تحصیل داروسازی در انگلستان (England)

امروزه تحصیل در انگلستان به خصوص تحصیل داروسازی در انگلستان و تحصیل گروه پزشکی در انگلستان دارای طرفداران زیادی از سراسر جهان می باشد و دانشجویان بین المللی می توانند برای تحصیل در رشته داروسازی در انگلیس اقدام نمایند. رشته داروسازی در انگلستان مانند سایر کشورهای دیگر جز سرآمد رشته های تحصیلی جهت فراهم ساختن آینده ای بسیار روشن محسوب می شود. رشته داروسازی مناسب دانشجویانی است که علاقه مند به شیمی هستنددانشجویان داروسازی میتوانند با پزشکان در زمینه دارویی همکاری کرده و بیماران را در زمینه دارو مشاوره کنند رشته داروسازی در انگلستان ۴ سال میباشد و ماژول های اصلی این رشته فیزولوژی ، زیست شناسی و شیمی میباشند و دانشجویان در آزمایشگاه های پیشرفته میتوانند مهارت و دانش لازم را در صنعت داروسازی بدست آورند.

دانشگاه های داروسازی در بریتانیا از سابقه بسیاری در دستاوردهای پزشکی و علمی برخوردارند.دوره کارشناسی داروسازی 4 سال می باشد و دروس مهم این رشته عبارتند از: فارماکولوژی، زیست شناسی، فیزیولوژی و شیمی. ورود دانش آموزان بین المللی به مدارس انگلیس جهت آماده سازی دانش آموزان برای ورود به رشته داروسازی 3 حالت وجود دارد:

  1. دانش آموزان بالای ۱۲ سال قبل از دوره دبیرستان که تا اول دبیرستان را تمام کرده اند : در این صورت باید وارد دوره GCSE  شوند. این دوره برای دانش آموزان در این مقطع معادل دیپلم است و دروس علوم پایه به آن ها آموزش داده شده و برای ورود به رشته داروسازی انگلیس آماده می شوند.
  2. دانش آموزانی که تا سال دوم دبیرستان تحصیل نموده اند که باید در دوره های A-Level  شرکت نمایند.
    در دوره A-Level  دروس علوم پایه مانند فیزیک ، شیمی و… به همراه زبان به دانش آموزان آموزش داده خواهد شد.
  3. دانش آموزانی که مدرک دیپلم را دارند که می توانند وارد دوره های A-Level  یا Foundation  شوند.

پس از گذراندن دوره های مربوطه ، دانش آموزان با امتحانات پایان دوره و نمراتی که در امتحانات پایان دوره کسب می نمایند می توانند وارد مقطع کارشناسی داروسازی شوند.
اگر سطح نمرات دانش آموزان در امتحان پایانیA  باشد ، دانش آموزان امکان ورود به بهترین دانشگاه های انگلیس از جمله آکسفورد ، کمبریج ، کینگز کالج ، امپریال کالج و …. را خواهند داشت.ورود به حرفه داروسازی در انگلیس پس از اتمام موفقیت آمیز ۳ سال دوره لیسانس (کارشناسی) و پس از ۱ سال کار preregistration  امکان پذیر است. با این مدرک اجازه ثبت نام در جامعه داروسازی سلطنتی بریتانیا (RPSGB) داده می شود که در واقع ۴ سال برنامه MPharm می باشد.در کل اروپا، برنامه های تحصیلی داروسازی معمولا ۵ تا ۶ سال می باشد.۲۲ مدارس داروسازی در انگلستان دوره های MPharm را ارائه می دهند.

شرایط ورود

شرایط ورود ، سطح نمرات A در امتحانات نهایی ۱۸ ساله تحصیلی است. برای ورود به برنامه MPharm کسب نمرات grade A و ۲ B در درس شیمی الزامی است. همچنین دانش آموز باید از هرگونه سابقه کیفری و انجام جرم و هرگونه بیماری و معلولیت به دور باشد.

تحصیل داروسازی در انگلستان هزینه های تحصیل داروسازی در انگلیس

معمولا سالانه حدود ۱۶۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ پوند در سال است که معمولا دانشجویان می توانند شهریه را به صورت اقساطی پرداخت نمایند.

تحصیل داروسازی در انگلستان – محتوای برنامه درسی الزامی جهت تحصیل داروسازی در انگلیس

محتوای برنامه درسی الزامی جهت تحصیل داروسازی در انگلیس عبارتند از :

  • اتیولوژی و اپیدمیولوژی بیماری های عمده و اصول درمان مواد مخدر
  • اساس مولکولی عمل مواد مخدر و اقدامات مواد مخدر در سیستم های زنده؛ مولکولی، سلولی، بیولوژیکی و جنبه های فیزیکی
  • جنبه های فیزیکی و شیمیایی مواد مخدر و سیستم های بیولوژیکی، از جمله ترمودینامیک و سینتیک شیمیایی
  • روش تحلیلی
  • فروش و عرضه دارو، از جمله ارزیابی و مدیریت ریسک و ارائه مشاوره
  • کد، استانداردها و سیستم های دولت و عمل؛ مدیریت ریسک

این برنامه به طور معمول شامل دروس شیمی محض، ریاضی، زیست شناسی، و فیزیولوژی در سال اول همراه با مقدمه عمل داروخانه و برخی از مهارت های تحصیلی است.

به طور معمول بر اساس دوره ۵ ساله برنامه درسی محتوای برنامه MPharm مشخص شده است که عبارتند از:

  • دانش آموزان حداقل ۳۰۰۰ ساعت مطالعه در خصوص موضوعات مربوطه دارویی خواهند داشت.
  • حداقل ۳۵ درصد از برنامه تحصیلی مشترک همه دانش آموزان شامل آماده و تجزیه و تحلیل نتایجآزمایش، تمرین ها، و یا مشاهدات و نتیجه گیری یافته های خود می باشد
  • آموزش داروسازی در مقطع کارشناسی صورت گرفته در کنار تحقیق و دیگر مطالعات کارشناسی ارشد
  • در سال آخر، دانش آموزان به تصویب یک ارزیابی از دانش و درک از هر گونه تغییر در قانون داروخانه نیاز خواهند داشت.

تحصیل داروسازی در انگلستان – مدارک مورد نیاز جهت تحصیل داروسازی در انگلیس

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل داروسازی در انگلیس به شرح زیر می باشد :

  • پاسپورت یا شناسنامه متقاضی
  • ترجمه انگلیسی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی(در صورت وجود)و ریز نمرات آن
  • برای دانش آموزان بالای ۱۷ سال مدرک زبان آیلتس ۵- ۵/۵
  • فرم رزومه (CV)
  • ۸ قطعه عکس ۴*۳
  • گواهی بهداشت سلامت و عدم ابتلا به ایدز وهپاتیت(BوC)

تحصیل داروسازی در انگلستان – فرصت های شغلی در داروسازی در انگلستان

سه نقش اصلی وجود دارد که فارغ التحصیل رشته ی داروسازی می تواند به سمت آن برود.
داروساز: اکثر داروسازان در انگلیس در داروخانه های بیمارستان یا داروخانه های عمومی کار می کنند، اطمینان می بخشند که تمام داروهای قسمت پیشخوان به درستی تجویز شده اند. آنها اطمینان حاصل می کنند که بیماران داروی صحیح خود را دریافت کرده، و همچنین مشاوره در درمان و نحوه ی مدیریت دوز داروها را به آنها ارائه می دهند، و همکاری نزدیک دارند با پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی.
دستیار داروساز: دستیاران در کنار تکنسین ها کار می کنند و بسیاری از فعالیت های روتین را انجام می دهند. این فعالیت ها می تواند شامل گرفتن و توزیع نسخه، کمک به ترتیب موجودی انبار به منظور اطمینان از حصول تقاضا در داخل بخش های مختلف، و پاسخ پرسش های مشتریان در بهترین حوزه ی کاری باشد. دستیاران اغلب در بیمارستان ها کار می کنند.
تکنسین داروسازی: تکنسین ها تمایل به کار در دو حوزه – بیمارستان ها و داروخانه ی عمومی- دارند و از عرضه و دوز صحیح داروی تحویل داده شده به بیماران، اطمینان حاصل می کند. تکنسین های داروسازی می توانند در تعدادی از نقش ها، از جمله: تولید، کنترل کیفیت و آزمایش های بالینی متخصص باشند .

تحصیل داروسازی در انگلستان – شرایط پذیرش رشته داروسازی در انگلستان

دانش آموزانی که قصد تحصیل در رشته ی داروسازی در انگلستان را دارند باید ابتدا دوره ی ۲ ساله ی (ای-لول) را در مدارس و کالج های انگلستان بگذرانند.  شرط اساسی اخذ پذیرش از دانشگاه های داروسازی در انگلستان کسب نمرات عالی در دروس پایه مانند شیمی و ریاضی و داشتن دانش زبانی مناسب می باشد. گفتنی است دوره داروسازی در کشور انگلستان ۴ سال میباشددر سال اول (ای-لول) دانش آموزان چهار واحد درسی را انتخاب می کنند و در سال دوم اغلب دانش آموزان ترجیح می دهند سه واحد درسی را انتخاب کنند در حالی که بعضی ها تعداد واحدهای بیشتری را نیز انتخاب می کنند. برای مثال یک دانش آموز باید واحدهای مانند زیست شناسی، شیمی، ریاضی و زبان را در سال اول و مجددا زیست شناسی، شیمی، ریاضی و زبان را در سال دوم نیز انتخاب کندبه طور معمول دانش آموزان مقطع (ای-لول) باید خود را برای سه یا چهار آزمون آماده کنند.نوع واحدهای درسی دانش آموزان مرتبط با رشته دانشگاهی و شغل آنها در آینده می باشددر پایان هر ماه عملکرد هر دانشجو مورد بررسی معلمین و مشاورین تحصیلی آکادمی قرار می گیرد تا نقاط ضعف دانش آموزان برطرف شود.داروسازی، که بطور تمام وقت چهار سال طول می کشد. گذراندن کامل یک سال دوره آموزشی پیش از ثبت نام، دوره ای  است که و معمولا در داروخانه بیمارستان یا مراکز بهداشتی-درمانی برگزار شده و متقاضی رزومه ای از خود بجا می گذارد و مهارت خود را در حین کار به نمایش می گذارد

تحصیل داروسازی در انگلستان – شرایط و اعتبار مدرک داروسازی انگلستان

قبل از ورود به حرفه داروسازی نیازمند گذراندن یک دوره سه ساله و یک سال دوره عملی تحت نظارت مناسب است. بعد از گذشت قرن ها، گرچه، دوره ای چهار ساله توسط جامعه داروسازان انگلستان به ثبت رسید، و بعد از این دوره چهار ساله نیز، متقاضیان بایستی یک سال را بعنوان کارآموز داروساز به فعالیت بپردازند. طبق قرارداد Bologna، برای توازن تحصیلی در سرتاسر اروپا، این دوره را “دوره پایین تر از کارشناسی ارشد” می نامند، یعنی اعتبار آن کمتر از مدرک کارشناسی ارشد قدیمی است، چراکه دارا بودن مدرک کارشناسی برای این دوره لازم نیست.

در کشورهای برتر اروپا، دوره های داروسازی عمدتا 5 تا 6 سال بطول می انجامد. بریتانیا در بین کشورهای اروپایی، کوتاه ترین مدت اعطای این مدرک را داراست که چهار سال طول می کشد. دوره های MPharm تمام ملزومات را تحت نظر قوانین اروپا با عنوان برابری صلاحیت ها فراهم می آورد: یک ساکن عضو کشورهای اتحادیه اروپا که مدرک MPharm خود را گرفته، قادر است برای تمامی کشورهای عضو اتحادیه، درخواست بفرستد. گرچه، بیشتر این کشورها برخی از شرایط زبانی را به این متقاضیان تحمیل می کنند و همچنین آن ها را مجاب می کنند که برای 3 تا 6 ماه نخست کاری خود، تحت کنترل و نظارت باشند. یک ساکن غیر عضو کشورهای اتحادیه اروپا که بعنوان داروساز واجد شرایط است، بطور اتوماتیک نمی تواند برای ثبت نام بعنوان داروساز در کشور دیگر درخواست کند، چراکه قوانین بکار رفته شده برای تشخیص واجد شرایط بودن، فقط برای ساکنین کشورهای اتحادیه اروپا کاربرد دارد.

اکثر مدارس داروسازی در انگلیس از دانش جویان می خواهد که 6 سال بعد از شروع به تحصیل، دوره خود را تمام کنند، که این مدت برای مواردی چون بیماری، حاملگی، و غیره و یا حتی افتادن درس و تکرار مجدد واحد درسی است. بحث این جا این است که مواد درسی که در ابتدای دوره تحصیلی به دانشجو آموزش داده شده، بعد از سه سال از رده خارج می شود. این محدودیت گرچه اجباری نیست و برای دوره های موجود در کشور انگلستان کاربرد ندارد. هر موردی قبل از وارد شدن به بازار و کار کردن بعنوان داروساز، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

تحصیل داروسازی در انگلستان – پنج دانشگاه برتر جهان در رشته داروسازی

  • دانشگاه هاروارد ایالت متحده آمریکا
  • دانشگاه کمبریج از بریتانیا
  • دانشگاه آکسفورد از بریتانیا
  • دانشگاه کینگز لندن از بریتانیا
  • دانشگاه موناش از استرالیا

تحصیل داروسازی در انگلستان – دانشگاه های معتبر رشته داروسازی در انگلستان

انگلستان دارای دانشگاه های معتبری در رشته داروسازی می باشد اما برترین این دانشگاه های که در رنکینگ جهانی رتبه دارند: دانشگاه آکسفورد، کمبریج و منچستر می باشد.

  • دانشگاه آکسفورد: م از قدیمی ترین دانشگاه ها در جهان می باشد. تعداد دانشجویان 602/22 می باشد و در رنکینگ جهانی رتبه 6 را دارد.
  • دانشگاه کمبریج: در سال 1209 تاسیس شده، حدودا 20000 دانشجو دارد و در رنکینگ جهانی دارای رتبه 17 می باشد.
  • دانشگاه منچستر: در سال 1829 تاسیس شده، حدود 38000 دانشجو دارد و رنکینگ جهانی رتبه 68 را دارد.
تحصیل داروسازی در انگلستان

تحصیل داروسازی در انگلستان

تحصیل داروسازی در انگلستان – مدارک مورد نیاز برای پذیرش داروسازی در انگلستان

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات ترجمه شده
  • اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار
  • یک قطعه عکس
  • گواهی تمکن مالی از یکی از بانک های پاسارگاد یا پارسیان
  • گواهی سلامت از مراکز بهداشتی و ترجمه آن
  • مدرک زبان آیلتس 5/5 برای افراد بالای 18 سال

تحصیل داروسازی در انگلستان – مزایای تحصیل داروسازی در انگلستان

  • دانشجویان در انگلستان اجازه کار حین تحصیل، 20 ساعت در هفته را دارند.
  • رشته ها و دانشگاههای علوم پزشکی انگلستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.
  • دانشجویان می توانند از خدمات بیمه در زمان تحصیل بهره مند شوند.
  • دانشجویان بین المللی می توانند از کمک هزینه تحصیل برخوردار باشند.
  • پس از فارغ التحصیلی در رشته داروسازی برای دانشجویان بین الملل مشاغل و فرصت شغلی بسیار زیادی است و آنها می توانند در بیمارستان ها و داروخانه ها و شرکت های داروسازی انگلستان، استرالیا و کانادا مشغول به کار شوند.
  • پس از اتمام دوره تحصیل دانشجو دارای مدرک MPHARM می باشد، داروساز متخصص محسوب می شود و به آنها اجازه ثبت در لیست داروسازان انگلیس داده می شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره تحصیل داروسازی در انگلستان با مشاوران شرکت آتیه آفرینان ایرانیان تماس بگیرید. علاوه بر تحصیل داروسازی در انگلیس ، تحصیل رایگان در انگلستان از روش های مهاجرت به انگلیس و اخذ اقامت در انگلیس می باشد.

 

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بازار کار مهندسی برق در انگلیس بازار کار مهندسی برق در انگلیس

بازار کار مهندسی برق در انگلیس با درآمد حدود £20,000 تا 60,000£ (پوند) یکی از پردرآمدترین بازارها...

مهاجرت به انگلستان مهاجرت به انگلستان

مهاجرت به انگلستان و روش های مختلف اقامت در انگلستان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. کش...

تحصیل در انگلستان تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان به علت های مختلف افراد بسیاری را از سراسر دنیا راهی بریتانیا می کند. ...

نظرات کاربران
پ.و

سلام خسته نباشيدمن دانشجوى ترم يك داروسازيمامكان معادل سازى ترم هايى كه توى ايران پاس ميكنم براى انگستان وجود داره؟مثلا بعد از گذروندن علوم پايه (دو سال) ميتونم ترنسفر بگيرم براى دانشگاه هاى انگستان؟يا راه ديگه اى قبل اخذ مدرك بتونم درسم رو اونجا ادامه بدملطفا پاسختونو بهم ايميل كنيد.متشكرم

سارا جوادی

با سلام خیر دانشگاه های انگلستان از ایران دانشجوی انتقالی نمی گیرند. در صورتی که قصد تجصیل در این رشته را در انگلستان دارید باید در دوره فاندیشن یا ای لول شرکت کنید و آزمون دهید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button