بازار کار مهندسی در آلمان از جمله مسائلی است که آگاهی از آن می تواند بسیار موثر و مفید باشد و متقاضیان را در روند اخذ ویزای کار و پیشنهاد کاری، یاری رساند.
زیرا متقاضیان می توانند با اطلاعات کافی، سطح دانش و مهارت خود را در مشاغل مهندسی مورد نظر بیشتر کنند. در این مقاله می خواهیم شرایط بازار کار مهندسی در آلمان را مورد بررسی قرار دهیم و به مدارک اخذ ویزای کار آلمان اشاره کنیم.

همچنین برای پاسخ بهتر به سوالات خود در رابطه با مشاغل مهندسی در آلمان، می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین کشورها برای مهاجرت کلیک کنید.

بازار کار مهندسی در آلمان | ویزای کار مهندسی در آلمان

بازار کار مهندسی در آلمان و شرایط عمومی آن

کشور آلمان در مرکز اروپا واقع شده است و با کشور های هلند، دانمارک، بلژیک، فرانسه، سوئیس، چک و لوگزامبورگ مرز مشترک دارد. کشور آلمان با مساحتی در حدود 137.847 کیلومتر مربع جزو هفتمین کشور اروپا از نظر وسعت و با جمعیتی در حدود 84 نفر، جزو یکی از پرجمعیت ترین کشورهای اروپا محسوب می شود.

یک سوم مساحت این کشور از جنگل پوشیده شده است، به همین علت آب و هوای معتدلی دارد. پاتخت کشور آلمان شهر برلین و زبان رسمی این کشور، آلمانی است که مردم آن تعصب خاصی به این زبان دارند. واحد پول این کشور نیز یورو است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار در آلمان کلیک کنید.

کشور آلمان از ثروتمندترین کشور های اروپایی است و یکی از قطب های برتر صادرات در دنیا به حساب می آید و صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
همچنین با توجه به این که آلمان، کشور قدرتمند صنعتی است، شرکت ها و کارخانه های بزرگی در این کشور استقرار دارند و همین موضوع سبب می شود فرصت های شغلی بسیاری در آن به وجود آید.
لازم به ذکر است که در سال های اخیر با رشد منفی جمعیت و بالا رفتن سن افراد جامعه، نیاز به افراد متخصص و با تجربه جوان در رشته های مختلف مهندسی به شدت احساس شود، از این رو کشور آلمان نیروی کار ماهر جوان را برای کار جذب می کند.
به همین منظور متقاضیان می توانند با بررسی بازار کار و مطالعه مشاغل مورد نیاز در زمینه مهندسی، برای ویزای کار در این کشور اقدام نمایند.

بازار کار مهندسی در آلمان و ویزای کاری آلمان

بازار کار مهندسی در آلمان و به طور کلی کشور آلمان برای افراد ماهر و متخصص در زمینه مهندسی، روش های متعددی را برای جذب نیروی کار تبیین کرده است. از جمله راه های اخذ ویزای کار آلمان به شرح زیر است:

ویزای جستجوی کار آلمان یا job seeker:

آلمان از آن دسته از کشورهایی است که به متقاضیان بالای 18 سال، ویزایی برای حضور در این کشور می دهد تا بتوانند به جستجوی شغل مورد نظر خود بپردازند. این ویزا به مدت 6 ماه برای فرد متقاضی صادر می شود. متقاضی در این روش باید شرایطی داشته باشد که مورد تایید کشور آلمان باشد.

از جمله شرایط سنی است که متقاضی بهتر است زیر 40 سال باشد و حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس باشد. همچنین بهتر است حداقل 3 سال سابقه کار در رشته خود داشته باشد. اگر فرد بتواند در این مدت شغلی متناسب با رشته تحصیلی و تخصصی خود پیدا کند و موفق به عقد قرارداد کاری 1 ساله شود، دولت آلمان ابتدا برای وی مجوز اقامت کاری 1 ساله صادر می کند و در صورت تمدید قرارداد، مجوز و ویزای کار افراد نیز تمدید می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در آلمان کلیک کنید.

بازار کار مهندسی در آلمان و ویزای کاری آلمان

ویزای پیشنهاد کاری آلمان یا job offer :

در این روش داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی الزامی است. چنانچه متقاضی بتواند از سازمان یا شرکتی دعوتنامه دریافت کند، کارفرما باید با انتشار آگهی از نیروی کار داخلی آلمان و حتی کشور های حوزه شنگن نیز اطمینان حاصل کند.
در صورتی که از فردی پیدا نشود که این شغل را بتواند انجام دهد، از نیروی کار خارجی استفاده می شود. در این روش متقاضیان می توانند از سایت ها و موسسات کاریابی در کشور آلمان کمک بگیرند تا مشاغل مورد نیاز این کشور را پیدا کنند و برای شغل مورد نظر درخواست بدهند تا پس از پذیرش کارفرما، برای مصاحبه آماده شوند.

دریافت کارت آبی آلمان یا blue card:

یکی از بهترین نوع اقامت کاری آلمان دریافت کارت آبی است. افرادی که درآمد سالانه آنها بالای 45 هزار یورو در سال باشد می توانند به آن دست پیدا کنند. در این روش برای اخذ مجوز باید قرارداد کاری ارائه شود. حداکثر زمان اعتبار بلوکارت 4 سال است.
متقاضیان می توانند با تمدید قرارداد کاری خود به مدت 5 سال برای اقامت دائم آلمان درخواست دهند اگرچه نیازمند داشتن حداقل مدرک B1 زبان آلمانی نیز است.

متقاضیانی که علاقه مند به کار در آلمان در رشته های مهندسی و اخذ ویزای کاری این کشور هستند بهتر است قبل از هر اقدامی از یک متخصص این کار کمک بگیرند تا در انجام تمام مراحل در کنارشان باشد و بتوانند به درست ترین و متناسب ترین شکل ممکن درست عمل کنند.
داشتن اطلاعات کافی از مشاغل موردنیاز در آلمان می تواند کمک بزرگی در این زمینه داشته باشد. اگر خواهان مهاجرت و اخذ اقامت کاری آلمان هستید، پیشنهاد ما این است که می توانید با مشاوران و وکلای ما به صورت تلفنی و رایگان تماس حاصل فرمایید تا برای تمام سوالات و ابهاماتی که در ذهن دارید پاسخ درست دریافت کنید.

دریافت کارت آبی یا blue card

مدارک مورد نیاز ویزای کار آلمان

پس از بررسی شرایط کار و اطلاع کافی از مشاغل مهندسی در آلمان، برای اخذ مجوز کار و دریافت ویزای کار در آلمان مدارکی مورد نیاز این کشور است که نحوه ارائه آنها نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. مدارک مورد نیاز ویزای کار آلمان به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • مدارک تحصیلی
  • رزومه کاری مرتبط با شغل مورد نظر در زمینه مهندسی و حداقل داشتن سه سال سابقه کاری
  • ارائه قرارداد کاری و یا دعوتنامه کاری (با توجه با نوع ویزا تعیین می شود)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک مهارت های زبان مورد نیاز کشور آلمان ( b1-b2 زبان آلمانی)
  • 2 قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • پرینت حساب بانکی مورد تایید سفارت

تمام مدارک علاوه بر نسخه اصلی باید یک نسخه به صورت ترجمه رسمی نیز برای سفارت ارسال می شود. همچنین کارشناسان خبره ما می توانند در صورت نیاز در کنار شما باشند تا در ارسال مدارک خود دچار مشکل نشوید و مرحله به مرحله شما را همراهی می کنند تا به مقصد مورد نظرتان برسید.

مدارک مورد نیاز ویزای کار آلمان

نرخ بیکاری در آلمان – بازار کار مهندسی در آلمان

بررسی نرخ بیکاری در روند مهاجرت کاری به کشور آلمان بسیار اساسی و مهم است. نرخ بیکاری مناسب و پایین می تواند رونق اقتصادی، توسعه صنایع، پویایی تجارت ها، کسب و کارهای بزرگ و کوچک را نشان دهد هرچه این نرخ پایین تر باشد رشد اقتصادی بالاتر است و شانس پیدا کردن و دریافت مجوز کار را برای افراد بالا می برد.
نرخ بیکاری این کشور در سال های اخیر نزول چشمگیری داشته است و از 6 درصد به 4.5 درصد در سال 2021 کاهش پیدا کرده است. این نرخ نشان می دهد که وضعیت پیدا کردن کار در آلمان شرایط مطلوبی دارد.

در حال حاضر در رشته های مهندسی بیش از 60 هزار فرصت شغلی وجود دارد، زیرا هرساله تعداد زیادی از مهندسان آلمانی بازنشسته می شوند به همین جهت وزارت کار آلمان هر ساله مشاغل مورد نیاز از رشته های مهندسی که با کمبود مواجه هستند را اعلام می کند. کشور آلمان در بسیاری از زمینه های مهندسی و فناوری پیشرفت های بسیاری داشته و با توجه به توسعه و پیشرفت تکنولوژی، شرکت های آلمانی توانسته اند در سطح جهان سرآمد باشند.

نرخ بیکاری در آلمان

بررسی بازار کار مهندسی و سطح دانش و مهارت مهندسان

افرادی که قصد دارند در عنوان های شغلی همچون مهندس و یا مهندس مشاور، در آلمان شغلی بدست آورند، اگر مدارک تحصیلیشان از دانشگاه های آلمان اخذ نشده باشد، لازم است مدارک تحصیلی آنها در کشور آلمان مورد ارزشیابی قرار گیرد و معادل سازی شود.
البته لازم به ذکر است افرادی که مدارک تحصیلیشان از دانشگاه های آلمان اخذ شده باشد، انتظار می رود که متوسط درآمد آنها بسیار بالاتر از افرادی است که مدارک تحصیلی غیر داشته باشند.
از طرفی شرکت ها و سازمان ها در این کشور نیز علاوه بر مدارک تحصیلی معتبر، در تلاش هستند که دانش و اطلاعات خود را به حد اعلا برسانند. از این رو به شدت از افرادی که دانش و اطلاعات فناوری مرتبط با رشته تحصیلی به روز داشته باشند استقبال می کنند.

به طور کلی برای یافتن یک شغل مناسب در زمینه رشته های مهندسی، هر چه افراد دارای تجربه کاری بیشتر و حرفه ای تر داشته باشند، بهتر می توانند کار مناسب تری پیدا کنند.
در این راستا هر چه افراد دانش به روز تر در زمینه های کاری به خصوص تسلط به نرم افزارهای مرتبط با رشته تحصیلی، شانس افراد را در پیدا کردن شغل مناسب با درآمد های بالاتر، بیشتر می کند.

بررسی بازار کار مهندسی و سطح دانش و مهارت مهندسان

بازار کار مهندسی عمران در آلمان

در سال های اخیر از آنجایی که در کشور آلمان، قدمت ساختمان ها به بیش از 100 سال می رسد و همچنین با ورود مهاجران بسیار به این کشور، کمبود و خرید و فروش مسکن بالا رفته که تقاضا را در این بخش نیز بسیار بالا برده است.
به همین سبب پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در این کشور رونق خوبی پیدا کرده است، از این رو بازار کار مهندسی عمران در آلمان رونق خوبی دارد و این کشور با کمبود نیرو در این زمینه مواجه شده است به صورتی که رشته مهندسی عمران با گرایش های مختلف آن در لیست مشاغل مورد نیاز این کشور قرار گرفته است.

همچنین طبق آمار اعلام شده توسط دولت آلمان، میزان ارزش بازار کار مهندسی عمران در این کشور، تا سال 2025 به 11.72 تریلیون دلار خواهد ‌رسید.
متقاضیان کار در آلمان که در رشته مهندسی عمران تحصیلات و تخصص دارند، علاوه بر این که باید سطح دانش به روز داشته باشند، داشتن تسلط به زبان آلمانی به خصوص در رابطه با اصطلاحات فنی و تخصصی رشته عمران در خصوص ساخت و ساز، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بازار کار مهندسی عمران در آلمان

عناوین شغلی مهندسان عمران

از عمده مشاغلی که یک مهندس عمران در کشور آلمان می ‌تواند در حوزه‌ های مختلف ساخت و ساز، محیط زیست و حمل و نقل با توجه به علاقه و گرایش مدرک تحصیلی خود فعالیت داشته باشد به شرح زیر است:

  • مدیریت ساخت و ساز
  • نظارت ساخت و ساز
  • طراحی
  • برنامه ریزی
  • مهندسی محیط زیست ( استفاده از منابع تجدید پذیر در عمران)
  • مهندسی ژئوتکنیک (بررسی های مربوط به پایداری خاک و زمین)
  • مدیریت پروژه
  • تولید سازه‌ها (ساخت استادیوم‌های وسیع، سازه های غول آسا)
  • مهندسی منابع آبی (استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی، بررسی رانش زمین، ریزش دیواره ها، آب و فاضلاب)
  • مهندسان حوزه حمل و نقل (ساخت و تعمیر پل‌ ها، خطوط آهن، فرودگاه ها، جاده ها)

بازار کار مهندسی کامپیوتر و IT در آلمان

یکی از رشته های پر طرفدار در آلمان چه از لحاظ تحصیلی و چه از لحاظ کاری مهندسی کامپیوتر است که جایگاه ویژه دارد.
زیرا کشور آلمان یکی از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان شناخته شده است و تمایل دارد صنعت خود را به سمت دیجیتالی شدن ببرد و برای حفظ رقابت در بازار کار بین المللی، در این حوزه سرمایه گذاری های عظیمی در خصوص فن آوری های هوشمند، شبکه های هوشمند و نوآوری در برنامه های دیجیتال، انجام داده است و از متخصصان فناوری و کامپیوتر به خوبی استقبال می کند.
از این رو چشم انداز شغلی بسیار خوبی در بازار کار آلمان پیش روی متقاضیان است. همچنین شرکت های بسیاری در این کشور وجود دارند  که سالانه سرمایه گذاری بسیاری بر روی تحقیق و توسعه علوم کامپیوتر انجام می دهند.
به طور مثال بانک Deutsche Bank ، با اینکه یک شرکت با رویکرد مالی است، اما از بزرگ ترین کارفرماهای مهندسان کامپیوتر، توسعه گرها و متخصصان IT به شمار می آید.

از دیگر شرکت های بزرگ آلمانی که در حال جذب متخصصان IT هستند می توان به اسکای تک و زیمنس یا حتی تولید کنندگان خودرو همانند BMW یا Daimler اشاره کرد.
همچنین کارفرمایان متعدد دیگری برای توسعه و به روز رسانی علوم فناوری کامپیوتر در کار و شرکت خود، مزایای کاری خوب و حقوق بسیار عالی برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر می گیرند.
به طوری که بازار کار مهندسی کامپیوتر و IT در آلمان به صورت کاملا رقابتی درآمده است و هر شرکت در تلاش است تا سطح دانش و فناوری کار خود را بالا تر ببرد. همین امر سبب شده است که بازار کار در این زمینه برای متقاضیان بسیار خوب باشد.

بازار کار مهندسی کامپیوتر و IT در آلمان

عناوین شغلی مهندسان کامپیوتر در آلمان

مهندسان در رشته کامپیوتر در عنوان های مختلفی می توانند فعالیت داشته باشند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • برنامه نویس
  • طراح وب سایت
  • تست کننده نرم افزار
  • مهندس نرم افزار سیستم‌ های رایانه‌ ای
  • مهندس توسعه سخت افزار
  • توسعه دهنده نرم افزار
  • معماری شبکه سیستم رایانه‌ ای
  • طراحی شبکه سیستم رایانه‌ ای
  • متخصص شبکه
  • متخصص شبکه سخت افزار ارتباطی
  • متخصص شبکه سیستم رایانه ای
  • متخصص ارتباطات داده
  • مهندسی طراحی سخت افزار

لازم به ذکر است مشاغلی که در این زمینه به شدت مورد نیاز است و بازار کار خوبی دارد شامل مهندسان برنامه نویس، توسعه دهنده نرم افزار، تست کننده نرم افزار و طراح سایت می شود.

بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان

آلمان کشوری صنعتی محسوب می شود و رشته مکانیک به عنوان مادر رشته های مهندسی شناخته می شود که در صنایع نقش بسیار پر رنگ و تاثیر گذاری دارد و به دلیل افزایش دائم ساخت ماشین آلات صنعتی و غیر صنعتی، نوآوری های فنی و پیشرفت فناوری در این رشته، کشور آلمان با کمبود نیرو در زمینه مهندسی مکانیک مواجه شده است و از افراد متخصص و با تجربه که تحصیلات آکادمیک دارند به گرمی استقبال می نماید.
مهندسی مکانیک طیف شغلی بسیار گسترده ای دارد که می تواند در صنایع مختلفی همچون:

  • خودرو سازی
  • صنعت هوافضا
  • صنعت زیست پزشکی
  • صنعت برق و انرژی
  • و…

ایجاد شغل داشته باشد. لازم به ذکر است افرادی که بتوانند در دانشگاه های آلمان تحصیل کنند، شانس بیشتری برای گرفتن شغل مرتبط داشته باشند.
مهارت هایی که مهندسان مکانیک در آلمان باید به مهارت هایی همچون: طراحی مهندسی، Autodesk AutoCAD، مدیریت پروژه، مایکروسافت آفیس، SolidWorks و … تسلط داشته باشند تا بتوانند شانس خود را برای دریافت شغل بالا ببرند.

بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان

عناوین شغلی مهندسان مکانیک

مهندسان مکانیک فعالیت ‌هایی همچون طراحی، توسعه، ساخت و آزمایش سیستم ‌های مکانیکی و دستگاه‌ ها را دارند که عمده فعالیت مهندسان مکانیک معمولا ساخت ابزارهای موتور، وسایل تجهیزات و انواع دیگر دستگاه‌ های مکانیکی است.
همچنین از دیگر فعالیت‌ هایی که یک مهندس مکانیک انجام می ‌دهد، می‌ توان به مواردی همچون کار بر روی سیستم‌ های مکانیکی گرمایشی، تولید برق، انتقال، پردازش، تولید و تجدید هوا و تهویه مطبوع اشاره کرد.

  • مهندس ارشد مکانیک (طراحی، ساخت و برنامه ریزی محصولات جدید)
  • مهندس تولید (استفاده از فناوری ها و نرم افزار های مناسب نسبت به موقعیت ها)
  • آزمایش و طراحی دستگاه های مکانیکی
  • پیروی کردن از رویه های مهندسی استاندارد در آلمان
  • مدیریت پروژه (بررسی شرایط ایمنی، نوع عملکرد و ظاهر سازه)
  • تهیه نمونه های اولیه و آزمایش بر روی محصول
  • تعیین نمودن الزامات مورد نیاز در پروژه

بازار کار مهندسی برق در آلمان

کشور آلمان با داشتن صنایع پیشرو به خصوص در صنایع اتومبیل سازی و تجهیزات الکترونیکی، بازار کار خوبی برای متخصصین و مهندسان رشته برق دارد و یکی از تاثیر گذارترین شاخه های تخصصی مهندسی مورد نیاز و مرتبط با صنایع کشور آلمان، مهندسی برق و کلیه زیر شاخه های مرتبط با آن است.
رشته برق ومهندسان در این زمینه از اهمیت و جایگاه  بالایی برخوردار است زیرا در مشاغلی که در حوزه برق وجود دارد، به طور قابل توجهی با زندگی روزمره مردم در ارتباط است و نتیجه کار و فعالیت این گروه از مهندسان به طور مستقیم بر زندگی مردم می تواند تاثیرگذار باشد.
مهندسان برق مسئول طراحی و اجرای قطعات دستگاه هایی هستند که با برق کار می کنند و بر تولید انرژی برای دستگاه ها یا محصولات متمرکز است.

شرکت ‌های بسیاری همچون Trumpf، Robert Bosch، MAN SE، Vaillant، ZF، Rheinmetall، Vanderlande، Mundialz و … در این حوزه وجود دارد که نیازمند متخصصین و مهندسان برق در کشور آلمان است.
کارفرمایان بسیاری در کشور آلمان حضور دارند که از مهندسان برق خارجی استقبال ویژه ای می کنند زیرا این کشور با کمبود نیروی متخصص در این رشته مواجه است و بازار کار خوبی پیش روی مهندسان برق قرار دارد.

بازار کار مهندسی برق در آلمان

عناوین شغلی مهندسان برق

برخی از بخش های اصلی استخدامی برای کسانی که به دنبال شغل مهندسی برق در آلمان هستند، شامل موارد زیر می شود:

  • مهندس پخش ارتباطات و رسانه (در حوزه رادیو، تلویزیون و پخش بی سیم، سیگنال های پخش شده را مورد بررسی و کنترل قرار می دهند)
  • مهندس الکترونیک (تحقیق، طرح، برنامه ریزی، و اجرای یک سیستم الکتریکی)
  • طراحی سیستم های کنترل الکتریکی
  • برق و قدرت
  • تولید برق و عرضه
  • تعمیر و نگهداری زیرساخت های حمل و نقل و توسعه
  • طراحی نرم افزار و سخت افزار کامپیوتری در حوزه برق
  • تحقیق فنی و علمی

کسب مهارت های لازم از زبان آلمانی گرفته تا تسلط بر نرم افزارهای مرتبط با رشته برق و زیر شاخ هایش، می تواند مهندسان برق را در راستای دریافت شغل مناسب یاری رساند و شانس افراد را در پیدا کردن یک کارفرما در آلمان بالا تر ببرد.

بازار کار مهندسی شیمی در آلمان

کشور صنعتی آلمان طیف وسیعی از کارخانجات و صنایع مختلف را در خود جایی داده است به طوری که کمتر محصولی را می توان در دنیا پیدا کرد که نمونه آلمانی نداشته باشد.
رشته شیمی از رشته های بسیار مهم در صنعت و تولید مواد اولیه برای تولیدات به حساب می آید و کارخانجات تولیدی عموما به این تخصص نیاز فراوانی دارند. زیرا مهندسی شیمی با استفاده از دانش شیمی، فیزیک و ریاضیات برای خلق مواد اولیه بهتر برای استفاده در صنایع مختلف قابل استفاده است و بر توسعه و بهینه سازی فرآیند های استفاده شده برای ایجاد و پالایش محصولات، متمرکز هستند.

 مهندسان شیمی می توانند در  صنایع و شرکت های متنوع از جمله صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع تجهیزات پزشکی، صنایع تولید مصالح ساختمانی، صنایع شیمیایی معدنی، صنایع سلولزی، صنایع غذایی، صنایع پلیمر و همچنین صنایع پتروشیمی و پالایشگاه های این کشور مشغول به کار شوند.
به همین جهت بازار کار مهندسی شیمی در آلمان برای متخصصان بسیار مناسب است و مشاغل بسیاری برای مهندسان شیمی فرآهم است. بازار کار رشته مهندسی شیمی در آلمان آینده شغلی بسیار مناسبی نیز دارد و تا سال ها می توان آن را از رشته های مورد نیاز کشور آلمان در نظر گرفت.

بازار کار مهندسی شیمی در آلمان

بازار کار مهندسی پزشکی در آلمان

رشته مهندسی پزشکی در آلمان رشته نوپایی است که مهارت های آن در حال گسترش است. رشته مهندسی پزشکی تلفیقی از رشته ‌های مهندسی و پزشکی است. فیزیک، مهندسی کاربردی و کامپیوتر در کنار پزشکی، علم پیچیده‌ و البته مورد نیازی را در جهان به وجود آورده است.
این رشته با طراحی و تولید تجهیزات و وسایل به روز و پیشرفته در علوم پزشکی، کمک شایانی در علم پزشکی و تشخیص و درمان بیماری کرده است. مهندسی پزشکی با تحلیل دقیق مدل‌های ساختاری بدن، بهترین درمان را بیماری ‌های مختلف ارائه کرده و در جهت رشد و بهبود سلامت جامعه تلاش می‌ کند.

امروزه با توجه به نیاز بالای جوامع انسانی در خصوص سلامت عمومی جامعه و بیماری هایی که افراد را با خطر مرگ تهدید می کند، مهندسی پزشکی با ارائه راهکارهای مؤثر توانسته جایگاه ارزشمندی را در جامعه آلمان کسب نماید.
مهندسی پزشکی رشته ای است که از گرایش های متعدد مهندسی و علوم پزشکی تشکیل شده است. از همین رو گرایش های فراوانی با توجه به نوظهور بودن این رشته وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

مهندس بیو الکتریک

مهندسان بیو الکتریک نه تنها به تمامی گرایش های مهندسی برق با دیدگاهی از حوزه علم خود نگاه می کنند، از برخی از شاخه های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات هم در حیطه علم مهندسی پزشکی استفاده می کنند.
از دروس تخصصی گرایش بیو الکتریک می توان به میکرو پروسسور، تکنیک پالس، مدارهای الکتریکی و تجزیه و تحلیل سیستم ها و غیره اشاره کرد.

بازار کار مهندسی پزشکی در آلمان

مهندس بیو مکانیک

علم بیو مکانیک به بررسی کاربرد مکانیک کلاسیک در زمینه های علوم زیستی می پردازد. این شاخه از علم مربوط به ساخت قلب مصنوعی، مفاصل مصنوعی، دریچه های قلب و پروتزها و غیره برای درک بهتر عملیات و کارکرد قلب، ریه، مویرگ، استخوان و غیره در بدن انسان است.
از دروس تخصصی گرایش بیو مکانیک می توان به خواص مواد مهندسی، کینزیولوژی و بیومکانیک مقدماتی ارتزوپروتز و طراحی اجزا و غیره اشاره کرد.

مهندس بیو مواد

این رشته معمولا بر روی تهیه مواد گوناگون مصنوعی و طبیعی، طراحی روش ساخت و قالب گیری های موجود و نیز بررسی و اصلاح مواد برای کاربرد اختصاصی در پزشکی تحقیق تمرکز دارد. فارغ التحصیلان این رشته با به کارگیری مواد مختلف از قبیل پلیمرها و سرامیک ها و کامپوزیت ها و مواد فلزی در بدن انسان و در تجهیزات پزشکی آشنا خواهند شد.
از دروس تخصصی این گرایش می توان به ترمودینامیک، پدیده های نفوذ، پروتزهای بیومتریال های انتقال جرم و انتقال حرارت دینامیک و ارتعاشات در مهندسی پزشکی و غیره اشاره نمود.

مهندسی پزشکی بالینی

گرایش مهندسی پزشکی بالینی از رشته های تخصصی مهندسی پزشکی است که مسئولیت پیاده سازی تکنولوژی پزشکی و بهینه سازی خدمات بهداشتی و درمانی را بر عهده دارد.
کار اصلی مهندسان پزشکی بالینی شامل آموزش و نظارت تکنیسین تجهیزات پزشکی، همکاری با قانون گذاران و بازرسان بیمارستان ها مشاوره دادن فنی برای دیگر کارکنان بیمارستان مانند پزشکان، مدیران و غیره است.

مهندسی پزشکی بالینی

میزان حقوق در آلمان – بازار کار مهندسی در آلمان

حقوق و دستمزد در هر کشور به عنوان مقصدی برای کار، از اهمیت فراوانی برخوردار است. میزان حقوق و دستمزد در کشور آلمان برای مهندسان در هر شهر متفاوت است اما به طور کلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آنها می تواند بر روی حقوق ماهیانه هر فرد تاثیر بسزایی داشته باشد.

میزان تحصیلات، جنسیت، سابقه کاری و نیز محل کار از عواملی هستند که مستقیما روی میزان حقوق دریافتی می تواند موثر باشد. افرادی که سابقه کاری بالاتر دارند حقوق دریافتی آنها نیز به میزان سابقه آنها افزایش می یابد.
متوسط درآمد ماهیانه در کشور آلمان در سال 2021، در حدود 3,820 یورو تعریف شده است. بیشترین سطح درآمد نیز 17 هزار یورو در ماه تخمین زده شده است. میزان حقوق رشته های مهندسی به صورت تقریبی در زیر تخمین زده شده است:

  • میزان درآمد یک مهندس عمران در آلمان: به طور متوسط در سال بین 25000 تا 74000 یورو متغیر است. میزان درآمد در آلمان برای مهندسان عمران، شهر به شهر می تواند متفاوت باشد.
    به طور مثال مهندسی که در شهر فرانکفورت کار می ‌کند نسبت به مهندسی که در هامبورگ مشغول به کار است، سالانه در حدود 11000 یورو دریافتی بیشتری دارد. همچنین سابقه و تجربه کاری نیز از عوامل تاثیر گذار بر میزان دریافتی است و به طور میانگین یک مهندس با تجربه می تواند تا 38 درصد نسبت به یک مهندس تازه کار دریافتی بیشتری داشته باشد.
  • متوسط درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان: به طور سالانه برای افرادی که 1 الی 3 سال سابقه کار داشته باشند، حداقل در حدود 44000 یورو و حداکثر در حدود 55000 یورو است.
    البته در برخی شرکت های کوچک درآمد سالانه 38000 یورو نیز گزارش شده است و ناگفته نماند که برخی مهندسان کامپیوتر خوش شانس درآمد سالانه تا 65000 یورو را نیز دارند. اگرچه مهندسانی که بالای هشت سال سابقه کار داشته باشند، درآمد سالیانه آنها به 98000 یورو نیز می رسد.
  • حقوق در بازار کار مهندس مکانیک در آلمان: به صورت میانگین برای هر ماه کار 3770 یورو می باشد که این میزان در پایین ترین حال 1600 یورو و در بالاترین حالت 5600 یورو برای هر ماه کار مهندسی مکانیک در آلمان است.
    به طوری که به صورت سالیانه بین 40 هزار تا 71 هزار یورو در آمد دارند. میانگین دستمزد یک مهندس مکانیک 20 یورو برای هر ساعت تخمین زده شده است.
  • معمولا درآمد ماهیانه یک مهندس برق در آلمان: حدود 4454 یورو است. حقوق ماهانه هر مهندس برق در پایین ترین حالت در حدود 1826 یورو و در بالاترین حالت در حدود 6859 یورو است.
    میزان درآمد مهندس برق در آلمان به صورت میانگین با سابقه کار یک الی سه سال در حدود 58200 یورو و با سابقه کاری بیش از 8 سال 103200 یورو در سال درآمد خواهند داشت.
  • میانگین درآمد مهندس شیمی در آلمان: در پایین ترین حالت در حدود 48277 یورو در سال و در بالا ترین حالت در حدود 69000 یورو در سال درآمد خواهد داشت.
میزان حقوق در آلمان | بازار کار مهندسی در آلمان

نحوه کاریابی در آلمان – بازار کار مهندسی در آلمان

برای اخذ ویزای کار کشور آلمان، دانستن راه های جستجوی کار و نحوه کاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است. کاریابی در کشور آلمان به طرق مختلفی صورت می گیرد. افرادی که در این کشور فارغ التحصیل شده باشند می توانند پس از اخذ مدرک تحصیلی خود به دنبال کار بگردند.

روش دیگری که جزو سریع ترین و بهترین راه ها برای پیدا کردن شغل است، استفاده از روش ویزای جستجوی کار است و فرد تا زمانی که این ویزا را دارا باشد، می تواند به صورت حضوری با شرکت ها مکاتبه و مصاحبه نماید. تسلط به زبان آلمانی یکی از مسائل مهم در اخذ پیشنهاد کاری در شغل مورد نظر است.
داشتن رزومه قوی می تواند شانس افراد را برای دریافت شغل بیشتر کند. بهترین و سریع ترین حالت برای کاریابی در آلمان استفاده از وب سایت های کاریابی معتبر است. زیرا لیست گسترده ای از شغل ها و شرکت ها را در اختیار افراد می گذارند

افرادی که دارای شرایط لازم برای کار در آلمان باشند شانس بیشتری برای هماهنگ شدن با شرایط کار مهندسی را دارند. در واقع وب سایت های کاریابی و موسسات کاریابی پل ارتباطی میان فرد متقاضی کار و کارفرما و شرکت های آلمانی هستند و راه رسیدن به یک پیشنهاد کاری را آسان می کنند.
در صورتی که انجام این روند برای شما مشکل است و نمی توانید انجام دهید نگران نباشید. کارشناسان و مشاوران موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان با اگاهی کامل از شرایط و قوانین کشور آلمان راهنمایی ها و اقدامات لازم برای اخذ ویزای کاری آلمان را برای شما انجام خواهند داد.

بررسی ویزای همراه در آلمان – بازار کار مهندسی در آلمان

ویزای همراه از مهم ترین مسائلی است که اغلب متقاضیان متاهل نگران آن هستند که می توانند همسر و فرزندانشان را همراه با خود به کشور آلمان بیاورند یا نه؟
کشور آلمان با اخذ ویزای کار به افراد این اجازه را می دهد که برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، درخواست ویزای همراه دهند.

اما اگر شخص برای ویزای جستجوی کار آلمان درخواست داده باشد، در دوره 6 ماهه ای که با این ویزا در آلمان به جستجوی کار می پردازد، امکان درخواست ویزای همراه ندارد.
تنها زمانی می تواند خانواده خود را به همراه داشته باشد که قرارداد کاری دریافت کرده باشد. متقاضی برای درخواست ویزای همراه خود باید مدارکی را ارائه دهد که شامل تمکن مالی جهت تامین هزینه های زندگی همراهان در آلمان و سند ازدواج می شود.
زمانی که ویزای همراه صادر می شود، همراهان فرد مورد نظر اجازه کار تمام وقت و همچنین تحصیل رایگان را خواهند داشت.

بررسی ویزای همراه در آلمان | بازار کار مهندسی در آلمان

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در آلمان

به طور معمول افرادی که به دنبال ویزای کار به کشور آلمان می آیند، قصدشان اخذ اقامت دائم و پاسپورت آلمان است. افرادی که بتوانند از طریق ویزای کاری مجوز دریافت کنند در ابتدا اقامت موقت به آنها اعطا می شود.
متقاضیان پس از 5 سال زندگی پیوسته در کشور آلمان در صورتی که قرارداد خود را تمدید کنند، می توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند و پس از گذشت حداقل 3 سال از اقامت دائم، در صورت داشتن شرایط لازم، می توانند تابعیت آلمان را نیز کسب نمایند. دانش کافی از زبان آلمانی و تسلط بر آن از الزامات اخذ پاسپورت کشور آلمان است. پاسپورت کشور آلمان جزو پاسپورت های معتبر دنیا محسوب می شود.

در این راه دشوار یک وکیل حرفه ای با توجه به اینکه نسبت به قوانین مهاجرتی آشنایی کامل دارد می تواند فرآیند های مربوط به مهاجرت را به راحتی برای متقاضیان انجام دهد زیرا وکلای مهاجرتی در این زمینه مطالعات به روز دارند و می توانند سریع ترین و کم هزینه ترین و در عین حال امن ترین و مطمئن ترین راه برای مهاجرت افراد به کشور آلمان را برایشان رقم بزنند.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در آلمان

سوالات متداول

شرایط ویزای همراه در آلمان چگونه است؟

کشور آلمان با اخذ ویزای کار به افراد این اجازه را می دهد که برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، درخواست ویزای همراه دهند. اما اگر شخص برای ویزای جستجوی کار آلمان درخواست داده باشد، در دوره 6 ماهه ای که با این ویزا در آلمان به جستجوی کار می پردازد، امکان درخواست ویزای همراه ندارد.

مشاغل و گرایش های شغلی مهندس عمران در کشور آلمان چیست؟

1. مدیریت ساخت و ساز
2. نظارت ساخت و ساز
3. طراحی
4. برنامه ریزی
5. مهندسی محیط زیست
و…

متوسط درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان چقدر است؟

به طور سالانه برای افرادی که 1 الی 3 سال سابقه کار داشته باشند، حداقل در حدود 44000 یورو و حداکثر در حدود 55000 یورو است.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button