کشور آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان ، کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین می باشد . این کشور از شمال با دریای شمال ، دانمارک و دریای بالتیک ، از شرق با لهستان و جمهوری چک ، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه ، لوکزامبورگ ، بلژیک و هلند همسایه می باشد و با 82 میلیون نفر جمعیت ، پرجمعیت ترین کشور اروپا می باشد . کشور آلمان از نظر موقعیت جغرافیایی از دریای شمال و بالتیک تا رشته های کوه های آلپ در جنوب به 5 ناحیه تقسیم می شود که عبارتند از : سرزمین های پست در شمال ، رشته کوه های میانه ، دامنه های کم ارتفاع کوه های میانه در جنوب غربی ، دامنه های کوه های آلپ و کوه های آلپ در باواریا . کشور آلمان به طور سنتی پس از جنگ به دو بخش آلمان شرقی و آلمان غربی تقسیم می شود . در این مقاله قصد داریم به بررسی تقسیمات کشوری آلمان و ایالت های کشور آلمان بپردازیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آلمان می توانید مقاله ” تحصیل در آلمان ” را مطالعه فرمایید .

تقسیمات کشوری آلمان – ایالت های کشور آلمان

کشور آلمان دارای 16 ایالت می باشد که هر ایالت دارای یک دولت و قانون اساسی و تا حد زیادی خود مختار و براساس سازمان داخلی خود اداره می شود . لازم به ذکر است که مساحت و جمعیت ایالت های آلمان با هم متفاوت است ، مخصوصا بین شهرهای آلمان و سرزمین های بزرگ هر ایالت برای مناطق اداری 5 دولت محلی وجود دارد .به عبارتی بایرن ، بادن – ووتمبرگ ، نوردراین – وستفالن ، هسه و ساکسونی شامل 22 عدد دولت محلی می باشند . کشور آلمان از سال 2009 میلادی 403 منطقه می باشد که این مناطق شامل 301 منطقه روستایی و 102 منطقه شهری می باشد . این کشور از 16 ایالت تشکیل شده است که 2 ایالت برلین و هامبورگ فقط یک شهر هستند ، ایالت برمن نیز فقط از دو شهر تشکیل شده اند و 13 ایالت دیگر دارای چندین شهر و روستا می باشند . حال ایالت های کشور آلمان به صورت زیر می باشد :

  • ایالت بادن – ووتمبرگ آلمان (Baden-Württemberg)

این ایالت یکی از 16 ایالت کشور آلمان می باشد که پایتخت آن شهر اشتوتگارت است . ایالت بادن – ووتمبرگ با مساحتی حدود ۳۵٬۷۵۲ کیلومتر مربع، سومین ایالت بزرگ آلمان محسوب می شود . پس از جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین در جنوب غربی آلمان سه ایالت به نام‌ های وورتمبرگ-هوهنتسولرن، بادن جنوبی (هر دو در تصرف فرانسه) و وورتمبرگ-بادن (در تصرف آمریکا) تشکیل دادند که در سال 1949 میلادی بخشی از جمهوری فدرال آلمان شدند و سپس در تاریخ 25 آوریل سال 1952 میلادی در یک ایالت به نام بادن – وورتمبرگ ادغام شدند. ایالت بادن – وورتمبرگ تنها ایالت آلمان می باشد که ساکنان آن در یک همه‌ پرسی، رأی به تشکیل آن به شکل کنونیش دادند  و تاریخ رسمی تأسیس این ایالت، روز ۲۵ آوریل سال ۱۹۵۲ است.

تقسیمات کشوری آلمان
تقسیمات کشوری آلمان

  • ایالت برمن آلمان (Bremen)

ایالت برمن یکی از ایالت های کشور آلمان می باشد که متشکل از تنها دو شهر برمن و برمرهافن است شهر برمن مرکز و شهر بزرگ ‌تر ایالت برمن می باشد و شهر برمرهافن در ۶۰ کیلومتری شمال شهر برمن قرارگرفته است . لازم به ذکر است که شهر برمن دومین شهر بزرگ شمال کشور آلمان بعد از هامبورگ می ‌باشد. شهر برمن در دو سمت رودخانه وزر در حدود ۷۰ کیلومتری دهانه آن به دریا شمال واقع شده است .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در آلمان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در آلمان ” است .

  • ایالت برلین آلمان (Berlin)

شهر برلین ، پایتخت کشور آلمان و بزرگترین شهر هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ مساحت می باشد و در کل اتحادیه اروپا مقام دوم را دارد . این شهر همچنین شهر ایالتی محسوب می شود و به عبارتی جزی از 16 ایالت کشور آلمان محسوب می شود . این شهر از نظر تاریخی مهم‌ترین ایالت آلمان است .

  • ایالت زاکسن آلمان (Sachsen)

این ایالت در شرق کشور آلمان واقع شده است و مرکز آن شهر درسدن می باشد . این ایالت از شمال به ایالت براندنبورگ و زاکسن – آنهالت ، از غرب به تورینگن ، از جنوب به بایرن و جمهوری چک و از شرق به لهستان محدود می باشد . شهرهای مهم این ایالت عبارتند از : درسدن ، لایپزیک ، کمنیتس ، تسویکاو ، پلاون ، گرلیتس ، فرایبرگ ، بواتزن ، فرایتال و پیرنا .

  • ایالت زاکسن – آنهالت آلمان (Sachsen-Anhalt)

این ایالت یکی از 16 ایالت کشور آلمان محسوب می شود که پایتخت آن شهر ماگدبورگ می باشد . ایالت زاکسن – آنهالت آلمان از نظر مساحت هشتمین ایالت آلمان و از نظر جمعیت دهمین ایالت پرجمعیت کشور آلمان است . این ایالت یکی از ایالت‌ های تازه آلمان است که تا سال 1990 میلادی بخشی از کشور آلمان شرقی بود و مدت کمی پیش از اتحاد دوباره آلمان تشکیل شده بود.

  • ایالت نیدرزاکسن (ساکسونی سفلی) آلمان (Niedersachsen)

این ایالت در در شمال غرب کشور آلمان واقع شده‌ است و پایتخت آن ، شهر هانوفر است. ایالت نیدرزاکسن آلمان از لحاظ وسعت رتبه دوم و از لحاظ جمعیت رتبه چهارم را در کشور آلمان دارد . شهرهای مهم این ایالت عبارتند از : هانوفر ، اولدنبورگ ، گوتینگن، براونشوایگ ، کلاوستال – تسلرفلد و هیلدسهایم .

ایالت نیدرزاکسن (ساکسونی سفلی) آلمان
ایالت نیدرزاکسن (ساکسونی سفلی) آلمان

  • ایالت بایرن آلمان (Bayern)

ایالت بایرن آلمان ، بزرگترین و جنوبی ‌ترین ایالت در میان ایالت 16 گانه کشور آلمان می باشد که پایتخت آن شهر مونیخ است . این ایالت از جنوب با اتریش و از شرق با کشور جمهوری چک مرز مشترک دارد . شهرهای مهم ایالت بایرن آلمان شامل شهرهای نورنبرگ ، آوگسبورگ ، رگنسبورگ ، فورت و وورتسبورگ می باشد .

  • ایالت براندنبورگ آلمان (Brandenburg)

ایالت براندنبورگ آلمان یکی از ایالت های جدید کشور آلمان می باشد که پایتخت آن ، شهر پوتسدام است . این ایالت در شمال شرقی آلمان قرار دارد و مثل کمربندی که به نام «کمربند چربی خوک» معروف است و برلین را در بر می‌گیرد. پایتخت این ایالت ، به‌خاطر داشتن امکانات زیربنایی، معماری زیبا و نزدیکی به پایتخت، از سطح زندگی بالایی برخوردار است . این ایالت شامل شهرهای کتبوس و فرانکفورت (اودر) می باشد .

  • ایالت تورینگن آلمان (Thüringen) :

پایتخت این ایالت شهر ارفورت می باشد و به 17 بخش که عبارتند از : آلتن بورگر لند ، آیشفل ، گوتا، گرایز، هیلدبورگن ‌هازن، لیم کرایز ، کیف ‌هاوزرکرایز، نوردهاوزن، سالی ‌هولزلند، سالی اورلا، سالفلد رودول اشتات، اشمال‌کالدن ماینینگن، زومیردا، زونبرگ ، وارت‌بورگ‌کرایس و وایمرار لند تقسیم می شود . شهرهای مهم این ایالت عبارتند از : ارفورت ، وایمار ، آیزناخ ، گرا ، ینا ، زوهل و ایلمناو می باشد .

  • ایالت راینلاند – فالتز آلمان (Rheinland-Pfalz)

ایالت راینلاند – فالتز یکی از شانزده ایالت کشور آلمان می باشد که پایتخت آن شهر ماینتس است . این ایالت مهم و غنی طبق معاهده ورسای به مدت ۵۰سال در اختیار متفقین قرار گرفته بود . این ایالت دارای شهرهای مهمی از قبیل لودویگسهافن ، کایزرسلاوترن ، کوبلنتس ، تریر و ناساو می باشد .

در مقاله ” مهاجرت به آلمان ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به آلمان اطلاعات کسب کنید .

  • ایالت زارلاند آلمان (Saarland)

ایالت زارلاند آلمان یکی از شانزده ایالت کشور آلمان می باشد که پایتخت آن شهر زاربروکن می باشد .در این ایالت حدود یک میلیون نفر زندگی می کند و یک ایالت کوچک می باشد که در جنوب غربی آلمان و هم‌ مرز ایالت زارلاند – فالتس و دو کشور لوکزامبورگ و فرانسه واقع شده است . تاریخ ایالت زارلاند آلمان به‌ خاطر نزدیکی با فرانسه، با رویدادهای تاریخی این کشور گره خورده است.لازم به ذکر است که این ایالت نسبت به ایالت های دیگر آلمان جوان است .

  • ایالت اشلسویگ – هولشتاین آلمان (Schleswig-Holstein)

ایالت اشلسویگ – هولشتاین آلمان یکی از 16 ایالت های کشور آلمان می باشد که پایتخت آن شهر کیل است . این ایالت یکی از فاکتورهای مهم وحدت آلمان در قرن نوزدهم میلادی بود. جنگ 7 هفته ای بین پروس و کشور اتریش که با پیروزی پروس به پایان رسید بر سر حاکمیت این منطقه بود . فرهنگ اشلسویگ-هولشتاین آمیخته‌ ای از فرهنگ‌ های آلمانی و دانمارکی می باشد و حدود پنجاه هزار تن از مردم در این منطقه به زبان دانمارکی صحبت می کنند . شهرهای مهم این ایالت شهرهای کیل ، لوبک ، فلنسبورگ ، نوی مونستر می باشد .

  • ایالت مکنبورگ – فورپومرن آلمان (Mecklenburg-Vorpommern)

ایالت مکنبورگ – فورپومرن آلمان یکی از ایالت های کشور آلمان می باشد که دارای 8 شهرستان به نام های روستوک ، شورین ، نویبراندنبورگ ، اشترالزوند ، گرایفسوالد و ویسمار می باشد . پایتخت این ایالت شهر شورین است .

  • ایالت نوردراین – وستفالن آلمان (Nordrhein-Westfalen)

این ایالت پرجمعیت ‌ترین ایالت کشور آلمان و چهارمین ایالت از نظر وسعت جغرافیایی می باشد . ایالت نوردراین – وستفالن آلمان در غرب کشور آلمان قرار دارد . پایتخت این ایالت شهر دوسلدورف و بزرگترین شهر آن ، شهر کلن می باشد .  چهار شهر از ده شهر بزرگ آلمان، کلن، دوسلدورف، دورتموند و اسن در ایالت نوردراین – وستفالن آلمان قرار دارند . این ایالت از شمال به ایالت نیدرزاکسن ، از شرق به ایالت هسن ، از جنوب به ارینلاند – فالتس و از مغرب به هلند و بلژیک محدود است و در حال حاضر توسط حزب‌های دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان اداره می ‌شود.

وستفالن آلمان
وستفالن آلمان

  • ایالت هامبورگ آلمان (Hamburg)

شهر هامبورگ آلمان ، دومین شهر بزرگ کشور آلمان ، هشتمین در اتحادیه اروپا و همچنین سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از انتورپ و روتردام است . این شهر ، یک شهر ایالتی می باشد و جز 16 ایالت کشور آلمان محسوب می شود .

  • ایالت هسن آلمان (Hessen)

این ایالت ، یکی از ایالت های کشور آلمان می باشد که پایتخت آن شهر ویسبادن است و شهر فرانکفورت بزرگ‌ ترین شهر این ایالت است که خود به تنهایی ۶۵۵٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و جمعیت آن با حومه ‌اش به ۲ میلیون می ‌رسد . شهرهای مهم این ایالت شامل فرانکفورت ، ویسبادن ، کاسل ، افنباخ آم ماین ، هاناو ، گیسن و ماربورگ می باشد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تقسیمات کشوری لتونی تقسیمات کشوری لتونی

تقسیمات کشوری لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که یک کشور میانی دربین سه کشور ...

تقسیمات کشوری صربستان تقسیمات کشوری صربستان

تقسیمات کشوری صربستان کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد ...

تقسیمات کشوری کره جنوبی تقسیمات کشوری کره جنوبی

کشور کره جنوبی، کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا می باشد که پایتخت آن شهر سئول ا...

نظرات کاربران
Call Now Button