تاریخچه کشور مکزیک

کشور مکزیک، کشوری در آمریکای شمالی می باشد که پایتخت آن شهر مکزیکوستی است. این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا، از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز همسایه می باشد. همچنین در غرب و جنوب با اقیانوس آرام، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرق آن قرار دارند. این کشور، چهاردهمین کشور وسیع دنیا و یازدهمین کشور پر جمعیت دنیا می باشد. زبان اداری و کاربردی در کشور مکزیک، زبان اسپانیایی است اما این کشور یک زبان رسمی ندارد و از سال ۲۰۰۳ میلادی ۶۲ زبان بومی سرخ پوستی نیز به عنوان «زبان های ملی» ثبت شده و رسمیت یافته است. این کشور بزرگترین کشور اسپانیایی زبان جهان می باشد و حدود یک سوم از کل اسپانیایی زبان های جهان در مکزیک زندگی می کنند. این مقاله در مورد تاریخچه کشور مکزیک می باشد.

نخستین آثاری که از انسان در آمریکای میانی به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش می باشد. در حدود ۹ هزار سال پیش سرخ ‌پوستان عهد باستان به کاشت ذرت روی آوردند و از این اتفاق به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد شده‌ است. همچنین کشور مکزیک مهد یکی از مهم ترین تمدن ‌های باستان، آزتک، بوده ‌است. کشور مکزیک در سده شانزدهم میلادی توسط هرنان کورتس کشف شد و در سال ۱۵۱۹ میلادی تمدن های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی ‌ها مورد حمله قرار گرفتند. این کشور از سال ۱۵۲۱ میلادی تا جنگ‌ های استقلال ما بین ۱۸۲۱–۱۸۱۰ میلادی مستعمره اسپانیا بوده ‌است.کشور مکزیک پرجمعیت ‌ترین منطقه تحت‌ الحمایت  اسپانیا بود. سرانجام در سال ۱۸۱۰ میلادی پس از سه قرن استیلای امپراتوری اسپانیا، استقلال مکزیک از کشور اسپانیا اعلام شد.

در مقاله ” تحصیل در مکزیک ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در مکزیک اطلاعات کسب کنید .

در تاریخچه کشور مکزیک، قوم مایا از مشهورترین قبایل سرخ پوست مکزیک بودند، معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌ های بارانی می‌ ساختند. حوزه زندگی و فعالیت مایاها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا و السالوادر را در بر می گرفت. قوم مایا پدید آورنده یکی از تمدن ‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشاکلمبی است که دست ‌آوردهای بسیار چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌ شناسی و ریاضیات داشته ‌است. در حال حاضر نیز گروه هایی از اقوام مایا در مکزیک و گواتمالا زندگی می کنند. مایاها با بهره‌گیری از تمدن‌ های گذشته خود نظیر اولمک توانستند در خلال سال‌های۲۵۰ تا۹۰۰ پس از میلاد تمدنی عظیم را در آمریکای مرکزی پایه‌گذاری کنند.

تاریخچه کشور مکزیک

تاریخچه کشور مکزیک

این قوم به گویش ‌های متعدد زبان مایایی صحبت می ‌کردند و نوعی خط ابتدایی هیروگلیفی نیز داشتند که آثاری را  با آن می ‌نوشتند. قبل از این اتفاق، مایاها یک دفعه تمدن و شهرهای عظیم را رها کردند و به دامان کوهستان‌ ها پناه بردند، که دلیل این رویداد به دلیل از میان رفتن آثار مکتوب آن دوره و طرح نظریات گوناگون، هنوز مشخص نیست. جمعیت قوم مایاهای امروزی که از بازماندگان و فرمانروایان دوران باستان آمریکای مرکزی می ‌باشند، حدود هفت میلیون نفر است، که بیشتر در جنوب کشور مکزیک و نواحی کوهستانی گواتمالا و بلیز زندگی می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت مکزیک مقاله ” اقامت در مکزیک ” را مطالعه بفرمایید .

در تاریخچه کشور مکزیک، نزدیک به سه هزار سال مناطق آمریکای مرکزی در محدوده کشور مکزیک امروزی محل استقرار تمدن‌ های پیشرفته سرخ‌ پوستی بودند ولی در سال ۱۵۱۹ میلادی تمدن‌ های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی ‌ها مورد حمله قرار گرفتند. اسپانیایی‌ ها با توسل به سلاح ‌های آتشین توانستند تمدن ‌های آزتک، مایا و اولمک را در مکزیک شکست دهند و این کشور را به تصرف خود درآورند.در سال ۱۵۲۱ میلادی نیز اسپانیایی ‌ها با کمک تلاکسکالتک ‌ها، که از اصلی‌ترین دشمنان آزتک ‌ها به شمار می آیند و پایتخت ازتک ‌ها، تنوچیتیتلان را به تصرف خود درآوردند که منجر به تحت ‌الحمایگی مکزیک در سال ۱۵۳۵ میلادی شد، از این پس کشور مکزیک تحت‌الحمایه یا به تعبیری دیگر مستعمره اسپانیا شد.

کشور مکزیک پرجمعیت ‌ترین منطقه تحت ‌الحمایه اسپانیا بود و سرانجام در سال ۱۸۱۰ پس از سه قرن استیلای امپراتوری اسپانیا، استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد. صدور اعلامیه استقلال کشور مکزیک منجر به یک دوره جنگ ‌های طولانی میان نیروهای اسپانیا و مکزیکی‌ ها شد. در نهایت در سال ۱۸۲۱ میلادی، کشور مکزیک رسماً به استقلال رسید و ایتوربیده به عنوان امپراتور این کشور بر تخت نشست. دو سال بعد نیروهای انقلابی او را از قدرت برکنار کردند و در سال ۱۸۲۴میلادی قانون اساسی بر مبنای نظام حکومتی جمهوری در کشور مکزیک تدوین شد. نام کشور مکزیک را نیز از امپراتوری مکزیک به ایلات متحده مکزیک تغییر دادند.

یکی از روش های مهاجرت به مکزیک از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به مکزیک ” اطلاعات کسب کنید .

در سال ۱۸۳۵ میلادی ، مکزیک اعلام استقلال می‌کند که این اتفاق منجر به نبرد آلامو و به دنبال آن جنگ آمریکا و مکزیک در بین سال‌ های ۱۸۴۶ و ۱۸۴۸می ‌شود. در سال ۱۹۱۰ میلادی به دنبال عدم رضایت مردم از رئیس ‌جمهور وقت پورفیرو دیاس منجر به انقلاب مکزیک می‌ شود. در سال ۱۹۱۷ میلادی قانون اساسی جدیدی به تصویب می ‌رسد و حزب ناسیونالیست انقلابی قدرت را در دست می‌ گیرد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تاریخچه کشور نروژ تاریخچه کشور نروژ

تاریخچه کشور نروژ کشور نروژ ، کشور پادشاهی مستقل و متمرکزی می باشد که قلمروی آن بخش غربی شب...

تاریخچه کشور بلژیک تاریخچه کشور بلژیک

تاریخچه کشور بلژیک کشور بلژیک، یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که در غرب قاره اروپا واقع...

تاریخچه کشور بلغارستان تاریخچه کشور بلغارستان

تاریخچه کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر ص...

نظرات کاربران
Call Now Button