با توجه به تحصیل رایگان در آلمان در تمامی مقاطع، بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در آلمان هستند و بسیاری از متقاضیان حتی از اتحادیه اروپا، کشور آلمان را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند. لذا قطعا رقابت سختی برای انتخاب دانشجو به خصوص در تحصیل دکترا در آلمان وجود دارد.

البته این را نمی توان نادیده گرفت که اولویت دادن پذیرش با دانشجویان کارشناسی ارشد همان دانشگاه می باشد. در کشور آلمان مانند سایر کشورهای اروپایی هیچ آزمون ورودی برای پذیرش در دکترا وجود ندارد اما معدل دانشجو و دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده در کنار توصیه نامه استاد و داشتن مقاله های بین المللی از جمله مواردی می باشد که تاثیر مهمی در امر پذیرش دکترا دارد و قطعا داشتن نمره زبان مناسب نیز ضروری است.

همچنین اشخاص متقاضی تحصیل دکترا در آلمان این امکان را دارند که در هنگام تحصیل خود حقوق مناسب نیز دریافت کنند چون افرادی که به تحصیل دکترا در آلمان مشغول هستند باید با استاد راهنمای خود کار تحقیقاتی نیز انجام دهند، بنابراین حقوق مناسبی را می توانند از استادی راهنمای خود دریافت کنند به طوری که دانشجویان تحصیل دکترا در آلمان با دریافت حقوق می توانند هزینه های تحصیل و زندگی خود را نیز تامین کنند.

در نتیجه می توان گفت برقراری ارتباط با استاد راهنما از جمله مواردی است که دانشجویان باید بتوانند به خوبی از عهده آن برآیند و طرح دکترا (Proposal) دانشجو بایستی از طرف استاد راهنما مورد تایید قرار بگیرد. معمولا تحصیل دکترا در آلمان به صورت کلاس درس نبوده و دانشجو در طول تحصیل با مشاوره استاد راهنما به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می پردازد و همچنین تز دکتری خود را به اتمام می رساند.

این پایان نامه به صورت کتبی ارائه می شود و البته به صورت شفاهی نیز دفاع صورت می گیرد. پایان نامه دکترا در اکثر رشته ها به زبان آلمانی باید ارائه شود البته در رشته های مهندسی و برخی از رشته ها دانشجو می تواند با موافقت استاد پایان نامه خود را به زبان انگلیسی ارائه کند.

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت آلمان مقاله ” اقامت در آلمان ” را مطالعه بفرمایید .

روند اخذ پذیرش دکترا در آلمان کوتاه نیست و حتی ممکن است تا ۱ سال طول بکشد و دانشجویانی که تمایل به تحصیل در این مقطع تحصیلی را دارند باید برای چندین استاد راهنما همزمان درخواست بفرستند که بالاخره بتوانند استاد مورد نظر را پیدا کنند.

بنابراین دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در آلمان امر ساده ای نیست و بسیاری از متقاضیان تحصیل در آلمان ترجیح می دهند پذیرش فوق لیسانس مجدد بگیرند و در محیط حضور داشته باشند و بتوانند به طور مستقیم با استاد راهنما ارتباط بگیرند. طول دوره تحصیل دکترا در آلمان، ۳ تا ۵ سال می باشد و البته وابسته به فعالیت دانشجو  است.در زمینه گرفتن پوزیشن از استاد و یا پیدا کردن استاد راهنما پیشنهاد می شود از افراد متخصص کمک بگیرید.

بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان تحصیل دکترا در آلمان کارت اقامت یک ساله دریافت می کنند که به آنها اجازه می دهد که به مدت یک سال در آلمان اقامت داشته باشند و به دنبال کار بگردند .دانشجویان علاقمند به تحصیل دکترا در آلمان که متاهل باشند می توانند بعد از ورود به کشور آلمان و دریافت کارت اقامت دانشجویی خود و اجاره محل اقامت خود برای پیوست خانواده اقدام نمایند .

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان معمولا وابسته به دانشگاه و زبان انتخابی شما دارد. اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی آلمان سخت تر از اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی می باشد زیرا شهریه دانشگاه های خصوصی آلمان بسیار بالاتر از دانشگاههای رایگان می باشد. تحصیل دکترا در آلمان هیچ هزینه ای برای دانشجو ندارد و به صورت رایگان می باشد و حتی می توان گفت در اکثر رشته ها  امکان دریافت فاند ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ یورویی در ماه برای دانشجو وجود دارد.

داشجویان مقطع دکتری همچون تمامی مقاطع اجازه کار دانشجویی قانونی در آلمان دارند. این کار موقت ۳۰ ساعت در هفته است.به دلیل تحصیل رایگان و نداشتن هزینه تحصیل اساتید ترجیح میدهند دانشجو مدت زمان 6 ماهه تا یک ساله را با وی بگذراند و پس از آن بورسیه و فاند به دانشجویان ارائه نمایند.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در آلمان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در آلمان توضیح دادیم .

تحصیل دکترا در آلمان  – دوره های تحصیل در مقطع دکترا در آلمان

دوره های تحصیل در مقطع دکترا در آلمان عبارتند از :

  1. دکتراِ کورس محور در آلمان

دکترا فردی در آلمان با آنکه روش سنتی می باشد ولی هنوز هم به عنوان محبوب ترین دوره باقی مانده است. در این نوع تحصیل دکترا فرد متقاضی باید پایان نامه خود را تحت نظارت استاد تکمیل کند. طول دوره دکترا در کشور ها متفاوت است، به طور کلی تحصیل دکترا در آلمان بین 3 تا 5 سال به طول می انجامد.

این گزینه مقدار زیادی انعطاف پذیری را دارد و بسته به ابتکار شخصی و مسئولیت پذیری فردی متغیر می باشد. به دست آوردن دکترا در این روش محدود به انجام کار تحقیقاتی در دانشگاه نمی شود و همچنین بایستی یک پروژه در یک سازمان تحقیقاتی غیر دانشگاهی و یا در یک شرکت آلمانی در بخش صنعت را تکمیل کرد.

  1. دکترای پژوهش محور آلمان

فرد متقاضی تحصیل دکترا در آلمان می تواند برنامه ای به عنوان برنامه دکترا ساختار یافته آلمان را برای تحصیل خود در آلمان انتخاب کند که شامل یک گروه از دانشجویان دکترا است که توسط یک گروه از ناظران هدایت می شوند. بیش از 700 برنامه در این زمینه در دانشگاه های آلمان وجود دارد، که اغلب با زبان انگلیسی ارائه میشوند.

این برنامه ی دکترا با برنامه های دکتراکورس محور متفاوت می باشد، در این برنامه دانشجویان باید طرح های پژوهشی به تناسب برنامه های دکترای خود شرکت کنند، برنامه دکترای پژوهشی  آزادانه تر از برنامه دکترا کورس محور ی است.

تحصیل دکترا در آلمان

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش دکترا در آلمان عبارتند از :

  • ارائه یک Proposal مناسب که مورد تایید استاد راهنما قرار بگیرد
  • مدرک زبان مناسب (آیلتس 6.5 آکادمیک )
  • کنفرانس های بین المللی  و ژورنال های چاپ شده از دانشجو
  • مقالات بین المللی چاپ شده و تأیید شده دانشجو در طی سال های تحصیل
  • ثبت اختراع جهانی (اجباری نیست اما تاثیر مثبت بالایی دارد )
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی چنانچه دانشجو گپ تحصیلی دارد

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به آلمان شرکت آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به آلمان ” بیاندازید.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکترا در آلمان

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکترا در آلمان به شرح زیر می باشد :

  • ارائه آیلتس ۷ آکادمیک
  • داشتن چندین مقاله بین المللی با آی اف بالا
  • پذیرش و قبولی از استاد راهنما (سوپروایزر)
  • داشتن مدرک فوق لیسانس از دانشگاه مورد تایید دولت آلمان
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل دکترا در بلژیک تحصیل دکترا در بلژیک

تحصیل دکترا در بلژیک کشور بلژیک ، یک کشور کوچک و در عین حال پرجمعیت ، یک گزینه جذاب برای بسی...

تحصیل دکترا در رومانی تحصیل دکترا در رومانی

تحصیل دکترا در رومانی کشور رومانی از اعضای اتحادیه اروپا و پیمان شینگن در جنوب شرقی اروپا م...

تحصیل دکترا در صربستان تحصیل دکترا در صربستان

کشور صربستان یکی از کشورهای اروپایی می باشد که از شرایط ایده آل برای زندگی، کار و تحصیل برخ...

نظرات کاربران
KASRA

سلام خیلی ممنون از مطالب مفید شما و تشکر میکنم بابت زحماتی که متحمل میشویدمن فاند برای استرالیا گرفتم همانطور که عرض کردم تا روز های اینده عازم خواهم شد  مقطع دکتری رشته مهندسی برقاما  یکی از بستگان ما فوق لیسانس هواشناسی دارن و سابقه کار زیادی ندارن و همین طور اوضاع مالی رو به راهی ندارن شرایط ایشون اینجوریهسن:32مدرک زبان : ایلتس 7 دارن و ولی مدرک زبان المانی ندارنکارشناسی و ارشد یکی از دانشگاه پیام نور و یکی از دانشگاه دولتی یزد معدل هم هر دو از 17 بالاتر و 2 مقاله isi دارن و 1 علمی پژوهشیهمانطور که گفتم ایشون سرمایه زیادی ندارن و البته ایشون قصد داشتن امریکا را انتخاب کنند اما امریکا هزینه بسیار زیادی داره هرچند بورسیه میده حداقل در حد تخفیف یا شهریه را کامل پوشش بده اما متاسفانه از توان ایشون خارجه اما بنظر شما با توجه به شرایط ایشون کشور های فرانسه . المان . اتریش. ایتالیا و یا روسیه برای شرایط ایشون مناسبه و کدوم کشور ها بهشون فول فاند میده؟خیلی ممنون هرچند شرایط ایشون با من خیلی متفاوته متشکرم

سارا جوادی

با سلام سپاس از همراهی شما کشورهای المان اتریش ایتالیا تحصیلات رایگان دارند و از نظر هزینه مناسب هستند

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button