کشور انگلیس ، نام نیمه جنوبی جزیره بریتانیایی کبیر و یکی از چهار بخش کشور پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی می باشد که از شمال با اسکاتلند و از غرب با ولز همسایه است و مهم ترین و عمده ترین جز تشکیل دهنده کشور بریتانیا می باشد . مرزهای آبی این کشور از شمال غرب دریای ایرلند ، در جنوب غربی دریای سلتی و در شرق دریای شمال هستند و در جنوب نیز کانال مانش آن را از اروپای قاره ای و کشور فرانسه جدا می کند . کشور انگلیس دارای بیش از 100 جزیره کوچک و بزرگ می باشد و شهر لندن پایتخت کشور انگلستان و در عین حال پایتخت پادشاهی بریتانیا است . پر آب ترین رود کشور انگلیس ، رود تیمز است که از میان شهر لندن می گذرد و به دریای شمال می ریزد . در این مقاله قصد داریم بیشتر با تاریخچه کشور انگلیس آشنا شویم .

تاریخچه کشور انگلیس به دوران پیش از رومیان ، عهد رومیان ، تهاجم آنگلوساکسون ‌ها، یورش نورمان ‌ها، سلسله پلانتانژه، سلسله تئودور، انگلستان در سده هفدهم، هجدهم و نوزدهم و انگلستان معاصر تقسیم‌ بندی می ‌شود. هزاران سال قبل مهاجرانی از نقاط گوناگون به جزایر بریتانیا آمده و در این منطقه ساکن شدند. کشفیات باستان شناسی از این سرزمین که شامل ابزار سنگی و ردپایی در نورفولک است، اثبات کرده که 800 هزار سال پیش انسان‌ های نخستین در انگلستان امروزی زندگی می ‌کردند و یکی از کهن ترین شواهد موجود از حضور انسان در شمال غرب اروپا، یک قطعه استخوان آرواره‌ انسان است که این قطعه استخوان در نیمه اول قرن بیستم از ناحیه کنتزکاورن به دست آمد و ادعای باستان شناسان و تاریخ نگاران تاریخ انگلستان را مبنی بر قدمت چند 100 هزار ساله این سرزمین اثبات کرد. باستان شناسان قدمت این استخوان را حدود ۴۱۰۰۰ تا ۴۴۰۰۰ سال تخمین زده اند. پس از آخرین عصر یخبندان فقط پستانداران بزرگ مانند کرگدن پشمالو، ماموت و بایسن در این جزیره حضور داشتند و احتمالاً ۱۱ هزار سال پیش انسان خردمند وارد بریتانیا شد و تحقیقات ژنتیک نشان می ‌دهد که آن ‌ها از بخش شمالی شبه جزیره ایبری به این سرزمین آمدند و برای سکونت دائمی به سوی سرزمین انگلستان امروزی کوچ کردند . در آن موقع کشور انگلیس با ایرلند و خاک اصلی اروپا متصل بود و با آب شدن یخ ها و بالا آمدن آب دریاها حدود ده هزار سال پیش از ایرلند و حدود دو هزار سال بعد از اروپای قاره‌ای جدا شد.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در انگلیس دارید می توانید مقاله ” تحصیل در انگلیس ” را مطالعه نمایید.

آثار و بقایایی از دوران میان‌ سنگی و نوسنگی وجود دارد و نیز از عصر برنز آثار و شواهدی از نقاط گوناگون این سرزمین به دست آمده است.  انسان های ساکن این سرزمین در عصر آهن، در جنوب سلت‌ ها و در جنوب شرق قبایل بلژی بودند. طبق جغرافیای بطلمیوس جامعه قبیله ‌ای بود و در حدود ۲۰ قبیله در منطقه وجود داشت. دسته ‌بندی ‌های اولیه این قبایل ناشناخته مانده ‌اند زیرا بریتانیایی ‌ها در آن زمان خواندن و نوشتن نمی‌ دانستند و همانند سایر همسایگان امپراتوری روم مدت ‌ها از پیوندهای تجاری با رومیان بهره‌مند بودند. ژولیوس سزار فرمانروای جمهوری روم در سال ۵۵ قبل از میلاد دو بار به بریتانیا حمله کرد و اگرچه عمدتاً ناموفق ماند اما توانست پادشاه ترینووانتس را مطیع خود سازد.

با فتح انگلستان در سال ۴۳ قبل از میلاد به دست رومیان، ایالت بریتانیا تا قرن پنجم بعد از میلاد بدست رومیان کنترل می شد . تا سال ۴۱۰ میلادی و در دوران افول امپراتوری روم، منطقه بریتانیا با پایان حکومت روم در این کشور و خروج یگان‌ های ارتش روم، برای دفاع از مرزها در قاره اروپا و شرکت در جنگ ‌های داخلی رو به رو شد . پس از دوران فرمانروایی رومی ها ، آنگلوساکسون‌ ها در انگلستان ساکن شدند. تاریخ نگاران و محققانتاریخ انگلستان حضور و اسکان آنگلوساکسون‌ ها در این سرزمین را نقطه آغاز و شکل گیری کشور انگلستان و پیدایش نژاد انگلیسی ها می‌ دانند. آنگلوساکسون‌ ها از مردمان ژرمن بوده و چندین پادشاهی‌ را به وجود آوردند که این پادشاهی ‌ها در حقیقت اولین نشانه های ظهور قدرت‌ ها در انگلستان و قسمتی از اسکاتلند بود. آنها مدتهای طولانی سواحل استان رومی انگلیس را مورد تهاجم قرار داده و شروع به سکونت در آن کرده بودند. پیشروی آن‌ها پس از پیروزی انگلیسی‌ ها در نبرد کوه بادون برای چند دهه متوقف ولی مجدداً از سر گرفته شد و آن ‌ها ابتدا زمین ‌های مسطح و حاصلخیز را تسخیر کردند و تا پایان قرن ششم، نواحی تحت کنترل بریتون ‌ها به یک سری مناطق محصور جداگانه در اراضی ناهموار و سنگلاخ غرب کشور محدود شد. متن های متعلق به این دوره اندک می باشد و توصیف کمی از آن به دست می ‌دهد و بعضاً به همین دلیل دوران تاریک نامیده می‌ شود که دلیل اختلاف نظرها درباره ماهیت و گسترش سکونت آنگلوساکسون ‌ها در بریتانیا است. مسیحیت تحت سلطه روم در سرزمین‌ های تسخیر شده عمدتاً از بین رفت اما از سال ۵۹۷ میلادی و توسط مبلغانی از رم و به رهبری آگوستین مجدداً شروع شد. اخلافات بین مسیحیت رومی و سلتی در سال ۶۶۴ با پیروزی سنت رومی در شورای ویتبی خاتمه یافت اگر چه در ظاهر در مورد نحوه کوتاه کردن مو و تاریخ عید پاک بود، اما مهم ‌تر از آن تفاوت‌ های مسیحیت رومی و سلتیک درباره قدرت، کلام و عمل را در نظر داشت.

تاریخچه کشور انگلیس
تاریخچه کشور انگلیس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت انگلیس مقاله ” اقامت در انگلیس  ” را مطالعه بفرمایید .

آنگلوساکسون ‌ها انگلیسی باستان را جایگزین زبان بریتانیایی کردند که زبان قبلی این سرزمین بود و در این دوران به طور مداوم با دولت ‌های بریتانیایی در نقاط گوناگون از جمله ولز، کورن ‌وال و… در حال جنگ بودند. اما از حدود سال ۸۰۰ بعد از میلاد ، تهاجمات بی وقفه وایکینگ ‌ها شروع شد و کنترل بخش های وسیعی از منطقه را به دست گرفتند که در همین دوران، فرمانروایان این سرزمین کوشش بی امانی برای اتحاد پادشاهی‌ های گوناگون آنگلوساکسون کردند و در نتیجه در قرن ۱۰ میلادی این تلاش‌ها به ظهور پادشاهی انگلستان منجر شد.

نورمن‌ ها در نیمه قرن یازدهم میلادی با حمله به انگلستان این سرزمین را فتح کردند در نتیجه ویلیام فاتح سلسله نورمنی را بنیان گذاری کرد و سلسله ای که بالغ بر نیم‌ قرن انگلستان را تحت سلطه خود داشت، اما عاقبت دوره بحران و کشمکش بر سر جانشین پادشاه از راه رسید. دوره ای که در تاریخچه کشور انگلستان به آن دوره آنارشی می‌گویند.

تاریخچه کشور انگلیس  جنگ های صدساله در انگلیس

دودمان پلانتاژنه ، در چنین دوره ای حاکمیت انگلستان را تحت اختیار خود داشتند ولی خاندان پلانتاژنه فقط به حاکمیت انگلستان اکتفا نکرده و به ادعای حاکمیت پادشاهی فرانسه هم فکر می کردند . سپس بحران جانشینی پدید آمد و به دنبال آن سلسله جنگ هایی که به جنگ صد ساله در تاریخ کشور انگلستان معروف است به وجود آمد این جنگ ها درگیری های بی وقفه ای بود که هم ملت و هم دولت و حاکمان دو سرزمین را درگیر و سرگرم خود ساخته بود.

اما مشکل کشور انگلستان فقط جنگ ‌های صد ساله نبود و بعد از این جنگ ها این کشور درگیر جنگ‌ قدرت و جانشینی در داخل بود. در جنگ رزها ، دو شاخه از دودمان پلانتاژنه به اسم خاندان یورک و خاندان لنکستر با هم جنگ کردند و عاقبت کسی که به درگیری بین این دو خاندان و جنگ رزها خاتمه داد شخصی به نام هنری تئودور بود.

تاریخچه کشور انگلیس – امپراتوری جهانی

با شروع انقلاب صنعتی حالا بریتانیای کبیر به یک امپراتوری جهانی تبدیل شده و نه فقط در تاریخچه کشور انگلستان بلکه در تاریخ جهان به عنوان بزرگ‌ ترین امپراتوری، نام خود را ثبت کرده است. هر چند بعد از حرکات و جنبش های ضد استعماری و استعمارزدایی قرن بیستم میلادی قسمت بزرگی از این امپراتوری عظیم مستقل شد و اعلام استقلال کرد اما تاثیرات فرهنگی آن در سطح وسیعی در کشورهای جهان هنوز وجود دارد.

در مقاله ” مهاجرت به انگلیس ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به انگلیس اطلاعات کسب کنید .

تاریخچه کشور انگلیس – عصر ویکتوریا

بعد از جرج چهارم، ویلیام چهارم و پس از او ملکه ویکتوریا حاکمیت این سرزمین را بر دست گرفتند . دوره سلطنت ۶۴ ساله این ملکه که در سن ۱۸ سالگی به سلطنت رسید به عصر ویکتوریا معروف است که در این دوره گستره مستعمرات انگلستان در جهان به اوج خود رسید. عصر ویکتوریا عصر تاسیس شرکت‌ های نفتی بزرگی مثل کمپانی هند شرقی، رویال داچ شل، شرکت نفت برمه و شرکت نفت ایران و انگلیس می باشد . در نیمه اول قرن نوزدهم حزب محافظه کار انگستان شکل گرفت. ویلیام گلادستون از حزب لیبرال و بنجامین دیزراییلی از حزب محافظه کار مهم‌ ترین نخست وزیران عصر ویکتوریا به شمار می آیند .

از مشهورترین نبردهای عصر ویکتوریا می توان به جنگ واترلو اشاره کرد و سرانجام ملکه ویکتوریا در سال ۱۹۰۱ با تاج و تخت سلطنت و دنیا خداحافظی کرد و فرزند او، به اسم ادوارد هفتم که از خاندان ساکس کوبورگ گوتا بود به تخت سلطنت انگلستان نشست و  در دوران جنگ جهانی دوم وینستون چرچیل نخست وزیر انگلستان بود و در همان خلال جنگ جهانی اول بی ‌بی ‌سی معروف تاسیس شد که با خاتمه جنگ بر اساس قرارداد ورسای انگلستان به قسمت عمده ای از متصرفات آلمان در آفریقا دست یافت .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

4.3/5 - (3 امتیاز)
مقالات مشابه
بازار کار مهندسی برق در انگلیس بازار کار مهندسی برق در انگلیس

بازار کار مهندسی برق در انگلیس با درآمد حدود £20,000 تا 60,000£ (پوند) یکی از پردرآمدترین بازارها...

مهاجرت به انگلستان مهاجرت به انگلستان

مهاجرت به انگلستان و روش های مختلف اقامت در انگلستان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. کش...

تحصیل در انگلستان تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان به علت های مختلف افراد بسیاری را از سراسر دنیا راهی بریتانیا می کند. ...

نظرات کاربران
Call Now Button