تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک

کشور جمهوری چک واقع در قاره اروپا و در همسایگی آلمان ، کشوری پیشرفته و مستقل از اتحادیه اروپا است . بدون شک مطالعه مطالبی در مورد سیستم آموزشی کشور جمهوری چک در ارتقا آگاهی و انتخاب متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تاثیر به سزایی خواهد داشت . سیستم آموزش و پرورش کشور چک توسط وزارت آموزش و پرورش ، جوانان و ورزش اداره می شود و سالانه بودجه ای بالغ بر 4.6 میلیارد دلار دارد . از این رو همکاران موسسه آتیه آفرینان ایرانیان در مقاله حاضر ،مطالب جامعی درباره سیستم آموزشی جمهوری چک و همچنین تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک برای شما تهیه کرده اند .

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در چک ” را مطالعه فرمایید .

کل دوران تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک  ۱۳ سال ( یعنی از سن ۶ تا ۱۹ سالگی) طول می کشد که کودکان در سن 3 سالگی وارد مهد کودک می شوند و از 6 سالگی دوره ابتدایی شروع می شود و شامل دو مرحله است . مدارس ابتدایی و دبیرستان کشور جمهوری چک می تواند دولتی ، خصوصی و یا مدارس وابسته به کلیسا باشد . 4 سال دبیرستان اجباری نیست ، در واقع این دوره برای افرادی می باشد که توانایی بیشتری دارند و برای ادامه تحصیل تلاش می کنند . سیستم آموزش و پرورش در جمهوری چک شامل بخش های جداگانه ای می باشد ، در واقع در این کشور چندین نوع مدرسه وجود دارد که با توجه به استعداد دانش آموز می توان یکی را انتخاب کرد که در ادامه مقاله اطلاعات مفصل تری در مورد تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک کسب خواهید کرد .

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک مراکز پیش دبستانی در کشور چک

در چک بچه های بین سنین 3 و 6 سال می توانند در مهد کودک ثبت نام کنند. به دلیل اجباری نبودن مهد کودک در جمهوری چک ،قیمت ها برای این مراکز متفاوت و بر اساس امکانات ارائه شده است .

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک مدارس ابتدایی در کشور چک

تحصیل در مدارس ابتدایی در کشور چک برای دانش آموزان رایگان بوده و طول مدت آن 9 سال می باشد . دوره ابتدایی در کشور جمهوری چک شامل دو مرحله است که مرحله اول 5 سال و مرحله دوم 4 سال است و مرحله اول 5 سال آموزش رسمی را پوشش می دهد .کلاس های دوره ابتدایی توسط یک معلم آموزش داده می شود ، گرچه گاهی اوقات یک معلم برای زبان خارجی و یا معلم تربیت بدنی نیز در مدارس ابتدایی حضور دارد . زبان تحصیل در مدارس ابتدایی در کشور چک ، به زبان چکی است و دروس شامل ریاضیات ، علوم رایانه ، تاریخ ، جغرافیا ، علم ، هنر ، موسیقی ، یک زبان خارجی ( معمولا انگلیسی ) ، تربیت بدنی و صنایع دستی هستند . مرحله دوم شامل 4 سال بوده و در سیستم آموزشی جمهوری چک آخرین مرحله اجباری محسوب می شود . موضوعات مورد علاقه در این مرحله شامل زبان و ادبیات چکی ، دو زبان خارجی ، ریاضیات ، علوم رایانه ، تاریخ ، جغرافیا ، مدنی ، فیزیک ، زیست شناسی ، شیمی ، موسیقی ، هنر ، تربیت بدنی و صنایع دستی می باشد و برخی از این موارد فقط در کلاس های هشتم و نهم اجباری هستند . علاوه بر مدارس ابتدایی 9 ساله ، دانش آموزان در کشور چک می توانند در آکادمی هایی که 6 ساله و یا 8 ساله هستند نیز تحصیل کنند . تحصیل در آکادمی های 8 ساله بسیار مشابه دوره ابتدایی می باشد و تقاضا برای آنها بیشتر از آکادمی های 6 ساله است . تحصیل در آکادمی ها معمولا تخصصی برای یک رشته به عنوان مثال تربیت بدنی و یا آکادمی زبانهای خارجه است .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در جمهوری چک ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در جمهوری چک ” است .

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک دوره متوسطه یا دبیرستان در کشور چک

پس از 9 سال تحصیل در مدارس ابتدایی کشور چک ، دانش آموزان برای 4 سال دیگر در مدارس متوسطه ( ترکیبی از راهنمایی و دبیرستان ) در چک تحصیل می کنند . بیش از ۸۰ درصد از فارغ التحصیلان مدارس ابتدایی پس از کلاس نهم در مدارس متوسطه مشغول به ادامه تحصیل می شوند . مدارس متوسطه مکانی است که در آن افراد می توانند به علوم تخصصی تر بپردازند . بسیاری از دانش آموزان با کمک مشاوران مدرسه به انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه خود برای ادامه تحصیل در 4 سال متوسطه یا دبیرستان می پردازند . طبق سیستم آموزشی جمهوری چک با پایان یافتن این دوره در سن ۱۹ سالگی دانش آموز موفق به اخذ دیپلم می شود .

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک – امتحان جامع فارغ التحصیلی مدرسه در کشور چک

دبیرستان های معتبر برجسته در کشور چک ، برای پیشی گرفتن ار رقبای خود در سطح آموزش تلاش می کنند که کیفیت آموزشی خود را بالا نگه دارند . طبق سیستم آموزشی کشور چک پس از آموزش کامل در دوره 4 ساله دانش آموز باید یک امتحان جامع خروجی شرکت کند که قبولی در این آزمون پیش نیاز درخواست برای دانشگاه و مدارس عالی می باشد که این آزمون Maturita Test نام دارد و از چند موضوع تشکیل شده است و شامل زبان و ادبیات چکی ، آزمون خواندن و دستور زبان ، امتحان نوشتن ادبیات ، ریاضی و یک زبان خارجی ( انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی ، اسپانیایی یا روسی ) با مهارت های نوشتاری ، شنیداری ، خواندن و صحبت کردن در سطح B1 ( چارچوب کلی اروپایی برای زبانها ) به همراه دو موضوع اختیاری از سایر دروس می باشد . امتحانات برای این موارد اجباری استاندارد و توسط CERMAT  تنظیم شده اند و این آزمون از جوانان ۱۷ تا ۲۰ سال گرفته می شود و در صورت قبولی در این آزمون می توانند برای ثبت نام در دانشگاه درخواست بدهند .

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک مدارس حرفه ای  Vocational در کشور چک

مدارس حرفه ای  Vocational در کشور چک در واقع دبیرستان های حرفه ای هستند که در ادامه دوران ابتدایی قرار دارند که انواع مختلفی از مدارک تحصیلی بسته به حرفه وجود دارد . دوره های حرفه ای 2 ساله ای وجود دارد که گواهینامه ندارند . گواهینامه های حرفه ای پس از یک دوره 2 یا 3 ساله و امتحان نهایی به دانش آموز داده می شود . برخی از مدارس حرفه ای علاوه بر گواهینامه حرفه ای که به پیشرفت تحصیلی برای دانشگاه کمک می کند ، شرایط تحصیلی بالاتری را نیز کسب می نمایند . این مدارس مانند هر مدرسه دیگری به مدت 4 سال آموزش ارائه می دهد و پس از پایان تحصیلات دانش آموز باید هر 2 مجموعه امتحانات را پشت سر بگذارد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به جمهوری چک شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به جمهوری چک ” بیاندازید.

تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک مدارس حرفه ای  Proffesional در کشور چک

مدارس حرفه ای  Proffesional در کشور چک ، از مدارس Vocational تخصصی تر عمل می کنند که 4 ساله هستند و در زمینه های فنی، آموزشی، پزشکی، علمی و نظامی ( در همکاری با وزارت دفاع ) فعالیت می کنند . طیف گسترده ای از مهارت های صنعتی و فنی تحت پوشش شامل شیمی فنی ، مهندسی برق ، کشاورزی ، فناوری اینترنت و یا تجارت و بازرگانی در این مدارس آموزش داده می شوند .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
مهاجرت به چک مهاجرت به چک

مهاجرت به چک و روش های اقامت در چک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به چک از طریق ر...

انواع بورسیه های تحصیلی در چک انواع بورسیه های تحصیلی در چک

امروزه بسیاری از افراد قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های معتبر اروپا و دریافت بورسیه تحصیلی ...

تحصیل پزشکی در چک تحصیل پزشکی در چک

هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی دانشگاه های چک را برای آموزش پزشکی به زبان انگلیسی انتخا...

نظرات کاربران
Call Now Button