کشور آمریکا چهارمین کشور جهان از نظر وسعت می باشد و همچنین این کشور از لحاظ جمعیت و پهناور بودن پس از کشورهای روسیه و کانادا مقام سوم را در سطح  جهان دارد.کشورهای کانادا، روسیه، مکزیک، کوبا و اقیانوس های اطلس و آرام با کشور آمریکا هم مرز هستند.نام دیگر کشور آمریکا، ایالت متحده آمریکا یا ایالات متحده است.زبان ملی و اصلی در این کشور انگلیسی آمریکایی  است.واحد پول کشور آمریکا دلار آمریکا و پایتخت آن شهر واشنگتن می باشد.امروزه کشور امریکا برای جوانان یکی از بهترین انتخاب ها برای مهاجرت است.در حال حاضر تحصیل رایگان در آمریکا یکی از موارد مورد تقاضای دانشجویان است.کشور آمریکا سرزمین رویاها و سرزمین فرصت ها نامگذاری شده است به گونه ای که شاید ورود به این خاک مقداری سخت و پیچیده به نظر برسد.

در نگاه اول شاید تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر نباشد ولی اگر شرایط تحصیل رایگان در امریکا را داشته باشید می توانید به راحتی و با رعایت قوانین مهاجرتی و ارائه مدرک مورد نیاز دانشگاه و سفارت وارد دانشگاه این کشور شوید و آینده خود را در دانشگاه های آمریکا رقم بزنید.البته اخیرا با روی کار آمدن ترامپ، اخذ ویزای آمریکا قدری مشکل شده ولی گاها افراد موفق به اخذ ویزا نیز شده اند و به همین جهت می توان گفت به صورت صرفا نشدنی محسوب نشده و شانس برای اخذ ویزای آمریکا و تحصیل رایگان در آمریکا وجود دارد. یکی از روش های مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت آمریکا مهاجرت از طریق تحصیل می باشد. از جمله رشته های پر متقاضی برای تحصیل در آمریکا ، تحصیل در رشته پزشکی آمریکا و تحصیل داروسازی در آمریکا می باشد.

تحصیل رایگان در آمریکا – شرایط تحصیل رایگان در آمریکا

سفر و مهاجرت به کشور آمریکا از جمله مهاجرت تحصیلی به آمریکا مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد هم چنین بسیاری از دانشجویان به علت امکانات ویژه، سطح و بار علمی بالا، دانشگاه های نمونه و ممتاز و اساتید معتبر با سطح علمی مطلوب ترجیح می دهند تحصیلات خود را در کشور آمریکا ادامه دهند. با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل در کشور آمریکا بسیاری از افراد این امر را غیر ممکن تلقی می کنند اما این نکته حائز اهمیت است که با رعایت شرایطی این امر امکان پذیر است. از شرایط تحصیل رایگان در آمریکا می توان به عدم وجود گپ تحصیلی (فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی)، تحصیل در دانشگاه های دولتی و امکان دریافت بورس های تحصیلی آمریکا اشاره کرد. افراد با علم به این شرایط می توانند برای تحصیل رایگان آمریکا یا تحصیل با هزینه های کمتر در کشور آمریکا اقدام نمایند.

محدودیت سنی یکی از شرایط تحصیل رایگان در آمریکا  است ، به عبارت دیگر افرادی که برای تحصیل رایگان در آمریکا  می خواهند اقدام کنند نباید گپ تحصیلی بالایی داشته باشند ، خیلی از سوالات شما دوستان اخیراً درباره گپ تحصیلی ما را بر این داشته است که در این فرصت به این سوال شما پاسخ دهیم . گپ تحصیلی فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی است که اگر شما به این علت روادیدتان مردود شود یک نکته خیلی منفی در پرونده خود کسب کرده اید و همچنین شانس مهاجرت خود را به مدت زیادی شاید از دست خواهید دادید.

به طور معمول شرایط تحصیل رایگان در آمریکا به این صورت است که  دانشگاه های کشور آمریکا از ۱۲ تا ۳۵ هزار دلار سالیانه هزینه یا شهریه دریافت می نمایند، افرادی که گرین کارت (Green Card) کشور آمریکا را دارند هزینه کمتری نسبت به دیگر افراد پرداخت می کنند و تسهیلات بیشتری به آنها تعلق می گیرد اما برای دیگر افراد که تمایل به پرداخت هزینه های پایین تر دارند می توان به دانشگاه های دولتی اشاره کرد. دانشگاه های دولتی با هزینه ۱۲ هزار دلار نسبت به دیگر دانشگاه ها کم هزینه تر می باشند اما ظرفیت آنها محدود است. در خصوص شرایط تحصیل رایگان در آمریکا متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های دولتی با هزینه های کمتر باید زودتر اقدام کنند هم چنین شرایط آنها نیز در تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور آمریکا بی تاثیر نیست. به نسبت هرچه شرایط آنها مطلوب تر باشد شانس آنها بالاتر خواهد بود.

در راستای بحث شرایط تحصیل رایگان در آمریکا می توان گفت که در کشور آمریکا برخی از کالج ها با قرار دادن شرایط ویژه امکان تحصیل رایگان درآمریکا  یا تحصیل با کمترین هزینه را به افراد می دهند. متقاضیان برای تحصیل رایگان در این کالج ها باید به میزان مشخصی در طول هفته کار کنند تا کمک هزینه دریافت کنند یا تحصیلات آنها رایگان گردد .دانشجویان  با دریافت بورس های تحصیلی آمریکا  میتوانند هزینه های خود را کاهش دهند، متقاضیان شرایط تحصیل رایگان در آمریکا می توانند برای دریافت بورس چند ماه قبل از شروع تحصیل خود درخواست دهند تا آن را به موقع دریافت نمایند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که بورس و کمک هزینه تحصیلی در امریکا  با توجه به رشته تحصیلی، مقطع، دانشگاه و ایالت متفاوت است و امکان اخذ بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی نسبت به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شانس پایین تری دارد.

متقاضیان شرایط تحصیل رایگان در آمریکا با داشتن معدل بالا در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد (حداقل معدل ۱۶)، سابقه علمی خوب، مدرک زبان یا آیلتس در سطح بالا (حداقل آیلتس ۶.۵)، رزومه مطلوب، داشتن نمره GRE یا GMAT مناسب، مقالات علمی و ISI و شرایط مطلوب دیگر می توانند برای دریافت بورس و کمک هزینه تحصیلی آمریکا اقدام کنند.

افراد متقاضی شرایط تحصیل رایگان در آمریکا علاوه بر دریافت بورس و کمک هزینه های تحصیلی می توانند با اقدام برای دریافت موقعیت دستیار استاد یا دستیار تحقیقات بخشی از مسئولیت های اساتید دانشگاه ها را اخذ نموده و بخشی از هزینه های تحصیل خود را تامین نمایند.در خصوص شرایط تحصیل رایگان در آمریکا  دانشجویان می توانند علاوه بر دریافت بورس و کمک های تحصیلی آمریکا یا سمت دستیار استاد یا دستیار تحقیقات در مقاطع مختلف تحصیل خود به کار بصورت پاره وقت بپردازند تا بتوانند بخشی از هزینه های خود را تامین نمایند، به طور معمول متقاضیان در مقطع کارشناسی ۱۰ ساعت در هفته، در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت در هفته و در مقطع دکتری ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند که میانگین حقوق دریافتی آنها ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار به ازای هر ساعت کار می باشد. این مبلغ دریافتی می تواند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی افراد در کشور آمریکا را پوشش دهد.

در خصوص شرایط تحصیل رایگان در آمریکا و اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا شاید در مجموع تحصیل رایگان در آمریکا با توجه به برتری نظام آموزشی و دانشگاه های معتبر آن کمی دور از ذهن و انتظار باشد و شرایط تحصیل رایگان در آمریکا سخت باشد اما با شرایطی از جمله دانشگاه های دولتی آمریکا ، دریافت بورس و کمک هزینه های تحصیلی آمریکا ، کار حین تحصیل در آمریکا  و …. می توان به آن رسید.

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا برای افراد مختلف، متفاوت می باشد. تحصیل رایگان در آمریکا دارای گزینه های زیادی است. هزینه های تحصیل در کشور آمریکا برای افرادی که دارای گرین کارت می باشند، بسیار پایین تر و کم هزینه تر می باشد. این گونه افراد دارای شرایط آسان تری در دریافت کمک هزینه های تحصیلی می باشند. اما تحصیل رایگان در امریکا برای افراد دیگر که از طریق پذیرش تحصیلی اقدام کرده اند و می خواهند از طریق کمک هزینه های تحصیلی در این کشور تحصیل رایگان در امریکا را تجربه کنند، متفاوت می باشد. این افراد نیازمند اخذ معدل خوب در مقطع لیسانس و فوق لیسانس بوده و علاوه بر این می بایست دارای نمره مورد نیاز در مدرک زبان باشند.علاوه بر شرایط گفته شده برای دارا بودن تحصیل رایگان در آمریکا از طریق پذیرش تحصیلی می بایست فرد متقاضی، دارای مقالات و پژوهش های علمی معتبر در داخل و یا خارج از کشور باشد.

در حال حاضر افسر های ویزا آمریکا برای تحصیل رایگان در آمریکا  روی این گزینه به شدت سختگیرانه نگاه می کنند و همچنین باید گفت باتوجه به سختگیرانه نگاه کردن افسرهای ویزای آمریکا برای حتی ادامه تحصیل رایگان در آمریکا  می تواند شما را از هدف نهایی خود بازدارد.

به طور کلی دانشگاه‌ های آمریکا به دو گروه ایالتی (state school) و خصوصی  (private school) تقسیم می شوند. دانشگاه های ایالتی معمولا بسیار ارزانتر هستند اما ممکن است برای پذیرش دانشجویان خارجی (international students) محدودیت ظرفیت داشته باشند و این محدودیت ظرفیت منجر شده است که با توجه به سیل عظیم تقاضا برای تحصیل رایگان در آمریکا  سفارت و حتی دانشگاه های آمریکا با سختگیری بیشتری نسبت به پذیرش و ویزا نگاه کنند.

دانشگاه های دولتی و خصوصی آمریکا از نظر هزینه های تحصیل  به چهار دسته تقسیم می گردند : ( این هزینه ممکن است بسته به دانشگاه و رشته متفاوت باشد)

  • دسته ی اول دانشگاه ها و موسسات دولتی کم هزینه که شهریه ی آنها به طور میانگین ۱۲۰۰۰ دلار سالیانه است.
  • دسته ی دوم دانشگاه ها و موسسات دولتی پر هزینه که شهریه آنها به طور میانگین ۲۵۰۰۰ دلار است.
  • دسته ی سوم دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی و خصوصی کم هزینه که شهریه ی آنها به طور میانگین ۱۸۰۰۰ دلار است.
  • دسته ی چهارم دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی و خصوصی پر هزینه که شهریه ی آنها به طور میانگین ۳۵۰۰۰ دلار است.

براساس گزارش سال ۲۰۱۴ HSBC ایالات متحده جهت تحصیل رایگان در آمریکا از نظر بالابودن هزینه های تحصیل بعد از استرالیا و سنگاپور در رتبه ی سوم قرار دارد. این نشریه هزینه های زندگی و تحصیل در آمریکا را 40000 دلار اعلام کرد. اما با بررسی دقیق تر هزینه های تحصیل در ایالات متحده باید میان هزینه های عنوان شده و پرداخت واقعی تمایز قائل شد. طبق آمار سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ ، هشتاد و پنج درصد از دانشجویان دوره ی کارشناسی چهار ساله در دانشگاه های آمریکا به نوعی از کمک های مالی تحصیلی استفاده کرده اند. از این میزان سهم کالج های دولتی ۸۳% و کالج های خصوصی غیر انتفاعی ۸۹% می باشد.

برای تمام دانشجویان بین المللی که به تحصیل رایگان در آمریکا می اندیشند این نکته ضروری است که چگونه مخارج تحصیل اولیه را پرداخت کنند. بعضی از کالج ها، دانشگاه ها و یا کنسولگری های آمریکایی امکان استفاده از بورسیه را برای دانشجویان خارجی فراهم می نمایند. دقت داشته باشید که این مهم باید با مشورت وکلای مهاجرتی انجام شود، در حال حاضر قوانین مهاجرتی و قوانین اخذ پذیرش و ویزا مقداری تغییر یافته است.

تحصیل رایگان در آمریکا – تحصیل رایگان در آمریکا از طریق اخذ کمک هزینه های تحصیلی

جهت اخذ کمک هزینه های تحصیلی در کشور آمریکا، شما می بایست به منظور سهولت در کار و طبق شرایط تحصیل رایگان در آمریکا از چند ماه قبل از دانشگاه های این کشور به منظور تحصیل در آنها درخواست پذیرش نمایید. بهترین منبعی که می تواند شما را در تهیه این بودجه یاری نماید دانشگاه یا موسسه ای می باشد که شما می خواهید در آن تحصیل نمایید. در صورتی که شما دانشجوی فوق لیسانس و یا دکترا باشید جهت اخذ این کمک هزینه راهی آسان تر در پیش رو دارید.

تحصیل رایگان در آمریکا – بورسیه های تحصیلی در آمریکا

یکی از راه های کسب کمک هزینه های تحصیلی اخذ بورسیه های تحصیلی می باشد. بورسیه های تحصیلی با کمک هزینه های تحصیلی اندکی متفاوت است. این بورسیه ها ممکن است از طرف دانشگاه و یا موسسه ای که در آن تحصیل می کنید، به شما داده شود. همچنین ممکن است این بورسیه ها از طرف موسسات دیگر به شما واگذار گردد. در هر صورت بورسیه های تحصیلی نسبت به کمک هزینه های تحصیلی دارای شرایط بهتری می باشد و شما نیز نیاز است در ازای اخذ آن مانند کمک هزینه های تحصیلی کار کنید.

اخذ بورسیه های تحصیلی نیز نیازمند سابقه علمی و تحصیلی خوب و همچنین دارا بودن معدل عالی، نمره ی آزمون زبان بالا به همراه توصیه نامه از چند استاد می باشد. به صورت کلی در دریافت بورسیه های تحصیلی تحقیقات و مقالات شما، همچنین معدل و توصیه نامه های اساتید بسیار تاثیر گذار می باشد.

شیوه ی دیگر تجربه کردن تحصیل رایگان در آمریکا که این شیوه نسبت به شیوه های دیگر دارای طرفداران کم تری می باشد، دستیاری استاد می باشد. این شیوه به گونه ای است که شما در زمینه های علمی و تحقیقات و پژوهش در این زمینه همکاری می کنید. در این صورت قسمتی از بودجه ای که در اختیار استاد قرار دارد به صورت کمک هزینه به شما تعلق خواهد گرفت. نکته مثبت در قرار گرفتن در این موقعیت بالا بردن تخصص و اطلاعات خودتان می باشد.

دانشگاه های رایگان

تحصیل رایگان در آمریکا –  نه دانشگاه آمریکا که تحصیل در آنها رایگان است

  1. کالج بریا (Berea College)

این دانشکده کوچک در ایالت کنتاکی آمریکا یک مأموریت دارد و آن هم این است که دانشجویان محروم و سخت کوش را جذب کند. فقط افرادی که با مشکلات مالی روبرو هستند می توانند در این دانشکده پذیرش شوند. به هر دانشجو 4 سال بورسیه تحصیلی به همراه یک لپ تاپ تعلق می گیرد. حضور در کلاس های درس الزامی است و هر دانشجو باید هر هفته چندین ساعت را در محوطه دانشگاه کار کند.

  1. کالج دیپ اسپرینگز (Deep Springs College)

این دانشگاه کوچک که فقط مختص آقایان است در کالیفرنیا قرار دارد. بورسیه تحصیلی به همراه اتاق و محل خواب در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. این دانشگاه هر ساله فقط 22 تا 25 نفر را پذیرش می کند.

  1. کالج اوزارکس (College of the Ozarks)

ورود به این دانشکده در ایالت میزوری بسیار دشوار است. دانشجویان هیچ هزینه ای را برای تحصیل در این دانشگاه نمی پردازند. هر دانشجو باید ساعت های زیادی را در این دانشگاه کار کند.

  1. آکادمی نیروی هوایی آمریکا (U.S. Air Force Academy)

علاوه بر آموزش رایگان، این دانشگاه نظامی که در ایالت کلرادو قرار دارد همه هزینه های جانبی دانشجویان را هم پوشش می دهد. پس از 4 سال تحصیل، دانشجویان باید دست کم 5 سال را در نیروی هوایی خدمت کنند.

  1. آکادمی گارد ساحلی آمریکا (U.S. Coast Guard Academy)

دانشجویان این دانشکده بیشتر در رشته های مهندسی و علوم محیط مشغول تحصیل می شوند. پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان باید 5 سال به دولت خدمت کنند.

  1. آکادمی کشتیرانی تجاری (U.S. Merchant Marine Academy)

این دانشکده که در نیویورک قرار دارد بخاطر انتخاب های شغلی متعدد در همه رشته ها شهره عام و خاص است. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی باید به عنوان افسر در هر کدام از حوزه های نظامی که بخواهند به مدت 6 سال خدمت کنند.

  1. آکادمی نظامی آمریکا (U.S. Military Academy – West Point)

این یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشکده‌های افسری در وست پوینت آمریکاست. نرخ پذیرش دانشجو در این دانشگاه 9 درصد است. در کنار آموزش رایگان و دریافت کمک هزینه 10 هزار دلاری در هر سال، دانشجویان باید 5 سال پس از فارغ التحصیلی به دولت خدمت کنند. بیشتر فارغ التحصیلان پس از پایان خدمت نظامی شان، شغل های موفقی در حوزه های سیاست و کسب و کار در اختیار خواهند داشت.

  1. آکادمی نیروی دریایی آمریکا (U.S. Naval Academy)

این دانشگاه که در شهر آناپولیس در مریلند آمریکا قرار دارد، همه هزینه های تحصیل و هزینه های جانبی دانشجویان را فراهم می کند. در مقابل، دانشجویان باید پس از فارغ التحصیلی 5 سال به دولت خدمت می کنند.

  1. مؤسسه وِب (Webb Institute)

این دانشکده خصوصی در نیویورک به افراد علاقه مند به رشته های معماری و مهندسی دریایی بورس تحصیلی می دهد. بخاطر شهرت بالای این دانشگاه، تقریبا 100 درصد دانشجویان پس از تحصیل مشغول به کار می شوند.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
الهام

سلام من آیلتس 6 دارم 18 سالمه آیا میتونم در دانشگاه وست پوینت تحصیل کنم وضعیت مالی خوبی هم ندارم آیا هزینه ی تحصیل رایگان است؟؟

آتیه آفرینان

سلام امکان اقدام وجود دارد اما هزینه ی تحصیلتان رایگان نمی باشد .

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button