی گَمِج (Grady Gammage Memorial Auditorium) قرار دارند که فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright) آن را طراحی کرده است؛ پالم واک (Palm Walk) که در دوطرف آن ۱۱۱ درخت نخل وجود دارد؛ کتابخانه چارلز ترامبول هایدن (Charles Trumbull Hayden Library)؛ ساختمان باشگاه دانشگاه (University Club Building)؛ سالن دیسکو مارگارت گیسولو (Margaret Gisolo Dance Theatre)؛ و پل دانشگاه (University Bridge). پردیس دانشگاه علاوه بر این ها یک مجموعه بزرگ هنرعامه دارد که طبق نظر Public Art Review یکی از ده مجموعه هنرعامه دانشگاه های دولتی آمریکا به حساب می آید. آن سوی حاشیه شمال غربی پردیس، منطقه خیابان میل (بخشی از مرکز شهر تمپ) قرار دارد که فضای دانشگاهی دارد و بسیاری از دانشجویان را به رستوران ها و کافه های آن جا می کشاند. دانشجویان، بازار تمپ (Tempe Marketplace) هم دارند که مرکز غذاخوری، خرید، و سرگرمی است و در فضای باز در فاصله ۱٫۸ مایلی پردیس قرار دارد. پردیس تمپ محل امکانات قهرمانی دانشگاه هم هست.

دانشگاه آریزونا آمریکا – مدت تحصیل در دانشگاه آریزونا

مدت تحصیل در دانشگاه آریزونا در مقطع لیسانس بین ۳ تا ۴ سال ، در مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال و در مقطع دکتری بسته به رشته تحصیلی دانشجو از ۳ تا ۵ سال خواهد بود.

دانشگاه آریزونا آمریکا – هزینه تحصیل در دانشگاه آریزونا

هزینه تحصیل در دانشگاه آریزونا به این صورت است که هزینه دانشجویان بین المللی دانشگاه آریزونا شامل هزینه ثبت نام ، خوراک ، مسکن و حمل و نقل ، و هزینه بیمه سلامت دانشجو است. این هزینه ها هزینه قطعی نیست و برای افراد با عادات زندگی مختلف، متفاوت است ، اما بطور کلی هزینه تحصیل برای ترم پاییز و بهار ۹۰۰/۳۲ دلار، هزینه زندگی ۵۰۰/۱۴ دلار ، هزینه بیمه سلامت۲۳۰۰ دلار ( در مجموغ ۷۰۰/۴۹ دلار) است. بعلاوه ، مبلغ ۳۹۰ دلار بابت ثبت نام در هر ترم باید پرداخت شود.البته همه ی دانشجویان بین المللی در هر سال ۲۰۰ دلار هزینه اضافی متحمل میشوند.لازم به ذکر است اصولا همه دانشجویان بین المللی دانشگاه آریزونا باید تحت خدمات بیمه درمانی قرار بگیرند مگر دانشجویانی که از طرق دیگر بیمه سلامت دریافت نموده اند. دانشجویان اخیر از بیمه دانشگها معاف میشوند و باید فرم معافیت بیمه را برای هر ترم پاییز در ماه سپتامبر و برای هر ترم بهار در ماه ژانویه تکمیل و ارسال نمایند. دانشگاه آریزونا برای تضمین پرداخت شهریه توسط دانشجویان شهریه ای معادل شهریه ۸ ترم را در بدو ورود به دانشگاه دریافت میکند . این شهریه بر مبنای شهریه اولین ترم دانشگاه محاسبه میشود.

هزینه های زندگی شامل مواردی مانند اتاق و هیئت مدیره، کتابهای درسی، و اقلام متفرقه مانند محصولات بهداشتی و اتوبوس است. دانشجویان بین المللی می توانند انتخاب کنند که در خارج یا داخل محوطه دانشگاه زندگی کنند. هزینه مسکن در داخل محوطه دانشگاه ،در هر سال تحصیلی برای یک اتاق دو نفره،  از۵۹۸۰ $ تا ۸۳۰۰ دلار آمریکا  میتواند باشد. مسکن خارج از محوطه دانشگاه (آپارتمان و خانه) ،به طور کلی برای هر سال تحصیلی ، بین ۳۵۰۰ تا ۹۵۰۰ دلار آمریکا متغیر است. البته برخی از مساکن خارج از دانشگاه ممکن است هزینه های اضافی برای آب و برق نیز داشته باشد.

دانشگاه آریزونا آمریکا –  پذیرش دانشجویان در مقطع لیسانس دانشگاه آریزونا آمریکا

پذیرش دانشجویان در مقطع لیسانس دانشگاه آریزونا آمریکا به صورت زیر است :
  • دانشگاه آریزونا ملزومات زیر را برای پذیرش دانشجویان ایران در نظر گرفته است:
  1. برای دانش آموزانی که 12 سال دبیرستان را به پایان نرسانده اند، باید مدرک رسمی که نشاندهنده ی گذراندن سال نهم، دهم و یازدهم دبیرستان باشد و برای دانش آموزان دیپلمه هم گواهی رسمی مبنی بر گذراندن سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم مدرسه باشد ضروری است. ارائه گواهینامه دیپلم ضروری نیست.
  2. داشتن حداقل معدل کتبی 14.
  3. داشتن تخصص و مهارت در زبان انگلیسی.
  • تکمیل و ارسال فرم UA که شامل چهار مرحله است: تکمیل کامل فرم UA ، پرداخت هزینه درخواست ، ضمیمه کردن کپی مستندات تحصیلی دبیرستان و مدرک زبان.
  • ارائه مدارک: فارغ التحصیلان دوره دبیرستان باید ریز نمرات تمام سالهای دبیرستان بعلاوه مدرک دیپلم دبیرستان را ارائه نمایند و دانش آموزانی که مدرک دیپلم اخذ نکرده اند ارائه ریز نمرات رسمی 3 سال آخر تحصیل ضروریست. متقاضیانی که دوره های آموزشی بالاتری گذرانده اند یا در موسسات معتبری تحصیل کرده اند باید مستندات تحصیل خود را ارائه نمایند.ارائه رونوشت مدرک زبان رسمی آیلتس یا تافل، در خصوص سطح زبان مورد نیاز دانشجو ، متقاضیان باید به سایت www.arizona.edu  مراجعه نمایند چراکه سطح زبان مورد نیاز بسته به رشته ی انتخابی متقاضیان متفاوت خواهد بود.

دانشگاه آریزونا آمریکا – شرایط اپلای برای متقاضیان فاقد دیپلم در دانشگاه آریزونا آمریکا

شرایط اپلای برای متقاضیان فاقد دیپلم در دانشگاه آریزونا آمریکا به شرح زیر است :

متقاضیانی که مدرک دیپلم ندارند و سن آنها کمتر از 22 سال است باید دوره کالج و امتحان تعین سطح را پشت سسر بگذارند . برنامه درسی این دانش آموزان شامل انگلیسی 4 واحد در سال، ریاضی 4 واحد در سال، علوم اجتماعی 2 واحد در سال، زبان 2 واحد در سال، هنرهای حرفه ای یا تکنیک های آموزشی ۱ واحد در سال.

برای اپلای کردن دوره کالج باید فرم در خواست تکمیل شود ، ریز نمرات ۶ ترم آخر تحصیلی  ضمیمه شود و هزینه اعلامی از سوی دانشگاه پرداخت شود. متقاضیان باید رتبه های رسمی ACT/SAT  را ارائه دهند; ارائه این مدرک برای بررسی بورس تحصیلی مناسب یا پذیرش در کالجهای برتر  یا کالج فنی مهندسی از شما دریافت میشود. درواقع ارائه مدارک رسمی ACT/SAT یک امتیاز برای پذیرش نیست .نمرات ACT/SAT مستقیما بوسیله دایره امتحانی به دانشگاه آریزونا ارسال میشود.ارائه این مدرک ممکن است بعد از اپلای کردن شما صورت گیرد اما در هر صورت این اقدام باید از ماه می انجام شود.

برای اپلای کردن باید از طریق پرتال آنلاین دانشگاه در سایت www.arizona.edu  اقدام به تکمیل فرم درخواست نمایید ، سپس لاگ این کنید و از طریق اکانتی که بعد از تکمیل فرم درخواست میسازید وضعیت درخواستتان را دنبال کنید. فرم اپلای یا باید بصورت آنلاین تکمیل شود و یا به ایمیل دانشگاه ارسال شود.

در زمان اپلای کردن ارائه مدرک رسمی دبیرستان لازم نیست بلکه بررسی درخواست، طبق اظهارات صادقانه متقاضی صورت میگیرد . دانشگاه بعد از پذیرش شما، از شما میخواهد تا کپی مدارک رسمی دبیرستان را ارائه نماید. اصل مدارک رسمی دبیرستان قبل از ثبت نام از شما دریافت میگردد; موقع پذیرش اطلاعات بیشتری از دانشجو اخذ میشود.اگر متقاضی در حال تکمیل دوره دبیرستان یا کالج هست در اینصورت حتی در صورت پذیرش نیز، کپی مدرک دبیرستانی مطالبه نمیشود بلکه در آینده ، زمان ثبت نام کپی مدارک دبیرستان و کالج را از شما میخواهند.مهلت درخواست برای ترم بهار 2017 از 31 اکتبر 2016 و برای ترم تابستان و پاییز 2017 از 30 آوریل 2017 میتوان درخواست پذیرش را تکمیل و ارسال نمود.

دانشگاه آریزونا آمریکا – دانشجویان مقطع فوق لیسانس دانشگاه آریزونا آمریکا

دانشجویان  مقطع فوق لیسانس دانشگاه آریزونا آمریکا به شرح زیر است :

دانشجویی، دانشجوی بین المللی محسوب میشود که : ۱- شهروند ایالت متحده نباشد ۲- دارنده کارت اقامت دائم ، پناهندگی ، یا دارنده پیمان جی یا Asylee نباشد.

شرایط پذیرش شامل : ۱-اثبات تسلط به زبان انگلیسی ، ۲-اثبات تمکن مالی ۳- پرداخت هزینه بیمه سلامت و ۴- درجه مورد نیاز پذیرش برای مقطع فوق لیسانس( درجه علمی مورد نیاز ، لزوم یا عدم لزوم ارائه مدرک زبان و سطح مدرک زبان احتمالی برای کشورهای مختلف متفاوت است و برای کشور ایران شامل ارائه مدرک زبان و گذراندن ۴ سال دوره ی لیسانس است)

سطح زبان انگلیسی: آزمونهای مورد قبول دانشگاه شامل آزمون تافل با حداقل نمره ۷۹ibt یا ۵۵۰pbt ، آزمون آیلتس با حداقل نمره ۷ (مشروط به اینکه نمره هیچیک از ۴ مهارت آیلتس پایینتر از ۶ نباشد)  آزمون پیرسون pte با حداقل نمره ۶۰ است.دانشجویانی که تمام مدارکشان بجز مدرک زبان ، آماده است میتوانند از سیستم پذیرش مشروط استفاده نمایند.

کسانی که مقطع لیسانس یا فوق لیسانس را در یک موسسه معتبر در ایالت متحده و یا در یک موسسه معتبر درکشوری که انگلیسی زبان اصلی آنهاست، سپری کرده اند از ارائه مدرک زبان معاف میشوند. دانشجویانی که مشمول استثنائات این بند میشوند و کسانیکه از دپارتمان خود بورس تحصیلی دریافت کرده اند ، باید بصورت آنلاین یا حضوری انگلیسی تدریس کنند.

دانشجویانی که هنوز یک مدرک را تکمیل نکرده اند اما 2 سال بصورت تمام وقت تحصیلات آکادمیک داشته و بیشتر از 48 بخش را گذرانده اند مدرکی معادل دانشجوی لیسانس یا فارغ التحصیل لیسانس به آ نها اعطا میشود . مشروط بر اینکه از زمان گذراندن واحدهای مذکور تا ثبت نام در دانشگاه آریزونا بیشتر از 2 سال نگذشته باشد.

دانشجویان دارای ویزای غیر مهاجرتی باید ثابت کنند که در طول تحصیل قادر به حمایت مالی خود هستند و به این منظور باید مقدار معینی وجه نقد در بانک بگذارند و مستندات تضمین بانکی خود را ظرف ۶ ماه از تاریخ پذیرش دانشگاه، به واحد تحصیلات تکمیلی دانشگاه آریزونا ارسال نمایند. بورسی که دپارتمان مربوطه به دانشجو میدهد به عنوان بخشی از تضمین مالی دانشجو پذیرفته میشود.در مقابل دانشجویانی که ترم تابستانی دارند باید تضمین اضافی بابت هزینه های تابستان بپردازند.همچنین دانشجویانی که همراه دارند باید به ازا هر همراه ف تضمین اضافی بپردازند.

اسپانسر دانشجو اگر دانشجو از طریق یک آژانس دولتی یا سازمانی در آمریکا حمایت میشود ، اسپانسر باید یک مرکز بین المللی خدمات دانشجویی با شرایط ساپورت فراهم کند . نامه رسمی حمایت از دانشجو باید شامل مقدار حمایت مالی و مدت این حمایت باشد . البته بعضی از اسپانسرها برای پرداخت کمک هزینه به دانشجو ، فاکتور هزینه ها را از دانشگاه آریزونا میخواهند.
دانشگاه آریزونا ،قبل از ثبت نام دانشجو یک نامه رسمی درخصوص کلیات هزینه دانشجو به واحد خدمات دانشجوی دانشگاه آریزونا ارسال میکند.بالا بودن تعداد رشته های تحصیلی ، و سطح علمی – تحقیقاتی دانشگاه آریزونا باعث شده تا دانش آموزان از سراسر جهان به دنبال ورود به این دانشگاه باشند. بطوریکه جمیعتی در حدود 3000 نفر از دانشجویان این دانشگاه را ،دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی تشکیل میدهند.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Zohreh

سلام من مدرک لیسانس در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه آزاد مشهد دارم و نمره آیلتسم ۷ هست آیا میشه برای تحصیل در رشته نجوم در مقطع کارشناسی در دانشگاه آریزونا اقدام کرد؟

آتیه آفرینان

با سلام. بستگی به سنتون داره که گپ تحصیلی شاملتون میشه یا نه

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button