کشور کانادا، کشوری با بیش از صدها فرهنگ محتلف و مناسب برای مهاجرت به کانادا می باشد که از این رو سالانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل در رشته های پزشکی در کانادا  از جمله داروسازی در کانادا در سطح بین المللی و برای کسب اقامت دائم کانادا به این کشور مهاجرت تحصیلی می کنند.
تحصیل داروسازی در کانادا ، بسیار مورد علاقه خانواده هایی است که فرزندان آنها از تحصیل در داروسازی در کشور خودشان باز مانده اند.

داروسازان نقش بسیار مهمی را در صنعت مراقب های درمانی ایفا می کنند. بنابراین باید یک سری مهارت ها و دانش های عالی را درمورد دارو و موارد استفاده از آن را داشته باشند. در حال حاضر در کانادا 33000 داروساز با مدرک معتبر داروسازی در حال فعالیت می باشند.
برخی از آن ها در بیمارستان، برخی در انجمن داروسازی، برخی در سازمان های دولتی مربوط به دارو و برخی در دانشگاه های داروسازی مشغول کار می باشند. این داروسازان دائم با مریض، وابستگان و کادر درمانی آن سروکار دارند.

جهت تحصیل داروسازی کانادا، متقاضی تحصیل در کانادا باید ابتدا وارد دوره عمومی در مقطع تحصیلی لیسانس یا دوره های معادل فوق دیپلم شود که در این دوره دروس شیمی و بیولوژی و زبان و ریاضی را با نمره بالای ۷۵٪ گذرانده و سپس در آزمون ورودی رشته داروسازی در کانادا یا همان آزمون Pharmacy College Admission Test- PCAT شرکت کرده و قبول شود. این تست ورودی رشته داروسازی در کانادا شامل ۲۳۲ سوال تستی و نوشتن یک متن می باشد.

تحصیل داروسازی در کانادا

شرایط تحصیل داروسازی درکانادا

برای تحصیل در رشته داروسازی، مدرک دیپلم  و پیش دانشگاهی و معدل بالای 15 نیاز است و متقاضیان باید در کانادا بسته نوع دانشگاه انتخابی 1 یا 2 سال الزما درس های علوم پایه بگذارند و مدرک لیسانس اخذ کنند.
رشته داروسازی در کانادا  5 سال است و زبان مورد نیاز برای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا بر اساس نوع ایالتی که انتخاب می شود بستگی دارد.

در ایالت کبک تسلط به زبان فرانسوی، و در همه ایالت های دیگر کشور کانادا مسلط بودن به زبان انگلیسی الزامی می باشد، در صورت نداشتن مدرک زبان، متقاضی می تواند دوره های کالج زبان انگلیسی را بگذارند و پس از قبولی در آزمون ورودی وارد تحصیل در رشته داروسازی در کانادا بشود.

مزایای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

  • هزینه زندگی در کانادا و تحصیل در کانادا با این وجود که جز کشورهای توسعه یافته محسوب می شود، نسبت به کشورهای انگلستان، آمریکا، استرالیا و نیوزلند کمتر می باشد. هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی  میانگین 20 تا40 هزار دلار در سال می باشد.
  • امکان تحصیل رایگان در کانادا برای فرزندان دانشجو درکانادا (به زبان انگلیسی و فرانسوی) وجود دارد.
  • امکان کار برای همسر دانشجو بدون هیچ محدودیتی وجود دارد.
  • دانشجو رشته داروسازی در کانادا می تواند در روزهای تحصیلی 20 ساعت، و در روزهای غیر تحصیل بدون هیچ محدودیتی به صورت تمام وقت تا 40 ساعت در هفته کار کند.
  • دانشجویان در کانادا حداکثر 3 سال پس از فارغ التحصیل شدن می تواند اقامت دائم  اخذ کند.
  • بعضی از ایالت های کانادا شهریه هایی که برای تحصیل پرداخت می شود، به عنوان معافیت مالیاتی پس از پایان تحصیل تا حدود 70 درصد پس خواهد داد.
  • دانشجویانی که تحصیل خود را در کانادا به پایان می رسانند اجازه کار دارند، که زمان آن به طول دوره ای که تحصیل کرده اند بستگی دارد. مثلا اگر دوره تحصیل در داروسازی ۵ سال است، دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن نهایتا ۳ سال اجازه کار در کانادا دارد و پیش از آن اجازه کار، امکان پذیر نمی باشد.
  • امکان استفاده از بورسیه های  از دانشگاه های دولتی برای رشته داروسازی امکان پذیر می باشد، که نیازی به بازگشت ندارد.
  • مورد تایید بودن دانشگاه های کانادا توسط وزرات بهداشت ایران از مزایای آن به حساب می آید.

دانشگاه های معتبر داروسازی در کانادا

  • دانشگاه لاوال: نخستین دانشگاه فرانسوی زبان در کانادا است. این دانشگاه در سال 1852 میلادی تاسیس گردید. زمینه های فعالیت این دانشگاه داروسازی در کانادا، پژوهشی، تحقیقاتی است و در شمار 10دانشگاه برتر جهان قرار دارد که حدودا هرساله 2500 دانشجوی بین المللی داروسازی را از سراسر دنیا، جذب می کند.
  • دانشگاه ساسکچوان: در شهر ساسکاتون می باشد. این دانشگاه در سال 1907 میلادی تاسیس شده است که حدودا 20000  دانشجو دارد. بزرگترین دانشگاه در ایالت ساسکچوان است و رنک این دانشگاه در شمار 15 دانشگاه برتر جهان می باشد.
  • دانشگاه تورنتو: در سال ۱۸۲۷ تاسیس گردیده که بزرگ ترین و معتبرترین دانشگاه  در کشور کانادا است. دانشگاه داروسازی تورنتوی کانادا از نظر رنک جهانی در رتبه شانزدهم قرار دارد و بیش از ۸۰۰۰ دانشجوی بین المللی شاغل به تحصیل دارد.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: در سال ۱۹۰۸ تاسیس گردید. مرکز معروف تحقیقاتی، UBC، که جزو مراکز تحقیقاتی و آموزشی که جز ۴۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه دارای ۶۰ هزاردانشجو ازخود کانادا و ۱۴۰ هزار دانشجو در سطح بین الملل می باشد، نسبت به دیگر دانشگاه های  ایالت های کانادا  در سال های اخیر دانشجوی بین المللی بیشتری جذب کرده است.

حقوق داروساز در کانادا

هم اکنون حدود ۴۳۶۰۰ داروساز مورد تائید در کانادا وجود دارد. ۶۰٪ داروسازان زن و ۴۰٪ مرد هستند. ۹۶۰۰ داروساز در داروخانه ها و ۶۵۰۰ دارو ساز در بیمارستان ها کار میکنند. و مابقی داروسازها در سایر بخش ها مانند صنایع داروسازی و بخش های دولتی و کالج ها و دانشگاه ها فعالیت دارند.

داروسازان نسخه هایی دارو که توسط پزشکان نوشته شده اند را تهیه و مهیا میکنند. همچنین آنها نحوه استفاده از دارو های مختلف را به بیماران توصیه میکنند. بیشتر داروسازان در داروخانه ها و بیمارستان ها کار میکنند ولی برخی از آنها شغل های دولتی نیز دارند. حقوق داروسازان در کانادا بین ۸۰ هزار دلار تا ۹۵ هزار دلار در سال است.

آینده شغلی رشته داروسازی در کانادا

از آنجا که هنوز آمار تفکیکی مشاغل متاثر از شرایط رکود در کانادا اعلام نشده به روشنی نمی‌توان از وضعیت فعلی این رشته کاری سخن گفت اما در شرایط پیش از رکود نرخ بیکاری برای این شغل در کل کانادا صفر بوده است.

بدین معنا که هر کس که می‌توانسته تمامی شرایط و آزمون‌ها را پشت سر گذاشته و مجوزهای رسمی را دریافت کند قطعاً بیکار نمی‌مانده است. با توجه به ماهیت این شغل، بعید است که در شرایط اشتغال آن تحول بنیادی اتفاق افتاده باشد. بدیهی است که آمار اشتغال در استان‌های مختلف ممکن است اندکی تفاوت و نوسان داشته باشد.

ضمن اینکه به دلیل حقوق بسیار بالاتر شاغلین این بخش در آمریکا (در برخی ایالت‌ها تا دو برابر متوسط پرداختی در کانادا) موج مهاجرت به آمریکا در این شغل مداوم است.
از میان شاغلین حدود ۸۰ درصد در فروشگاه‌ها، دراگستورها و داروخانه‌های بخش‌های خصوصی مشغول به کار هستند و نزدیک به ۱۹ درصد در بخش‌های درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمات اجتماعی. با توجه به شرایط رو به افزایش سن کانادا، به احتمال زیاد در آینده نیاز بیشتر به داروساز در کانادا خواهد بود.

اخذ مدرک داروسازی از دانشگاه های معتبر کانادا

اولین قدم جهت داروساز شدن اخذ لیسانس داروسازی از دانشگاه های معتبر این کشور می باشد. در این کشور 10 دانشکده داروسازی معتبر وجود دارد که داروسازان باید حتما ازین دانشگاه ها فارغ التحصیل شده باشند. هر دانشگاه مدارک مختص به خود را جهت پذیرش دانشجویان داروسازی نیاز دارد.

یکی از این مدارک ارائه مدرک لیسانس 5 ساله می باشد قبل از اقدام جهت داروسازی می باشد. برخی از دانشگاه ها گذراندن یک یا دو سال دروس علوم پایه را قبل از ورود به دانشکده داروسازی الزامی می داند.
در ضمن طول دوره تحصیل در کانادا در رشته داروسازی حتما باید یا 5 سال باشد. دارندگان مدرک داروسازی بی شک برای مقطع ارشد نیز خود را آماده می کنند.

به منظور تبدیل شدن به یک داروساز با مجوز در کانادا شما نیاز دارید:

  • مدرک لیسانس یا دکتری در رشته ی داروسازی را از یکی از 10 دانشگاه معتبر کانادا اخذ کنید.
  • در آزمون تخصصی ملی از طریق هیئت بررسی داروسازان کانادا PEBC شرکت کنید. (به استثنای ایالت کبک)
  • با استفاده از یک دوره کار آموزی تجربه ی عملی کسب کنید.
  • به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشید.

مدرک زبان موردنیاز برای آزمون های جامع داروسازی در کانادا

مدرک زبان برای ثبت نام در آزمون وجود ندارد. ولی دقت کنید که پاس کردن این آزمون برای داروساز شدن در کانادا کافی نیست و شما نیاز به گذراندن آزمون های مربوط به هر استان به صورت جداگانه دارید که در این مرحله استان ها معمولا یکی از مدارک مورد نیازشان مدرک زبان است.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button