همانطور که در مقاله های “ویزای تحصیل” به بررسی روش های مهاجرت پرداختیم و در مورد “اخذ ویزای تحصیلی” که یکی از روش های اخذ تابعیت و اقامت و همچنین مهاجرت به اروپا می باشد توضیحات کاملی ارایه دادیم و همانطور که قول داده بودیم به بررسی روش ها و قوانین کشورهای مختلف در زمینه اخذ ویزای تحصیلی کشورهای مختلف مقاله قرار دهیم یک مقاله مرجع در زمینه اخذ ویزای تحصیلی گروه پزشکی در کشور فرانسه را برای شما دوستان عزیز فراهم کرده ایم. 

کشور فرانسه جز کشورهایی است که متقاضیان زیادی آن را برای مهاجرت انتخاب می کنند. یکی از روش های مهاجرت به فرانسه و اخذ اقامت و تابعیت به فرانسه، تحصیل در فرانسه می باشد مخصوصا تحصیل در گروه پزشکی در فرانسه و تحصیل داروسازی در فرانسه می باشد. یکی دیگر از روش های دیگر مهاجرت به این کشور تحصیل رایگان در فرانسه است که با استفاده از بورسیه های تحصیلی افراد اقدام می کنند.

تحصیل گروه پزشکی در کشور فرانسه

شرایط تحصیل گروه پزشکی در فرانسه

پیشنیه تحصیل گروه پزشکی در کشور فرانسه در کل جهان زبانزد بوده و توانسته 13 جایزه نوبل در زمینه فیزیولوژی و پزشکی را کسب نماید. نزدیک به 80 کشف پزشکی بین سالهای 1950 و 2011 توسط دانشمندان فرانسوی انجام شده است مانند بیماری سندروم داون، اولین پیوند کلیه، واکسن هپاتیت ب، ویروس HIV و موارد دیگر.

شایان ذکر است که کلیه دانشگاه های کشور فرانسه چه دولتی و چه خصوصی تحصیلاتشان برای دانشجویان فرانسوی و یا خارجی به صورت کم هزینه و در حد رایگان می باشد و دانشگاه های گروه پزشکی کشور فرانسه مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران می باشند.

تمامی دانشجویانی که از سفارت کشور فرانسه در تهران روادید دانشجوئی دریافت می کنند (چه با پذیرش دوره زبان کشور فرانسه و چه با پذیرش دانشگاهی) پس از ورود به کشور فرانسه و ثبت نام در مراکز زبان و یا دانشگاهی کارت اقامت 1 ساله دانشجوئی دریافت می نمایند. کارت اقامت هر سال با ثبت نام مجدد در دانشگاه یا موسسات آموزش عالی توسط اداره پلیس کشور فرانسه تمدید می شود.

سیستم تحصیل گروه پزشکی در کشور فرانسه

تحصیل گروه پزشکی در کشور فرانسه برای پزشکی عمومی تقریبا 9 سال طول می کشد و بعد از این دوره باید 1 تا 2 سال دیگر تحصیل نمایند تا بتوانند مدرک تخصص را دریافت کنند. فقط 15 تا 20 درصد دانشجویان پزشکی قادر به گذراندن آزمون سال اول به نام PACES و ورود به سال دوم دانشگاه هستند.

محدودیت در تعداد ظرفیت در مدرسه های پزشکی، هر ساله از طریق یک سیستمی به نام numerous clauses مشخص می شود که تنها 8 درصد از این ظرفیت به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا تعلق میگیرد با این شرط که رنک آخرین دانشجوی خارجی، مساوی یا بالاتر از سطح رنک آخرین دانشجوی فرانسوی که اقدام کرده است باشد.
آزمونی که اخر سال اول بین رشته های پزشکی، ادونتولوژی (دندانپزشکی) وپرستاری برگزار میشود مشابه است و امکان ثبت نام برای این آزمون بیش از 2 مرتبه در سال اول مقدور نمی باشد.

سیستم تحصیل گروه پزشکی در کشور فرانسه

اطلاعاتی مختصر پیرامون آزمون رزیدنتی دانشگاه های کشور فرانسه

با توجه به سطح بالای گروه پزشکی و تخصص پزشکی در دانشگاه های کشور فرانسه و با توجه به جایگاه خاص گروه پزشکی در کشور فرانسه در دنیا و همچنین دادن امتیازات مختلف توسط دولت کشور فرانسه به دانشجویان، بویژه پرداخت حقوق ماهیانه به پزشکان یا داروسازان در حین گذراندن دوره تخصص، امتحان رزیدنتی از اعتبار و معروفیت خاصی در بین پزشکان کشورهای مختلف برخوردار است.

این آزمون به زبان فرانسوی و شامل 2 مرحله به طور تستی، چند جوابی و تشریحی است. لازم است داوطلبین خارجی برای شرکت در این آزمون خود را بر اساس رفرانس ها و منابع پزشکی و داروسازی کشور فرانسه آماده سازند. کل دوره های گروه پزشکی در سه دوره خلاصه می شود:

تحصیل گروه پزشکی در فرانسه به 3 دوره تقسیم می شود:

  • PCEM
  • DCEM
  • دکتری عمومی و دیگر تخصص ها که منجر به دریافت دیپلم دکتری پزشکی (State Doctor of Medicine Diploma) می شود.

سیکل اول (PCEM): این دوره به مدت 2 سال است. در پایان دوره پس از یک آزمون رقابتی، فقط 15 تا 20 درصد قادر به ورود به سال دوم می باشند. دو سال اول برای دانشجویان پزشکی، داروسازی، ادونتولوژی (دندانپزشکی)، پرستاری و فیزیوکینتوتراپی مشترک و یکسان می باشد.

سیکل دوم (DCEM): این دوره برای 4 سال به طول می انجامد. جهت ورود به سیکل سوم، دانشجویان سال چهارم باید سیکل دوم را با موفقیت گذرانده و آزمون های تئوری دوره دوم را پاس نمایند، در دوره های آموزشی بیمارستان ها قبول شوند و در سمینارها شرکت نمایند. جهت ورود به دوره تخصص، رنک دانشجو معیار انتخاب خواهد بود.
در 3 سال آخر این دوره ماهی بین 124 تا 270 یورو کمک هزینه می‏گیرند. برای گذراندن این سیکل باید امتحان‏های تئوریک و نظری در زمینه‏ های مختلف را قبول شوید. 36 ماه کارآموزی در بخش‏های مختلف بیمارستان بروید، در طول سه سال 36 کشیک بدید (هر کشیک 25 یورو دریافت می‏کنید) و در سمینارهای اجباری شرکت کنید. در پایان این دوره مدرک certificate de synthese Clinique et therapeutique دریافت می‏کنید.

سیکل سوم: شامل دو برنامه آموزشی پزشکی عمومی و دیگر تخصص هاست که هر 2 منجر به اخذ DES یا دیپلم تحصیلات تخصصی می گردد.

دانشجویان باید در کنکور سراسری Epreuves Nationales classantes  کشور فرانسه شرکت کنند و اگر قبول شوند، می‏توانند یکی از ۱۱ گرایش ممکن را انتخاب کنند که یکی از آنها پزشکی عمومی است که این انتخاب گرایش و محل آن با توجه به نمره کسب شده است. اگر وارد ۱۰ گرایش دیگر غیر از پزشکی عمومی شوند دوره‏ هایش بین 4 یا 5 سال طول می‏کشد در نهایت مدرک (Diplome d’etude spesialisees (DES دریافت می‏کنند.
ولی اگر وارد پزشکی عمومی شوند، دوره آنها 3 سال طول می‏کشد و به صورت گذراندن دوره‏ های بیمارستانی تمام م‏وقت، شامل کارآموزی‏ های 6 ماهه در زمینه‏ های مختلف است. دریافتی شما در سال اول 1336 یورو در ماه و تا 2052 یورو در سال سوم بالا می‏رود. برای هر کشیک هم 115 تا 126 یورو به شما پرداخت می‏ شود.

دوره اینترنشیپ: برای مقطع دکتری عمومی به مدت سه سال بوده و شامل خدمات بیمارستان به همراه یک دوره 6 ماهه مجاورت و همکاری با یک پزشک می باشد. رزیدنتی یا اینترنشیپ برای دیگر تخصص ها معمولا 4 تا 5 سال بوده بسته به رشته تخصص آنها دارد.

دوره DES ممکن است به همراه یک دوره آموزشی تخصصی تکمیلی باشد که در نهایت دیپلم تحصیلات تخصصی تکمیلی یا DESC پس از یک دوره تحصیل 12 تا 18 ماهه، اعطا می گردد. این مدرک شامل یک تز کوتاه در دوره پزشکی بوده و در پایان مدرک MD یا همان دکتری پزشکی داد می شود.

آزمون رزیدنتی دانشگاه های کشور فرانسه

شرایط پذیرش تخصص پزشکی فرانسه

پزشکان باید پرونده خود را جهت ثبت نام در دوره های فوق تخصص پزشکی (در کلیه رشته های داخلی و جراحی) برای اخذ دانشنامه ارائه دهند:

« Diplôme de Formation Médicale Spécialisée Approfondie »

ثبت نام در این مقطع هرسال انجام می شود و دارا بودن مدرک زبان فرانسه TCF سطح 4 یا B2 برای این دوره الزامی است. در صورت پذیرفته شدن پرونده توسط کمیسیون تشکیل شده جهت گزینش در دانشگاه های گروه پزشکی کشور فرانسه، پزشک متخصص از شروع سال تحصیلی ضمن ثبت نام در دوره فوق تخصص در دانشگاه به استخدام بیمارستان های دانشگاهی CHU در آمده و در ازای درمان بیماران فرانسوی حقوق ماهانه دریافت میکنند و از کلیه مزایای دانشجوئی بهره مند میگردد.

هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه

هزینه تحصیلات تکمیلی به طور کامل زیر نظر دولت کشور فرانسه است و هزینه های تحصیل و شهریه بسیار مقرون به صرفه هستند. هزینه ها و شهریه توسط خود دولت اتخاذ می شود و موسسات یا دانشگاه ها در آن نقشی ندارند. شهریه ثابت و هزینه های فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی در سال حدود 2700 یورو میباشد و برای کارشناسی ارشد سالانه 3700 یورو می باشد و برای مدرک دکتری سالانه تا 4500 یورو می باشد.

علاوه بر این شما باید هزینه ای تقریبا معادل سالانه 300 یورو برای بیمه سلامت و درمانی پرداخت کنید. کسانی که دارای شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه هستند از پرداخت هزینه های تحصیلی و یا پوشش بیمه درمانی معاف می شوند.

تمام دوره های تحصیل در فرانسه رایگان نیست و توصیه می شود که اگر به دنبال صرفه جویی و تحصیل کم هزینه هستید از دانشکده گراند اکو صرف نظر کنید. به طور کلی هزینه ها در کشور فرانسه نسبت به دانشگاه ها و موسسات کشور انگلستان بسیار کمتر است و هزینه های زندگی در پایتخت کشور فرانسه بسیار ارزان تر از زندگی در لندن پایتخت انگلستان است.

هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه

هزینه های دانشگاه اکو فرانسه

بیشترین هزینه ها در کشور فرانسه در دانشگاه های بزرگ اکو است. هزینه های تحصیل تجارت به 5000 تا 10000 یورو در سال هم می رسد در حالی که رشته های مهندسی تا سالی 15000 یورو هم هزینه دارند. برخی از مدارس دولتی ارزان تر هستند. البته این هزینه های بالا برای دانشگاه های بزرگ اکو میتواند با وام های دانشجویی با نرخ سود صفر درصد و یا با کارکردن با حقوق بالا پس از تحصیل توسط دانشجو جبران شود.

شرایط ورود و تحصیل رشته داروسازی در کشور فرانسه

( داروسازی از زیر شاخه های رشته پزشکی و در رنکینگ های بالای تحصیلی قرار دارد. معمولاً این رشته در 5 سال ارائه می شود و برای تحصیل رشته داروسازی در کشور فرانسه هر دانشگاه قواعد و شرایط خاص خود را داراست.) در کشور فرانسه برای اشتغال به عنوان یک داروساز، مدرک و گواهی پایان دوره تحصیل در رشته داروسازی الزامی می باشد.
این مدرک در ازای 6 تا 9 سال تحصیل در رشته داروسازی به افراد اعطا می شود. این مدرک توسط دانشگاه ارائه شده و در سر تا سر کشور فرانسه و اتحادیه اروپا معتبر می باشد.

کشور فرانسه در حوزۀ گروه پزشکی و زیر شاخه های آن سالیان درازی تجربه دارد و از سال های خیلی قبل دانشمندان زیادی در کشور فرانسه به تحصیل علم داروسازی روی آورده بودند.

تحصیل رشته داروسازی در کشور فرانسه

از جمله شرکت هایی که در حوزۀ بهداشت و لوازم آرایشی که شاخه ای از مبحث دارو می باشد در کشور فرانسه شروع به کار کرده معروف هستند، شرکت لورئال می باشد که درامد سالیانه آن حدود 26 میلیارد می باشد.

تعریف یک دارو در بازار تجارت به معنای محصولی است که از اتمام آزمایش های بالینی سربلند بوده و وارد بازار می شود. یک داروساز پس از مطالعه بر روی چگونگی مبارزه با ویروس و یا میکروب و یا در کل یک بیماری شروع به تهیه دارویی برای رفع و درمان آن می کند و در نهایت پس از بررسی عوارض و تایید آن، دارو را به بازار معرفی می کند.

داروسازان در کشور فرانسه حق ورود به جامعه داروسازی را ندارند مگر اینکه جواز و اجازه نامه کتبی گرفته باشند. هرساله سهمیه بین المللی اعلام می شود که شرط ورود به این دانشگاه ها فقط قبولی در آزمون ورودی می باشد. در کشور فرانسه دانشجویان برای شروع به کار باید 62 هفته کار عملی را بگذرانند. فعالیت های عملی آنها منحصر خواهد شد به مشاوره با بیمار، مراقبت های دارویی، کار در داروخانه و ….

برای ورود به گروه پزشکی در کشور فرانسه باید 2 محدودیت را رفع نمایید اول اینکه ارائه دروس به زبان فرانسوی می باشد و زبان فرانسوی را باید آموخته باشید.

تحصیل رشته داروسازی در کشور فرانسه

داشتن مدرک زبان B1 یا B2 (بسته به دانشگاه متفاوت است) حائز اهمیت است. دانشجویان می بایست قبل از ورود به دانشگاه مدرک زبان خود را ارائه دهند تا اجازۀ ورود به دانشگاه را پیدا کنند.

دوم با موفقیت آزمون ورودی را بگذرانند و افرادی که از پس آزمون برنیآیند امکان ورود به ادامۀ دانشگاه را نخواهند داشت. برای مثال دانشگاه paris Deseartes هر ساله تعداد 1000 دانشجو را پذیرش می دهد ولی در پایان ترم اول و در آزمون پریمدیکال فقط یک چهارم آنها اجازۀ ورود به ترم دوم را خواهند یافت. این نوع پذیرش در اکثر دانشگاه های کشور فرانسه هست و حداکثر یک سوم تا یک چهارم دانشجویان اجازۀ ادامه تحصیل را خواهند داشت.

شده است همینطور دانشجویان غیر اروپایی و یا دانشجویان داروسازی بین المللی سهمیه ای خاص برای ورود دارند. در صورتی که تمایل دارید برای دانشگاه های برتر کشور فرانسه اقدام نمایید، موسسه آتیه آفرینان ایرانیان شما را در این زمینه همراهی می نماید.

سخن پایانی

گروه اعزام دانشجو آتیه آفرینان با سال ها تجربه کاری و داشتن بیش از هزار پرونده موفق شما را در امر ادامه تحصیل در کشور فرانسه یاری می رساند. سیاست اصلی ما بیان صادقانه تمام واقعیات (و نه تنها بخشی از آن) است. هدف ما تنها کمک برای گرفتن پذیرش و ویزای شما  نمی باشد، بلکه بوجود آوردن زمینه هایی برای زندگی بهتر در خارج از کشور و پشتیبانی شما می باشد. جهت دریافت مشاوره تحصیلی با کارشناسان مجرب موسسه آتیه آفرینان ایرانیان، می توانید با ما تماس حاصل نمایید.

کارشناسان ما در موسسه آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی کشور فرانسه، تابعیت و اقامت تحصیلی در کشور فرانسه را ارایه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال در زمینه ویزای تحصیلی کشور فرانسه می توانید با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه در سال 2024 برای ایرانیان چه شرایطی دارد؟ کشور فرانسه هر سال بیش از 23% بودجه م...

کار در فرانسه کار در فرانسه

کار در فرانسه یکی از روش های گرفتن اجازه زندگی در فرانسه است که با خیالی آسوده این فرآیند را...

تحصیل در رشته پرستاری فرانسه تحصیل در رشته پرستاری فرانسه

شغل پرستاری یکی از پر کاربردترین رشته ها بین کل مشاغل دنیاست، تحصیل در رشته پرستاری فرانسه ...

نظرات کاربران
armin

سلام خسته باشید برای تحصیل پزشکی درفرانسه جهت اثبات تمکن مالی یورو بانرخ دولتی محاسبه میشه یابانرخ آزاد؟ درحال حاضر سفارت چه مقدار وجه روبه عنوان تمکن مالی قبول می کنه؟(به تومان)

آتیه آفرینان

سلام ممنون. تمکن مالی با نرخ آزاد حساب می شود فرد 7500 یورو ( 200 میلیون تومان ) ارائه دهد مورد قبول است.

یاسمن

تحصیل پزشکی شهریه ی کلش ۳۵۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو یا سالیانه؟

سارا جوادی

با سلام بله دانشگاه های دولتی فرانسه تقریبا رایگان هستن و تنها هزینه ثبت نام دارند.

شایان

با تشکر از زحماتتون.

سارا جوادی

با سلام جناب آقای شایان ، سپاس از همراهی شما

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button