کارت آبی یا بلوکارت آلمان چیست؟ چه کسی واجد شرایط دریافت آن است؟ کجا می‌توانیم برای آن درخواست بدهیم؟ اگر متقاضی مهاجرت به کشور آلمان هستید، مطمئناً سوالاتی از این دست برایتان به وجود می‌آید.
بلوکارت برای اتباع کشورهای ثالث توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می‌شود. کسانی که کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت می‌کنند در واقع، حق اقامت در اتحادیه اروپا را با هدف اشتغال خواهند داشت.

کارت آبی آلمان به این منظور طراحی شده تا اتباع کشورهای ثالث که صلاحیت بالا در مشاغل خود دارند، به این طریق جذب کشور آلمان شده و به پیشرفت آن کمک کنند. به این ترتیب هم کمبود نیروی کار واجد شرایط در آلمان برطرف می‌شود و هم متقاضیان کار در آلمان به مقصود خود می‌رسند.

بلوکارت آلمان، مجوز اصلی اقامت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در خارج از کشور است. با این کارت اتباع کشورهای ثالت، می‌توانند استعدادهای خود را در آلمان صرف کنند و موفق به اخذ اقامت آلمان شوند.
اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره بلوکارت آلمان (Blue Card) بدست بیاورید، باید بگوییم که در این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان ما همه چیز را در این رابطه توضیح داده‌ایم. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

حتما بخوانید: کار در آلمان

بلوکارت آلمان (blue card)
بلوکارت آلمان (blue card)

درباره الزامات و شرایط دریافت کارت آبی بیشتر بدانید

متقاضیان دریافت بلوکارت آلمان، باید مدرک دانشگاهی ارائه بدهند و همچنین اثبات کنند که در آلمان شغلی به آن‌ها پیشنهاد شده است که درآمد ناخالص آن به طور سالانه، حداقل 56 هزار یورو است.
عمدتاً پزشکان، مهندسان، دانشمندان علوم طبیعی، ریاضیدانان و متخصصان فناوری اطلاعات شانس بسیاری برای اخذ کارت آبی آلمان دارند. چرا که این کشور با کمبود نیروی کار و جاهای خالی بسیار در این مشاغل روبروست.
متقاضیان با دریافت به یک پیشنهاد شغلی در این مشاغل و در صورتی که درآمد ناخالص سالانه‌شان را حداقل 56 هزار یورو باشد، می‌توانند در آلمان به کار و زندگی با بلوکارت بپردازند.

بلوکارت آلمان امتیازات ویژه‌ای را به مهاجران و خانواده‌های آن‌ها دارد. به عنوان مثال، امکان اخذ اقامت دائم آلمان، آینده شغلی ایده آل، همراه خانواده بودن و … از جمله مزایای کارت آبی است. پس از 33 ماه اقامت، دارندگان کارت آبی واجد شرایط دریافت اقامت دائم می‌شوند. کسانی که ثابت کنند مهارت‌های زبان آلمانی خوبی دارند، می‌توانند پس از گذشت 21 ماه، مجوز اقامت خود را دریافت کنند.

حتما بخوانید: تحصیل در آلمان

در آلمان کارت آبی را فقط از دفاتر امور اتباع خارجی می‌توانید دریافت کنید. اتباع کشورهای ثالثی که واجد شرایط دریافت بلوکارت آلمان هستند، برایشان ویزای کار آلمان صادر می‌شود. کارت آبی اتحادیه اروپا یک مجوز اقامت آلمان برای کارگران ماهر است و به همین خاطر سالانه میلیون‌ها نیروی کار متخصص، برای دریافت این کارت، مهاجرت به آلمان را در پیش می‌گیرند.
در آلمان، رشته‌هایی وجود دارد که در آن کمبود کارگران ماهر به شدت احساس می‌شود. اگر شما دارای مدارک دانشگاهی در این رشته‌ها باشید و حداقل حقوق سالانه شما 56 هزار یورو باشد، به آسانی می‌توانید بلوکارت آلمان را دریافت کنید. رشته‌هایی که کمبود نیروی ماهر دارند، عبارتند از:

  • علوم طبیعی
  • ریاضیات
  • معماری و طراحی داخلی
  • برنامه ریزی شهری و ترافیکی
  • مهندسی
  • مهندسی علمی
  • دارو
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
الزامات و شرایط دریافت کارت آبی
الزامات و شرایط دریافت کارت آبی

شرایط لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا در آلمان

برای واجد شرایط بودن دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  1. شما باید مدرک یک دانشگاه آلمانی را داشته باشید یا مدرکتان از یک دانشگاه خارجی باشد که در آلمان به رسمیت شناخته شده است.
  2. اگر مدرک دیگری دارید که با مدرک تحصیلی در آلمان قابل مقایسه است نیز ممکن است پذیرفته شود. مثلاً مدرک فنی حرفه‌ای.
  3. اگر در یک حرفه همچون خدمات بهداشتی، حقوقی، تدریس و مهندسی کار می‌کنید، باید مدارک تحصیلی شما توسط مقامات ذیصلاح در آلمان به رسمیت شناخته شود.
  4. شما می‌توانید از طریق وب سایت “Recognition in Germany” بررسی کنید که آیا مدارک شما در آلمان به رسمیت شناخته می‌شوند یا خیر.
  5. شما باید یک قرارداد کار رسمی داشته باشید که در آن موقعیت و حقوق شما به طور واضح مشخص شده باشد.
  6. شما باید در یک شرکت یا موسسه آلمانی مشغول به کار باشید و نمی‌توانید خوداشتغال یا آزادکار باشید.
  7. قبل از دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا، باید برای بیمه درمانی آلمان ثبت نام کنید. معمولاً باید برای بیمه درمانی عمومی (قانونی) ثبت نام کنید، اما بسته به حقوقتان ممکن است واجد شرایط بیمه خصوصی نیز باشید.
  8. به محض ورود به آلمان، باید در اداره ثبت، محلی را برای اقامت خود ثبت کنید. هنگام درخواست کارت آبی خود باید گواهی ثبت اقامت رسمی خود را به مقامات مهاجرتی ارسال کنید.
شرایط لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا در آلمان
شرایط لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا در آلمان

چگونه می‌توان برای بلوکارت آلمان درخواست داد؟

برای درخواست کارت آبی آلمان، باید مراحل زیر را سپری کنید:

راه های درخواست بلوکارت آلمان

  • کار پیدا کنید و قرارداد کاری ببندید

قبل از اینکه مجاز باشید برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست بدهید، باید در آلمان کار پیدا کنید و کارفرمای شما باید یک نسخه از قرارداد کاری را به شما ارائه بدهد. می‌توانید به دنبال موقعیت‌های باز در پورتال‌های شغلی آنلاین باشید، مانند:

  • پورتال شغلی آژانس کار آلمان
  • پورتال شغلی دولت فدرال آلمان
  • پورتال تحرک شغلی اروپایی وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال آلمان
  • Euraxess.de مشاغل در آلمان
  • Academics.com
  • Alumniportal-deutschland.org
  • برای ورود به آلمان از سفارت ویزا بگیرید

اگر یک پیشنهاد شغلی واجد شرایط را به دست آورده‌اید، باید برای مرحله بعدی اقدام به دریافت ویزای آلمان برای کار و استخدام از سفارت یا کنسولگری آلمان کنید. دریافت این ویزا به شما اجازه ورود به آلمان را می‌دهد و شما می‌توانید درخواست اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا را به اداره مهاجرت آلمان ارسال کنید.
البته اگر از شهروندان کشورهای زیر باشید، برای ورود به آلمان نیازی به درخواست ویزای ورود ندارید. شما می‌توانید بدون ویزا وارد شوید و برای اجازه اقامت کارت آبی اتحادیه اروپا را دراداره مهاجرت این کشور، مستقیماً درخواست بدهید.

  1. استرالیا
  2. کانادا
  3. اسرائیل
  4. ژاپن
  5. نیوزلند
  6. ایرلند شمالی
  7. کره جنوبی
  8. انگلستان
  9. ایالات متحده آمریکا
  • اقامتگاه خود را ثبت کنید و بیمه درمانی دریافت کنید

پس از ورود به آلمان، باید ظرف 2 هفته در اداره ثبت، اقامت خود را ثبت کنید و همچنین در یک مرکز ارائه دهنده بیمه درمانی آلمان، ثبت نام کنید. هنگام ارسال درخواست خود برای کارت آبی اتحادیه اروپا و همچنین گواهی بیمه، به گواهی ثبت اقامت نیاز دارید.

  • کارت آبی اتحادیه اروپا را از اداره مهاجرت آلمان دریافت کنید

هنگامی که تمام مدارک لازم را در اختیار داشتید، می‌توانید درخواست خود را برای کارت آبی اتحادیه اروپا در اداره مهاجرت آلمان ارسال کنید. به یاد داشته باشید، تا زمانی که درخواست شما بررسی نشود و کارت اقامت خود را دریافت نکنید، نمی‌توانید در آلمان کار کنید.

راه های درخواست بلوکارت آلمان
راه های درخواست بلوکارت آلمان

آیا می‌توانم برای دریافت کارت آبی آلمان و انجام مراحل درخواست آن، وکیل بگیرم؟

بله، شما می‌توانید برای ارائه درخواست بلوکارت آلمان کمک حقوقی دریافت کنید. برای این کار باید به مؤسسات معتبر در کشور مراجعه کنید که یکی از برترین موسسات مهاجرتی کشور، موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان است. شما به کمک وکلای این موسسه می‌توانید مطمئن باشید که به راحتی بلوکارت آلمان را دریافت خواهید کرد.

فرآیند ارائه درخواست برای بلوکارت آلمان از دید بسیاری از متقاضیان، دشوار و گیج کننده است. به همین خاطر کمک گرفتن از افراد خبره و کارشناسان در این زمینه، بهترین فکر است.

اسناد و مدارک لازم برای درخواست بلوکارت آلمان

هنگام ارسال درخواست خود برای دریافت کارت آبی آلمان، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه یا همان پاسپورت شما باید حاوی ویزای ورود یا مهر مربوطه باشد که ثابت کند شما به طور قانونی وارد آلمان شده‌اید.
  • عکس بیومتریکی که اخیرا گرفته شده باشد.
  • فرم درخواست برای اجازه اقامت. شما باید این فرم را به طور کامل تکمیل نموده و در پایان آن را امضا کنید. همچنین می‌توانید فرم را از وب‌سایت اداره مهاجرت محلی خود دانلود کرده یا شخصاً آن را دریافت کنید.
  • قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی شما باید در نسخه اصلی با ذکر موقعیت شغلی در شرکت و ذکر حقوق دقیق، ارائه شود.
  • مدارک تحصیلی شما باید در نسخه اصلی همراه با درخواستتان ارسال شود.
  • گواهی بیمه سلامت. شما باید بیمه درمانی آلمان را داشته باشید. بیمه درمانی خارج از کشور پذیرفته نمی‌شود.
  • اثبات اقامت اولیه شما در آلمان است. شما باید آدرس خود را در یک اداره ثبت محلی، ثبت کنید و گواهی ثبت اقامتتان را ارائه دهید.
  • تأیید آژانس کار فدرال آلمان. فقط در صورتی که حقوق شما کمتر از 56 هزار یورو در سال باشد، الزامی است.
  • شناسنامه یا گواهی ازدواج، در صورت لزوم. اگر خانواده شما همراهتان به آلمان می‌آیند.
  • ممکن است از شما بسته به شرایطی که دارید و مدارک بیشتری خواسته شود. بنابراین قبل از نهایی کردن درخواست خود، بهتر است با مقامات مربوطه یا وکیل مهاجرت خود مشورت کنید.
اسناد و مدارک لازم برای درخواست بلوکارت آلمان
اسناد و مدارک لازم برای درخواست بلوکارت آلمان

مزایای داشتن بلوکارت آلمان

با کارت آبی اتحادیه اروپا، می‌توانید در آلمان زندگی و کار کنید و از مزایای اجتماعی، آموزشی و بهداشتی ایالت‌های آلمان بهره مند شوید. سایر مزایای کارت آبی آلمان عبارتند از:

  • پس از 33 ماه می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید. مقیم شدن به این معنی است که شما می‌توانید به طور نامحدود در آلمان زندگی کنید، شغل خود را به دلخواه تغییر دهید، در هر حرفه‌ای کار کنید و حتی کسب و کاری در این کشور راه اندازی کنید.
  • اگر شغل خود را از دست بدهید یا قرارداد شما به پایان برسد، 3 ماه فرصت دارید تا در جای دیگری به دنبال کار بگردید.
  • پس از 2 سال، می‌توانید کارفرمای خود را بدون نیاز به درخواست تأیید تغییر بدهید. البته شما باید مقامات مهاجرت را از هر گونه تغییر، مطلع کنید.
  • همسر و فرزندان تحت تکفل شما می‌توانند با شما به آلمان بیایند.
  • همسر شما مجاز به کار در آلمان در هر شغلی خواهد بود.
  • می‌توانید در اتحادیه اروپا آزادانه سفر کنید.

مدت زمان دریافت کارت آبی آلمان (German Blue Card) چقدر است؟

طبق قوانین آلمان، تمام درخواست‌های کارت آبی اتحادیه اروپا باید ظرف 3 ماه حل و فصل شود. اکثر متقاضیان نتیجه را در عرض 5 تا 6 هفته دریافت می‌کنند.

اگر در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کنید و می‌خواهید اقامت خود را با کارت آبی ثبت کنید، باید 4 تا 6 هفته قبل از انقضای مجوز اقامت فعلی خود، از مقامات مهاجرت آلمان وقت بگیرید.

مدت زمان دریافت کارت آبی آلمان (German Blue Card)
مدت زمان دریافت کارت آبی آلمان (German Blue Card)

اعتبار بلوکارت آلمان چقدر است؟

مدت اعتبار بلوکارت آلمان 4 سال است، اما می‌توانید پس از 33 ماه اقامت برای اقامت آلمان درخواست دهید. همچنین کارت آبی اتحادیه اروپا تا زمان اتمام مدت قرارداد کاری شما به اضافه 3 ماه بیشتر نیز معتبر است. هنگامی که ساکن آلمان هستید، با دریافت کارت آبی، می‌توانید به طور نامحدود در آلمان بمانید.

چه گروهی از افراد، امکان ارائه درخواست برای بلوکارت آلمان را دارند؟

  • کارگران با صلاحیت بالا یا ماهر
  • محققین
  • دانش آموزان
  • کارآموزان حرفه‌ای
  • کارگران فصلی
  • افرادی که اقدام به نقل و انتقالات درون شرکتی کرده‌اند.
  • افراد خود اشتغال یا کارآفرین

هزینه کارت آبی آلمان چقدر است؟

هزینه‌های کارت آبی آلمان به شرح زیر است:

  • هزینه صدور برای اولین بار: 100 یورو
  • هزینه تمدید تا سه ماه: 96 یورو
  • هزینه تمدید بیش از سه ماه: 93 یورو
  • هزینه برای شهروندان ترکیه: 28.80 یورو

به خاطر داشته باشید: این فقط هزینه کارت آبی است و هزینه‌های اضافی برای ویزای کار، ارزیابی صلاحیت و سایر موارد اداری نیز وجود دارد.

هزینه کارت آبی آلمان
هزینه کارت آبی آلمان

آیا می‌توان با بلوکارت آلمان در سایر کشورهای اتحادیه اروپا کار کرد؟

ابتدا باید حداقل 18 ماه در آلمان کار کنید تا بتوانید برای کار در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا کارت آبی دریافت کنید. شما نمی‌توانید از کارت آبی آلمان برای کار در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کنید و باید برای یک کارت جدید درخواست بدهید.

با موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، بلوکارت آلمان در دستان شماست

اگر می‌خواهید به راحتی بلوکارت آلمان را دریافت کنید و بدون دغدغه به کشور آلمان مهاجرت کنید، می‌توانید روی کمک وکلای زبده موسسه مهاجرتی آتیه آفرنیان ایرانیان، حساب کنید.
این موسسه با سال‌ها تجربه و ارائه خدمت در امور مهاجرتی، شما را به اهدافتان می‌رساند. کافیست که با ارائه مدارک خود به موسسه پرونده‌تان را به تیم کارشناسان مهاجرتی بسپارید و خیلی زود، موفق به اخذ کارت آبی آلمان شوید.

سوالات متداول درباره بلوکارت آلمان

✳️ چه گروهی از افراد امکان ارائه درخواست برای بلوکارت آلمان را دارند؟

  • کارگران با صلاحیت بالا یا ماهر
  • محققین
  • دانش آموزان
  • کارآموزان حرفه‌ای
  • کارگران فصلی
  • ✳️ آیا می‌توان با بلوکارت آلمان در سایر کشورهای اتحادیه اروپا کار کرد؟

    ابتدا باید حداقل 18 ماه در آلمان کار کنید تا بتوانید برای کار در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا کارت آبی دریافت کنید.

    5/5 - (3 امتیاز)
    مقالات مشابه
    ویزای اتریش و مدارک اخذ آن ویزای اتریش و مدارک اخذ آن

    کشور اتریش یکی دیگر از کشور های اروپایی می باشد. پایتخت کشور اتریش شهر وین می باشد . جاذبه ها...

    مدارک لازم برای ویزای توریستی آلمان مدارک لازم برای ویزای توریستی آلمان

    آلمان گرچه کشوری صنعتی است اما از سوی دیگر کشور زیبایی می باشد و دارای بناهای زیبا و تاریخی ...

    مدارک لازم برای دریافت ویزای همراه آلمان مدارک لازم برای دریافت ویزای همراه آلمان

    شرایط و نحوه دریافت ویزای همراه کشور آلمان برای بسیاری از متقاضیان حائز اهمیت است. ...

    نظرات کاربران
    Call Now Button