کشور فرانسه یک کشور اروپای غربی می باشد و همچنین هفتمین اقتصاد جهان و سومین قدرت اقتصادی اروپا پس از آلمان و انگلیس است. تحصیل پزشکی در فرانسه تحت مقرراتی می باشد که به طور مشترک توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت تصویب شده است.

تحصیلات پزشکی در کشور فرانسه توسط دانشگاه پزشکی فرانسه در 2 سطح تئوری و علمی انجام می شود و اعتبار پزشکی فرانسه در سطح بین المللی را می توان از 13 برنده جایزه نوبل در شاخه فیزیولوژی و یا کشفیات بزرگ در رشته پزشکی شناخت.
جهت تحصیل تخصص پزشکی در فرانسه ابتدا باید با نحوه تحصیل پزشکی در فرانسه در مقطع عمومی آشنا شد که در ادامه به طور دقیق تر به موضوع تحصیل تخصص پزشکی در فرانسه می پردازیم.

در مقاله ” تحصیل در فرانسه ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در فرانسه اطلاعات کسب کنید.

تخصص پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه در مقطع عمومی

به طور کلی تحصیل پزشکی در فرانسه در مقطع عمومی با سایر کشورها متفاوت است و نیازی به دوره پریمدیکال ندارد. در این رشته ها دانشجو به صورت مستقیم وارد دانشگاه می شود و پس از یک سال تحصیلی و گذراندن دروس عمومی مربوط به رشته های شاخه پزشکی در آزمون پایانی سال اول شرکت می کند.
تحصیل در رشته پزشکی عمومی کشور فرانسه به کلی با دیگر کشور ها متفاوت است و مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی 9 سال است. تحصیل در رشته پزشکی از 3 سیکل تشکیل شده است که سیکل اول (PCEM) شامل 2 سال، سیکل دوم (DCEM) شامل 4 سال می باشد و سیکل کل پایانی از 3 سال تشکیل شده است.
دانشجو در سیکل سوم می تواند دوره سوم خود را که در واقع شبیه به دوره کارورزی است، یا در شاخه عمومی بگذراند یا در بخش تخصصی مانند قلب یا چشم بگذراند. در پایان به فارغ التحصیلان مدرک DES داده می شود که معادل پزشک عمومی محسوب می شود.

معمولا دانشجویان دوره تخصص پزشکی در فرانسه از حقوقی بین 1300 تا 2000 یورو به صورت ماهیانه بهره مند می شوند. افرادی که می خواهند تخصص پزشکی در فرانسه را بخوانند سه گروه هستند که عبارتند از:

  1. افرادی که دوره عمومی خود را در فرانسه می گذارنند:

این دسته از افراد باید در آزمونی ملی به نام ECN که در کشور فرانسه در سال آخر سیکل دوم برگزار می شود، پذیرفته شوند و در دوره سیکل سوم یکی از بخش های تخصص پزشکی مانند قلب یا چشم را برای گذراندن سیکل سوم انتخاب کنند.
همان طور که می دانید که سیکل سوم 3 ساله است اما با گذراندن 4 تا 5 ساله سیکل سوم در یکی از بخش های تخصص پزشکی، فرد می تواند در انتها تخصص پزشکی در فرانسه را اخذ کند.

تحصیل پزشکی در فرانسه در مقطع عمومی
  1. پزشکان عمومی که از خارج از فرانسه (فارغ التحصیل دوره های پزشکی عمومی دانشگاه های انحادیه اروپا) خواهان تحصیل تخصص پزشکی در فرانسه می باشند:

 از آنجایی که مدرک پزشکی عمومی اخذ شده از کشورهای اتحادیه اروپا یا دقیق تر حوزه بولونیا پروسس مورد تایید دانشگاه های فرانسه است. فارغ التحصیل پزشکی عمومی حوزه فوق فقط نیاز به داشتن مدرک c1 زبان فرانسوی و قبولی در آزمون  ECN (Epreuves Classantes Nationales) که توسط National Management Center برگزار می شود.
در صورت قبولی در این آزمون ، فرد می تواند مانند دانشجویان سیکل سه دوره عمومی فرانسه، سیکل سوم را در بخش های تخصص پزشکی مانند قلب یا چشم سپری کند و با گذراندن 4 تا 5 ساله سیکل سوم در یکی از بخش های تخصص پزشکی، فرد می تواند در انتها تخصص پزشکی در فرانسه را اخذ کند.

توصیه موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در فرانسه، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در فرانسه ” است.

  1. پزشکان عمومی فارغ التحصیل خارج از اتحادیه اروپا:

این دسته از افراد دو راه در پیش دارند که بتوانند دوره تخصص پزشکی خود را در فرانسه بگذرانند. در دو حالت بایستی ابتدا مدرک c1  زبان فرانسوی را داشته باشند.
سپس یا می توانند سال اول دوره پزشک عمومی فرانسه را گذرانده و در صورت قبولی در آزمون انتهای سال اول دوره پزشکی و همچنین سطح (معدل دوره پزشک عمومی و سابقه کار بعد از آن) مدرک پزشک عمومی خود، مستقیما در آزمونی ملی که در فرانسه در سال آخر سیکل دوم (سال ششم) برگزار می شود، شرکت کرده و در صورت قبولی دوره تخصص خود را بسته به نوع تخصص بین 4 تا 5 سال به پایان رسانند. لازم به ذکر است که تمامی آزمون های فوق در فرانسه برگزار می شود.
لذا، توصیه می شود اگر فردی قصد گذراندن دوره تخصص پزشکی در فرانسه دارد برای شرکت در دوره زبان فرانسوی به این کشور برود.

تحصیل پزشکی در فرانسه در مقطع عمومی

تخصص پزشکی در فرانسه – دوره های تخصص پزشکی در فرانسه

دوره های تخصص پزشکی در فرانسه در 11 گروه کلی می باشد که برخی از آنها شامل زیر گروه هایی نیز هستند که عبارتند از :

دوره های تخصص پزشکی به شرح زیر می باشد:

  1. دوره عمومی
  2. طب کار
  3. اطفال
  4. روانپزشکی
  5. بهداشت عمومی و پزشکی اجتماعی
  6. بیهوشی و احیاء
  7. زیست شناسی پزشکی
  8. پزشکی زنان
  9. زنان و زایمان

دوره های تخصص جراحی عبارتند از :

  1. جراحی عمومی
  2. چشم پزشکی
  3. جراحی مغز و اعصاب
  4. جراحی گوش و حلق و بینی
دوره های تخصص پزشکی در فرانسه

دوره های تخصص پزشکی به شرح زیر است:

  1. قلب و بیماری های عروقی
  2. آناتومی و آسیب شناسی سلولی
  3. غدد درون ریز، دیابت و بیماری های متابولیکی
  4. پوست
  5. گوارش و کبد
  6. ژنتیک پزشکی
  7. هماتولوژی
  8. پزشکی هسته ای
  9. پزشکی داخلی
  10. پزشکی فیزیکی و توانبخشی
  11. مغز و اعصاب
  12. نفرولوژی
  13. پنومونی
  14. روماتولوژی
  15. تشخیص زودرس و تصویربرداری پزشکی
  16. انکولوژی
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه در سال 2024 برای ایرانیان چه شرایطی دارد؟ کشور فرانسه هر سال بیش از 23% بودجه م...

کار در فرانسه کار در فرانسه

کار در فرانسه یکی از روش های گرفتن اجازه زندگی در فرانسه است که با خیالی آسوده این فرآیند را...

تحصیل در رشته پرستاری فرانسه تحصیل در رشته پرستاری فرانسه

شغل پرستاری یکی از پر کاربردترین رشته ها بین کل مشاغل دنیاست، تحصیل در رشته پرستاری فرانسه ...

نظرات کاربران
Call Now Button