کشور ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه ، کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقه بالکان (منطقه ای در جنوب شرق آسیا) واقع است . این کشور از شرق با کشورهای ایران ، جمهوری آذربایجان (نخجوان) ، ارمنستان و گرجستان ، از جنوب شرقی با کشورهای عراق و سوریه و از شمال غرب (بخش اروپایی) با کشورهای بلغارستان و یونان همسایه است و همچنین از شمال با دریای سیاه ،از غرب با دو دریای مرمره و اژه و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد . لازم به ذکر است که دو تنگه راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار کشور ترکیه می باشد . آب و هوای کشور ترکیه خوب و جلگه ای می باشد و مکان های جالب و دیدنی دارد که به همین دلیل سالانه تعداد زیادی توریست به آنجا مسافرت می کنند . در این مقاله قصد داریم با تاریخچه کشور ترکیه آشنا شویم.

در تاریخچه کشور ترکیه آمده است از حدود دو هزار سال قبل از میلاد پیوسته کشور گشایان منطقه برای دست یافتن بر کشور ترکیه فعلی با یکدیگر در کشمکش هستند ، که از جمله مهمترین آنها می توان به مادها و هخامنشیان، یونانیان، رومیان و اشکانیان اشاره کرد . در قرن هفتم قبل از میلاد، یونانیان، کشور ترکیه فعلی را به تصرف خود در آورده و با ایران همسایه شدند. آنها شهرهای مهمی از جمله بیزانس یا استانبول فعلی را بنا کردند و امپراطوری روم در سال196 پس از میلاد براین سرزمین تسلط یافت. در سال 395 میلادی با تجزیه دولت روم به دو امپراطوری روم شرقی و روم غربی، کشور ترکیه قسمتی از روم شرقی شد و پایتخت این دولت شهر بیزانس بود. این امپراطوری در طی سالهای 395 تا 1453 دوام داشت و بیش از80 تن در آن حکومت راندند. حوزه تسلط امرای روم شرقی بر کشور ترکیه متغیر بود و خاک ترکیه به طور مطلق در تصرف آنان قرار نداشت که در اواخر فقط ناحیه تراکیا در ترکیه فعلی جز بیرانس بود. در قرن یازدهم میلادی پادشاهی سلاجقه روم که حاکمان آن از خاندان سلجوقیان ایران بودند، در قسمتی از این کشور و قسمت هایی از نواحی اطراف آن از جمله سوریه و فلسطین مستقر و مستحکم شدند.

تاریخچه کشور ترکیه

آنچه که از تاریخچه کشور ترکیه می توان دریافت این است که به طور کلی تا قبل از قرن چهاردهم، کشور ترکیه دارای وحدت سیاسی و نژادی نبود و در هر گوشه آن امیرنشینها یا دولتهایی بودند . در اواخر قرن سیزدهم مقارن ضعف دولت سلاجقه روم، ممالک مستقل چندی در آسیای صغیر تشکیل شد که از مهمترین آنها می توان به مملکت ترکان قره مان اوغلو و یکی ازکوچکترین آنها مملکت ترکان عثمانی اشاره کرد . ترکان عثمانی در اواسط قرن دوازدهم به آسیای صغیر سفر کردند که ریاست آنان را در آن زمان ارطغرل به عهده داشت و با مرگ ارطغرل، فرزندش عثمان اول بعدها ریاست خاندانش را برعهده گرفت که در ابتدا تابع سلاجقه روم بود ولی با زوال آن امپراطوری در سال 1299، اعلام استقلال کرده و ممالک تحت نفوذ خود در شمال غربی آناطولی را گسترش داد.

عثمان اول اولین پادشاه از 37 پادشاه خاندان عثمانی می باشد که جمعأ طی سالهای 1922- 1299 میلادی حکومت کشور را بر دست داشته است و در اواخر عمر عثمان، شهر بورسا به تصرف دولتش درآمد و به پایتختی انتخاب شد. با مرگ عثمان اول در سال1326 میلادی فرزند ارشدش اورخان به پادشاهی  رسید که سازمان ارتش را اصلاح کرد و در جنگهای آندرونیکوس سوم امپراطور بیزانس را مغلوب و نواحی وسیعی را در آسیای صغیر فتح کرد. برای اولین بار  عثمانیان در زمان اورخان به عنوان کمک به یوحنای ششم امپراطور بیزانس پای به اروپا گذاشتند و از سال 1365 میلادی شهر ادرنه را به پایتختی خود انتخاب کردند . سومین خلیفه عثمانی مراد اول مقدونیه و صربستان را تصرف و امپراطور روم شرقی را خراجگذار خود کرد و از این زمان استعمار اروپا توسط عثمانیان شروع شد . در اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم، عثمانی مانند سایر نواحی غرب آسیا مورد حمله تیمورگورکانی تیمورلنگ واقع شده و در سال1402 میلادی بایزید اول اسیر او شد و به همین خاطر دولت عثمانی متلاشی گشت. تیمور متصرفات اروپایی عثمانیان را به پسرش سپرد. پس از بازگشت امیر تیمور از آسیای صغیر، چهار تن از پسران با یزید سلیمان ،عیسی ،موسی و محمد بر سر به دست آوردن حکومت به جنگ پرداختند تا سرانجام پس از11 سال یعنی در سال1413 میلادی محمد به پیروزی دست یافت و به سلطنت خود ادامه داد.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ترکیه ” را مطالعه فرمایید .

در سال1453 میلادی محمد فاتح ، خلیفه وقت شهر قسطنطنیه استانبول فعلی را گرفت و آنجا را پایتخت خود قرار داد و بدین ترتیب پرونده امپراطوری روم شرقی بیزانس بسته شد.سلطان محمد فاتح بیشتر بالکان و همچنین نواحی عظیم دیگری را گرفته و به متصرفات عثمانی اضافه کرد.  در دوران یزید دوم ، پسر و جانشین محمد فاتح، اختلاف میان عثمانی و مصر شدت یافت و سرانجام آن سرزمین به تصرف عثمانیان درآمد و در نیمه اول قرن شانزدهم سرزمین های وسیع دیگری از جمله الجزایر، مجارستان، والاکیا والاشی، مولداوی، سوریه و… به تصرف این امپراطوری درآمد. همچنین در زمان سلیمان در اواسط قرن شانزدهم عراق و بغداد به دست عثمانی ها افتاد. در همان زمان، دولت عثمانی در همسایگی دو کشور مقتدر که یکی دولت اتریش در اروپا و دیگری دولت صفوی در ایران می باشد ، قرار داشت.

در دوران سلطنت سلیم دوم فرزند سلیمان، در طی سالهای بعد میان ایران و عثمانی جنگهایی رخ داد که عمدتأ با پیروزی ایرانیان همراه بود.طی قرون هفدهم به تدریج قسمت هایی از متصرفات اروپایی عثمانی از دست رفته و به وسیله کشور اتریش اشغال شد. همچنین در این دوران، عثمانی همواره مشغول جنگ های شدیدی با همسایگان و شورشیان بود و علمای دینی غالبأ در اداره امور امپراطوری اعمال نفوذ می کردند.همچنین در آن قرن شورشهای فراوانی در اکثر نقاط امپراطوری به وقوع پیوست. از جمله متصرفات عثمانی در اوج عظمت می توان به کشورهای فعلی ترکیه، سوریه، عراق، اردن، لبنان، فلسطین، مصر،قسمتهای کناره مدیترانه در افریقای شمالی، قسمت اعظم بالکان و دهها منطقه کوچک و بزرگ دیگر اشاره کرد .

از اوایل قرن هجدهم جنگ های طولانی روس و عثمانی شروع شد. اولین جنگها طی سالهای 11- 1710 به تحریک پادشاه مخلوع سوئد که به عثمانی پناهنده شده بود، میان دو کشور روس و عثمانی صورت گرفت که به پیروزی ترک ها منجر شد.  جنگهای بعدی نیز که در سالهای 33- 1732 اتفاق افتادند که خطری برای عثمانی ها نبود. بعد از سال1739 میلادی تا چند دهه آرامشی نسبی برای امپراطوری به وجود آمد. از سال1768 میلادی با اعلان جنگ عثمانی به روسیه،تضعیف واقعی امپراطوری شدت گرفت و طی این جنگ قوای روسیه در بلغارستان پیش رفتند تا سرانجام پیمان کوچک قینارجه در سال 1774  میلادی به آن خاتمه داد که در این پیمان کریمه کاملا از عثمانی مستقل شده و در سال1783 میلادی به روسیه متصل شد که دولت عثمانی حق حمایت روسیه را نسبت به امیرنشینهای کرانه دانوب به رسمیت شناخت.

بعد از جنگ سال 1776 ایران و عثمانی، بصره به تصرف ایران درآمد و از سوی دیگر با پایان یافتن جنگهای سال92- 1784 با روسیه که با پیمان صلح یاشی پایان پذیرفت، دولت عثمانی سرزمینهای وسیعی را از دست داد و رود دنپر مرز میان دو کشور شد . در آن زمان قفقاز هنوز در دست ایران بود و کشور ترکیه فقط در اروپا با روسیه همسایه بود  .درطول قرن هجدهم میان عثمانی و دول مقتدر اروپایی  فرانسه ، انگلستان، هلند، سوئد و دانمارک روابط خوبی برقرار شد که در سال های اولیه قرن نوزدهم جنگهای جدیدی میان روس و عثمانی رخ داد که در سال 1812  میلادی منجر به عقد قرارداد بخارست که موجب واگذاری سرزمین بسارابی به روسیه شد، گردید. در طی سال های30 -1820 میلادی شورش یونانیان بر علیه امپراطوری عثمانی رخ داد و منجر به استقلال آن سرزمین شد . درهمان سال ها جنگ جدیدی با روسیه به وقوع پیوست که با انعقاد پیمان آدریانوپل پایان گرفت .  در واقع کمک سایر دول مقتدر اروپایی بود که باعث تجزیه عثمانی درهمان دوران ها شد.عثمانی در سال1830 میلادی قراردادهای جدیدی درزمینه امتیازات کاپیتولاسیون با امریکا،بلژیک، پرتغال و اسپانیا بست . درسال1849 میلادی براساس پیمان بالتالیمان که با روسیه منعقد شد ، حاکمیت عثمانی در امیرنشینهای مولداوی و و الاکیا از بین رفته و حوادث بعدی منجر به آغاز جنگهای کریمه در سال 1853 گردید که این جنگها که میان عثمانی ، انگلستان، فرانسه و ساردنی با روسیه در گرفت سرانجام با شکست نسبی روسیه خاتمه یافت. به موجب پیمان پاریس که در سال1856 میلادی منعقد شد و تمامیت ارضی عثمانی تأمین شد اما در واقع راه برای مداخلات بعدی روسیه، فرانسه و انگلستان هموار شد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت ترکیه مقاله ” اقامت در ترکیه  ” را مطالعه بفرمایید .

در سال 1862 میلادی دولت عثمانی توانست حاکمیت خود بر مونتنگرو و هرزگووین را بار دیگر اعمال کند اما در عین حال صربستان و دو امیرنشین کرانه رود دانوب که از سال 1861 میلادی متحد بودند، در سال 1865 میلادی با یکدیگر مستقل شدند.شورشهای بلغارستان در سال1877 میلادی سبب جنگهای جدیدی میان روسیه و عثمانی شد که سرانجام پیمان سان استفانو که یک طرفه و به سود روسیه بود در سال 1878 میلادی به آن خاتمه داد. در سال1878 میلادی با تشکیل کنگره برلین صربستان، مونتگرو و رومانی از تصرف عثمانی خارج شده و بلغارستان نیز نیمه مستقل شد و نواحی کارس و باتومی (باطوم) نیز در قفقاز به روسیه واگذار شده و بریتانیا حق ادارهکشئر قبرس را به دست آورد.

از جمله حوادث مهم تاریخ ترکیه در قرن نوزدهم می توان به جنگ با یونان در سال1897 و دادن خودمختاری به کرت در سال  1898 اشاره کرد که در سال 1909 میلادی بلغارستان کاملأ مستقل شد و نواحی مختلفی نیز به کشور اتریش واگذار شد . در سال1911 میلادی طی جنگی که میان عثمانی و ایتالیا شکل گرفت ، طرابلس غرب قسمتی از لیبی فعلی از دست امپراطوری خارج شد. جنگهای بالکان که در طی سالهای13- 1912 میلادی میان عثمانی با بلغارستان،یونان و صربستان رخ دارد ،قسمت اروپایی کشور را به تراکیای شرقی محدود ساخت . در سالهای دهه اول قرن حاضر روابط عثمانی با آلمان به تدریج گسترش یافت  و به همین خاطر دولت عثمانی در سال 1914 میلادی ، اولین سال شروع جنگ جهانی اول به متفقین اعلام جنگ داد. به همین ترتیب کشورهای روسیه و انگلستان به منظور تصرف سرزمینهای عثمانی با هم متحد شدند که اقدامات متفقین برای ورود از راه دریا و خشکی به داردانل با شکست مواجه شد و قوای متفق در آن ناحیه شکست سختی از ترکها به رهبری مصطفی کمال پاشا خوردند. اما عملیات مشترک قوای کشورهای فرانسه و انگلستان در فلسطین و سوریه و لبنان و جنگهای متعدد انگلستان در عراق و بین النهرین، سرانجام این سرزمینها را از تصرف عثمانی خارج کرد و در این دورانها روسیه در آناطولی شمال شرقی پیشرفت زیادی کرده بود، اما با وقوع انقلاب کمونیستی در آن کشور سرزمینهای اشغالی یا شمال شرقی آناطولی به اضافه کارس، اردهان و باتومی به امپراطوری تضعیف شده مسترد شد .جنگ با دول دیگر متفق نیز با انعقاد پیمان متارکه مودروس پایان یافت. در نتیجه قسطنطینه توسط قوای متفقین اشغال شد .

کشور فرانسه نیز قسمت هایی از سوریه و لبنان را تصرف کرد و سپاهیان بریتانیایی در سایر مستعمرات عربی آسیایی عثمانی مستقر شدند. در ضمن نواحی کوچکی از خاک کشور ترکیه فعلی نیز به تصرف ایتالیایی ها و یونانیان درآمد. سرانجام دولت عثمانی در سال1920 میلادی پیمان  سور را که در آن متصرفات عثمانی از آن تجزیه شوند را امضا نمود که با مخالفت شدید ملیون به رهبری مصطفی کمال پاشا نخست وزیر مواجه  شد.در طی سال1920 میلادی دولت مرکزی امپرطوری به تدریج نظارت خود بر آناطولی را نیز از دست داد. در این میان دولت و مجلسی نیز از سوی ملیون درشهر آنکارا تشکیل یافته بود که ملیون در سال1920 میلادی به قوای مستقر متفقین در آناطولی حمله کردند و با شوروی یک پیمان ارضی منعقد ساختند. در این اوضاع یونانیان به تحریک متفقین از پایگاه خود در ازمیر به ملیون حمله برده ولی شکست خورده و از خاک ترکیه بیرون رانده شدند.در تاریخ اول نوامبر سال 1922 میلادی حکومت آنکارا سلطان را برکنار کرد و به این ترتیب عمر حکومت سیاسی623 ساله خاندان عثمانی به پایان رسید ولی پسر عمومی خلیفه (محمد ششم) بنام عبدا لمجید به عنوان خلیفه روحانی باقی ماند که تا سال 1924 میلادی این منصب هم از بین رفت. معاهده لوزان که در سال 1923 میلادی منعقد شد که حدود ترکیه را مشخص و تضمین کرد.در ماه اکتبر سال 1923 میلادی حکومت جمهوری به ریاست مصطفی کمال پاشا آتاتورک پدرملت ترک رسمأ اعلام شد و در سال1924 میلادی قانون اساسی جدیدی وضع شد که از آن پس آتاتورک شروع به حکومت کرد. درمدت چهارده سال حکومت آتاتورک،تغییرات و اصلاحاتی در کشور ترکیه صورت گرفت و در این مدت حکومت سیاست ضد دینی خود را شدیدتر کرد و مناصب دینی را از بین برد و مقرراتی در مورد مدل لباس ترکان به وجود آورد.

از سال1926 قانون مدنی سوئیس ، قانون جزای ایتالیا و قانون بازرگانی آلمان در ترکیه به اجرا در آمد و در سال1928 میلادی با تفکیک دین از سیاست،رسمیت دین اسلام لغو و الفبای لاتین به جای الفبای عربی آمد .درسال 1934 میلادی زنان حق رای و آزادی یافتند. درسیاست خارجی،کشور ترکیه راه دوستی با همسایگانش را در پیش گرفت و همچنین در پیمان هایی وارد شد. در سال 1938 میلادی با مرگ آتاتورک تغییراتی در وضع حکومتی ترکیه رخ داد و عصمت اینونو رهبر حزب خلق به ریاست جمهوری رسید. در سال1939 میلادی جنگ کهنه سوریه و ترکیه بر سرناحیه و خلیج اسکندرون سرانجام با الحاق آن ناحیه به ترکیه پایان یافت .در پنج سال جنگ جهانی دوم طی سالهای 44- 1939 کشور ترکیه بی طرفی خود را حفظ کرد ولی فشار متفقین موجب شد که ترکیه در ژانویه سال 1945 به کشورهای آلمان و ژاپن اعلان جنگ بدهد که در همان دوران تورم ناشی از برنامه تسلیحاتی ترکیه، سبب وضع مالیاتهای سنگینی شد.

تاریخچه کشور ترکیه

پس از پایان جنگ بر سر اختلافاتی که میان ترکیه و شوروی بر سر دو تنگه بسفر و داردانل رخ داد، روابط سیاسی دو کشور سخت تیره شد .در انتخابات سال 1950 میلادی عصمت اینونو شکست خورد و جلال با یار رهبر حزب دموکرات به ریاست جمهوری رسید و عدنان مندرس نیز نخست وزیر وی گردید. وی سرمایه گذاری خارجی را تشویق و در سال 1954 صنعت نفت را از صورت ملی خارج کرد .در دهه ششم قرن حاضر کشور ترکیه به عضویت چند سازمان نظامی و تدافعی درآمد. در نوامبر سال 1957، جنگ با یار و عدنان مندرس در مقامهای خود ابقا شدند. استبداد و فساد حکومت در سال 1960 میلادی به اوج خود رسید و تمام آزادی ها از بین رفت و ترور شدت گرفت . در ماه آوریل همان سال تظاهراتی در استانبول و آنکارا شروع شد و به همین خاطر دولت اعلام حکومت نظامی کرد و به وسیله نیروهای مسلح، تظاهرات را درهم شکست. در بیست و یکم ماه مه 1960، تعدادی از افسران جز ارتش دست به اغتشاشاتی زدند و در 27 ماه مه دولت مندرس با یک کودتای نظامی که از طرف کمیته وحدت ملی به رهبری ژنرال گورسل فرمانده سابق نیروی زمینی ترتیب داده شده بود، سرنگون شد و این کمیته قدرت را در دست گرفت. دورور بعد از کودتا، ژنرال گورسل جانشین رئیس جمهور و نخست وزیر شد و مندرس و چند نفر دیگر نیز پس از یک محاکمه اعدام شدند.

یکی از روش های مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به ترکیه ” اطلاعات کسب کنید .

در تاریخچه کشور ترکیه می توان دریافت که در دهه های اخیر اختلافات شدیدی بر سر قبرس میان ترکیه و یونان بروز کرد. جو سیاسی کشور ترکیه همواره پس از آتاتورک به خصوص درسالیان اخیر اوج گرفت. درسال 1965 میلادی دولت عصمت اینونو سقوط کرده و سلیمان دمیرل در انتخابات پیروز و نخست وزیر شد.در سال1966 میلادی با مرگ ژنرال گورسل، ژنرال سونای به جای وی به ریاست جمهوری رسید. طی آن سالها نخست وزیری همواره میان سلیمان دمیرل و مرحوم بولنت اجویت منقسم بوده و همواره میان دو رهبر و احزابشان درگیری های شدیدی وجود داشته است. در سال 1974 میلادی قسمتی از خاک کشور قبرس در حمایت از ترکان مقیم آن سرزمین در زمان نخست وزیری بلنت اجویت به تصرف قوای ترکیه درآمد و بهمین خاطر کنگره آمریکا تمام کمک های نظامی خویش به ترکیه را قطع کرد. بعدأ این تحریم در سال 1978 میلادی لغو شد.در سالهای اخیر ترور و خشونتهای سیاسی میان فرق و احزاب سیاسی گوناگون اوج گرفت و به همین خاطر از سال 1979 میلادی در 19استان مهم اعلام حکومت نظامی شد .در سال1980 میلادی نظامیان به رهبری ژنرال کنعان اورن دست به کودتا زده و دولت دمیرل را سرنگون کردند. دمیرل و ده ها سیاستمدار دیگر به طور موقت دستگیر شدند و اداره حکومت ترکیه را شورای شش نفره نظامی به رهبری ژنرال کنعان اورن بر عهده گرفتند. از زمان روی کار آمدن حزب مام میهن به رهبری تورگوت اوزال، کشور وارد مرحله جدیدی از تاریخچه کشور ترکیه شد و علی رغم فراز و نشیبها توانست با سرعت در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست و فرهنگ پیشرفت کند .

بعد از مرگ تورگوت اوزال در ساختار دولت کشور ترکیه به دلیل آن که احزاب نمی توانستند در انتخابات ها اکثریت لازم را جهت تشکیل دولت به دست آورند لذا بعضا دو و گاهی سه حزب به اتفاق هیئت وزیران را تشکیل می دادند اما در سال 2003 میلادی حزب عدالت و توسعه توانست اکثریت لازم را به دست آورد و بعد از سال ها دولت بدون اعتلاف تشکیل شود . با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، سیر رشد و توسعه ترکیه شتاب بیشتری گرفت و کشور ترکیه توانست در این سالها در اقتصاد جهان جایگاه ممتاز تری پیدا کند که در قسمت اقتصاد به آن پرداخته شده است. لازم به ذکر است که در انتخابات اخیر حزب عدالت و توسعه توانست دوباره اکثریت لازم برای تشکیل دولت را کسب کند و همچنین در این دوره رئیس جمهور ترکیه از این حزب انتخاب شد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در ترکیه کار در ترکیه

کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

نظرات کاربران
Call Now Button