تاریخچه کشور بلاروس

کشور بلاروس سرزمینی در اروپای شرقی است و از دریا دور است.همسایگانش لهستان ، لیتوانی ، لتونی ، روسیه و اوکراین هستند که این کشور را از هر سو در برگرفته اند و این همسایگان در طول تاریخچه کشور بلاروس تاثیرات زیادی را بر این منطقه گذاشته اند . شهر مینسک ، پایتخت این کشور می باشد و از شهرهای مهم کشور بلاروس می توان به برست ، گرودنو ، گومل ، موگلیف و ویتبسک اشاره کرد . کشور بلاروس به انگلیسی یعنی روسیه سفید ، نامی است که از اواخر قرن شانزدهم برای این کشور انتخاب شد . در ادامه تاریخچه کشور بلاروس را بررسی می کنیم و از گذشته این سرزمین بیشتر اطلاعات کسب می کنیم .

در تاریخچه کشور بلاروس می توان مشاهده کرد که در فاصله زمانی قرن های ششم و هشتم میلادی سکونتگاه اقوام اسلاو بوده و هنوز هم اقوام اسلاو بر این سرزمین تسلط دارند و رفته رفته این اسلاوها برقراری ارتباط با ورنجیان ‌ها را شروع کردند و به فکر تشکیل حکومتی متمرکز افتادند که در نتیجه کشوری با عنوان روسیه را به وجود آوردند.این کشور تازه تاسیس بیشتر نواحی پیرامون پولوتسک در بخش شمالی کشور را شامل می شد. در قرن ۱۳ میلادی تاریخ کشور بلاروس دستخوش دگرگونی های جدیدی شد و این سرزمین مورد حمله مغولان قرار گرفت که اثرات بسیار ناخوشایندی بر این سرزمین و تاریخ این کشور گذاشت، پس از آن قسمت ‌هایی از کشور روسیه توسط دوک نشین بزرگ لیتوانی مورد تصرف قرار گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به بلاروس شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به بلاروس ” بیاندازید.

سرزمین ‌های دوک نشین بزرگ لیتوانی شهرهای ویلنیوس، کرناوه، تراکای و نواحی پیرامونی این شهرها را شامل می شدند اما با این حال این دوک نشین در بیشتر اوقات در حال جنگ با مناطق اطراف خود بود و به سرزمین های زیادی دست یافت که این فتوحات در تاریخچه کشور بلاروس معروف است و این فتوحات معروف شامل حملات در شرق بر ضد مغول‌ ها، سرداران تیوتونیک در غرب و در جنوب علیه ترک ها بود . در نهایت دوک نشین بزرگ لیتوانی تا قرن پانزدهم میلادی بر بخش بزرگی از اروپای غربی تسلط یافت که این منطقه از دریای بالتیک تا دریای سیاه را شامل می شد .

در قرن چهاردهم میلادی ولادسلاو دوم جوگایلا به عنوان دوک بزرگ لیتوانی پادشاه کشور لهستان شد که با اتخاذ سیاستی، دوک نشین بزرگ را با لهستان ، تحت لوای یک حکومت واحد درآورد و در یک اتحادیه شخصی این دوک نشین را با خود همراه کرد. کشور جدیدی که حاصل این اتحاد شخصی بود در سال ۱۵۶۹ میلادی به وجود آمد . اما این سرزمین در سال ۱۷۹۵ تقسیم شد . کشور بلاروس تا اشغال این کشور توسط آلمان ها در جنگ اول جهانی تحت حاکمیت روسیه بود و قسمتی از قلمرو روسیه به شمار می آمد. در قرن بیستم اولین نشانه های استقلال خواهی در بلاروس مشاهده شد و در نتیجه در سال  ۱۹۱۸ میلادی جمهوری خلق بلاروس شکل گرفت و این سرزمین موجودیت خود را رسما اعلام کرد، اما این استقلال جویی و آزادی خواهی اگر چه که خوش درخشید اما چندان دوام نیاورد و عمر کوتاه جمهوری خلق بلاروس امید های استقلال طلبان را به ناامیدی تبدیل کرد و در کمترین زمان ممکن و پس از خروج آلمان ها حکومت تازه تاسیس بلاروس خیلی زود سرنگون شد.

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت بلاروس مقاله ” اقامت در بلاروس ” را مطالعه بفرمایید .

یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۹ میلادی کشور بلاروس تحت سیطره جمهوری سوسیالیستی شوروی سابق رفت و به جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی تبدیل شد. کشور روسیه ، لیتوانی شرقی را تصرف کرد و اشغال این منطقه فصل جدیدی در تاریخچه کشور بلاروس ایجاد کرد. اکنون این سرزمین در جمهوری سوسیالیست لیتوانی- بلاروسیه شوروی ادغام شده بود. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۲۱ میلادی جنگ لهستان – شوروی تمام شد و سرزمین‌ های کشور بلاروس بین دو کشور لهستان و بلاروسیه تازه تاسیس تقسیم شد. حملات آلمان ها طی عملیات بارباروسا در سال ۱۹۴۱ میلادی به اتحاد شوروی شرایط تازه ای برای بلاروس رقم زد. در نتیجه این حملات آلمان نازی در زمان کوتاهی سبب شده سرزمین بلاروس تحت تصرف آلمان ها قرار بگیرد و تسخیر کشور بلاروس به وسیله آلمان ها تبعات ناخوشایندی برای بلاروس داشت و اثرات مخربی بر این سرزمین گذاشت.

تاریخچه کشور بلاروس

تاریخچه کشور بلاروس

در نتیجه این اشغال که تا سال ۱۹۴۴ میلادی ادامه داشت بیشتر زیرساخت‌ های این سرزمین تخریب و نابود شد، جمعیت زیادی از مردم بلاروس در حملات آلمان نازی کشته شدند، همچنین تسخیر و تصرف این سرزمین، از نظر اوضاع داخلی کشور بلاروس و شرایط اجتماعی ناهنجاری هایی را در تاریخ این کشور ثبت کرد و مردم این سرزمین مصائب و مشکلات زیادی را تحمل کرده اند. این وضعیت تا سال ۱۹۷۱ میلادی تداوم یافت و از این تاریخ وضعیت مردم بلاروس قدری بهبود یافت.

بعد از پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ یکی از ۵۱ کشور امضاء کننده سازمان ملل متحد ، سرزمین بلاروسیه بود. در این زمان کشور بلاروس آماده بازسازی بعد از جنگ شد و در پی تلاش های چشمگیر برای بازسازی و ترمیم کشور در مقایسه با جمهوری شوروی این سرزمین عمران و آبادانی چشمگیری را تجربه کرد. در این دوران کشور بلاروس به مرکز سازندگی و آبادانی در ناحیه غرب اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد و سپس مشاغل در این سرزمین افزایش یافت . در نتیجه جمعیت زیادی از جمهوری فدراتیو سوسیالیستی شوروی به این سرزمین راهی شدند.در دوره قدرت یابی ژوزف استالین رویه تغییر کرد و با سیاست روسی کردن بلاروسیه، قصد سیاست مداران این بود که بلاروسیه را در مقابل نفوذ و دخالت کشورهای غربی حفظ کنند، بنابراین به طور گسترده و همه جانبه این سیاست را دنبال کردند.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در بلاروس ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در بلاروس توضیح دادیم .

با این سیاست قرار بود هویت فرهنگی بلاروس به صورت ریشه ای مورد تغییر قرار گیرد و عناصر روسی در آن رشد کند و جایگزین شود، بنابراین یکی از برنامه های روس ها این بود که از نقاط گوناگون اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی مردم روس را به سرزمین بلاروس اعزام کنند و آنان را در پست های کلیدی حکومت قرار دهند، همچنین مناطق حساس به آنان واگذار شود و زبان و فرهنگ مردم بلاروس از جنبه های مختلف بر اساس سیاست های اتحاد جماهیر شوروی تعریف شود و به طور کلی همه جنبه های گوناگون زندگی مردم بلاروس به سیاست های شوروی محدود شود. با مرگ استالین، نیکیتا خروشچف جانشین او برنامه روسی سازی بلاروس را دنبال کرد که سرزمین بلاروس از این سیاست ها لطمه های زیادی دید و خساراتی را متحمل شد. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای مستقل و جمهوری های تازه تاسیس اعلام استقلال کردند که کشور بلاروس یکی از آن کشورها بود و کشور بلاروس ، استقلال خود را به عنوان جمهوری بلاروس در تاریخ ۲۵ اوت ۱۹۹۱ اعلام کرد. از سال ۱۹۹۴ میلادی تاکنون، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور بوده ‌است. در حال حاضر کشور بلاروس فعلاً در حال مذاکره با همسایه خود روسیه است تا هر دو کشور در میان سایر موارد، اقتصاد خود را در طرحی به نام اتحادیه روسیه و بلاروس با همدیگر یکپارچه کنند. این کشور هنوز هم متحمل آثار انفجار هسته‌ای در حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ می باشد که در همسایگی جمهوری سوسیالیست شوروی اوکراین قرار داشت.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در بلاروس تحصیل در بلاروس

تحصیل در بلاروس به دلیل مزایای بسیاری که برای متقاضیان تحصیل در اروپا دارد دارای طرفدار...

مهاجرت به بلاروس مهاجرت به بلاروس

مهاجرت به بلاروس و روش های مختلف اقامت در بلاروس در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. قبل از ...

تحصیل در رشته فیزیوتراپی بلاروس تحصیل در رشته فیزیوتراپی بلاروس

برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی بلاروس ، مقیاس های پذیرش مربوط به علوم ، زیست شناسی ، شیمی و ف...

نظرات کاربران
Call Now Button