کشور بلژیک کشوری واقع در غرب اروپا می باشد که پایتخت آن شهر بروکسل است. این کشور در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای بالتیک مجاور است.
تحصیل در بلژیک یک فرصت فوق العاده برای علاقه مندان تحصیل در یک کشور اروپایی است و همان طور که می دانید رشته دندان پزشکی را می توان یکی از مهمترین رشته های خدماتی – درمانی معرفی کرد که هر ساله متقاضیان زیادی را برای اخذ پذیرش دانشگاه ها به سمت خود جذب می کند.

تحصیل دندانپزشکی در بلژیک به دلیل سیستم آموزشی بسیار خوب و حضور اساتید مجرب جهت تدریس یکی از پرطرفدارترین رشته های موجود می باشد.

تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

مزایای تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

مزایای تحصیل دندانپزشکی در بلژیک به شرح زیر می باشد:

  • کیفیت بالای زندگی در بلژیک
  • دارا بودن شبکه حمل و نقل عمومی برای همه نقاط کشور بلژیک
  • اعتبار جهانی دانشگاه های بلژیک
  • وجود اساتید مجرب و معروف جهت تدریس در دانشگاه های بلژیک
  • وجود امکانات زیاد ( دانشگاهی، اینترنتی و کتابخانه ای ) در دانشگاه های بلژیک
  • تحصیل دندانپزشکی در بلژیک با هزینه کم در دانشگاه های دولتی نسبت به سایر کشورها
  • اجازه کار دانشجویی در کشور بلژیک به تناسب رشته تحصیلی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بلژیک
  • امکان تحصیل به زبان هلندی، فرانسه و آلمانی

شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

اکثر دوره های مرتبط به رشته دندانپزشکی به صورت دوره های تئوری، دانش فنی و عملی می باشند و موضوعات مورد مطالعه شامل آناتومی، زیست شناسی، مراقبت از بیمار، فارماکولوژی و دوره های خاص دیگر در جنبه های مختلف رشته دندانپزشکی هستند.

در کشور بلژیک برای گذراندن دوره دندانپزشکی متقاضی باید ابتدا دوره یا مقطع لیسانس را گذرانده و سپس در یک آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت کسب نمره و امتیاز مورد نیاز و مشخص شده می تواند برای مقاطع بالاتر تحصیلی  اقدام کند.
ولی از نکات بسیار مهم و یا محدودیت های تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک باید به این نکته توجه کرد که حداکثر سن متقاضی برای شرکت در آزمون ورودی و تحصیل در این رشته 23 سال می باشد.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در بلژیک باید از تمامی شرایط و ضوابط دانشگاه های بلژیک برای تحصیل با خبر شوند. فردی که قصد تحصیل دندانپزشکی در بلژیک را دارد باید دارای مدرک دیپلم معتبر از دبیرستان باشد. افرادی که بالای 18 سال سن دارند، می توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک اقدام نمایند.
لازم به ذکر است که نمرات دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی متقاضی می تواند تاثیر به سزایی در پذیرش فرد توسط دانشگاه داشته باشد و هر چه نمرات این دروس بالاتر باشند تا حدی اولویت فرد برای پذیرش بیشتر می شود.
افراد متقاضی تحصیل دندانپزشکی در بلژیک باید در آزمون  ECTS شرکت کنند و در صورت کسب حداقل امتیاز 180 می توانند در رشته دندانپزشکی تحصیل کنند. زبان تحصیل دندانپزشکی در بلژیک، زبان فرانسوی و اسپانیایی است و البته در بعضی دانشگاه ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود اما بسیار محدود تر از سایر زبان ها می باشد.

به دلیل این که تحصیل دندانپزشکی در کشور بلژیک به زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی است، متقاضیانی که ساکن کشور های فرانسوی، آلمانی و هلندی نیستند، ملزم به ارائه مدرک یکی از این سه زبان به انتخاب خود هستند. امکان دارد از فرد آزمونی مبنی بر تسلط به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی و هلندی نیز گرفته شود تا مهارت متقاضی را در این زمینه بسنجند. 
اگر فرد متقاضی دانشگاهی را انتخاب کرده باشد که دروس را به زبان انگلیسی تدریس کنند می بایست مدرک آیلتس 6.5 یا تافل 90 را ارائه دهند.

تعدادی از دانشگاه های معتبر دندانپزشکی در کشور بلژیک

دانشگاه های بلژیک در رده بندی های بین المللی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند ولی با این وجود رتبه های بین المللی این دانشگاه ها در رشته های پزشکی بسیار بهتر می باشد. 

بنابراین تحصیل دندان پزشکی در بلژیک یک فرصت بسیار عالی برای تبدیل شدن به یک پزشک حرفه ای است. تعدادی از دانشگاه های معتبر دندانپزشکی در کشور بلژیک در جدول زیر آورده شده است:

نام دانشگاهرتبه کلی دانشگاهرتبه رشته پزشکی دانشگاه
دانشگاه کاتولیک لئوون8424
دانشگاه خنت13095
دانشگاه کاتولیک لوواین114115
دانشگاه آزاد بروکسل250144
دانشگاه آنتورپ250197
دانشگاه آزاد بروسلز280203
دانشگاه لیژ451219
تعدادی از دانشگاه های معتبر دندانپزشکی در کشور بلژیک

هزینه تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

مدت زمان تحصیل در دوره دندانپزشکی در بلژیک 5 سال است و هزینه تحصیل با توجه به دانشگاه انتخابی و شهر متغیر می باشد. همچنین هزینه تحصیل دندانپزشکی در بلژیک در دانشگاه های دولتی و خصوصی متفاوت می باشد و طبیعتا به دلیل کم تر بودن شهریه دانشگاه های دولتی نسبت به شهریه دانشگاه های خصوصی، متقاضیان تمایل دارند که از دانشگاه های دولتی پذیرش بگیرند. به طور میانگین هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی کاملا بسته به دانشگاهی دارد که در آن تحصیل می کنید.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

دانش آموزان رشته ریاضی نیز قادر خواهند بود تا به تحصیل دندانپزشکی در بلژیک بپردازند اما با این وجود ریز نمرات تحصیلی فرد بسیار مهم است و حداقل یک درس اصلی را باید با نمره A گذرانده باشد. مدارک مورد نیاز جهت تحصیل دندانپزشکی در بلژیک به شرح زیر می باشد:

  • مدرک تحصیلی دوره دبیرستان در رشته ریاضی یا تجربی برای تحصیل در دوره اول
  • مدرک تحصیلی کارشناسی دندانپزشکی برای تحصیل در دوره دوم
  • انگیزه نامه تحصیلی برای تحصیل در دوره دوم
  •  ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر برای تحصیل در بلژیک که حداقل نمره 6.5 در آزمون آیلتس یا معادل آن در سایر آزمون ها و مدرک معتبر زبان آلمانی، فرانسوی یا هلندی در سطح B2 است.
 مدارک مورد نیاز جهت تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

پس از ارائه مدارک بالا به دانشگاه، فرد می تواند پذیرش تحصیلی از طرف دانشگاه دریافت کند و فرد پس از اخذ پذیرش به ویزای تحصیلی بلژیک نیاز خواهد داشت که این ویزا مجوز حضور در بلژیک است و پس از ورود به این کشور باید اجازه اقامت دریافت کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا

کشور کانادا در آمریکای شمالی واقع شده است که با توجه به وسعت بالای این کشور هر سال مهاجران ز...

تحصیل پزشکی در قبرس تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های پزشکی و دندان پزشکی پیشرفت ه...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button