تحصیل در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی مزایای زیادی برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی دارد. سیستم آموزش کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای پیشرفته در سطح جهانی بوده و تحصیل در برخی رشته ها و دانشگاه ها هزینه بسیار کمی دارد.
در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی از تحصیل در خارج از کشور، بهترین دانشگاه‌های جهان، شرایط مورد نیاز برای مهاجرت، هزینه‌ها و هر آنچه که برای ادامه تحصیل در خارج به آن نیاز دارید را به شما ارائه کنیم.

بررسی کشورهای مختلف برای تحصیل در خارج از کشور

دانشجویان بین المللی به دلایل مختلفی مثل، خدمات تحصیلی خوب، استانداردهای آموزشی، زندگی در کشوری پیشرفته و امکان پیدا کردن شغل مناسب در این کشورها برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می کنند.
سیستم آموزش در کشورهای اروپایی چارچوب عمومی علمی مشترکی دارد، که در برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام می شود. به این سیستم، روند بولونیا می گویند.
احتمالا زمانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، نمی دانید کدام کشور و دانشگاه برای رشته تحصیلی شما مناسب است و امکان یافتن شغل مناسب برای شما در آن کشور وجود دارد. در ادامه برخی از گروه های تحصیلی را بررسی می کنیم.

  • تجارت و امور مالی: بهتر است، به شهرهای بزرگ که مرکز تجارت هستند، فکر کنید. شهرهایی مثل لندن، نیویورک، هنگ کنگ، تورنتو، سیدنی و توکیو
  • انگلیسی و ادبیات: مهمترین مراکز ادبی عبارتند از: سانتیاگو، آکسفورد، پاریس، سن پترزبورگ، دوبلین و ادینبورگ
  • پزشکی و بهداشت عمومی: عموما کشورهای در حال توسعه تجربه عملی بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی ایجاد می کنند. مناطقی مثل دانمارک، آفریقای جنوبی، تایلند و هند می تواند گزینه مناسبی باشد.
  • سیاست و قانون: نقاط مهم سیاسی مثل بروکسل، ژنو و واشنگتن دی سی
  • مهندسی و فناوری: مراکز نوآوری مانند سنگاپور، سانفرانسیسکو، برلین، استکهلم و لیسبون می توانند گزینه مطلوبی باشند.
  • هنرهای تجسمی: شهرهایی با تاریخ فرهنگی غنی از هنرهای تجسمی و تعداد زیادی موزه مانند فلورانس، پاریس، بارسلونا، پکن یا شیکاگو را در نظر داشته باشید.
  • هنرهای نمایشی و موسیقی: مراکز تئاتر و موسیقی شامل هاوانا، نشویل، لندن، ژوهانسبورگ، بوینس آیرس و برلین را می توانید مد نظر داشته باشید.

درخواست مشاوره تحصیلی

همراهان عزیز، لطفا برای گرفتن مشاوره تلفنی تحصیلی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پادکست راهنمای تحصیل در خارج از کشور

خلاصه راهنمای تحصیل در خارج از کشور را در این پادکست می توانید بشنوید:

شرایط تحصیل در خارج از کشور

شرایط تحصیل در خارج از کشور در دانشگاه ها و مقاطع مختلف متفاوت است و باید شرایط پذیرش را در وبسایت رسمی آن دانشگاه بررسی کرد.
اما به طور کلی در اکثر کشورها دانشجویان باید مدارک مشخصی را برای اثبات واجد شرایط بودن ارائه دهند. این مدارک و اسناد به شرح زیر هستند.

مدارک تحصیلی

اولین مورد این است که دانشگاه می خواهد بررسی کند، شما مقاطع تحصیلی قبلی را چگونه گذرانده اید. در برخی مدارس و دانشگاه ها حداقل معدل در نظر گرفته شده است. با توجه به سیستم کشور مقصد ممکن است، نیاز باشد مدارک تحصیلی خود را معادل سازی کنید و اسناد را به زبان رسمی آن کشور ترجمه کنید.

مهارت زبان

بسیاری از برنامه های تحصیلی در کشورهای مختلف به زبان انگلیسی تدریس می شوند. برای ایرانیان که زبان انگلیسی زبان اول محسوب نمی شود، آزمون استانداردی مثل تافل و آیلتس ضروری است.
در اغلب مدارس و دانشگاه های بین المللی این 2 آزمون معتبر بوده و کسب حداقل نمره باعث تایید فرد می شود. به عنوان مثال موسسات آموزشی در آمریکای شمالی آزمون تافل را ترجیح داده، در حالی که در انگلیس، آیلتس ارجعیت دارد. بنابراین حتما شرایط زبان در موسسه آموزشی مورد نظر را بررسی کنید.

مشاوره و تماس
021-72207

انگیزه نامه

انگیزه نامه عموما در حدود 500 کلمه نوشته می شود و نباید به شکل عمومی باشد. داشتن انگیزه نامه عمومی و ارسال آن به موسسات آموزشی مختلف می تواند تاثیر منفی در روند کار شما داشته باشد. در انگیزه نامه باید موارد زیر را عنوان کنید.

  1. توضیح دهید، که چرا می خواهید در این دانشگاه مورد نظر تحصیل کنید و چگونه می توانید به این موسسه آموزشی کمک کنید.
  2. توضیح دهید، چرا می خواهید به جای تحصیل در کشور خود در این کشور به تحصیل ادامه دهید.
  3. ثابت کنید، می توانید در خارج از کشور و در این دانشگاه عالی عمل کنید.

توصیه نامه اساتید

در برخی دانشگاه ها ممکن است، از شما بخواهند توصیه نامه ای از اساتید خود ارائه دهید. اغلب این دانشگاه ها از استادان می خواهند، مستقیما توصیه نامه را به دانشگاه ارسال کنند.
سعی کنید، اساتیدی را انتخاب کنید، که به خوبی شما را می شناسند. حداقل از 1 ماه قبل به اساتید مورد نظر خود اطلاع دهید، تا برنامه ها به خوبی پیش برود.

مصاحبه

انجام مصاحبه در اغلب دانشگاه ها رایج نیست. اما ممکن است از شما خواسته شود، با اسکایپ یا حضوری برای مصاحبه آماده شوید. مصاحبه می تواند فرصت خوبی برای نشان دادن شخصیت و دانش شما باشد.
همچنین شما می توانید در این مرحله بیشتر با دانشگاه مورد نظر آشنا شده و برای تحصیل در خارج از کشور در آن تصمیم بگیرید. در ادامه چند نمونه سوال که ممکن است، در زمان مصاحبه از شما پرسیده شود، عنوان کرده ایم.

  1. چرا می خواهید در خارج از کشور تحصیل کنید؟
  2. چرا به این برنامه تحصیلی علاقه مند هستید؟
  3. اهداف بلند مدت شغلی شما چیست؟
  4. آیا قبلا در خارج از کشور خود اقامت داشته اید؟
  5. اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟

آزمون

دانشگاه های مختلف ممکن است، برای پذیرش آزمونی را تعیین کنند. دانشجویان باید در این آزمون ها نمره قابل قبول را کسب کرده، تا بتوانند برای تحصیل در این دانشگاه ها آماده شوند. علاوه بر آزمون زبان انگلیسی (تافل و آیلتس) که برای ورود به بسیاری از دانشگاه ها ضروری هستند، در رشته های مختلف آزمون های تخصصی وجود دارد.

به عنوان مثال دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایالات متحده آمریکا یا کانادا را دارند، باید در آزمون GRE شرکت کنند. این آزمون کاملا استاندارد است و مهارت های کلامی، ریاضیات و تحلیل ارزیابی می شود.
در طول سال های اخیر این آزمون تغییرات زیادی داشته است. این آزمون شرط اصلی برای ورود به بسیاری از رشته های تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده به ویژه رشته های مهندسی و علوم است.

افرادی که می خواهند در رشته های کارشناسی ارشد مدیریت شرکت کنند، باید برای پذیرش در کالج های تجاری در آزمون GMAT قبول شوند. میانگین نمرات از 570 تا 580 است. در برخی کالج های مطرح حداقل نمره 700 ضروری است.
از دیگر آزمون های رقابتی در خارج از کشور آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش دانشکده حقوق (LSAT) است. برای ورود به رشته های پزشکی و رشته های مربوط به قانون باید در این آزمون ها شرکت کرد.
MCAT آزمونی چند گزینه ای است و برای ارزیابی استعداد و سطح دانش طراحی شده است. آزمون LSAT توسط شورای پذیرش دانشکده حقوق برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته حقوق در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کانادا هستند، ارائه می شود.

تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی

تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی

تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای دانشجویان باشد. دوره کارشناسی حدود 3 تا 4 سال طول می کشد.
اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های برتر هستید، باید بدانید 10 دانشگاه برتر توسط کشورهای آمریکا و انگلیس اشغال شده است.
دانشگاه هایی مثل هاروارد، استنفورد، آکسفورد و کمبریج. البته دانشگاه هایی با استانداردهای آموزشی بالا وجود دارد، که تا حدودی دست کم گرفته می شوند.
این دانشگاه ها بعد از 150 دانشگاه برتر دنیا رتبه بندی شده و مکانی عالی برای تحصیل هستند. به عنوان مثال دانشکده اقتصاد استکهلم، دانشگاه علوم کاربردی در هلند، دانشگاه لیورپول و دانشگاه فلوریدا جنوبی از این دست هستند.

محبوب ترین رشته ها در دوره کارشناسی رشته های زیر هستند:

  • تجارت و مدیریت
  • هنر، طراحی و معماری
  • مهندسی و فناوری
  • علوم طبیعی
  • علوم اجتماعی
  • علوم کاربردی

دانشگاه های سطح بالا عموما برای پذیرش در مقطع کارشناسی موارد زیر را در نظر می گیرند.

  • نمرات دوره دبیرستان و مدارک تحصیلی مربوطه
  • نمرات آزمون استاندارد (امتحاناتی مانند SAT و ACT)
  • نمرات مهارت انگلیسی (به عنوان مثال آزمون های تافل و آیلتس)
  • فعالیت های فوق برنامه (به عنوان مثال ورزش، موسیقی و هنر) فعالیت هایی که عناوین و دستاوردهایی کسب شده باشد.
  • مسابقاتی مثل المپیاد ریاضی یا فیزیک که به آن ها راه یافته باشد.
  • برنامه های کارآموزی یا تابستانی

تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به ارائه مدارک مربوط به مقطع کارشناسی دارد. عموما این دوره بین یک تا 2 سال زمان می برد. همانند دیگر مقاطع تحصیلی ارائه مدرک مهارت زبان برای پذیرش مهم می باشد.
در بیشتر دانشگاه های سطح بالا نمره زبان 6 یا 6.5 مورد قبول است. رشته های محبوب در مقطع کارشناسی ارشد شامل موارد زیر است:

  • مدیریت در کشورهای آلمان، انگلستان و فرانسه
  • علوم کامپیوتر در کشورهای ایالات متحده آمریکا، هلند و فنلاند
  • مدیریت بازرگانی در استرالیا، دانمارک و اسپانیا
  • روابط بین الملل در آلمان، بلژیک، فرانسه و آمریکا
  • اقتصاد در کانادا، انگلستان، هلند و لیتوانی
  • روانشناسی در آمریکا، نروژ، هلند و ایرلند
  • تجارت بین الملل در انگلستان، آلمان، چین و ایتالیا
  • زیست شناسی در کانادا، نروژ، سوئد و انگلستان
تحصیل در خارج از کشور در مقطع دکتری

تحصیل در خارج از کشور در مقطع دکتری

پذیرش در دانشگاه های بین المللی در مقطع دکتری سخت می باشد. در این مقطع می توان در برخی دانشگاه ها رایگان تحصیل کرد و همچنین به صورت پاره وقت کار کرد.
دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری در برخی دانشگاه ها می توانند با انجام تحقیقات از دانشگاه حقوق دریافت کنند.

برای پذیرش در مقطع دکتری باید مدارک تحصیلی مربوط به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ترجمه شده و ارائه شود.
اغلب نمره زبان مورد قبول در مقطع دکتری بالاتر بوده و دانشجویان باید در آزمون هایی مثل تافل و آیلتس نمرات 6.5 یا 7 را دریافت کنند.

تحصیل در خارج از کشور و بهره مندی از بورسیه تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور می تواند برای دانشجویان بین المللی هزینه های زیادی در برداشته باشد. اما استفاده از بورسیه تحصیلی این امکان را به دانشجو می دهد، که بسیاری از هزینه های خود را کم کند.
بورسیه های مختلفی با مزایای متفاوت وجود دارد. برخی از بورسیه ها تا چند صد دلار هزینه شهریه را پوشش می دهند. اما از بورسیه های تحصیلی کوچک نیز نباید غافل شد. هر کمکی می تواند بسیاری از هزینه های شما را کم کند.

در وبسایت اکثریت دانشگاه های بین المللی صفحه ای در رابطه با بورسیه های تحصیلی قابل دریافت و شرایط آن ها وجود دارد. همچنین می توانید شرایط دانشگاه فعلی خود را بررسی کنید، تا بدانید این دانشگاه بورسیه تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه های خارج کشور به دانشجویان اعطا می کند یا نه. در برخی کشورها نیز بورسیه های دولتی برای دانشجویان وجود دارد.

هزینه تحصیل در خارج از کشور

هزینه های تحصیل در خارج از کشور کاملا متفاوت است. در برخی دانشگاه ها و رشته ها هزینه تحصیل بسیار بالا بوده و همین موضوع یک سد بزرگ برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود.
اما این نکته را نباید فراموش کرد، که گزینه های زیادی برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور وجود دارد و هزینه ها با توجه به مدت زمان اقامت شما می تواند کم یا زیاد شود.

طبق گفته موسسه آموزش بین الملل هر ترم تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به طور متوسط حدود 18000 دلار هزینه دارد. علاوه بر هزینه های برنامه تحصیلی باید هزینه های زندگی در کشور خارجی و هزینه بلیط هواپیما را نیز در نظر گرفت.
برای کم کردن هزینه های تحصیل راه های زیادی وجود دارد. شما می توانید قوانین دانشگاه و رشته مورد نظر خود را در وبسایت رسمی دانشگاه مطالعه کرده و از وام های دانشجویی، بورسیه های تحصیلی با مزایای مختلف و امکان تحصیل رایگان در اروپا استفاده کنید. در جدول زیر می توانید متوسط هزینه تحصیل در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

کشورمتوسط شهریه در هر ترم دانشگاه خصوصیمتوسط شهریه در هر ترم دانشگاه دولتی
آرژانتین12212 دلار500 دلار
استرالیا18109 دلار18109 دلار
کانادا12431 دلار12431 دلار
چین6614 دلار6614 دلار
انگلستان18041 دلار14000 دلار
فرانسه5000 یورو1500 یورو
آلمان4500 یورو350 یورو
ایرلند13952 دلار11 دلار
ایتالیا6000 یورو1000 یورو
ژاپن10360 دلار3000 دلار
نیوزلند8805 دلار8805 دلار
اسپانیا10000 یورو1500 یورو
پذیرش تحصیلی در خارج از کشور

سخن پایانی

تحصیل در خارج از کشور و شرایط مهاجرت از طریق تحصیل در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توضیح داده شد و شرایط پذیرش در هر یک از این مقاطع عنوان شد.
همچنین در رابطه با هزینه تحصیل در خارج از کشور و متوسط شهریه در کشورهای مختلف اطلاعاتی ارائه شد. بهتر است، قبل از هر گونه اقدام برای پذیرش در دانشگاه ها شرایط دانشگاه مورد نظر را در وبسایت شخصی آن دانشگاه مطالعه کرده و با ارائه مدارک کامل و جامع اقدام کنید.

سوالات متداول

آیا داشتن مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی الزامی هست؟

بسیاری از برنامه های تحصیلی در کشورهای مختلف به زبان انگلیسی تدریس می شوند. برای ایرانیان که زبان انگلیسی زبان اول محسوب نمی شود، آزمون استانداردی مثل تافل و آیلتس ضروری است.

محبوب ترین رشته ها برای تحصیل کارشناسی در خارج از کشور کدامند؟

تجارت و مدیریت
هنر، طراحی و معماری
مهندسی و فناوری
علوم طبیعی
علوم اجتماعی
علوم کاربردی

برای پذیرش دانشگاه های خارج از کشور حتما باید مصاحبه کرد؟

انجام مصاحبه در اغلب دانشگاه ها رایج نیست. اما ممکن است از شما خواسته شود، با اسکایپ یا حضوری برای مصاحبه آماده شوید. مصاحبه می تواند فرصت خوبی برای نشان دادن شخصیت و دانش شما باشد.

4.9/5 - (7 امتیاز)
مقالات مشابه
بهترین سایت‌ های کاریابی بین المللی بهترین سایت‌ های کاریابی بین المللی

جستجوی کار در خارج از کشور کار آسانی نیست، ولی به لطف سایت‌ های کاریابی این کار ساده‌تر شد...

استخدام در آتیه آفرینان استخدام در آتیه آفرینان

استخدام در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان برای درخواست مصاحبه و همکاری با موسسه آتیه آفرینان ا...

انواع بورسیه های تحصیلی انواع بورسیه های تحصیلی

اغلب هزینه های سنگین تحصیلی باعث تردید دانشجویان برای ادامه تحصیلات خود در خارج از کشور می ...

نظرات کاربران
علی غلامی

سلام وقتتون بخیر برای مهاجرت از طریق تحصیل معدل دانشگاهی مهمه یا دیپلم؟

آتیه آفرینان

با سلام. بستگی داره چه مقطعی بخواهید اقدام کنید. اگه برای مقطع کارشناسی میخواهید اقدام کنید معدل دیپلم مهم هست.

حامد

سلام خسته نباشید. من در حال حاضر در نیوزیلند دانشجو هستم و اینکه من سربازی نرفتم و با پاسپورت موقت اومدم نیوزیلند حالا اگر درسم تموم شه میتونم از طریق پاسپورت موقت یا روش دیگه ای به استرالیا از طریق کار یا تحصیل مهاجرت کنم.

آتیه آفرینان

با سلام متوجه منظورتان از پاسپورت موقت نشدم!! (اعتبار پاسپورت منظورتان هست یا…) اما ورود و خروجتان به ایران می تونه مشکل ساز شه و نه کشور دیگه.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button