تحصیل رایگان در اسپانیا و شرایط پذیرش در دانشگاه های اسپانیا در این مطلب به طور کامل بررسی می شود. اگر قصد تحصیل در اسپانیا دارید، احتمالا سوالاتی برای شما پیش می آید. در چه رشته هایی می توان به صورت رایگان در اسپانیا تحصیل کرد؟ چگونه می توان از دانشگاه های اسپانیا پذیرش گرفت؟ آیا امکان تحصیل رایگان در اسپانیا برای ایرانیان وجود دارد؟
کدام دانشگاه های اسپانیا در سطح جهانی رتبه دارند؟ هزینه تحصیل و زندگی در اسپانیا به چه صورت است؟ تحصیل رایگان در اسپانیا در کدام مقاطع امکان پذیر است؟ در این مطلب پاسخ تمامی سوالات برای شما ارائه شده است. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب ذکر شده برای مهاجرت به اسپانیا مفید باشد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

شرایط عمومی تحصیل رایگان در اسپانیا

اسپانیا کشوری در جنوب غربی اروپا و واقع در شبه جزیره ایبریا است. این کشور سومین کشور بزرگ اروپا بعد از فرانسه و اوکراین است. بزرگ ترین شهرهای اسپانیا مادرید، بارسلونا، والنسیا، سویل و ساراگوسا می باشد. پایتخت این کشور شهر مادرید است. آب و هوای اسپانیا در نقاط مختلف متفاوت است. در برخی مناطق مدیترانه ای و در برخی مناطق کوهستانی است. اسپانیا به دلیل مناطق تاریخی و سواحل زیبا شهرت زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از گردشگران این کشور را برای سفر انتخاب می کنند. اسپانیا از نظر کیفیت زندگی و رفاه اقتصادی و موقعیت های شغلی شرایط مطلوبی دارد. شهر بارسلون از نظر کیفیت زندگی در رتبه بندی جهانی در سطح بالایی قرار دارد. در شهرهای دیگر نیز امنیت اجتماعی و رفاه زندگی در شرایط خوبی بوده و شهروندان از خدمات درمانی و امکانات پزشکی به صورت رایگان استفاده می کنند.

جدا از این ها اسپانیا مقصدی عالی برای تحصیلات دانشگاهی محسوب می شود. این کشور به سومین کشور محبوب دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. علاوه بر امکان تحصیل رایگان در اسپانیا در برخی رشته و دانشگاه ها، هزینه زندگی در این کشور بسیار پایین بوده و شهریه سایر دانشگاه ها نیز نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است. اسپانیا یکی از پر بازدیدترین کشورهای اروپایی است و برای بسیاری از دانشجویان بین المللی که به دنبال فرهنگ جدید و سبک زندگی جالب این کشور هستند، گزینه مناسبی می باشد.

شرایط عمومی تحصیل رایگان در اسپانیا
شرایط عمومی تحصیل رایگان در اسپانیا

شرایط تحصیل رایگان در اسپانیا

مراحل درخواست پذیرش در دانشگاه های اسپانیا و اخذ ویزای این کشور برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا طولانی تر می باشد. به همین دلیل شما باید به عنوان یک دانشجوی ایرانی برای درخواست زودتر اقدام کنید. اما دانشجویان اتحادیه اروپا ظرف 3 تا 4 ماه می توانند کارهای درخواست خود را انجام دهند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید از طریق سفارت اسپانیا در کشور خود به دنبال اخذ اعتبار نامه باشند. پس از دریافت اعتبار نامه، به دانشجو اجازه شرکت در آزمون ورودی داده شده، تا در دانشگاه انتخابی خود پذیرفته شود.

برای تحصیل در اسپانیا باید تمکن مالی لازم را داشته باشید. شما باید اثبات کنید، توانایی پرداخت هزینه های تحصیل را دارید. این کار را می توانید از طریق دریافت بورسیه تحصیلی، کار در اسپانیا و یا پرداخت شخصی انجام دهید. تحصیل در اسپانیا به نسبت دیگر کشورها بسیار ارزان می باشد. اگر برای تحصیل دانشگاه های دولتی را انتخاب کنید، تنها باید 680 تا 1280 یورو در سال برای شهریه بپردازید. به عنوان مثال در دانشگاه گرانادا شما باید در سال تنها 821 یورو پرداخت کنید.

شرط مهم دیگر برای پذیرش در دانشگاه های اسپانیا ارائه مدرک زبان می باشد. در برخی دانشگاه ها و رشته های تحصیلی نیازی به ارائه مدرک زبان اسپانیایی نیست و تسلط بر زبان انگلیسی کفایت می کند. اما در صورتی که در قوانین دانشگاه مورد نظر تسلط به زبان اسپانیای درج شده باشد، باید یکی از مدارک زیر را ارائه دهید.

  • Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE)
  • آزمون دسترسی به دانشگاه های اسپانیا (Prueba de Acceso a Estudios Universitarios)
  • لیسانس زبان اسپانیایی

در دانشگاه گرانادا، تسلط متقاضیان کارشناسی به زبان اسپانیایی باید در سطح B1 باشد. این سطح از زبان را می توان از طریق آزمون DELE یا گواهینامه های زبان اروپایی (TELC) اثبات کرد.
همانطور که گفتیم برای پذیرش در برخی از دانشگاه های اسپانیا، باید مدارک زبان انگلیسی ارائه داد. دانشجویانی که از کشورهای غیر انگلیسی زبان مهاجرت می کنند، باید یکی از مدارک زیر را ارائه دهند:

مدارک موردنیاز زبان انگلیسی برای دانشگاه های اسپانیا

شرایط اخذ ویزای اسپانیا برای تحصیل رایگان

پس از انجام مراحل ذکر شده و دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا را بدهید. این مرحله بسیار آسان می باشد و می توان با تکمیل فرم درخواست ویزا کارهای مربوط به آن را انجام داد. پس از دریافت فرم درخواست ویزا از وبسایت دولت باید آن را به همراه مدارک زیر به سفارت اسپانیا ارسال کنید.

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس
  • گواهی پذیرش از دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی (حداقل 493 یورو در ماه)
  • بیمه سلامت
  • گواهی پزشکی
  • گواهی سوابق کیفری مربوط به سه ماه قبل

هزینه درخواست ویزا 60 یورو می باشد. البته ممکن است، با توجه به کشور مبدا هزینه کمی متفاوت شود.

شرایط اخذ ویزای تحصیل رایگان در اسپانیا
شرایط اخذ ویزای تحصیل رایگان در اسپانیا

هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا

هزینه های تحصیل در دانشگاه های اسپانیا با توجه به مقطع تحصیلی، نوع موسسه آموزش عالی، رشته تحصیلی، تابعیت شما و محل تحصیل می تواند متفاوت باشد. در برخی مواقع ممکن است، شهریه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا از شهریه دانشجویان اروپایی بیشتر شود. میزان آن می تواند 1000 تا 1500 یورو بیشتر از شهریه شهروندان اتحادیه اروپا باشد.
به همین دلیل حتما قبل از درخواست برای پذیرش نوع شهریه ای که برای دانشجویان کشور شما اعمال شده است، بررسی کنید. هزینه تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی و اسپانیایی متفاوت است. عموما برای تحصیل به زبان انگلیسی باید هزینه بیشتری بابت شهریه پرداخت شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اسپانیا

دانشگاه های دولتی اسپانیا دو نوع مدرک ارائه می دهند. مدارک رسمی و مدارک خاص دانشگاه. شهریه مدرک رسمی دانشگاه از طرف مقامات تعیین می شود و معمولا به صورت زیر هستند:

  • شهریه در مقطع لیسانس: 150 تا 3500 یورو (تحصیل در رشته های قانون، مهندسی، علوم اجتماعی و فیزیک در مقطع کارشناسی کمترین شهریه را دارند.)
  • شهریه در مقطع کارشناسی ارشد: 300 تا 3500 یورو ( تحصیل در رشته های علوم اجتماعی، علوم انسانی، زیست شناسی و علم شیمی در مقطع کارشناسی ارشد کمترین میزان شهریه را دارند.)
  • شهریه در مقطع دکتری: پس از 1 سال امکان دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در اسپانیا

شهریه مدارک خاص دانشگاه ها محدوده مشخصی ندارد و از طرف مقامات مبلغی  برای آن تعیین نمی شود. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های رتبه برتر اسپانیا را دارید: می توانید در جدول زیر شهریه این دانشگاه ها را مشاهده کنید.

دانشگاه خودمختار مادریدشهریه بین 2000 تا 3000 یورو در سال
دانشگاه بارسلونامیانگین شهریه 2900 یورو در سال
دانشگاه پمپئو فابراشهریه بین 3000 تا 4000 یورو در سال
دانشگاه خودمختار بارسلونامیانگین شهریه 3500 یورو در سال

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی اسپانیا

دانشگاه های خصوصی اسپانیا شهریه بالاتری دارند. اما عموما از 20 هزار یورو در سال بیشتر نیست. برخی از برنامه های تحصیلی که توسط مدارس بازرگانی ارائه می شود، می تواند از 25 هزار یورو در سال بیشتر شود. اگر قصد دریافت مدرک مدیریت بین الملل را در دانشگاه های خصوصی اسپانیا دارید، ممکن است، شهریه سالانه شما حدود 30 هزار یورو یا بیشتر شود.

هزینه زندگی و محل اقامت دانشجویان بین المللی در اسپانیا

به طور کلی اسپانیا کشوری مقرون بصرفه است و دانشجویان بین المللی از نظر مالی تحت فشار قرار نمی گیرند. برای زندگی در اسپانیا به 900 تا 1100 یورو در ماه نیاز دارید. البته اگر در شهرهایی مثل مادرید یا بارسلونا مشغول به تحصیل باشید، هزینه ها بیشتر می شود. در شهرهایی مانند والنسیا، سویل و کادیز هزینه های زندگی کمتر بوده و حدود 700 تا 900 یورو در ماه می باشد. گزینه های اصلی اقامت دانشجویان بین المللی در اسپانیا به شرح زیر است:

  • اقامتگاه های دانشجویی: هزینه از 360 تا 650 یورو در ماه است.
  • اجاره آپارتمان: بسیاری از دانشجویان این گزینه را ترجیح می دهند. هزینه اقامت از 200 یورو شروع شده و تا 1000 یورو در ماه نیز می رسد. یکی از راه های کم کردن هزینه ها اجاره آپارتمان به صورت اشتراکی می باشد.

البته باید علاوه بر هزینه اجاره آپارتمان هزینه های جانبی مثل برق، آب، گرمایش و اینترنت را اضافه کرد. هزینه اینترنت ماهانه حدود 30 یورو بوده و هزینه برق و آب حدود 115 یورو در ماه است. هزینه مواد غذایی در اسپانیا برای یک دانشجو 200 تا 400 یورو می شود. البته این هزینه به عادات غذایی شما بستگی دارد.

شما باید هنگام برنامه ریزی برای تحصیل در اسپانیا هزینه های جانبی را نیز در نظر بگیرید. شما باید سالانه برای خرید کتاب و سایر لوازم آموزش حدود 900 یورو پرداخت کنید. ممکن است، در طول تحصیل نیاز به کلاس های ویژه ای داشته باشید. هزینه این کلاس ها متغیر بوده و از 30 تا 200 یورو هزینه دارد. هزینه بیمه درمانی را نباید فراموش کرد. برای بیمه درمانی باید 70 تا 180 یورو در سال هزینه کرد.

هزینه تحصیل و زندگی در اسپانیا
هزینه تحصیل و زندگی در اسپانیا

انواع روش ها برای تحصیل رایگان در اسپانیا

هزینه دانشگاه در اسپانیا به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله نوع موسسه آموزش عالی (دولتی یا خصوصی)، مقطع تحصیلی، محل دانشگاه، ملیت شما و رشته تحصیلی می تواند در میزان هزینه های دانشگاه تاثیرگذار باشد. اگرچه هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اسپانیا بسیار کم می باشد، اما شما می توانید از روش هایی همین میزان هزینه را حذف کنید. در ادامه روش های تحصیل رایگان در اسپانیا را ذکر می کنیم.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های اسپانیا

آیا تا به حال به این فکر کرده اید، دانشجویان بین المللی که توانایی مالی ندارند، چگونه برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می کنند؟ بسیاری از دانشگاه های اسپانیا به دانشجویان اسپانیایی و بین المللی بورسیه تحصیلی می دهند. برای تحصیل رایگان در اسپانیا استفاده از این بورسیه ها توصیه می شود. برای بهره مندی از بورسیه تحصیلی در اسپانیا باید از آخرین به روز رسانی ها و پیشنهادات دانشگاهی مطلع باشید. به عنوان مثال دانشگاه والنسیا تنها در صورت درخواست دانشجو بورسیه تحصیلی و کمک مالی ارائه می دهد. این کمک های مالی بر اساس سطح علمی دانشجو و نیازهای مالی او تعیین می شود.

دانشجویان مقطع دکتری می توانند پس از یک سال تحصیل بورسیه تحصیلی از دانشگاه دریافت کنند و بسیاری از هزینه های خود را کاهش دهند. در سال های اخیر بورسیه ها و وام های دانشجویی افزایش پیدا کرده است، تا امکان تحصیل رایگان در اسپانیا راحت تر فراهم شود. نمونه هایی از بورسیه های تحصیلی عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط دولت اسپانیا
  • بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط سازمان مطالعات خارج از کشور اسپانیا
  • بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط کمیسیون اروپا
  • بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط موسسه آمریکایی برای مطالعات خارجی (برای دانشجویان آمریکایی)

دانشگاه های مقرون به صرفه در اسپانیا

اگرچه ممکن است، بسیاری از افراد به دلیل کیفیت بالای آموزش به دنبال دانشگاه هایی با شهریه بالا باشند، اما می توان از دانشگاه هایی پذیرش دریافت کرد، که علاوه بر سطح علمی بالا امکان تحصیل با کمترین هزینه را ایجاد می کنند.
البته به طور کلی دانشگاه های دولتی اسپانیا بسیار کم هزینه بوده و به طور میانگین هر دانشجو باید 1000 یورو در هر ترم پرداخت کند. در جدول زیر لیستی از ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا اما با کیفیت آموزشی بالا برای دانشجویان بین المللی را ارائه داده ایم.

نام دانشگاهمیزان شهریهجزئیات دانشگاهرتبه دانشگاه
دانشگاه ناوارااز 1050 یورودر شهر پامپلونا واقع شده است. دانشگاه خصوصی و غیر انتفاعی است، که در ساب 1952 تاسیس شد. این دانشگاه رتبه بالایی دارد. بیش از 12 هزار دانشجو در دانشگاه ناوارا تحصیل می کنند و حدود 1500 نفر از آن ها دانشجوی بین المللی هستند.این دانشگاه در میان 5 موسسه آموزش عالی اسپانیا و 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.
دانشگاه گرانادااز 750 یورودانشگاهی دولتی در شهر گرانادا است. یکی از مهمترین دانشگاه های اسپانیا محسوب می شود. بیش از 80 هزار دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند. از نظر تعداد دانشجو، چهارمین دانشگاه بزرگ کشور است.این دانشگاه در میان 10 دانشگاه برتر اسپانیا قرار دارد  و بیشتر به دلیل برنامه های تحصیلی در زمینه مهندسی کامپیوتر شناخته شده است.
دانشگاه والانسیااز 2600 یورودر سال 1499 تاسیس شد. یکی از قدیمی ترین موسسات آموزشی اسپانیا است، که به دلیل استانداردهای عالی شناخته می شود. در حال حاضر بیش از 50 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. بیشتر دوره ها به زبان اسپانیایی یا والنسیا تدریس می شود. اما برای دانشجویان بین المللی دوره هایی به زبان انگلیسی ترتیب داده است.این دانشگاه جز 10 دانشگاه برتر اراسموس محسوب می شود.
دانشگاه پمپئو فابرا3000 تا 4000 یورودر شهر بارسلون واقع است. یک دانشگاه تحقیقات عمومی بوده و برای دانشجویان بین المللی جز اصلی ترین و ارزان ترین دانشگاه ها محسوب می شود. بیش از 15 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. حدود 10 هزار نفر در مقطع کارشناسی و 4 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد. رشته های اصلی این دانشگاه اقتصاد و بازرگانی است.این دانشگاه با قرار گیری در مرکز بارسلون فرصت های زیادی در طول تحصیل و بعد از آن به دانشجویان ارائه می دهد.
دانشگاه آلیکانتهاز 1500 یورودانشگاه دولتی واقع در شهر آلیکانته در شمال اسپانیا است. در سال 1968 تاسیس شده و دارای مجموعه ای از پردیس ها است. بیش از 29 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. دانشگاه آلیکانته یک دانشگاه بین المللی بوده و از آموزش دو زبانه بهره مند است. همین موضوع برای دانشجویان بین المللی وسوسه انگیز است.بخشی از شبکه معتبر دانشگاهی مانند انجمن دانشگاه های اروپا و گروه دانشگاه های کامپوستالا می باشد.

کار نیمه وقت در اسپانیا

دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در اسپانیا ویزای دانشجویی دریافت می کنند، می توانند در این کشور مشغول به کار شوند. این دانشجویان اجازه کار در هر شغلی را ندارند. در صورت تمایل به اشتغال باید مجوز کار دریافت کنند. با کار نیمه وقت می توان هزینه های شهریه دانشگاه، کتاب و زندگی در اسپانیا را تامین کرد.

کار نیمه وقت در اسپانیا | اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا
کار نیمه وقت در اسپانیا | اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

امکان کار در اسپانیا پس از فارغ التحصیلی

اگر می خواهید، پس از اتمام تحصیل در کشور اسپانیا زندگی کنید، نیاز به اجازه اقامت دارید. نوعی از اجازه اقامت که برای فارغ التحصیلان دانشگاه های اسپانیا صادر می شود، ویزای جستجوی کار اسپانیا است. با دریافت این ویزا شما یک سال فرصت دارید، به جستجوی شغل مورد نظر خود بپردازید. در این مدت شما می توانید بدون مشکل و کاملا قانونی در اسپانیا زندگی کنید.
این ویزا به هیچ وجه تمدید نمی شود و در صورتی که در این مدت یک ساله شغلی پیدا نکنید، مجبور به ترک خاک اسپانیا هستید. اما اگر موفق شده و شغلی مناسب پیدا کنید، می توانید با اجازه کار در اسپانیا اقامت داشته باشید.

شما می توانید از 60 روز قبل از انقضای ویزای دانشجویی برای اخذ ویزای جستجوی کار اقدام کنید. حتما باید در زمان درخواست در اسپانیا اقامت داشته باشید و خارج از خاک اسپانیا امکان درخواست ویزای جستجوی کار وجود ندارد. با دریافت اقامت کاری اسپانیا می توانید پس از 5 سال اقامت دائم این کشور را به دست آورده و از مزایای آن بهره مند شوید. پس از 10 سال نیز می توان تابعیت اسپانیا را به دست آورد.

سخن پایانی تحصیل رایگان در اسپانیا

تحصیل رایگان در اسپانیا و شرایط پذیرش در دانشگاه های اسپانیا در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. اگر قصد تحصیل در اسپانیا را دارید، می توانید در دانشگاه های دولتی این کشور با هزینه بسیار پایین تحصیل کنید. البته باید قبل از درخواست پذیرش شرایط و قوانین دانشگاه مورد نظر را با دقت بررسی کرده و از میزان شهریه و مدارک لازم در رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر مطلع شوید.
در این مطلب لیست دانشگاه هایی با هزینه بسیار کم و روش های تحصیل رایگان در اسپانیا را توضیح دادیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رایگان در اسپانیا می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. همچنین می توانید سوالات خود را در پایین این مطلب، در بخش دیدگاه ها، با ما در میان گذاشته و در سریع ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید.

سوالات متداول در زمینه تحصیل رایگان در اسپانیا

✳️ شرایط تحصیل در اسپانیا چیست؟

برای تحصیل در اسپانیا باید تمکن مالی لازم را داشته باشید. شما باید اثبات کنید، توانایی پرداخت هزینه های تحصیل را دارید. این کار را می توانید از طریق دریافت بورسیه تحصیلی، کار در اسپانیا و یا پرداخت شخصی انجام دهید.

✳️ هزینه تحصیل در اسپانیا چقدر است؟

تحصیل در اسپانیا به نسبت دیگر کشورها بسیار ارزان می باشد. اگر برای تحصیل دانشگاه های دولتی را انتخاب کنید، تنها باید 680 تا 1280 یورو در سال برای شهریه بپردازید. به عنوان مثال در دانشگاه گرانادا شما باید در سال تنها 821 یورو پرداخت کنید.

✳️ انواع بورسیه تحصیلی در اسپانیا چیست؟

1. بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط دولت اسپانیا
2. بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط سازمان مطالعات خارج از کشور اسپانیا
3. بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط کمیسیون اروپا
4. بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط موسسه آمریکایی برای مطالعات خارجی (برای دانشجویان آمریکایی)

✳️ شهریه مقطع دکتری در اسپانیا چقدر است؟

شهریه در مقطع دکتری پس از 1 سال امکان دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در اسپانیا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا

کشور کانادا در آمریکای شمالی واقع شده است که با توجه به وسعت بالای این کشور هر سال مهاجران ز...

تحصیل پزشکی در قبرس تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های پزشکی و دندان پزشکی پیشرفت ه...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button