کشور استرالیا کشوری توسعه یافته در نیمکره جنوبی می باشد که ششمین کشور پهناور دنیاست و از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعه اتحادیه کشورهای مشترک المنافع می باشد . استرالیا ، کشوری چند ملیتی با فرهنگی متنوع است و دانش آموزان با تحصیل در مدارس کشور استرالیا می توانند از محیطی امن و دوستانه لذت ببرند و زندگی در کشور جهان اول با استانداردهای سطح بالا را نیز تجربه کنند.
تحصیل در مدارس کشور استرالیا اکثرا به صورت مختلط می باشند و تعداد بسیار کمی از این مدارس غیر مختلط هستند. تحصیل در مدارس استرالیا به زبان انگلیسی می باشد و دانش آموزان بین المللی زیر 18 سال سن بدون نیاز به مدرک زبان انگلیسی می توانند در این مدارس مشغول به تحصیل شوند زیرا این مدارس در صورت آماده نبودن دانش آموزان به استفاده از زبان انگلیسی، قبل از ورود آنها به کلاس، آنها را تحت آموزش قرار می دهند و برای ورود به کلاس آماده می کنند.

توصیه موسسه آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در استرالیا، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در استرالیا ” است.

تحصیل در مدارس کشور استرالیا
تحصیل در مدارس کشور استرالیا

آشنایی با سیستم آموزشی کشور استرالیا

مدارس کشور استرالیا کارهایی بیش از آموزش دانش آموزان انجام می دهند به عنوان مثال دانش آموزان را برای مفاهیم واقعی زندگی از قبیل آموزش مهارت های ارتباطی، انضباط، احترام به دیگران جامعه و جهان آماده می کنند.
حوزه درس های موجود در سیستم آموزشی استرالیا بسیار وسیع و متنوع است ولی در این میان از مهمترین این درسها می توان به زبان انگلیسی، ریاضی، محیط زیست، علوم، هنر، زبان های دیگری غیر از انگلیسی، تکنولوژی و ورزش اشاره کرد.
همچنین سیستم آموزشی استرالیا بر مبنای کار گروهی، خودبیانگری و توسعه فردی قرار دارد که این موارد خارج از کلاس درس رخ می دهند.
در کشور استرالیا دانش آموزان از یک محیط آموزشی متنوع و پویا بهره مند می شوند که این باعث شکوفایی و تقویت مهارت های مورد نیاز آنها در رابطه آنها با دنیای اطراف خواهد شد.

تحصیل در مدارس کشور استرالیا شامل پیش دبستانی، مهدکودک، دبستان، دبیرستان و تحصیلات کالج است که در مجموع 13 سال طول می کشد . فرد متقاضی تحصیل در مدارس استرالیا می بایست ویزای دانش آموزی استرالیا و والدین وی در صورت تمایل برای همراهی ویزای گاردین استرالیا را دریافت کنند. تحصیل در مدارس کشور استرالیا حداقل تا 16 سالگی برای همه اجباری می باشد.

مزایای تحصیل در مدارس استرالیا

مزایای تحصیل در مدارس کشور استرالیا به شرح زیر است:

  • اندازه کوچک کلاس ها (حداکثر 30 دانش آموز در یک کلاس)
  • امکاناتی با استانداردهای بالا از جمله در دسترس بودن کامپیوتر و اینترنت در تمامی مدارس
  • بر اساس چارچوب های تضمین کیفیت دانش آموزان می بایست حداقل استانداردها را برآورده کنند.
  • برنامه های فردی خاص برای دانش آموزانی که نیازمند آموزش بیشتر می باشند. برنامه های تشویقی و فوق برنامه برای دانش آموزانی که دارای استعداد ویژه ای می باشند
  • برنامه های خاص (شامل دروس دانشگاهی) برای دانش آموزان توانمند و نخبه که علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاه در آینده می باشند.

مزایای تحصیل در مدارس استرالیا
مزایای تحصیل در مدارس استرالیا

روش تدریس و ارزیابی نتایج کار دانش آموزان در مدارس کشور استرالیا

مجموعه ای از روش های تدریس در مدارس کشور استرالیا استفاده می شود، عبارتند از:

  • تدریس معلم محور
  • تحقیق دانش آموز
  • پروژه های گروهی و ارائه آنها
  • آموزش از طریق اینترنت و کلاس های تعاملی

همچنین از نظر ارزیابی نتایج کار دانش آموزان نیز روش های متعددی وجود دارد که عبارتند از:

  • پروژه های تحقیقی فردی
  • پروژه های گروهی
  • ارائه تحقیق به صورت چند رسانه ای یا شفاهی
  • استفاده از تکنولوژی های جدید مثل پاورپوینت و یا سیستم های سنتیتر مانند آزمون های کتبی و یا تکالیف درسی.

انواع مدارس در کشور استرالیا

انواع مدارس در کشور استرالیا به شرح زیر است:

  • مدارس دولتی کشور استرالیا: مدارس دولتی کشور استرالیا ، توسط ایالت ها اداره می شوند و عموما برای افراد شهروند یا دارای اقامت استرالیا، بدون هزینه هستند. در برخی ایالت های کشور استرالیا، فرزندان افرادی که ویزای موقت مانند ویزای دانشجویی دارند نیز از پرداخت شهریه معاف می باشند. برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی کشور استرالیا می بایست ایالت تاییدیه بدهد. در مدارس دولتی کشور استرالیا جنبه های عمومی از فرهنگ و اجتماع به بحث گذاشته می شود.

انواع مدارس در کشور استرالیا
انواع مدارس در کشور استرالیا

  • مدارس خصوصی کشور استرالیا: مدارس خصوصی کشور استرالیا توسط ایالت یا دولت اداره نمی شود و اداره آنها بر عهده ی سازمان خصوصی می باشد که مورد تایید سازمان نظارت بر موسسات آموزشی است . در حقیقت تمامی مراکز آموزشی می بایست دارای کد CIRCOS باشند. در مدارس خصوصی استرالیا افرادی که ویزای اقامت ندارند معمولا مبلغ بیشتری از افراد مقیم پرداخت می کنند. ثبت نام در مدارس خصوصی استرالیا به صورت مستقیم و با مراجعه به مدرسه صورت می گیرد .

در یک تقسیم بندی دیگر مدارس کشور استرالیا می توانند به روزانه و شبانه روزی تقسیم شوند که در مدارس روزانه کشور استرالیا خوابگاه برای دانش آموزان ندارد ولی مدارس شبانه روزی کشور استرالیا خوابگاه شبانه روزی و سایر امکانات را برای دانش آموزان فراهم می کند . صرف نظر از نوع مدارس همه آنها می بایست در دپارتمان آموزش و پرورش هر ایالت به ثبت رسیده باشد و دولت ناظر تمام مدارس از لحاظ زیرساختی و معلمان است.

امکانات مدارس کشور استرالیا

مدارس کشور استرالیا از به روزترین امکانات برخوردار می باشد و به طور کلی مدارس دارای تخته های هوشمند در کلاس ها، کتابخانه های مجهز و کامل، لابراتوارهای کامپیوتر، لابراتوارهای علوم، اتلهای موزیک، سالن ورزش، سالن تئاتر و امکانات ورزشی هستند.  

مدارس در تلاش هستند تا دانش آموزان را به طور همه جانبه و با توجه به استعدادهای شخصی آنها آموزش دهند. یعنی دانش آموزان تشویق می شوند تا در فعالیت های مختلف خارج از درس های پایه مانند نواختن یک دستگاه موسیقی، یادگیری زبان جدید، پیوستن به تیم تکنولوژی، و یا بازی در یک تیم فوتبال در آخر هفته مشارکت داشته باشند.

 انواع مدارس در کشور استرالیا
انواع مدارس در کشور استرالیا

ساختار مدارس در کشور استرالیا

در این بخش شما را با ساختار مدارس در استرالیا آشنا می کنیم و دقت داشته باشید که برای تمامی دانش آموزان در استرالیا، حضور در مدرسه تا سال 10 (سن 16 سالگی) اجباری است.

مقطع پیش دبستانی در کشور استرالیا

سن دانش آموزان در در مقطع پیش دبستانی معمولا 4 سال می باشد و مدت زمان دوره نیز معمولا 1 سال است.
این مقطع اجباری نیست ولی برای دانش آموزان بین المللی بسیار سودمند است. این مقطع هم در مدارس دولتی استرالیا و هم در مدارس غیر دولتی ارائه می شود.
برای ثبت نام بچه ها در این مقطع ابتدا باید فرم درخواست ثبت نام را برای مرکز آموزشی فرستاد و منتظر نتیجه تایید بود و پس از دریافت تاییدیه می توان فرزند خود را در پیش دبستانی ثبت نام کرد. در برخی از ایالات استرالیا، پیش دبستانی رایگان می باشد.

این مقطع در ایالت های مختلف استرالیا اسامی متفاوتی دارد که در جدول زیر اطلاعاتی درباره نام این مقطع در ایالت های مختلف و نیز شرط سنی برای شروع این دوره را مشاهده می کنید:

ایالتنام دورهشرط سنی
نیو ساث ولزPreschool4 سال (تا 31 جولای)
ویکتوریاKindergarten4 سال (تا 30 آوریل)
کوئینزلندKindergarten4 سال (تا 30 جون)
استرالیای غربیKindergarten4 سال (تا 30 جون)
تاسمانیاKindergarten4 سال (تا اول ژانویه)
قلمروی مرکزی استرالیاPreschool4 سال (تا 30 آوریل)
قلمروی استرالیای شمالیPreschool4 سال
استرالیای جنوبیKintergarden4 سال

در این مقطع سن دانش آموزان معمولا 5 سال است و طول این دوره یک سال می باشد. تمرکز دوره prep روی آموزش و پیشرفت کلی بچه ها است و به عنوان دوره ای برای آمادگی برای مقطع دبستان عمل می کند. 
این دوره نیز در ایالت های مختلف به نام های متفاوتی شناخته می شود که در جدول زیر اطلاعاتی درباره نام این مقطع در ایالت های مختلف و نیز شرط سنی برای شروع این دوره آورده شده است:

ایالتنام دورهشرط سنی
نیو ساث ولزKindergarten5 سال (تا 31 جولای)
ویکتوریاPreparatory5 سال (تا 30 آوریل)
کوئینزلندPreparatory5 سال (تا 30 جون)
استرالیای غربیPre-Primary5 سال (تا 30 جون)
تاسمانیاPreparatory5 سال (تا اول ژانویه)
قلمروی مرکزی استرالیاKintergarden5 سال (تا 30 آوریل)
قلمروی استرالیای شمالیTransition5 سال (تا 30 جون)
استرالیای جنوبیReception5 سال

مقطع پیش دبستانی در کشور استرالیا
مقطع پیش دبستانی در کشور استرالیا

مقطع ابتدایی در کشور استرالیا:

شروع مقطع ابتدایی در تمام ایالت های استرالیا به نام YEAR 1 است که برای تمام افراد در استرالیا اجباری می باشد. علیرغم تفاوت های جزئی در دروس ارائه شده در مدارس و در ایالت های مختلف، تمامی مدارس ابتدایی در استرالیا از یک قاعده مشخص و یکسان که توسط دولت استرالیا تعریف شده، پیروی می کنند.
مدارس در کشور استرالیا می توانند دولتی یا خصوصی باشند ولی به هر حال هیچ کدام امتحان ورودی ندارند. مدارس عموما مختلط می باشد ولی مدارس تک جنسیتی نیز وجود دارند. دانش آموزان باید از یونیفرم مدرسه استفاده نمایند که علاوه بر لباس مدرسه عموما شامل کیف، کفش و لباس ورزشی نیز می شود. 

معمولا یک معلم تمامی درس ها را تدریس می کند اما معمولا معلمان دیگری دروسی مانند هنر یا موسیقی را تدریس می کنند. امتحان پایانی استاندارد و یکسانی در سال های تحصیلی مقطع ابتدایی در کشور استرالیا وجود ندارد. مدرسه معمولا ساعت 9 صبح آغاز شده و تا 3:30 بعد از ظهر ادامه دارد و دانش آموزان ناهار را در مدرسه صرف می کنند. دانش آموزان در یک کلاس عموما همسن می باشند یعنی سن دانش آموزان سال تحصیلی آنها را مشخص می کند.
حتی دانش آموزان خارجی نیز پس از گذراندن مدت کافی در مدرسه زبان و تشخیص اینکه آمادگی حضور در کلاس درس مدرسه را دارند، بر اساس سن کلاس بندی می شوند.
سال تحصیلی مدارس در کشور استرالیا از ژانویه یا فوریه آغاز شده و تا ماه دسامبر ادامه دارد و به 4 ترم تقسیم می شود. تعطیلات میان ترم حدود 2 هفته و تعطیلات تابستان حدود 5 هفته می باشد.

مقطع متوسطه یا دبیرستان در کشور استرالیا (مدت زمان دوره بین 5 تا 6 سال برای افراد بین 12 تا 18 سال): مقطع متوسطه یا دبیرستان در استرالیا به دو بخش متوسطه اول (junior) و متوسطه دوم (senior) تقسیم می شود.

مقطع ابتدایی در کشور استرالیا
مقطع ابتدایی در کشور استرالیا

مقطع متوسطه یا دبیرستان در استرالیا بعد از مقطع ابتدایی است.

در واقع مقطع راهنمایی در استرالیا وجود ندارد.مقطع متوسطه اول در واقع سال 7 تا 10 تحصیلی در کشور استرالیا می باشد.در مقطع متوسطه اول در استرالیا تعدادی دروس اجباری به دانش آموزان داده می شود که شامل زبان انگلیسی، ریاضی، علوم و علوم اجتماعی می باشد.بعد از اینکه مقطع متوسطه در سال 10 تحصیلی (16 سالگی) تمام شد، دانش آموز می تواند یا به مقطع متوسطه دوم (senior) و یا وارد دوره های کاربردی جهت کار یا وارد بازار کار در استرالیا شود. البته اکثر دانش آموزان در کشور  ترجیح می دهند وارد دوره متوسطه دوم (senior) شوند.

در بعضی از ایالت های کشور دانش آموزان می توانند بعد از پایان مقطع متوسطه اول (Junior)، یک مدرک رسمی فارغ التحصیلی ( Certificate of completion of year 10) دریافت کنند که می توانند برای ورود به دوره های علمی کاربردی (VET) کمک کننده باشد.در مقطع دبیرستان، مدارس کشور استرالیا، دوره های متفاوتی را بسته به نیاز دانش آموزان ارائه می دهند.
برخی از مدارس روی مواردی مانند موسیقی، ورزش، زبان، کشاورزی یا تکنولوژی تمرکز بیشتری دارند. کلاس های مقطع دبیرستان در استرالیا نیز به صورت تک جنسیتی و هم به صورت مختلط است و دانش آموزان مقطع متوسطه برای هر درس مدرس جداگانه دارند. دانش آموزان طبق درس و نوع کلاسی که دارند در کلاس های مدرسه جابه جا می شوند تا از لحاظ امکانات فیزیکی هر کلاس منطبق با درس آنها باشد، به عنوان مثال  برای کلاس موسیقی به سالن موسیقی می روند.

مقطع متوسطه دوم در واقع سال 11 و 12 تحصیلی در استرالیا است.

کلاسهای مقطع دبیرستان در کشور استرالیا هم به صورت تک جنسیتی و هم به صورت مختلط می باشد و دانش آموزان مقطع متوسطه برای هر درس مدرس جداگانه ای دارند . دانش آموزان برطبق درس و نوع کلاسی که دارند در کلاسهای مدرسه جا به جا می شوند تا از لحاظ امکانات فیزیکی هر کلاس منطبق با درس آنها باشد، به عنوان مثال برای کلاس موسیقی به سالن موسیقی می روند.
در این مقطع دانش آموزان حق انتخاب بیشتری دارند و می توانند دروسی را انتخاب کنند که برای آینده کاری یا تحصیلی آنها مفیدتر می باشد. سال 12 یا Senior secondary certificate این مدرک در پایان سال 12 تحصیلی در صورت قبولی در امتحانات به دانش آموزان اعطا می شود.
مدرک فوق بسته به اینکه فرد در کدام ایالت استرالیا زندگی می کند می تواند نام های مختلفی داشته باشد. هر ایالت در کشور استرالیا کارنامه نهایی خود را بر اساس سیستم خود رتبه بندی می کند.

مقطع متوسطه یا دبیرستان در استرالیا
مقطع متوسطه یا دبیرستان در استرالیا

وقتی دانش آموزان از دوره Senior یا سال 12 فارغ التحصیل شدند، بر اساس نمرات ارزیابی شده می توانند مورد پذیرش دانشگاه قرار بگیرند. این امر از طریق سیستم نرم افزاری مخصوص هر ایالت صورت می گیرد.
اگر فرد سال 12 را از استرالیا فارغ التحصیل شده، برای اقدام در دانشگاه نمرات سال 12 وی مورد ارزیابی قرار می گیرد اما برای دانش آموزانی که سال 12 را در استرالیا نبوده اند (مثل دانش آموزان ایرانی) شرایط کمی متفاوت است، اگر چه بعضی از دانشگاه ها مدرک سال 12 مدرسه (پیش دانشگاهی ایران) را برای ورود به دانشگاه قبول دارند، دانشگاه های با رنکینگ بالاتر (مثل دانشگاه های گروه هشت) دانش آموزانی را می پذیرند که در دوره های کالج یا (Foundation)  شرکت کرده باشند.
اما توصیه می شود که فرد دیپلم خود را در ایران به اتمام رسانده و قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارد ، از همان سال به مقطع تحصیلی سال  12 استرالیا وارد شود تا بتواند بعد از مدرک 12 وارد دانشگاه شود.

هزینه تحصیل در مدارس کشور استرالیا

هزینه تحصیل در مدارس کشور استرالیا بستگی به نوع مدرسه (دولتی یا خصوصی) و اینکه در کدام ایالت قصد دارد تحصیل کند و چه نوع مدرسه ای می تواند انتخاب کند دارد. هزینه تحصیل در مدارس دولتی کشور استرالیا بین 6000 تا 15000 دلار در سال است در حالی هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کشور استرالیا بین 15000 تا 30000 دلار در سال می باشد.
مدارس شبانه روزی کشور استرالیا ممکن است بین 20000 تا 40000  دلار باشد زیرا دیگر هزینه خوابگاه بر عهده مدرسه می باشد. به طور کلی هزینه تحصیل در مدارس کشور  استرالیا طبق جدول زیر متغیر می باشد.

نوعشهریه (دلار در سال)
هزینه ثبت اولیه در مدرسهمتغیر
شهریه مدرسه دولتی در سال6000 تا 15000
شهریه مدرسه شبانه یا خصوصی در سال15000 تا 40000
هزینه بیمه سالانه100
هزینه اسکان در هفته100 تا 400
شهریه لباس مدرسه و کتب و…متغیر

هزینه تحصیل در مدارس کشور استرالیا
هزینه تحصیل در مدارس کشور استرالیا

و هزینه های تحصیل در مدارس استرالیا در سال به شرح زیر می باشد:

  • شهریه دوره های دبستان سالیانه بین 5000 تا 11000 دلار استرالیا در سال
  • شهریه دوره های دبیرستان در مدارس دولتی سالیانه بین 6000 تا 13000 دلار استرالیا در سال
  • شهریه دوره های دبیرستان در مدارس خصوصی سالیانه بین 16000 تا 18000 دلار استرالیا در سال
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در استرالیا تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا رویای بسیاری از جوانان در سال 2023؛ دانشگاه های استرالیا با دارا بودن امتی...

کار در استرالیا کار در استرالیا

کار در استرالیا و شرایط اخذ انواع ویزای کار استرالیا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگ...

تحصیل در رشته پرستاری استرالیا تحصیل در رشته پرستاری استرالیا

تحصیل در رشته پرستاری استرالیا که از رشته های پر درآمد به شمار می رود می توانند سبب موفقیت ف...

نظرات کاربران
Call Now Button