تحصیل در صربستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی آنچنان زبانزد خاص و عام نمی باشد و شاید این به دلیل شناخت کمتر افراد از کشور صربستان و شرایط پذیرش دانشگاه های صربستان می باشد. سیستم آموزش عالی صربستان با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد و از سیستم انتقال اعتبار اروپایی (ECTS) استفاده می نماید.

دانشگاه های کشور صربستان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا خدمات تحصیلی ارائه می کنند. اکثر رشته ها به زبان صربستانی ارائه می شوند اما برخی از رشته ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به موضوع تحصیل در صربستان بپردازیم.

تحصیل در صربستان

دانشگاه های کشور صربستان سابقه طولانی در زمینه آموزش با کیفیت بالا دارند و بسیاری از آنها در دهه 1800 تاسیس شده اند. دانشگاه های صربستان از مقطع کارشناسی ارشد رشته های گوناگونی از قبیل برنامه های مدیریتی، بانکی، اقتصاد، علوم سیاسی، هنر، کشاورزی، ارتباطات، علوم رایانه و مهندسی را ارائه می دهند.
دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را در این کشور دریافت می کنند، تحت تاثیر فرهنگ چند قومی اروپای مرکزی می شوند و همچنین به راحتی می توانند در دوران تحصیلشان به کشورهای اروپایی سفر کنند.

تحصیل در صربستان

تحصیل در مدارس صربستان

یکی از دغدغه های بسیاری از خانواده ها، پیدا کردن یک مدرسه بین المللی برای فرزندان زیر 18 سال آنها جهت تحصیل در صربستان است. مدارس بین المللی صربستان برنامه های مختلفی را ارائه می دهند که محبوب ترین آنها به زبان های انگلیسی، آمریکایی است و مدرک بین المللی را پس از تحصیلات به این افراد اعطا می کنند.
مدارک تحصیلی که دانش آموزان در کشور صربستان دریافت می کنند در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده و مورد قبول است.

مدرسه بین المللی بلگراد (ISB) یک مدرسه مستقل می باشد که برنامه آموزشی را از پیش دبستان (3 سالگی) تا 12 سالگی برای دانش آموزان تمام اقلیت های ملی ارائه می دهد.
سال تحصیلی شامل 2 ترم می باشد که از 21  آگوست تا 15 دسامبر و از 8 ژانویه تا 14 ژوئن ادامه دارد. دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در صربستان را دارند، معمولا قبل از شروع تحصیل، 1 سال آموزش زبان در این کشور را می گذرانند.

مدارس بین المللی برای تحصیل در صربستان

همانطور که در بالا نیز گفتیم مدارس بین المللی برای فرزندان افرادی که به صربستان مهاجرت می نمایند وجود دارد این مدارس عبارتند از: مدرسه بین المللی بلگراد مدرسه بین المللی بریتانیا مدرسه بین المللی پریما: این مدرسه در سه مقطع آماده آموزش به فرزندان شما می باشد و به عنوان مرکز آموزش بین المللی ارزیابی کمبریج معتبر شناخته شده است.

مدرسه بین المللی چارتول: در این مدرسه بین المللی برنامه بر اساس برنامه ملی انگلیس خواهد بود این مدرسه توسط کمبریج و توسط وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری صربستان به عنوان یک مدرسه بین المللی و معتبر شناخته شده است.
Ruđer Boškovic: این مدرسه دانش آموزان را ترغیب می نماید تا به افرادی فرهیخته و اصولی و متبحر در جامعه تبدیل شوند و نقش مفیدی در جامعه داشته باشند.

تحصیل در مدارس صربستان

Brook Hill International: این مدرسه به تخلیه تخیل کودکان علاوه بر تحصیل معتقد است و ترویج کنجکاوی فرزندان شما و راهنمایی در جهت پیشرفت آنها در برنامه های آموزشی آنها قرار دارد. École Française de Belgrade: مهد کودک DS بلگراد برای کلیه کودکان تیز هوش بین سنین ۲٫۵ تا ۵ سال آزاد است.
هر کودکی برای آمدن به مهد کودک باید احساس راحتی و خوشحالی کند. فقط در این صورت قادر خواهد بود برای دستیابی به زبان و سایر اهداف آموزشی فعالیت کند. Deutsche Schule Belgrad Milena Pavlović Barilli

مدرک زبان لازم جهت پذیرش در دانشگاه های صربستان

برای پذیرش در دانشگاه های این کشور حتی اگر دانشجویان مدرک زبان نداشته باشند می توانند بعد از پذیرش در دانشگاه، یک دوره زبان در این کشور بگذرانند و این امر موقعیتی مناسب برای کسانی است که به زبان انگلیسی آشنا هستند اما مدرک زبانی ندارند.

مدارک لازم پذیرش از دانشگاه های صربستان

گرچه هر دانشگاهی لیست مدارک خاص خود را ممکن است داشته باشد اما در کل دانشجویانی که برای تحصیل در صربستان درخواست می دهند باید مدارک زیر را ارائه کنند: حداقل 2 کپی از گواهی پیش دانشگاهی (برای پذیرش مقطع لیسانس) و دانشنامه آموزش عالی (برای پذیرش مقطع فوق لیسانس) و ریزنمرات مربوطه که باید ترجمه شده باشند پاسپورت و عکس های پاسپورتی گواهی تولد که بایستی به زبان صربستانی ترجمه رسمی شود ارائه مدرک مهارت زبانی در زبان صربستانی یا زبان انگلیسی (بسته به زبان برنامه تحصیلی که انتخاب نموده اید)؛

ارائه مدرک تمکن مالی برای اقامت در صربستان نامه پذیرش صادره از موسسه آموزش عالی صربستانی توصیه نامه: حداقل ۲ توصیه نامه ارائه کنید انگیزه نامه (SOP): که دلایل تحصیل در موسسه آموزش عالی صربستانی و برنامه انتخابی و انتظار شما از تحصیل را به طور روشنی بیان کند.

آزمون ورودی برای دانشگاه های صربستان

برای بیشتر رشته ها و دانشگاه های صربستان آزمون هایی در نظر گرفته اند که دانشجویان باید بتوانند از این آزمون ها با موفقیت بیرون آیند و البته بیشتر این آزمون ها برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی ارائه شده است و دانشجویان باید نشان دهند تخصص لازم را برای ادامه تحصیل در این رشته ها دارند.

آزمون ورودی برای دانشگاه های صربستان

تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی

فرد متقاضی جهت تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ابتدا باید مدارک دیپلم و مدرک زبان انگلیسی خود را برای بررسی و تایید به صربستان بفرستد.
برای بررسی مدارک هر فرد توسط دولت کشور صربستان هزینه ای دریافت می شود . اگر مدارک فرد متقاضی مورد تایید بود دانشگاه آنها را تایید می کند سپس فرد باید به صربستان سفر کرده و در یکی از آموزشگاه های زبان صربی ثبت نام کرده و گواهی انسیتوی زبان را دریافت نماید که دریافت این گواهی الزامی است. جهت تحصیل کارشناسی در صربستان، شرکت در کنکور سراسری صربستان الزامی است و نمرات دوره دیپلم و نمره حاصل از شرکت در کنکور، ملاکی مهم برای پذیرش فرد در دانشگاه ها می باشد.

99 درصد از رشته ها از قبیل رشته پزشکی و دندانپزشکی در دوره کارشناسی و دکترا حرفه ای به زبان انگلیسی برگزار می شود. مدت زمان تحصیل در صربستان در این مقطع حدود 3 تا 4 سال است که در این مدت فرد با کسب امتیازی بین 180 تا 240 می تواند این مقطع را با موفقیت به پایان برساند و فارغ التحصیل شود.
فرد متقاضی تحصیل در کشور صربستان بعد از گذراندن 3 سال و اخذ امتیاز 180 مدرک BACHELOR  و بعد از گذراندن سال چهارم و اخذ امتیاز 240 مدرک  BACHELOR WHIT HONOURS را اخذ می کند.

تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد

فرد متقاضی جهت تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد، ابتدا باید مدرک کارشناسی معتبر به همراه مدرک زبان انگلیسی خود را برای بررسی به صربستان بفرستد . برای بررسی مدارک هر فرد توسط دولت کشور صربستان هزینه ای دریافت می شود. اگر مدارک فرد متقاضی مورد تائید بود، دانشگاه آنها را تایید می کند سپس فرد باید به صربستان رفته و در یکی از آموزشگاه های زبان صرب

ی ثبت نام کرده و گواهی انسیتوی زبان را دریافت کند که دریافت این گواهی الزامی است . همچنین شرکت در کنکور سراسری صربستان ضروری است و ریز نمرات دوره کارشناسی و نمره حاصل از شرکت در کنکور ملاکی مهم برای پذیرش فرد در دانشگاه ها می باشد .لازم به ذکر است که رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برگزار می شوند.  تحصیل کارشناسی ارشد در صربستان حدودا یک تا دو سال به طول می انجامد و فرد متقاضی باید حدود 60 تا 120 امتیاز کسب کند تا فارغ التحصیل شود. در این مقطع به همراه مدرک کارشناسی ارشد ، یک مدرک درجه دوم تحصیلات کارشناسی نیز به فرد داده می شود.

تحصیل در صربستان در مقطع کارشناسی ارشد

دریافت پاسپورت ویزای تحصیلی صربستان

تحصیل در کشور صربستان باعث اخذ پاسپورت این کشور نمی شود بلکه لازم است پس از پایان تحصیلات شخص متقاضی پس از یافتن شغل مورد نظر خود در این کشور و تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری صربستان اقامت کاری این کشور را دریافت کند یا ویزای خود را تبدیل به ویزای سرمایه گذاری کند بعد از آن درخواست اقامت دائم و سپس تابعیت و پاسپورت رومانی را دهند همچنین فرد متقاضی می تواند از روش های دیگر دریافت پاسپورت کشور صربستان اقدام کرده و سپس برای دریافت اقامت دائم و پاسپورت صربستان اقدام کند.

تحصیل در صربستان در مقطع دکترا

فرد متقاضی جهت تحصیل در صربستان در مقطع دکترا ،ابتدا باید مدرک کارشناسی ارشد معتبر به همراه مدرک زبان انگلیسی خود را برای بررسی به صربستان بفرستد و برای بررسی مدارک هر فرد توسط دولت صربستان هزینه ای در یافت می شود. اگر مدارک فرد متقاضی مورد تائید بود، دانشگاه آنها را تایید می کند، سپس فرد باید به صربستان رفته و در یکی از آموزشگاه های زبان صربی ثبت نام کرده و گواهی انسیتوی زبان را دریافت کند که دریافت این گواهی الزامی است. دوره هایی به عنوان دوره های پیش دکترا در صربستان برگزار می شود، در این دوره ها دروسی مرتبط با رشته درخواستی  فرد ارائه می شود .

ریز نمرات دوره کارشناسی ارشد و نمره حاصل از شرکت در این آزمون ملاکی مهم برای پذیرش فرد در دانشگاه های صربستان در مقطع دکترا می باشد . رشته ها در مقطع دکترا به زبان انگلیسی برگزار می شوند. 
مدت زمان تحصیل دکترا در صربستان حدودا 3 سال به طول می انجامد و فرد متقاضی باید حداقل 180 امتیاز کسب کند تا فارغ التحصیل شود. در این مقطع به همراه مدرک دکتری، یک مدرک درجه سوم تحصیلات یا همان DR . JURIS نیز به فرد اهدا می شود.
لازم به ذکر است که اجازه کار دانشجویی معمولا به دانشجویان داده نمی شود و در مواقع خیلی خاص این اجازه داده می شود که در آن صورت باید فرد کاملا به زبان صربی مسلط باشد.

تحصیل در صربستان در مقطع دکترا

چرا تحصیل فیزیوتراپی در صربستان

رشته فیزیوتراپی رشته ای آینده دار در کشور صربستان می باشد که هر سال متقاضیان زیادی جهت تحصیل در این رشته وجود دارد . فیزیوتراپ ها در کشور صربستان از بازار کار خوبی دارند و جهت انجام این کار در صربستان می توانند با دریافت مدرک لیسانس وارد بازار کار صربستان گردند.
با تحصیل در کشور صربستان می توان با هزینه تحصیل مناسب و ارزان از دانشگاه های این کشور استفاده کرد . همچنین تحصیل در کشور صربستان امکان استفاده از امتیازات مختلفی همانند امکان بهره مندی از بورسیه های تحصیلی مختلف را به همراه داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است کشور صربستان رسما به عضویت فرآیند بلونیا درآمده و از سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS) تبعیت می نماید و مدارک تحصیلی این کشور اعتبار بین المللی بالایی دارد.
در نتیجه با تحصیل در رشته فیزیوتراپی صربستان می توانید مدرک معتبری دریافت کنید که مورد تایید بیشتر کشورهای جهان می باشد و از دید کارفرماهای خارجی جزء مدارک معتبر بین المللی می باشد.

تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی صربستان

اگر به دنبال تحصیل پزشکی در اروپا و به زبان انگلیسی هستید، می توانید به کشور صربستان فکر کنید. دانشگاه پزشکی بلگراد صربستان طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی مربوط به پزشکی را ارائه می دهد، از جمله عمل تخصصی در بیمارستان ها، مؤسسات و کلینیک های پزشکی جز خدمات این دانشگاه می باشد.
تحصیل پزشکی در صربستان به زبان انگلیسی حدود 6 سال طول می کشد. از جمله مزایای تحصیل در صربستان در رشته های پزشکی و دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم وجود شرایط سنی برای شرکت در مقاطع مختلف در کشور صربستان
  • تحصیل پزشکی در دانشگاه های معتبر کشور صربستان
  • تحصیل پزشکی در صربستان به زبان انگلیسی
  • هزینه پایین تحصیل پزشکی در صربستان
  • ارائه خوابگاه به دانشجویان متقاضی تحصیل در صربستان
تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی صربستان

 پیش نیازهای تحصیل رشته پرستاری در صربستان

رشته پرستاری همانند کلیه رشته های دانشگاهی قوانین خاصی دارد . تحصیل در رشته پرستاری نیازمند مدرک دیپلم است و متقاضیان هنگام درخواست باید گواهی اتمام دوره دبیرستان خود را ارائه کنند.
ارائه معدل و ریز نمرات دوره دیپلم از جمله شرایط اصلی ثبت نام دانشگاه است و مدرک دیپلم متقاضیان بر اساس مدارس صربستان معادل سازی خواهد شد و شامل بخشی از نمره قبولی شما در دانشگاه می شود.

مقطع لیسانس پرستاری در دانشگاه های کشور صربستان طی 4 سال زمان می برد و شما با توجه به دانشگاه انتخابی خود می توانید نسبت به ثبت نام در دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهید.
شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی کشور صربستان نیازمند قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور می باشد. شما با قبولی در آزمون ورودی و اخذ نمره لازم برای تحصیل در رشته پرستاری می توانید تحصیلات خود را آغاز کنید.

برای شرکت در آزمون ورودی لازم است مدرک آیلتس داشته باشید، چون این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می گردد و ارائه این مدرک نیز از شرایط اصلی پذیرش دانشگاه خواهد بود.
بعضی از دانشگاه ها بعد از قبولی دانشجویان در رشته پرستاری مجددا دانش زبان انگلیسی شخص متقاضی را بررسی کرده تا در صورت لزوم واحدهای زبان در ترم های ابتدایی در اختیار دانشجویان قرار داده شود.

شرایط کار دانشجویی در کشور صربستان

دانشجویان خارجی حاضر در صربستان برای کار نیازی به اخذ ویزای کار ندارند. به طور کلی دانشجویان خارجی حاضر در دانشگاه های صربستان برای انجام کار ضمن تحصیل در صربستان دارای 3 گزینه مشاغل پاره وقت، دوره های انترنی و کار خارج از دانشگاه هستند.
مشاغل پاره وقت یکی از بهترین گزینه های در دسترس دانشجویان برای تامین مالی تحصیلات خود و نیز تجربه اندوزی در بازار کار اروپایی است.
دانشجویان می توانند فرصت های کاری را در داخل دانشگاه جستجو کنند. گزینه هایی مثل کار در بوفه ها، کافه تریاها، کتابخانه دانشگاه برای دانشجویان فراهم است.

اما دانشجویان برای کار در بیرون از محوطه دانشگاه با گزینه های محدودی رو به رو هستند. کار در پارک تفریحی، مغازه خوار و بار، پست، نمایش خانه ها، رستوران ها، پمپ بنزین ها، یا حتی انجام کار خانگی از جمله کارهای خارج از دانشگاه هستند ولی از نظر تعداد و زمانبندی کار، کار دانشجویی در دانشگاه به مراتب بهتر از کار خارج از دانشگاه است. کاریابی از طریق پرس و جو از دوستان، استعلام آنلاین از سایت های کاریابی، روزنامه های محلی و موسسات کاریابی امکانپذیر است .

شرایط کار دانشجویی در صربستان

هزینه تحصیل در صربستان

تحصیل در صربستان در دانشگاه های دولتی ، معمولا به صورت رایگان می باشد ولی این هزینه برای دانشگاه های خصوصی متفاوت است ، به طوری که می تواند تا 20000 یورو باشد.

تحصیل رایگان در صربستان

تحصیل رایگان در صربستان به معنای آن است که دانشجو از یک سیستم تحصیلی بدون پرداخت شهریه برخوردار است. برخی از مؤسسات تحصیلی صربستان، زمینه را برای تحصیل رایگان علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌ های مختلف علوم پایه، هنر و سایر رشته ها فراهم می کنند.

دروس رشته هایی که در دانشگاه ‌های صربستان تدریس می شوند به زبان انگلیسی هستند و دانشجویانی که قصد تحصیل در صربستان تحصیل را دارند باید به زبان انگلیسی مسلط باشند و اگر دانشجویانی که متقاضی تحصیل رایگان در صربستان هستند مدرک معتبر زبان انگلیسی نداشته باشند می توانند پس از پذیرفته شدن در دانشگاه، یک دوره کوتاه مدت زبان انگلیسی را بگذرانند و مدرک آن را برای ورود به دانشگاه ارائه دهند.

بورسیه تحصیلی صربستان

هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در این مراکز برای دانشجویان ارائه می شوند، بورسیه تحصیلی صربستان که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، نوعی کمک هزینه برای دانشجویان جهت تحصیل در صربستان محسوب می‌ شود.

با توجه به اینکه هزینه های تحصیلی در صربستان اندکی در مقایسه با سایر کشورهای مجاور بیشتر می باشد لذا تحصیل در کشور صربستان با شرایط خاص و محدودیت ‌هایی مواجه است. دانشجویان باید بتوانند از عهده مخارج دوران تحصیلی خود برآیند.

اقامت پس از تحصیل در صربستان

از مهمترین دغدغه های یک دانشجو در ابتدای مهاجرت این است که چگونه می توان پس از تحصیل اقامت دریافت کرد . اخذ اقامت پس از تحصیل تقریبا در اکثر کشورها از جمله صربستان امکان پذیر است. به نحویی که تا ۹۰ درصد دانشجویان پس از اخذ اقامت به دنبال شهروندی و اخذ تابعیت هستند.

افرادی که قصد تحصیل در صربستان را دارند پس از فارغ التحصیلی خود می توانند در کشور صربستان کار کنند زیرا این کشور بهترین مکان برای شروع کار برای دانشجویان می باشد و از این راه می توانند مدت زمان اقامت خود را در این کشور تمدید نمایند و در نهایت به اقامت و تابعیت این کشور برسند.

مزایای تحصیل در صربستان

از جمله مزایای تحصیل در صربستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه کیفیت بالای آموزش در صربستان
  • هزینه های تحصیلی و زندگی بسیار کم جهت تحصیل در صربستان
  • تحصیل در صربستان به زبان انگلیسی
  • وجود دانشگاه های رتبه بالای جهانی در کشور صربستان مانند دانشگاه بلگراد و دانشگاه نووی ساد
  • ارائه بهترین خوابگاه های دانشجویی برای تبادل اطلاعات دانشجویان خارجی

مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی صربستان

این مدارک جهت اخذ ویزای تحصیلی صربستان به شرح زیر می باشد:

  • گذرنامه معتبر فرد متقاضی تحصیل در صربستان (حداقل اعتبار 90 روز)
  • عکس (اندازه 3.5 در 4.5) جهت تحصیل در صربستان
  • اثبات بودجه کافی برای اقامت در صربستان
  • ارائه نامه دعوت از دانشگاه که دانشجو در آن ثبت نام کرده است.
  • ارائه بلیط بازگشت یا برنامه سفر جهت تحصیل در کشور صربستان
  • ارائه مدرک زبان در صورت نیاز
  • ارائه مدارک تحصیلی مقطع قبل با ریزنمرات و ترجمه رسمی آنها
  • بیمه سلامت
  • پرداخت هزینه ویزا

سخن پایانی

هدف ما تنها کمک برای گرفتن پذیرش و ویزای شما نمی باشد، بلکه بوجود آوردن زمینه هایی برای زندگی بهتر در خارج از کشور و پشتیبانی شما می باشد. جهت دریافت مشاوره تحصیلی با کارشناسان مجرب موسسه آتیه آفرینان ایرانیان، می توانید با ما تماس حاصل نمایید.

کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی صربستان، تابعیت و اقامت تحصیل در صربستان را ارائه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال در زمینه ویزای تحصیلی صربستان می توانید با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا امکان کار دانشجویی در صربستان وجود دارد ؟

بسته به سطح تحصیلی شما در این کشور می توانید تا حدود 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازید.

شرایط پذیرش در مقطع دکترا در صربستان چگونه است ؟

دانشجویان علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا به مدت حداقل 3 سال در این کشور مشغول به تحصیل خواهند بود.

دانشجویان می توانند از خوابگاه های صربستان استفاده کنند؟

بله دانشجویان می توانند در صورتی که دانشگاه آنها در صربستان دارای خوابگاه باشد با پرداخت هزینه های خوابگاه در مدت اقامت تحصیلی خود در صربستان در این مکان ها اسکان داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل پزشکی در صربستان تحصیل پزشکی در صربستان

کشور صربستان در جنوب اروپا واقع شده است و از جمله کشورهایی می باشد که با وجود امکانات مناسب ...

مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری در حال رشد است، به این دلیل که به زودی صربستان عضو ات...

مهاجرت به صربستان مهاجرت به صربستان

کشور صربستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد و پایتخت آن بلگراد است. همان طور که مستحض...

نظرات کاربران
Call Now Button