بهداشت و درمان در استونی

در این مقاله قصد داریم به توضیح بهداشت و درمان در استونی بپردازیم .بیمه درمانی استونی شامل دو نوع بیمه درمانی عمومی و خصوصی است. خدمات بیمه درمانی عمومی توسط صندوق بیمه EHIF یا Haigekassa in Estonian ارائه می‌ شود و در صورتی می‌ توانید از آن استفاده کنید که یک قرارداد کاری در این کشور داشته ‌باشید و کارفرما مالیات اجتماعی را برای شما پرداخت کند.

سیستم بیمه درمانی استونی یک سیستم بیمه اجتماعی همگانی است. به این معنی که همه مردم کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و خدمات درمانی در تمام نقاط این کشور به یک اندازه در دسترس است. خدمات بیمه خصوصی را می‌توان از شرکت‌هایی مانند ERGO یا  SALVA دریافت کرد.

  • تمامی ساکنان شاغل استونی که کارفرمایان آن‌ها مالیات اجتماعی را برایشان می‌پردازند به طور خودکار (پس از ثبت اقامت در استونی) بیمه درمانی دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که به ‌طور موقت بیکار می‌شوند هم می‌توانند خدمات بیمه درمانی دریافت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به استونی شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به استونی  ” بیاندازید.

افرادی که به طور خودکار تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند:

  • زنان باردار
  • کودکان و نوجوانان تا سن ۱۹ سالگی
  • سالمندان بازنشسته
  • دانش‌آموزان و دانشجویان

علاوه ‌بر این اگر به صورت مستقل کار کنید باید مالیات را خودتان بپردازید که ۱۳ درصد از مبلغ آن برای حق بیمه در نظر گرفته می‌شود.

شایان ذکر است که تمامی افراد مقیم استونی حتی افرادی که اقامت موقت دارند هم باید در طول اقامت خود در این کشور بیمه شوند. افرادی که واجد شرایط دریافت بیمه دولتی نیستند باید خدمات درمانی را از یک بیمه‌گذار خصوصی مانند SALVA و ERGO دریافت کنند. در سیستم ارائه خدمات بیمه درمانی استونی، ارائه دهندگان بین‌المللی هم وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توان به  Swisscare و Cigna اشاره کرد.

علاوه ‌بر این می‌توانید بیمه درمانی را از EHIF یا صندوق بیمه خریداری کنید، به شرطی که در طی دو سال، به مدت ۱۲ ماه بیمه شده ‌باشید یا فرد دیگری با این شرایط بیمه را برای شما خریداری کند.

بد نیست بدانید که همه ساکنان استونی از حق انتخاب یک پزشک عمومی برخوردارند. این پزشک که پزشک خانوادگی هم نامیده می‌شود، اولین کسی است که در هنگام بیماری از او کمک می‌خواهید. همچنین در بسیاری از موارد بیماران به پزشک متخصص ارجاع داده ‌می‌شوند.

در مرحله اول باید یک پزشک عمومی انتخاب کنید که این کار به یکی از  دو روش زیر انجام می‌شود:

با مدیریت بهداشت استونی تماس بگیرید: ۶۵۰ ۹۸۴۳(+۳۷۲). آن‌ ها شما را برای پیداکردن پزشکان منطقه راهنمایی خواهند کرد یا این که فهرست اطلاعات مربوط به پزشکان خانواده، زمینه‌ خدمات این پزشکان و محدوده مکانی ارائه خدمات آن‌ها را دریافت کنید.

نکته: شما تنها زمانی می‌توانید به یک درمانگاه عمومی برای ویزیت پزشک عمومی مراجعه کنید که مقیم استونی باشید. ولی اگر به ‌طور موقت در این کشور زندگی می‌کنید باید برای درمان به درمانگاه‌های خصوصی مراجعه کنید.

در مرحله دوم، زمانی که یک پزشک خانوادگی انتخاب کردید باید با استفاده از یک برنامه (Avaldus perearsti nimistusse registreerimiseks  یا  برنامه ثبت‌نام برای بهره‌مندی از خدمات پزشک خانواده ) برای ثبت‌نام در درمانگاه موردنظر ( شخصا یا با فرستادن ایمیل) اقدام کنید. فرم‌های ثبت‌نام به هر دو زبان انگلیسی و استونیایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت اما باید آن را به زبان استونیایی ارسال کنید.

همچنین باید برای هریک از اعضای خانواده فرم جداگانه‌ای ارسال کنید که مراحل بررسی آن‌ها حدود ۷ روز کاری طول خواهد کشید و پس از این مدت، شما از این که به فهرست پزشک موردنظر ارجاع داده ‌شده‌اید یا نه باخبر خواهید شد.

نکته: در نهایت ممکن است پزشک انتخابی به شما اطلاع بدهد که فهرست بیماران او پر است یا این که شما جزو منطقه خدمات او نیستید. با این حال نگران نباشید زیرا در این صورت فقط شما را به یک درمانگاه دیگر ارجاع می‌دهند.

برای اطلاع از این که آیا فهرست بیماران پزشک انتخابی شما پر است یا نه می‌توانید با شماره‌ تلفن ۱۶۳۶۳ با صندوق بیمه تماس بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر هم می‌توانید به وب‌سایت HealthBoard سر بزنید.

برای اتفاقات غیر منتظره و اورژانسی یا مسائل جزئی سلامتی می‌ توانید با شماره‌ گیری ۱۲۲۰ با پزشکان عمومی در ارتباط باشید و به صورت ۲۴ ساعته از آن‌ها مشاوره بگیرید. هزینه تماس به صورت استاندارد اعمال می‌شود و خدمات به زبان‌های استونیایی و روسی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

۱۹ بیمارستان اصلی یا دولتی در کشور استونی وجود دارند که تحت حمایت صندوق بیمه درمانی استونی قرار دارند. همچنین بیش از ۲۰ بیمارستان خصوصی هم در این کشور وجود دارند که که دارای قراردادهای دولتی برای ارائه خدمات در سطوح مختلف هستند.

تمامی بیمارستان‌هایی که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره شده‌ است برای خدمات درمانی از سوی دولت حمایت می‌شوند. به این معنی که اگر بیمه درمانی استونی داشته باشید، بیمه قسمتی از هزینه درمان شما را پرداخت می‌کند.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در استونی ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در استونی ” است .

چهار بیمارستان مرکزی در استونی وجود دارند که خدمات درمان سرپایی و بستری را تقریبا در همه زمینه‌ های مربوط به سلامتی انجام می‌دهند.

  • بیمارستان مرکزی شرق تالین ( Ida-Tallinna keshaigla)
  • بیمارستان مرکزی غرب تالین  (Lääne-Tallinna Keskhaigla)
  • بیمارستان مرکزی ایدا ویر (Ida-Viru Keskhaigla)
  • بیمارستان پرنویا  (Pärnu Haigla)

بیمارستان‌ های بزرگ ( بیمارستان‌های منطقه‌ای): بیمارستان‌ های بزرگ یا منطقه‌ای، خدمات بهداشتی و درمان سرپایی و بستری را در همه زمینه‌ های درمانی ارائه می‌دهند.

  • تالین _ مرکز درمانی شمال استونی (Põhja-Eesti Regionaalhaigla)
  • تارتو _ بیمارستان دانشگاه تارتو  (Tartu Ülikooli Kliinikum)
  • تالین _ بیمارستان کودکان تالین ( Tallinna Lastehaigla )

یک بیمارستان منطقه‌ای، ملزم به ارائه خدمات درمان بستری و سرپایی که توسط سایر بیمارستان‌های مرکزی یا منطقه‌ای در همان ناحیه ارائه می‌شود نیست. اکثر شهرستان‌ها و شهرهای کوچک علاوه ‌بر بیمارستان‌ های منطقه‌ ای و مرکزی بیمارستان‌های عمومی هم دارند که خدمات بهداشت و درمان را در آن مناطق ارائه می‌دهند.

  • یکی از مزایای بیمارستان‌ های خصوصی این است که بیماران در این مراکز درمانی برای دیدن پزشک متخصص مدت زمان کمتری منتظر می‌مانند. در درمانگاه و بیمارستان‌های خصوصی پرداخت هزینه‌های درمانی برعهده خودتان است. البته باید توجه کنید که بیمه خصوصی شما ممکن است بخشی از هزینه‌های درمانی را بپردازد.
  • برای پیدا کردن درمانگاه‌ های خصوصی مناسب از دوستان و پزشک خود بخواهید تا در این زمینه به شما کمک کنند. همچنین می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را در اینترنت جستجو کنید. بعضی از درمانگاه‌های موجود در وب‌ سایت‌ های انگلیسی عبارت‌اند از:
  • Fertilitas  بیمارستان خصوصی در Viimsi در نزدیکی تالین
  • Qvalitas  درمانگاه خصوصی در اطراف استونی
  • Elite  درمانگاه‌های خصوصی در جنوب استونی
  • خدمات اورژانسی در چه مناطقی در دسترس است؟
بهداشت و درمان در استونی

بهداشت و درمان در استونی

همه ساکنان استونی حق استفاده از خدمات درمان اورژانسی را دارند. افرادی که تحت پوشش بیمه درمانی استونی نیستند هم می‌توانند از مراقبت‌ های اورژانسی استفاده کنند که در این مورد هزینه‌های درمان توسط دولت پرداخت می‌شود.

بخش‌های اورژانس در بیمارستان‌ ها هم وجود دارند. بیمارستان مرکزی شرق تالین در Ravi18 نزدیک‌ترین اورژانس به مرکز تالین است.

همچنین اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور استونی دارید می توانید مقاله ” تحصیل در استونی  ” را مطالعه نمایید.

  • فروش دارو در استونی بیشتر در داروخانه‌ ها انجام می‌شود. همه داروسازان استونی دارای گواهینامه معتبر هستند بنابراین می‌توانند توصیه‌های لازم را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دهند.آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای خاص فقط با نسخه و تجویز پزشک به مراجعه‌کنندگان ارائه داده‌ می‌شوند اما داروهای عمومی بدون تجویز هم قابل خریداری هستند.

در همه مراکز خرید معمولا داروخانه‌ هایی وجود دارند که ساعات کاری آن‌ها عموما بین ساعات ۱۰ صبح تا ۹ بعدازظهر است. داروخانه‌های اورژانسی هم در همه مناطق وجود دارند که به صورت شبانه‌روزی باز هستند. یکی از این داروخانه‌ها در Tõnismägi 5 در مرکز تالین واقع شده ‌است. فهرستی از داروخانه‌ها با ساعات کاری آن‌ها را می‌توانید در وب‌سایت دارویی Ravimiinfo مشاهده کنید.

  • درمانگاه‌های دندان‌پزشکی متعددی در استونی وجود دارند که خدمات دندان‌پزشکی مختلفی را از ارتودنسی گرفته تا جراحی دندان ارائه می‌دهند. شما می‌توانید فهرستی از درمانگاه‌ها را در وب‌سایت WhatClinic ببینید.

در اغلب موارد، مراقبت از دندان شامل بیمه نمی‌شود اما در این مورد برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۹ سال استثنا وجود دارد. همچنین از ژوئیه ۲۰۱۷ بزرگسالان تحت پوشش طرح بیمه درمانی استونی می‌توانند برای جبران هزینه‌ های درمانی اندک ( تا ۳۰ یورو) درخواست دهند، به شرط این که درمانگاه دندان‌ پزشکی که به آن مراجعه می‌کنند با صندوق بیمه قراردارد داشته‌ باشد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

 

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بهداشت و درمان در کشور بلژیک بهداشت و درمان در کشور بلژیک

بهداشت و درمان در کشور بلژیک هنگامی که فردی به کشور بلژیک مهاجرت می کند یکی از مسائل مهمی که...

بهداشت و درمان در کشور بلغارستان بهداشت و درمان در کشور بلغارستان

بهداشت و درمان در کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخ...

بهداشت و درمان در کشور رومانی بهداشت و درمان در کشور رومانی

بهداشت و درمان در کشور رومانی کشور رومانی ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شه...

نظرات کاربران
Call Now Button